Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto ja erilaiset luonteet ja toimintatavat

Vierailija
15.11.2016 |

Muutettiin miehen kanssa yhteen. Mies on enemmän sitä tyyppiä, että hän katsoo, että "kohta on vessapaperi lopussa, sitä vois ostaa lisää". Itse taas olen luonteeltani hamsteri, minulla on aina vessapaperia ja suodatinpusseja kaapissa, samoin kahvia ostan myös kolme pakettia kerrallaan tarjouksesta. Tämä hiertää pahasti sitä, että voitaisiin yhdistää enemmän talouttamme. Mies ei ymmärrä, että itse katson joutuvani pahasti miinukselle, jos päätettäisiin, että meillä on yhteistalous. Minulla kun olisi noiden edellämainittujen lisäksi ostettuna paljon muutakin ja mies voisi sitten käytännössä elellä noilla minun varastoillani. Välillä sitten riidellään siitä, miten käytännössä asiat voisivat olla toisinkin. Tosi paljon molemmat tekevät nyt omat ruokansa ja olen tarkka, että molemmat käyttävät sitä, mitä itse on hankittu.
Millaisen kompromissin sinä tekisit, jos yrittäisit saada niin, että taloudet yhdistettäisiin?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miksi pitää asua yhdessä, jos ei pääse edes ruokien ostosta yhteisymmärrykseen.

Kai ap punnitset ateriat, jos satutte syömään samaa ruokaa? Kai myös otat aikaa suihkussa käymisestä ettei toinen vaan saa käyttää enemmän vettä mistä maksaa?

Nuo oli hyviä vinkkejä, kiitos! Talousvaaka multa onneksi löytyy, niin pystyn jakamaan ruokakulut syönnin mukaan. Otin myös shampooni ja suihkusaippuani jemmaan, ettei se mies käytä mun varastoja vaan hankkii omansa. Molemmille on vesikannut, jotta käytetty vesi tulee mitattua, ja vessaa saa vetäistä 4 kertaa päivässä oman käynnin jälkeen. Säästö se on pienmikin säästö!

Ap

Tämä ei ole oikean ketjun aloittajan kirjoittama viesti.

Tämä asia alkoi nyppiä, koska siis minun asunnossani on valmiina tänne ostettua tavaraa.

Kyse ei tosiaan ole siitä, että mies on käyttänyt yhden vessapaperirullan enemmän kuin minä.:)

ap

Vierailija
22/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miksi pitää asua yhdessä, jos ei pääse edes ruokien ostosta yhteisymmärrykseen.

Kai ap punnitset ateriat, jos satutte syömään samaa ruokaa? Kai myös otat aikaa suihkussa käymisestä ettei toinen vaan saa käyttää enemmän vettä mistä maksaa?

Nuo oli hyviä vinkkejä, kiitos! Talousvaaka multa onneksi löytyy, niin pystyn jakamaan ruokakulut syönnin mukaan. Otin myös shampooni ja suihkusaippuani jemmaan, ettei se mies käytä mun varastoja vaan hankkii omansa. Molemmille on vesikannut, jotta käytetty vesi tulee mitattua, ja vessaa saa vetäistä 4 kertaa päivässä oman käynnin jälkeen. Säästö se on pienmikin säästö!

Ap

Tämä asia alkoi nyppiä, koska siis minun asunnossani on valmiina tänne ostettua tavaraa.

Kyse ei tosiaan ole siitä, että mies on käyttänyt yhden vessapaperirullan enemmän kuin minä.:)

ap

Ap en tiedä oletko provo vai et. Sinua luullaan provoksi, koska on todella outoa nillittää jostain muutamista kympeistä tai kymmenestä kavipaketista parisuhteessa, ei kukaan usko että joku oikeasti ajattelisi noin kuin kirjoitat. 

Mutta jos et ole provo niin suosittelen miettimään, että yleensä pitkän parisuhteen salaisuus on joustavuus, kyky aitoihin kompromisseihin ja se, että monta asiaa katsoo sormien läpi ja omasta harmituksesta huolimatta menee mielummin antamaan pusun kuin valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää yhteinen tili, jonne siirrätte yhtä paljon rahaa ja käytätte sitten niitä. Tuollainen hirveä vahtaaminen, että ei itse joudu maksamaan vahingossakaan yhtään enemmän on muuten tosi rasittavaa ja ärsyttävää, niin kannattaa tehdä tosiaan jotkin pelisäännöt, muuten saattaa tulla ero.

En ole ajatellut, että kaikki menisi täysin 50-50. Mutta se nyt ei toimi, että minulla on sanotaanko 50 euron arvosta kaapissa tavaraa, ja sitten mies käyttelee niitä ja kokee, että "mitään ei tarvitse ostaa, koska niitähän on jo siellä kaapissa". Ei päästä samalle viivalle siis.

Mies siis muutti minun luokseni, sen vuoksi tilanne on tämmöinen epäsuhtainen. ap

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi jotain pitää ostaa jos sitä on jo kaapissa. Kaupassa on kuitenkin käytävä varmasti ainakin kerran viikossa, joten eikö niitä suodatinpusseja ja vessapaperia voi ostaa silloin kun huomaa että ovat lopussa.

Itse en halua sitä, että on pakko lähteä tiettynä hetkenä tai päivänä kauppaan vain siksi, että vaikka kahvi on loppu. Toisekseen ostan kahvia mieluummin tarjouksesta, tulee halvemmaksi. Tuo hetkessä eläminen ei viehätä minua, mieluummin ostan tarvittavat tavarat silloin, kun jaksan, sen sijaan että pitäisi lähteä kauppaan ostamaan suodatinpusseja kello 23, koska ovat loppu. Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat säntäillä noin. ap

Vierailija
24/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on lyhyt matka siihen, että aletaan miettiä ja erotella itse kunkin seksialoitteita ja "suorituksia".

25/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sanot, ettet halua jakaa kaikkea ihan tasan, vaan haluat vain että mieskin osallistuu reilusti kuluihin, mikset kerro sitä hänelle itselleen? Kun esim. menette kauppaan maksatte vuoroin ostokset. Sinä voit sitten huolehtia että sitä talouspaperia ym tulee koriin myös.

Vierailija
26/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä oman rakkaan ja rahojen kyttääminen nykyään kovinkin yleistä ?

Ollaan 23 vuotta pärjätty ilman yhteistilejä ja toisen syömisiä kyttäämättä. Alusta asti ollaan ostettu miten kummalla rahaa sattuu olemaan.

Maailmalla ne välillä ihmettelee kun nainen välillä maksaa meidän perheen aterian

Vierailija
27/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Ap en tiedä oletko provo vai et. Sinua luullaan provoksi, koska on todella outoa nillittää jostain muutamista kympeistä tai kymmenestä kavipaketista parisuhteessa, ei kukaan usko että joku oikeasti ajattelisi noin kuin kirjoitat. 

Mutta jos et ole provo niin suosittelen miettimään, että yleensä pitkän parisuhteen salaisuus on joustavuus, kyky aitoihin kompromisseihin ja se, että monta asiaa katsoo sormien läpi ja omasta harmituksesta huolimatta menee mielummin antamaan pusun kuin valittaa.

En ole provo. Olen elänyt monta vuotta pienellä budjetilla, esimerkiksi opiskelijana. Mieskin on ollut pienituloinen pitkään, joten tavallaan luulisi hänenkin ymmärtävän, että jos keskituloisen ei tarvitse miettiä, että kotiin on jo hankittu viidelläkympillä kaikkea, se viisikymppiä ei ole sama raha pienituloiselle. Pihiys on ehdottomasti myös oman tilanteeni sanelemaa. ap

Vierailija
28/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Mitä ihmeen valmiina ostettua tavaraa? Vai oletteko asuneet nyt muutaman viikon yhdessä ja sinä murehdit että voi voi kun mies käyttää sinun ostamaa vessapaperivarastoa? Mitä vikaa tuossa miehen tyylissä muuten on? Minusta tuo kuulostaa oikein järkevältä että ostetaan sitä tavaraa tarpeeseen eikä varastoon pölyttymään.

Vierailija
29/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöntyllerö kirjoitti:

Jos kerran sanot, ettet halua jakaa kaikkea ihan tasan, vaan haluat vain että mieskin osallistuu reilusti kuluihin, mikset kerro sitä hänelle itselleen? Kun esim. menette kauppaan maksatte vuoroin ostokset. Sinä voit sitten huolehtia että sitä talouspaperia ym tulee koriin myös.

Vuorotyön vuoksi ei käydä yhdessä kaupassa, mutta voisin kyllä ehdottaa jotain, mitä mies voisi ostaa. Se, että molemmat tekee omat ruokansa, on myös ihan käytännöllinen juttu, kun ei olla aina samaan aikaan kotona. Mutta en myöskään itse syö kaikkia samoja ruokia, mitä mies, senkin vuoksi syödään eri ruokaa. ap

Vierailija
30/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Mitä ihmeen valmiina ostettua tavaraa? Vai oletteko asuneet nyt muutaman viikon yhdessä ja sinä murehdit että voi voi kun mies käyttää sinun ostamaa vessapaperivarastoa? Mitä vikaa tuossa miehen tyylissä muuten on? Minusta tuo kuulostaa oikein järkevältä että ostetaan sitä tavaraa tarpeeseen eikä varastoon pölyttymään.

Justhan selitin, että kahvi tulee halvemmaksi, jos ostat sitä sen kolmen paketin tarjouksen. ap

Vierailija
31/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

En ole provo. Olen elänyt monta vuotta pienellä budjetilla, esimerkiksi opiskelijana. Mieskin on ollut pienituloinen pitkään, joten tavallaan luulisi hänenkin ymmärtävän, että jos keskituloisen ei tarvitse miettiä, että kotiin on jo hankittu viidelläkympillä kaikkea, se viisikymppiä ei ole sama raha pienituloiselle. Pihiys on ehdottomasti myös oman tilanteeni sanelemaa. ap

Onko kyse oikeasti siitä, että sinä olet luonteeltasi säästäväinen/pihi ja mies on taas luonteeltaan tuhlaavainen (joka elää aina yli varojensa)? Eikä niinkään niistä kaapissa valmiina olevista kahvipaketeista. Tai onko kyse oikeasti siitä, että miehellä on isommat tulot kuin sinulla, jolloin hän ei joudu miettimään jokaisen tuotteen hintaa?

Vierailija
32/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa kamalan pihiltä ihmiseltä ja siltä, ettei oikein kuitenkaan rakasta miestään.. "ettei hän vaan hyödy minun varastoista" yök.

Vierailija
33/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää yhteinen tili, jonne siirrätte yhtä paljon rahaa ja käytätte sitten niitä. Tuollainen hirveä vahtaaminen, että ei itse joudu maksamaan vahingossakaan yhtään enemmän on muuten tosi rasittavaa ja ärsyttävää, niin kannattaa tehdä tosiaan jotkin pelisäännöt, muuten saattaa tulla ero.

En ole ajatellut, että kaikki menisi täysin 50-50. Mutta se nyt ei toimi, että minulla on sanotaanko 50 euron arvosta kaapissa tavaraa, ja sitten mies käyttelee niitä ja kokee, että "mitään ei tarvitse ostaa, koska niitähän on jo siellä kaapissa". Ei päästä samalle viivalle siis.

Mies siis muutti minun luokseni, sen vuoksi tilanne on tämmöinen epäsuhtainen. ap

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi jotain pitää ostaa jos sitä on jo kaapissa. Kaupassa on kuitenkin käytävä varmasti ainakin kerran viikossa, joten eikö niitä suodatinpusseja ja vessapaperia voi ostaa silloin kun huomaa että ovat lopussa.

Itse en halua sitä, että on pakko lähteä tiettynä hetkenä tai päivänä kauppaan vain siksi, että vaikka kahvi on loppu. Toisekseen ostan kahvia mieluummin tarjouksesta, tulee halvemmaksi. Tuo hetkessä eläminen ei viehätä minua, mieluummin ostan tarvittavat tavarat silloin, kun jaksan, sen sijaan että pitäisi lähteä kauppaan ostamaan suodatinpusseja kello 23, koska ovat loppu. Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat säntäillä noin. ap

Ymmärsin että mies tarkkailee sitä että milloin joku tuote on loppumassa (= seuraavalla kauppareissulla ostettava lisää), eikä noin että tajuaa pöntöllä istuessaan että jaaha, eipäs olekaan vessapaperia koko talossa. Kai tuossa voi jotain kompromissia tehdä. Jos joku tuote sattuu olemaan kauppareissulla tarjouksessa, niin ostaa sitä sitten vähän enemmän mutta muuten kulutuksen mukaan. Tuntuu että vaadit miestä mukautumaan sinun tapoihisi, etkä ole itse halukas tulemaan yhtään vastaan. Mies on varmasti jo joutunut joustamaan ja mukautumaan kun muutti sinun luokse (mitä tavaraa voi tuoda luoksesi, miten sinun luonasi siivotaan jne.) joten hiukan vastavuoroisuutta nyt sinultakin

Vierailija
34/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Mutta jos et ole provo niin suosittelen miettimään, että yleensä pitkän parisuhteen salaisuus on joustavuus, kyky aitoihin kompromisseihin ja se, että monta asiaa katsoo sormien läpi ja omasta harmituksesta huolimatta menee mieluummin antamaan pusun kuin valittaa.

Ohiksena, mutta muutamista kympeistä kasvaa isot talousmenot/vuosi, jos ap ostaa aina reilusti varastoon kaikkea, ja mies vain käyttää, eikä osta omalta osaltaan mitään, kun huomaa, että kappas, meillähän on jo kolme pkt kahvia ja jättisäkki wc-paperia. Useimmat miehet tuntuvat ajattelevan näin. Meillä mies käyttäis vaikka mun sukkia, kun niitä on aina jättipakkaus kaapissa, jos ne vaan jalkaan mahtuisivat.

MUTTA tämä tilanne on ap:n oma vika, jonka antaa jatkua. Kumpikin ostakoon omansa tai sitten yhtä suuret panot taloustilille ja kuitit talteen, jotta selviää mihin on rahat menneet.

Talous on yhteinen, ja yhteisesti pitää maksaa jne, mutta jos toinen kuluttaa kaksi kertaa enemmän, ei kyseessä ole enää yhteiset varat, vaan hyväksikäyttö. Ajattelemattomuutta tai ei. Jos asutaan ap:n kämpässä, voi mies lisätä/sisällyttää omat talousmenonsa vaikka ap:lle maksamaansa "vuokraan" tms.

Vierailija
35/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap aloituksesi on hämmentävä. Minä muutin miehen luokse. Hänen asumiskulunsa nousivat, koska menetti tuet. Minun asumiskulut taas laskivat reippaasti. Miehellä sattui olemaan uudehko pyykkikone, minun vanha romu jouti pois, mutta säästyin ostamasta uutta itse. Toisaalta minulla oli paljon enemmän ja laadukkaampia huonekaluja, niin mies "hyötyi" niistä. Miehellä oli kissa, kun tapasimme, ja nyt ostan omilla rahoillani sen kissan ruoista puolet. Mutta ei olla koskaan noita mietitty, asiat ei vaan ikinä mene tasan. Molemmat "hyötyy" siitä, että on oma rakas vierellä, joku jota silittää ja joka kuuntelee työpäivän murheet.

Vierailija
36/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan ap huomioinut, että miehet syö käytännössä aina enemmän? Ja että osa miehistä tuhlaa wc-paperia käyttämällä ihan tarpeettoman monta palaa kerralla? Ja käyttää salaa naisten shampoita koska eivät muista ostaa miesten shampoota? Ja että miehet eivät useinkaan osta siivousaineita kotiin vaan ne jää helposti naiset ostettavaksi? 

Parisuhde tulee ihan tosi kalliiksi ;) .

Parisuhde tuli tosiaankin kalliiksi, kun jouduin välillä kustantamaan sen entisen naisystäväni huumeiden käyttöä. Vuokrastakin maksoin 2/3, myös sähköt maksoin minä ja tuo nainen poltti valoja aivan turhaan. Vaatehuoneessakin saattoi valot palaa, vaikka siellä ei kukaan ollut. Kyllä yksin on helpointa eläminen.

Vierailija
37/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Mutta jos et ole provo niin suosittelen miettimään, että yleensä pitkän parisuhteen salaisuus on joustavuus, kyky aitoihin kompromisseihin ja se, että monta asiaa katsoo sormien läpi ja omasta harmituksesta huolimatta menee mieluummin antamaan pusun kuin valittaa.

Ohiksena, mutta muutamista kympeistä kasvaa isot talousmenot/vuosi, jos ap ostaa aina reilusti varastoon kaikkea, ja mies vain käyttää, eikä osta omalta osaltaan mitään, kun huomaa, että kappas, meillähän on jo kolme pkt kahvia ja jättisäkki wc-paperia. Useimmat miehet tuntuvat ajattelevan näin. Meillä mies käyttäis vaikka mun sukkia, kun niitä on aina jättipakkaus kaapissa, jos ne vaan jalkaan mahtuisivat.

MUTTA tämä tilanne on ap:n oma vika, jonka antaa jatkua. Kumpikin ostakoon omansa tai sitten yhtä suuret panot taloustilille ja kuitit talteen, jotta selviää mihin on rahat menneet.

Talous on yhteinen, ja yhteisesti pitää maksaa jne, mutta jos toinen kuluttaa kaksi kertaa enemmän, ei kyseessä ole enää yhteiset varat, vaan hyväksikäyttö. Ajattelemattomuutta tai ei. Jos asutaan ap:n kämpässä, voi mies lisätä/sisällyttää omat talousmenonsa vaikka ap:lle maksamaansa "vuokraan" tms.

No tietysti täytyy maksaa joko suunnilleen saman verran tai tulojen / käytön mukaisessa suhteessa oma osuutensa. Mutta ei kannata nillittää jostain, jota on ollut yhteen muuttaessa toisella enemmän. Vaan kannattaa huolehtia, että jatkossa maksetaan kaupassakäynnit vaikka puoliksi, ja molempien kauppalistalla on vuorollaan niitä vessapapereita ja suodatinpusseja.

Vierailija
38/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleppa ap, jos miehellä sattuisi ennestään olemaan lapsi edellisestä liitosta. Miten jakaisitte silloin talouskulut? Lapsi käyttäisi taloudessanne sähköä, söisi sinun ostamia kaurahiutaleita jne.. 

Vierailija
39/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöntyllerö kirjoitti:

Vuorotyön vuoksi ei käydä yhdessä kaupassa, mutta voisin kyllä ehdottaa jotain, mitä mies voisi ostaa. Se, että molemmat tekee omat ruokansa, on myös ihan käytännöllinen juttu, kun ei olla aina samaan aikaan kotona. Mutta en myöskään itse syö kaikkia samoja ruokia, mitä mies, senkin vuoksi syödään eri ruokaa. ap

Omat ruuat vuorotyön takia? Kyllä meillä ainakin samaa ruokaa syödään vaikka ruokaillaan yleensä eri aikoina. Se tekee ruuan kumpi ehtii ja toinen lämmittää itselleen annoksen. Hassua että joku muutaman kymmenen sentin säästö kahvipaketeissa on sulle iso juttu, mutta sitten uunia ja tiskiä kulutatte kaksinkertaisesti.

Vierailija
40/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teillä on erilliset ruoat, erilliset rahat, erilliset ties mitkä.. Mitä teillä on yhteistä? Mitä jaatte ilman laskemista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän