Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulukuulumiset omalla murteellasi - kuinka sanoisit tämän?

Vierailija
11.12.2016 |

Kirjoita tämä juuri niin kuin sen lausuisit, niillä sanoilla, jotka itse valitsisit. Mainitse vielä missä päin asut ja minkä ikäinen olet!

---

Vietämme tämän joulun perheen kesken, äitini ja isäni tulevat myös meille. Viimeinen työpäiväni on aattona, mutta sitten lomailen viikon. Lapset odottavat jo pukkia ja lahjoja. Minä odotan vain, että saan rentoutua, nauttia hyvästä ruoasta ja juoda pari lasia punaviiniä. Nähdään uuden vuoden juhlissa!

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Met vietethän tämä joulu perheen kansa, äiti ja isi ookkaahva kans tänne meihle.

Minun viihminen trykine on aattona, sen jälkhen mie lomhailen koko heela vekkan.

Läpit venttaahva jo kovasti pukkia ja lahjoja.

Mie vain oottelen ko mie sitte rentouhvun, syön toela hyän atehrian ja vähäsen ööhlaan jotaki hyyää ööliä (mien nii siittä viihnistä välitä).

Nähhää sitte uuen vuen festeihlä!

N25, Recife

Vierailija
42/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää joulu vietetään omalla porukalla, äiti ja iskä on kans tulossa. Viimenen työpäivä on aattona mut sit onki viikko lommaa. Lapset jo oottaa joulupukkia ja lahjoja. Mää ootan vaan et saan rentoutua, nauttii hyvästä ruuasta ja juua pari lasia punaviiniä. Nähhäänpä sitte uuenvuojenjuhulissa!

Ihminen, 17

Pohjois-Pohjanmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita tämä juuri niin kuin sen lausuisit, niillä sanoilla, jotka itse valitsisit. Mainitse vielä missä päin asut ja minkä ikäinen olet!

---

Vietämme tämän joulun perheen kesken, äitini ja isäni tulevat myös meille. Viimeinen työpäiväni on aattona, mutta sitten lomailen viikon. Lapset odottavat jo pukkia ja lahjoja. Minä odotan vain, että saan rentoutua, nauttia hyvästä ruoasta ja juoda pari lasia punaviiniä. Nähdään uuden vuoden juhlissa!

Me vietetää tää joulu perheen kanssa. Isä ja äiti tulee meille. Miun viimeine työpäivä on aattona, mut sit mie piän lomaa viikon. Lapset oottaa jo pukkia ja lahjoja. Mie haluun vaan rentoutua, nauttia hyvästä ruuasta ja juoda pari lasia punkkua. Nähdään sitten uuden vuoden juhlissa!

Lappeenranta 41-v

Vierailija
44/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään tää joulu perheen kesken, mun äiti ja iskä tulee kans meille. Mun viimenen työpäivä on aattona, mut sit mä lomailen viikon. Lapset oottaa jo pukkia ja lahjoja. Mä ootan vaan, et saan rentoutua, nauttia hyvästä ruoasta ja juoda pari lasia punkkua. Nähää uuden vuoden juhlissa!

N22, Tampere

Vierailija
45/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietetään tää joulu perheen kesken, mutsi ja faija tulee kans meille. Vika duunipäivä on aattona, mut sit oon lomalla viikon. Lapset oottaa jo pukkia ja lahjoja. Mä ootan vaan, että sais relata, syödä hyvää safkaa ja juoda pari lasii punkkuu. Nähään uuden vuoden bileissä!

Helsinki, N39

Peesi

Espoo N46

Vierailija
46/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään joulu perheen kesken, äiti ja iskä tulee kans meille. Viiminen työpäivä on aattona mut sitte lomailen viikon. Lapset oottavat jo pukkia ja lahjoja. Mä ootan vaan et saane rentoutua, nauttia hyvästä ruuasta ja juua pari lasia punaviiniä. Nähään uuen vuoden juhlissa!

Vierailija
47/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietettään tämä joolu perheen kesken, äiskä ja iskä tullee kans meijjän tykö. Viimonen työpäevä on uattona, mutta sitte lommailen viikon. Lapset jo outtaa pukkie ja lahajoja. Mie vaan outan, että saan rentoutuo, naattia hyvästä ruuasta ja juua pari lassie punaviinie. Nähhään uuen vuojen juhulissa!

Vantaa (asunut myös lapissa ja Pohjois-pohjanmaalla)

Vierailija
48/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tää joulu ihan vaen kotosalla ja äeti ja isä tulloo tänne. Mullin vielä töetä aattona, mutta sitten jäännilomalle viikoks. Lapset jo outtaa joulupukkie ja lahjoja. Mä outan vaen että saes rentoutuo, syyvvä hyvin ja juuvva pari lassie viinie. Nähhään uuvven vuojen pilleissä!

40-v Kaenuusta.

Vierailija
49/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään tää joulu perheen kaa, äite ja iskä tulee kans meille. Mun viimenen työpäivä on aattona, mut sit mää oon viikon lomalla. Muksut oottaa jo pukkia ja lahjoja. Mä ootan vaa, et saa rentoutua, nauttii hyvästä ruuasta ja juoda pari lasii punkkua. Nähää uutena vuotena!

Tampere, 23

Vierailija
50/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetää joulu perhee kaa, mun äiti ja isi tulee kans meil. Mun vika työpäivä on aatton, mut sit oon lomal viikon. Meijän/mun lapset oottaa jo pukkii ja lahjoi. Mä ootan vaa et saa/sais rentoutuu, nauttii hyväst ruuast ja juada pari lasii punkkuu. Nähää uude vuode juhlis!

Tku, 25

Vierailija
51/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö vietetää tää joulu perheen keske ja meikäläiset tulee meille. Miu viimene työpäivä on aattona, mut sen jälkee miul on viiko loma. Lapset oottaa jo pukkii ja lahjoja. Mie ootan vaa et sais rentoutuu, nauttii hyväst ruuvast ja juua pari lasii punkkuu. Nähää uuen vuuen juhlis!

T. 53100

Vierailija
52/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan perheen kans tää joulu, äiti ja iskäki tullee meille. Mullon viimenen työpäivä aattona ja sitte on viikon loma. Lapset jo oottaa joulupukkia ja lahajoja. Mää vaa haluan päästä rentoutuun ja syömään hyvvää ruokaa ja juomaan vähä punkkua.

Nähhäänpä sitte uutena vuotena!

N27, pohojois-pohojammaa

Vierailija
53/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö vietettään tämä joolu perhheen kesken, äet ja isä tulloo mukkaan. Minun viimenen työpäevä on uattona, mutta sitten minä lommailen viikon. Lapset outtaavat jo pukkia ja lahjoja. Minä outan vuan, että suan rentootuva, naattia hyvästä ruuvvasta ja juuva par lasia punaviintä. Nähhään uuven vuojen juhlissa! (N29 Hämeestä, "äidinkieli" savo)

Vierailija
54/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä kiinnitti eniten huomiota monessa tekstissä toistuvat

outtaa = odottaa

lassie = lasia (viiniä)

uatto = aatto

rentoutuo = rentoutua

pukkie = pukkia

En olisi ikinä osannut puheessa kuulla näitä! Toki kuulen, että sana lausutaan eri tavalla, mutta vasta tässä tajuaa miten. :-D

Vierailija
55/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Met vietethän tämä joulu perheen kanssa, äiti ja iskä tullee meile kans. Minun viimenen työpäivä on aattona, mutta sitte mie oon lomala viikon. Lapset oottaa jo pukkia ja lahajoja. Mie vaan ootan, että sais ottaa rennosti, nauttia hyvästä ruuasta ja juua pari lasia punkkua. Nähhään uuen vuojen juhulisa!

Lappi, 31v

Vierailija
56/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä kiinnitti eniten huomiota monessa tekstissä toistuvat

outtaa = odottaa

lassie = lasia (viiniä)

uatto = aatto

rentoutuo = rentoutua

pukkie = pukkia

En olisi ikinä osannut puheessa kuulla näitä! Toki kuulen, että sana lausutaan eri tavalla, mutta vasta tässä tajuaa miten. :-D

Onko tuo savoo?

Vierailija
57/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietämme joulun lähisukulaisten kesken, myös vanhempani tulevat meille. Viimeinen työpäiväni on aattona, mutta sen jälkeen on viikon mittainen loma. Lapseni odottavat jo joulupukkia sekä hänen antamiaan lahjojaan. Minä odotan vain, että saan rentoutua nauttia hyvästä ruoasta ja juoda lasin vettä. Nähdään uuden vuoden juhlissa! puss&kram

30 Espoo

Vierailija
58/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Me vietetään tää joulu vaan perheen kaa, mutsi ja faija tulee kans meille. Mun vika duunipäivä on aattona, mut sit mul on viikko lomaa. Lapset oottaa jo joulupukkii ja lahjoi. Mä vaan venaan et pääsen rentoutuu, nauttii hyvästä safkasta ja juomaan pari lasi punkkuu. Nähään sit uuden vuoden bileis!

N30/Hki

Vierailija
59/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Met vietämmä tämän joulun omalla porukalla, äiti ja isiki tullee meiän tykö. Viimine työpäivä ois aattona, mutta sitte mie piän lommaa viikon. Lapset oottaa jo sitä pukkia ja lahjoja. Miehän se ootan vain, että sais olla rauhassa, nauttia joulupöyvän antimista ja juua pari lasia punaviintä. Nähhäänpä kuule uuen vuojen pirskeissä!

Sodankylässä opin puhumaan, semmosen 27 vuotta sitten

Vierailija
60/86 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Met vietethän tämä joulu pelekälä perheelä, äiti ja isäki tullee meile. Mulla on viiminen työpäivä aattona, mutta sitte mulla onki lommaa viikko. Lapset jo oottaa pukkia ja lahajoja. Mie ootan vain, että mie saan renthoutua ja syyä hyvvää ruokaa ja juuaa punaviiniä. Nähhään uuen vuen juhulisa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän