Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
Joo tottakai, jos ei kerro tarkasti mitä pitää riisua niin otan päälimmäisen kerroksen pois, esim keuhkoja kuunnellessa ja sitten lisää jos pyytää. Useimmiten lääkärit onneksi kertoo hyvinkin selkeästi mitä pitää ottaa pois tai osa että mitä jätät päälle :D
Ei missään nimessä kannata, vaan pitä heti epäillä lääkäriä tai muuta hoitohenkilökuntaa seksuaalisesta häirinnästä. Koppavasti tulee todeta:"Kuuntele paidan läpi, kokeile farkkujen läpi" jne.
Kumma juttu, ettei kukaan lääkäri ole koskaan pyytänyt mua riisumaan. Keuhkotkin kuunnellaan paita päällä ja gynekologi totesi ihan vain minut nähdessään, että pidä housut jalassa vaan, kaikki on hyvin.
T: 170cm 120 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis liivit jätän mut muuten riisun. Näin ainakin lääkäri sanonut että ok. On ollut niitäkin joiden mielestä paitaa ei tarvii ottaa pois.
On sitä karseempaakin.. esim. sydänkäyrää tai mikä nyt onkaan kun otettu niin oli aika ahdistava kokemus 18v tyttönä sairaalassa kun hyvä jos sai ees verhoa eteen muiden kulkiessa ohi. Edelleen myöhemmin ehkä n. 27v kun laitettiin tuo, ei verhoa edessä, ovi aukeaa kun joku toinen henkilökunnasta kävelee sisään.. ja ko. ovi avautui niiden, odotusaulaan. Isäni odotteli siellä, oli onni ettei tullut kyselemään vointia.
Selvennykseksi että kun rintaan kytketään ne napit niin sulla ei ole mitään, ei edes liivejä.....
Joutuuhan sitä muutenkin tutkimuksissa usein riisumaan, suolta ei voi tähystää jos ei voi työntää putkea jostakin reiästä, gyne ei voi tutkia tai papaa ottaa housut jalassa, mitä näitä nyt on...
Kyllä mäkin vähän vaivaantunut olisin jos odotusaulassa vieraat potilaat näkis tilanteen, mutta oonko ainoa jolla on niin hyvä suhde vanhempiinsa, että ollaan totuttu näkemään toisiamme alasti pienestä pitäen? Saunassa ollaan aina käyty yhdessä isän, äidin ja sisarusten kanssa, alasti tottakai kun Suomessa ollaan. Aamuisin saatetaan nähdä toistemme paljasta pintaa kun kiireellä on puettu ja lähdetty omille menoillemme. Edelleen aikuisena käyn saunassa milloin isäni, milloin äitini kanssa. Mummolassakin kummankin isovanhemman kanssa. En näe välittömän perheeni seurassa alastomuudessa mitään outoa.
Vastaampa sinulle tähän. Minua on hyväksikäytetty lapsena, ei isäni vaan toisen perheenjäsenen puolesta. Avautuuko?
Meitä on niin moneen junaan. Sanoisin että maailmalla on yleisempää ajatella, ettei perheen jäsenten tarvitse tai ole soveliasta nähdä toisiaan. Juu, Suomessa toki tätä ajattelua löytyy. Oli appivanhemmillankin melkoinen yllätys kun käly suoraan saunasta paineli hengaamaan vierassängylle (jossa minä ja ex oltiin nukuttu ja aiottiin nukkua) täysin alasti siihen eteeni. Otti aurinkoa yläosattomissa ison kaupungin terassilla. Mut jokainen tyylillään. Oma henk.koht. mielipide on, että jotkin rajat on hyvä olla. Vaikka olisi lapsesta asti tottunut perheen seuraan, voi se silti olla esim. vanhemmista vaivaannuttavaa, mut ei sitä kaikkea kehtaa lapsilleenkaan sanoa.
T. Se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Lastenlääkäri kuuntelee aina paidan läpi, miten kummassa se pystyy tekemään niin mutta aikuiselta naiselta ei pysty.
Isorintaisilla on sellaiset puskurit, ettei keuhkoja kuule...
Vierailija kirjoitti:
Jos pimpero tutkitaan, niin pimpero pitää ottaa paljaaksi.
Uskomattoman moni naisista riisuu kuitenkin vain päällyshousut ja jättää pikkuhousut päälle, ja sitten käy siihen tutkimuspöydälle. Pitää ihan erikseen sanoa, että pikkuhousutkin pitää riisua.
tkl
Juu en tietenkään riisu. Tikkitakki päällä istun ja lääkäri saa arvailla mitä poden. En viitsi muuten puhuakaan, ihan tyhmiähän se kyselee, miksei katso lääkärigooglestaan.
No juu ei. Olen siis itse lääkäri. Ja nämä riisumista pelkäävät toki saavat diagnoosin tai ainakin vahvan oletuksen, ihan siitä jos ei normaali tutkimus suju.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riisun. Monesti lääkäri on tosin erikseen sanonut, että ohuen aluspaidan on saanut jättää päälle, kun on vaikka keuhkoja kuunnellut.
Kyllä ohuenkin paidan läpi kuuntelu on ongelmallista, kankaan rahina häiritsee, ei voi kuunnella kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että lääkäri turhaan pyytäisi jotain tekemään, joten tietenkin riisun. Terkkarilla en koulussa tähän suostunut, koska en kokenut sen olevan tarpeellista. Ole niin rankkaa olla hetki vähemmillä vaatteilla.
Kyllä lääkäreidenkin joukossa on pervoja jotka käyttävät tilannetta hyväkseen kun esim näkevät hyvän näköiset rinnat, sillon on vaan ihan pakko potilaan riisua rintsikat niin että setä tohtori varmaan saa kuunneltua keuhkot tarkkaan.
Lääkäreissä se vasta onkin kummallista porukkaa.
Minulla aikoinaan ajokorttitarkastuksessa joku juopon näköinen mieslääkäri kuunteli keuhkoja pitkään ja hartaasti, rintojen puolelta. Olin parikymppinen. Ällöttävä tyyppi, sanoinkin että eiköhän ne kuule tullut jo kuunneltua. Lopetti samantien kuuntelut.
Keuhkojen kuuntelu ajokorttitarkastuksessa?!
Keuhkot kuunnellaan selän puolelta, sydänäänet siitä edestä.
En, jos ei ole ehdottomatoman välttämätöntä. En koko paitaa ottais keuhkojen kuuntelua varten pois, aina riittänytkin pelkkä paidan nostaminen, ja sitä nimenomaan lääkärit pyytäneetkin.
Joo. Teen sen hiljaa ja poseeraan mitä kuumemmissa asennoissa ja mitä rivoimmissa ilmeissä! Lääkärit tykkää!
En muuten kauheasti ujostele, mutta tuntoaistiyliherkkyyden vuoksi tuntuu iljettävältä riisua koko ylävartalo paljaaksi, kun menee röntgeniin tai sydämen EKG-testiin. Jotenkin avuton ja ällöttävä olo silloin. Olen nainen.
En, vaan lääkärin pitää riisua minut.
En riisu, lapsilta kuunnellaan paidan läpi, miksei myös aikuisilta.
Gyne erikseen, siellä otan kaikki housut pois kun lääkäri pyytää.
Lääkärikunta on itse aiheuttanut tuollaisen riisumis sekamelskansa.
Riippuu täysin lääkäristä, mitä hän milloinkin tarkoittaa riisumisella tai edes sanoo, mitä meinaa tehdä..
Joskus lääkärit kuuntelee keuhkot tuosta noin vaan sanomatta mitään ja nostaa paidan helmaa. Tätä tapahtuu todella usein. Ellei sitten paidan päältä kuuntele. Aina ehdottanut, että voin mä paidat poiskin ottaa. "Hys, hengitä syvään nyt!"
Jos on jotkut tuulipukuhousut päällä niin pyydän yleensä ottamaan nekin pois, koska housun kahina kuuluu häiritsevästi kun kuuntelen keuhkoja.
Jutusteltiin duunissa, että työpaikkalääkäri on tosi kiva heppu. Eräs neito siihen sitten epäilevästi, että näinköhän.. kun hän joutuu aina riisumaan yläosan pois keuhkojen kuuntelua pois, vaikka menis polveaan valittamaan.
Kyllähän tämä käytäntö kieltämättä ihmetystä meissä herätti. Sitten duunin vääräleuka päästi suustaan "se ihmettelee joka kerta, että onko niitä noinkin pieniä tissejä olemassa".
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään riisu. Sanon, että riisuudu itte vaan.
Itse sanon aina, että kai tohtorikin ottaa paidan pois?
Riisun vain ne tohtorin kahisevat tuulipuvunhousut, etteivät häiritse diagnostiikkaa.
Koskee vaan naisia.