Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta on pakko kommentoida.
Olen lääkäri ja ei kiinnosta yhtään seksuaalisesti jos potilas riisuutuu.
Oli se sitten millainen silikonitissi tahansa. Perustyötä se vaan, on ja asiakkaat ovat yleensä lähtökohtaisesti jotenkin sairaita kun vastaanotolle tullaan.
Voitte heittää hyvästit spekulaatioillenne.
Hyvä ettei sinua kiinnosta. Et voi kuitenkaan puhua jokaisen lääkärin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Oli se sitten millainen silikonitissi tahansa. Perustyötä se vaan, on ja asiakkaat ovat yleensä lähtökohtaisesti jotenkin sairaita kun vastaanotolle tullaan.
Anna ny fantasioida. Hupinsa kullakin. Varsinkin puutteessa elävillä yh-mammoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vain jos lääkäri itsekin riisuu. On siten tasaveroisempaa, eikä nolota niin paljon.
Miten se tasavertaisuus sulla toteutuu gynekologin kanssa? ootte molemmat ilman housuja? ja hoitsut kanssa ja ajanvaraaja aulassa, ja vahtimestarit ja talonmiehet - tasa-arvoa kaikille!
Kyllä riisun lääkärin, jos lääkäri pyytää!
Nuorena oli kuumeilua ja keuhkoputkentulehdus. Housut piti riisua ja säikähti kohdunnapukkaa ja käski menemään gynelle... Enää en riisuis...
Lasken housut ja heilutan helikopteria. 😁 No joo, vakavasti puhuen, niin totta kai sen verran pois kuin pyydetään tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei sinua kiinnosta. Et voi kuitenkaan puhua jokaisen lääkärin puolesta.
niinpä
Vierailija kirjoitti:
Harmitti kerpele kun olin hammaslääkärissä, eikä tarvinnut riisua. Vastaanotolla oli kaksi hemmetin hyvän näköistä nuorta mieslääkäriä, toinen tumma, toinen vaalea. Kumpikin olis kelvannut kyllä. Sitten kun täytyy riisua lääkärissä, niin varmaa on, että lääkäri on keski-ikäinen täti.
Olisit voinut riisuuntua varmuuden vuoksi.
Vielä ei ole lääkäri pyytänyt riisumaan häntä vastaanotolla. Tietenkin jonkun oikein hottiksen vois riisua
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole lääkäri pyytänyt riisumaan häntä vastaanotolla. Tietenkin jonkun oikein hottiksen vois riisua
Eikö komitus kelpaa?!
Miksi en riisuisi? Tuskinpa kukaan lääkäri haluaa kuulla, että joku on valittanut hänestä sen vuoksi, että on laittanut jonkun riisuutumaan huvikseen. Saisi perverssin leiman.
Riippuu vähän että mitä tutkitaan ja mitä pyydetään riisumaan. Jos menen yskän vuoksi lääkriin, en riisu housuja vaikka lääkäri kuinka tärkeänä selittäisi, että on välttämätöntä tehdä minulle huolellinen pim pinsisäinen tutkimus. Tai jos olen loukannut polveni pyörällä kaaduttuani, niin en ota paitaa ja rintaliivejä pois, vaikka lääkäri kuinka haluaisi tutkia rintani.
Eräs työkaveri valitti joskus yhdestä työterveyslääkäristä, kun tämä jatkuvasti tekee hänelle huolellisia 40 minuuttia kestäviä sisätutkimuksia riippumatta siitä, miksi hän lääkärin vastaanotolle menee. Kun ei kehtaa sanoa lääkärille, että angiinan vuoksi ei tarvitse pim peroa kaivella. Hän kertoi, kuinka häntä ärsyttää mennä tuolle lääkärille, kun aina tehdään sisätutkimus. Ja kun sanoimme, että hänen täytyy tehdä tuosta lääkäristä valitus ja pim ppitutkimuksesta voi kieltäytyä, hän vain vinkui ettei osaa sanoa lääkärille ei, mutta se pöydällä jalat levällään makaaminen ärsyttää kun toinen ronkkii niin huolella.
No, joku sentään oli tehnyt tuosta lääkäristä valituksen, ja hän ei enää muutamaan vuoteen ole tuolla tt-lääkärinä ollut...
En ole koskaan riisunut lääkäriä eikä hän ole koskaan pyytänytkään riisumaan t. pertti
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän että mitä tutkitaan ja mitä pyydetään riisumaan. Jos menen yskän vuoksi lääkriin, en riisu housuja vaikka lääkäri kuinka tärkeänä selittäisi, että on välttämätöntä tehdä minulle huolellinen pim pinsisäinen tutkimus. Tai jos olen loukannut polveni pyörällä kaaduttuani, niin en ota paitaa ja rintaliivejä pois, vaikka lääkäri kuinka haluaisi tutkia rintani.
Eräs työkaveri valitti joskus yhdestä työterveyslääkäristä, kun tämä jatkuvasti tekee hänelle huolellisia 40 minuuttia kestäviä sisätutkimuksia riippumatta siitä, miksi hän lääkärin vastaanotolle menee. Kun ei kehtaa sanoa lääkärille, että angiinan vuoksi ei tarvitse pim peroa kaivella. Hän kertoi, kuinka häntä ärsyttää mennä tuolle lääkärille, kun aina tehdään sisätutkimus. Ja kun sanoimme, että hänen täytyy tehdä tuosta lääkäristä valitus ja pim ppitutkimuksesta voi kieltäytyä, hän vain vinkui ettei osaa sanoa lääkärille ei, mutta se pöydällä jalat levällään makaaminen ärsyttää kun toinen ronkkii niin huolella.
No, joku sentään oli tehnyt tuosta lääkäristä valituksen, ja hän ei enää muutamaan vuoteen ole tuolla tt-lääkärinä ollut...
Tiedän tämän tyypin. Hän on nykyään meidän kylällä gynekologina.
Lissu888 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisun. Viimeksi kun olin lääkärissä niin päälläni olivat urheiluliivit jotka piti nekin riisua jotta keuhkojen kuuntelu onnistuu.
Olen työskennellyt 13 vuotta lääkärinä, enkä ole ikinä joutunut pyytämään naisia riisumaan urheiluliivejä keuhkojen tai sydämen kuuntelun takia. Yleensä kehotan heitä vain hieman nostamaan kangasta niin, että stetoskooppi mahtuu alle. Näin meitä myös lääkiksessä ohjeistettiin tekemään, ja tämä on usein myös potilaalle se mukavampi vaihtoehto. Tiedän, että monet miespuoliset kollegani tykkäävät riisuttaa naisia turhankin usein, mutta tämä on harvoin tarpeellista. Mikäli lääkäri pyytää uudestaan sinua riisumaan liivit keuhkojen kuuntelun takia, sinulla on täysi oikeus pyytää häneltä perustelua siihen.
Toki esimerkiksi gynekologista tutkimusta tehtäessä housut täytyy tietenkin riisua, ja rintoja tutkiessa liivejä ei saa jättää päälle, mutta täysin alasti potilasta ei tarvitse näissäkään tapauksissa riisua.
Olen harkinnut väitöskirjan aiheeksi potilaskokemusta, ja minua kiinnostaisikin kuulla ihmisten omia tarinoita siitä, onko joskus esimerkiksi kokenut olonsa erityisen epämukavaksi lääkärin vastaanotolla, onko siihen sisältynyt turhaa riisuttamista, karkeaa kielenkäyttöä, oireiden vähättelyä tai välinpitämättömyyttä. Olen aina pitänyt tärkeänä, että potilas tuntee itsensä arvokkaaksi myös lääkärin vastaanotolla, ja ettei hän koe oloaan vaivautuneeksi tai nöyryytetyksi.
Eihän lääkärin vastaanotolla mitään muuta olekaan kuin oireiden vähättelyä ja välinpitämättömyyttä... Jos kertoisin kokemuksiani, niin saisit jo niistä paksun kirjan aikaiseksi.
Voi yrittää, vaikka en usko, että ihan helpolla suostuu.
Vierailija kirjoitti:
h_ki kirjoitti:
Jenkeissä on huvittava tapa pyytää pukemaan sairaalakaapu päälle ja lääkäri sitten häveliäästi työntää stetoskoopin kaavun raosta sisään.
Mitas huvittavaa tuossa on? Eivat kaikki kulttuurit ole samanlaisia alastonkulttuureita kuin Suomessa. Kylla minusta on paljon mukavampi jutella laakarin kanssa se kaapu paalla.
Suomessa käytetään potilaalla ns aamutakkia
Olen aina miettinyt miksi suomessa pitää riisua kaikki paidat pois esim. sydämen ja keuhkojen kuuntelua varten, kun muualla euroopassa asia hoituu aluspaidan päältäkin. Onko täällä suomessa huonompilaatuiset stetoskoopit vai eikö lääkärikoulutus ole ajantasalla?
Vierailija kirjoitti:
USAssa laakarin vastaanotolla huoneeseen tulee ensin sairaanhoitaja joka ottaa verenpaineen ja hapetuksen. Hanelle kerrotaan kaikki vaivat.
Jos pitaa riisua niin antaa sairaalakaavun ja lahte pois huoneesta. Ihan rauhassa saa riisua ja laskostella vaatteensa ja pukea sen kauhtanan paallensa.
Laakari tulee ja juttelee ja pyytaa tutkimuspoydalle. Siina sitten availlaan sita kauhtanaa niin paljon kuin tarvitaan. Ei koskaan tarvitse alastomana istua laakarissa.
Tämmöinen systeemi voisi tulla Suomeenkin.