Välitätkö siitä, mistä materiaaleista ja miten vaatteesi on tehty? Kaupoissa vain paskaa myynnissä
Tuntuu, että on tosi vaikeeta löytää hyviä ja laadukkaita vaatteita yhtään mistään, varsinkaan kivijalkakaupoista täältä Suomesta. Hirveitä rääsyjä ihan joka paikassa. Enkä nyt puhu pelkästään mistään H&M tai Vero Moda laadusta, vaan ihan joka hiton kaupassa samat paskat muovirätit myynnissä. Erityisesti kaikki paidat, neuleet ja takit on pelkkää polyesteriä tai akryyliä, saumat ihan vinksin vonksin, siis ihan kamalia. On tosi vaikeeta löytää laadukkaita vaatteita, ihan perus t-paitoja, neuleita, mekkoja ym. Ja kengät toki myös. Nahkakenkiä löytyy kyllä joo pilvin pimein, mutta ei niissäkään kyllä mitään laatua juuri ole. Järkyttävää.
Kommentit (70)
Minä haluaisin ostaa sellaisia vaatteita jotka kestävät monta vuotta, ja olen valmis maksamaankin sellaisista. Niitä ei vaan kertakaikkiaan löydy kovin helposti.
Kyllä! Olipa aika homma syksyllä löytää kohtuuhintainen villapaita, joka oli 100% puuvillaa. Kaikki hennesit, vilat, veromodat, seppälät ja muut ns perusduunarin hintaluokan vaatekaupat myivät pelkkää akryylisekoiteneuletta. Jopa stokkalla kalliimpia merkkejä katsellessa meinas järki lähteä kun joku yli 150e villapaita oli samaa akryyliä kuin hennesin 30e paita.
Ostin NP Collectionin eli Naisten Pukutehtaan paidan. Muodottomaksi venynyt ja nyppääntynyt ensimmäisen 30 asteen pesupussissa pesun jälkeen.
Valmistettu, joo, ties missä. Mutta jopa siellä jossain osasivat valmistaa aikoinaan laatua.
Netissä NP mainostaa rehellisesti: 'Jännittävän halpa hinta'.
Olen huomannut saman. Minäkin olisin valmis maksamaan kestävistä, tyylikkäistä perusvaatteista. Mutta mistä niitä saa?
Taas joku mamma joka päivittelee kun "laatua" ei saa perus kapp'ahleista ja lindexeistä. Mene jonnekin kalliimpaan kauppaan jonka vaatteet jo ikkunassa huutavat laatua hienoilla materiaaleillaan ja työstöillään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Olipa aika homma syksyllä löytää kohtuuhintainen villapaita, joka oli 100% puuvillaa. Kaikki hennesit, vilat, veromodat, seppälät ja muut ns perusduunarin hintaluokan vaatekaupat myivät pelkkää akryylisekoiteneuletta. Jopa stokkalla kalliimpia merkkejä katsellessa meinas järki lähteä kun joku yli 150e villapaita oli samaa akryyliä kuin hennesin 30e paita.
No ei ne neuleet kovin usein ole puuvillaa muutenkaan, ja jos onkin niin tuo on yleisempi neulemateriaali kevät-kesämallistoissa. Ei ihmekään että oli vaikea löytää syksyllä. :)
Vierailija kirjoitti:
Taas joku mamma joka päivittelee kun "laatua" ei saa perus kapp'ahleista ja lindexeistä. Mene jonnekin kalliimpaan kauppaan jonka vaatteet jo ikkunassa huutavat laatua hienoilla materiaaleillaan ja työstöillään.
Olisikin näin helppoa. Kalliimmissa liikkeissä vaatteet ehkä näyttävät ensisilmäyksellä paremmilta, mutta hyvin usein ne eivät sitä ole. Samaa ohutta akryylia, polyesteria ja viskoosia nekin yleensä ovat.
Eniten harmittaa kun maksaa vaikka neuleesta vähän enemmän, ja sitten se haalistuu ja kulahtaa kuitenkin.
Ostan itse aika paljon vaatteita, nimittäin Planin kirpputorilta. Katson aina, että vaatteet ovat silkkiä, puuvillaa tai villaa ja kunnon vanhoja merkkejä. Pidän ja pesen niin kauan kuin vaatteet minua miellyttävät ja vien takaisin Planille tai laitan roskiin, jos ovat korjaamattomassa kunnossa. Tällä tavalla saan minua miellyttäviä, hyvälaatuisia vaatteita halvalla hinnalla ja samalla ehkä joku pikkutyttö pääsee kouluun. Turhaa lumppuakaan ei maailmaan minua varten valmisteta.
Saitaa ihmistä tällainen toimintatapa miellyttää ihan erityisesti...
Ompelen itse paljon vaatteita. Saa juuri sellaisia kuin itse haluaa eikä voi kuin itseään syyttää jos saumat olisivat vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ymmärsit taas lukemasi, hienoa. Mitkään "hienot" merkkivaatteetkaan eivät takaa nykyään laatua. Itse en enää nykyään käy mm. H&M:llä, Seppälässä, Lindexsissä, Kapp'ahlissa, Vero Modassa, vain muutaman mainitakseni. Olen siirtynyt lähes kokonaan tilaamaan vaatteet ja kengät netistä, harmittavan usein ulkomailta. Sieltä tuntuu edes jotenkin löytävän hyvistä materiaaleista tehtyjä laadukkaita kohtuuhintaisia vaatteita ja kenkiä, missä ei maksa joku vitun hieno brändi niinkun Ted Baker. En ole siis vailla muotivaatteita ja designer-rättejä, vaan tyylikkäitä, klassisen kauniita ja aikaa kestäviä vaatekappaleita.
Kirppareilta löytyykin nykyään varmaan laadukkaimmat vaatteet, ainakin mitä tulee kivijalkaliikkeisiin.
Joo. Ostan nykyisin ison osan käytettynä, jos vaate on kestänyt kulahtamatta jonkun muun käytössä niin kestää ainakin jonkun aikaa minullakin. Tosi usein ovat kestäneet vuosikausia ja viimeisen 5 v aika ostetut ei vuottakaan!
Vierailija kirjoitti:
Ompelen itse paljon vaatteita. Saa juuri sellaisia kuin itse haluaa eikä voi kuin itseään syyttää jos saumat olisivat vinksallaan.
Mä oon myös alkanut kutomaan/virkkaamaan pipot ja huivit itse :) Ostan laadukkaita lankoja, ja niistä teen sitten sellaisia kun haluan. Muuten en ommella osaa, mutta olisihan se tosi kiva tehdä itse vaatteita!
Mä olen siirtynyt ostamaan ekologisesti tehtyjä vaatteita. Ostin esim. Mulesing-vapaan 100%villaa olevan villatakin. Maksoi yli 200 mut nyt odotukset on kovat. Joa osoittautuu hyväksi niin ostan lisää samalta firmalta mut jos on susi niin kerron jokapaikassa.
Sama ongelma oli. Sitten sattumoisin kävin Kulloon Butiken på landetissa. Siellä oli ihan laadukasta tavaraa hyvällä hinta/laatusuhteella. Itse ihastuin erityisesti Holebrookin neulevaatteisiin, merinoa, villaa tai puuvillaa. Nyt olen sitten täydentänyt varastoa Holebrookin webbikaupan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siis vailla muotivaatteita ja designer-rättejä, vaan tyylikkäitä, klassisen kauniita ja aikaa kestäviä vaatekappaleita.
Itse asiassa näitä on kyllä paljonkin tarjolla ja jopa ihan marketeissa. Itse ostin esim toissatalvena jonkun "ahon neuleen" tai "venla-neuleen" tms. täysvillaisen villatakin muutamalla kympillä ihan prismasta. Materiaali tuntui heti käteen laadukkaalta ja onkin kestänyt virheettömänä. Samanlaisia on kaupoissa siellä "merkittömillä" hyllyillä vaikka kuinka paljon, usein pienten ja tuntemattomien firmojen perustuotteita. Vika on siinä, että vaikka luulet haluavasi aikaa kestäviä perusvaatteita laadukkaasta materiaalista, et ehkä tunnista sitä sellaisen nähdessäsi, ja olet sitä mieltä, että se klassinen malli on tylsä, tätimäinen ja nolo.
Vaikka oikeastaanhan tylsyys on asustamisesta kiinni, tätimäinen on se vartalo, joka vaatteseen puetaan ja nolous on puhtaasti mentaalista.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma oli. Sitten sattumoisin kävin Kulloon Butiken på landetissa. Siellä oli ihan laadukasta tavaraa hyvällä hinta/laatusuhteella. Itse ihastuin erityisesti Holebrookin neulevaatteisiin, merinoa, villaa tai puuvillaa. Nyt olen sitten täydentänyt varastoa Holebrookin webbikaupan kautta.
Mahtavaa, kiitos vinkistä! Jos hinta-laatusuhde on kohdillaan, niin tuolla näyttäisi kyllä olevan just sellaisia vaatteita mitä haluan :)
Niin... Kyllähän se totta on, että itseltäkin vaatekaapista vielä jotkut 80- ja 90-luvuilta tallella olevat esim. paidat - joista osa jopa jotain turistipaitoja jostain Kosin saarelta - ovat edelleen ehjiä ja täysin kuosissaan. Tämän päivän ostoksista ei voi samaa sanoa. Huonona vitsinä olen itse todennut, että eihän esim. "Henkkamaukan" vaatteista voi liikoja odottaa, eiväthän lapset osaa tehdä kunnollisia... Ja tämähän on valitettavasti totta.