Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun 10-vuotiaani kuuli ettei koulussa enää saisi erotella tyttöjä ja poikia hän huokaisi että poistuuko nyt ruokalasääntökin jonka mukaan

Vierailija
31.10.2016 |

pitää istua niin että tytöt ja pojat vuorotellen (eli sama sukupuolta olevat ei saa olla vierekkäin). En ollut tuollaisesta säännöstä tiennytkään, kuulostaa ihan hullulta. Ilmeisesti luokassakin on joskus ollut sama sääntö.
Onko muissakin kouluissa noin?

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä viestissä meni oma tekstini jotenkin lainauksen väliin, joten tässä uusiksi:

Tarkoitatko sinä, että automaattisesti toista sukupuolta oleva lapsi on aina vastenmielinen? Sinä taidat olla itsekin 10-vuotias! Se ikään kuin kuuluu siihen ikään. 

Vai yritätkö sinä vakuuttaa meille, että kaikki muut kuin "parhaat kaverit" ovat aina niin vastenmielisiä, että koko päivä on pilalla ja koulussa paha olla?

Joo, me kyllä näemme, että sinä pidät yksin tätä poika/tyttö-jaottelun lippua korkealla.

Vierailija
102/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on kutosella ja heillä on tytöillä ja pojilla yhteinen liikunta. Suurin etu tuossa on siinä että ryhmä on iso ja se voidaan jakaa taitojen ja kiinnostusten suhteen. Esim. jalkapallossa harrastajat pelaa toisian vastaan ja ei-harrastavat keskenään. Molemmissa ryhmissä on sekä tyttöjä että poikia ja pelaaminen paljon mielekkäämpää kun taitotaso on suht sama. 

Tosiaan kutosilla on vielä yhteinen liikunta monissa kunnissa, mutta sitten seiskalla jo erotellaankin. Miksi ihmeessä? Eivät ne lapset niin paljon kesällä kutosen ja seiskan välillä muutu, etteivätkö voisi edelelen seiskalla harrastaa yhdessä liikuntaa. 

Menisitkö itse epävarmana teinityttönä murrosikäisten poikien arvosteltavaksi puolialasti kun liikunnassa on uintia? Kyllä itselleni olisi liikuntatunneista tehnyt enemmän helvettiä olla vielä vastakkaisenkin sukupuolen kiusattavana. Mikä siinä sukupuolierottelussa on niin kamaa kun sukupuolia nyt kuitenkin on enemmän kuin yksi ja ne ovat keskenään erilaiset? N27

Ja suurimmalla osalla alkaa kuukautiset seiskalla, ellei jo aiemmin. Jos on vain tyttöjen ryhmä, ja joutuu jäämään uinnista pois kuukautisten takia, voi tytöille sanoa jos ne kysyy mikset tule uimaan. Mutta mietipä sekaryhmiä, ja sit et pääse uimaan, ja pojat kyselee, mikset sä tulekaan uimaan...Tosi kiva ton ikäiselle selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla peruskoulua käyneenä tyttöjä ja poikia eroteltiin milloin mitenkin ihan mielivaltaisesti. 

Tyttöjen ja poikien jono oli arkipäivää. Samoin istumajärjestys luokassa (kurinpidollisista syistä) oli usein tyyliin: joka toinen tyttö, joka toinen poika.. näin pahimmat riehujapojat ja pahimmat hölisijätytöt saatiin aisoihin. 

Tätä en näe niin pahana kuin pituusjärjestykseen asettamisen. Olin nimittäin se lyhyin luokassa. Jotenkin noloa aina siellä viimeisenä. Mikä helkutin peruste sekin on? Ruumiin muodon ja kehityksen mukaan laitetaan järjestykseen. 

"Tänne isorintaisimmat ja toiselle puolelle laudat?"

Ja minä aina se pisin

Pituusjärjestys on joissakin tilanteissa järkevää

Vierailija
104/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lukea näistä eri koulujen käytännöistä. Meidän lasten koulussa ei määrätä missä kukin syö, mutta kesken tunnin vessaan lähtevät lähetetään aina pareittain niin että ovat eri sukupuolta. (Siis se kaveriksi lähtevä odottaa tietysti vessa ovien luona.) Ajatuksena lienee että eivät jää pölisemään keskenään?!

Millaisessa koulussa lähdetään vessan kesken tunnin, ja vielä pareittain?! Ei ole tästä maailmasta tämäkään. Ekaluokkalainen voi vielä vaatia kesken tunnin vessakäyntiä, ehkä kakkosluokkalainenkin, mutta kolmasluokkalaiset olen passittanut kouluterveydenhoitajan luo, jos vessakäyntitarvetta on ollut kesken tunnin.

Minun mielestäni on aivan toimiva tapa ruokailuun mennessä se, että joka päivä eri järjestyksessä vaihtelevalla tavalla, esim. tänään jonoittain ikkunanpuolelta alkaen, huomenna riveittäin keskimmäisestä rivistä taakse päin. Samassa jonossa mennään ruokalaan ja pöytä täytetään järjestyksessä, eli mennään seuraavalle vapaalle paikalle. Näin paikat vaihtuvat eikä ole erityistä järjestelemistä, eikä ole aina samat ensimmäisinä tai viimeisinä.

Vierailija
105/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan yläkoulussa oppilaat saavat tunneilla valita itse paikkansa, koska kaikki pulpetit ovat erillään. Opettajat kuulema sitten vaihtaa järjestystä ja käskee muualle istumaan, jos tulee liikaa sähläystä selän takana tai edessä istuvan kanssa. Ruokalassa saa istua miten haluaa, mutta sielläkin jos tulee liikaa melua, opet käy pöydässä komentamassa. Joulukirkossa seurasin yhden kerran tilannetta, kun erään luokan oppilaat menivät opettajan johdolla penkkeihinsä. Opettaja oli päättänyt laittaa tyttö-poika-järjestykseen. No oppilaat menivät, mutta sitten kolme poikaa tulikin hieman myöhässä, ja opettaja meni istumaan heidän keskelleen. Pahaksi onneksi joutui sitten istumaan muun luokkansa eteen, ja heti kun jumalanpalvelus alkoi, myös tytöt ja pojat alkoivat vaihtaa paikkojaan, joten istuivat sitten miten sattui. Ope kyllä katseli sinne taakseen, mutta ei voinut sitten enää kesken juhlan rueta paikkoja vaihtamaan :)

Vierailija
106/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä kävin koulua, niin meidän koulussa oli käytäntö, jonka mukaan tyttöjä kohdeltiin paljon paremmin kuin poikia. Tytöt saivat tehdä mitä huvittivat ja saivat silti hyviä numeroita ja hyvän käytösnumeron, kun taas pojat saivat huonot numerot. Tyttö sai käyttäytyä kuinka huonosti tahansa ja käytösnumero oli aina vähintään 9, mutta vaikka poika käyttäytyi kuinka hyvin tahansa, niin käytösnumero ei ollut koskaan parempi kuin 7 ja jos poika sattui saamaan kokeesta hyvän numeron, niin se tarkoitti automaattisesti sitä, että poika oli luntannut tai onnistunut kurkkimaan oikeat numerot jonkun tytön paperista, mikä tiesi pojalle automaattisesti jälki-istuntoa.

Vierailija
107/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan mamulapsia ja meillä on ruokajonossa tyttö, poika, tyttö, poika ihan vaan että oppivat olemaan toistensa kanssa. Usein tahallaan tehdään tyttö ja poika pareja että oppivat että Suomessa tytöt ja pojat ovat tekemisissä toistensa kanssa.

Eli kunhan kaikilla on mahdollisimman epämukavaa toistensa kanssa ja ppiminen on mahdollisimman epämukavaa niin sen parempi?

Niin pitäisi olla niinkuin heillä Irakissa että pojat ja tytöt ei ole kontaktissa mitenkään? Jos he suomeen jäävät, heidän tulee oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Useimmiten arvotaan ryhmät jotta ne sekoittuisi.

Nämä lapset tulevat tyttö- ja poikakouluista. Jotta heidät voi laittaa tavalliseen luokkaan pitää heidän oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Ei vain niin että tytöt on tyttöjen kanssa ja pojat poikien.

Vierailija
108/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin katkera mies. kirjoitti:

Kun minä kävin koulua, niin meidän koulussa oli käytäntö, jonka mukaan tyttöjä kohdeltiin paljon paremmin kuin poikia. Tytöt saivat tehdä mitä huvittivat ja saivat silti hyviä numeroita ja hyvän käytösnumeron, kun taas pojat saivat huonot numerot. Tyttö sai käyttäytyä kuinka huonosti tahansa ja käytösnumero oli aina vähintään 9, mutta vaikka poika käyttäytyi kuinka hyvin tahansa, niin käytösnumero ei ollut koskaan parempi kuin 7 ja jos poika sattui saamaan kokeesta hyvän numeron, niin se tarkoitti automaattisesti sitä, että poika oli luntannut tai onnistunut kurkkimaan oikeat numerot jonkun tytön paperista, mikä tiesi pojalle automaattisesti jälki-istuntoa.

Jännä juttu. Mulla on aina ollut hyvä lukupää ja sain helposti hyviä numeroita koulusta, mutta ihan sama mitä tein niin aina kotoa lähtien sekä koulussa sain kuulla että se on kiinni vain siitä että olen tyttö, tytöt pääsee aina helpommalla ja niitä lellitään. En koskaan kelvannut kotonakaan vaikka sain täydet pisteet kokeista, koska minua verrattiin veljiini jotka olivat täydellisiä, ja he olisivat TIETYSTI saanet myös täydet pisteet mutta kun poikia sorretaan. Ja omassa koulussani pojat olivat juuri niitä, jotka saivat käyttäytyä miten tahansa (kuten polttaa kiljua koulun lokerokaapsissa) ja se oli ok eikä paljon vaikuttanut käytösnumeroihin koska "pojat on poikia". Auta armias jos tytöt tekivät jotain niin käytösnumero tuli lentäen alas koska tyttöjen pitää olla kilttejä.

(ja tuosta että poikia epäiltiin heti lunttaamisesta jos kokeissa menestyi hyvin - sama on tapahtunut itsellenikin, koska sain niin monesti kokeista täydet pisteet eli ilman virheen virhettä ja sitten sain kuulla että oonko luntannut jotenkin, jesh..)

Että tälläistä täällä päin. Olisin kovin ollut otettu jos omaa hyvää koulumenestystäni olisi joskus arvostettu, mutta se on aina ollut "oletettua" koska olen tyttö.

Vierailija
109/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lukea näistä eri koulujen käytännöistä. Meidän lasten koulussa ei määrätä missä kukin syö, mutta kesken tunnin vessaan lähtevät lähetetään aina pareittain niin että ovat eri sukupuolta. (Siis se kaveriksi lähtevä odottaa tietysti vessa ovien luona.) Ajatuksena lienee että eivät jää pölisemään keskenään?!

Täysin järjetöntä. Että toinen venaa siinä kun toinen on vaikka paskalla?

Aivan sairasta suorastaan. Tietää jo mitä kommenteja sieltä pojilta tulee: tuliko reisille?, joko kuukautiset tuli jne?

Kuka idiootti noita sääntöjä keksii?

Meidän koulussa tässä on kyse turvallisuudesta, koska vessat on eri rakennuksessa johon kulku on ulkokautta. Ymmärrän siis että lapset lähetetään pareittain vessaan, mutta ihmettelen miksi sen mukaan lähtevän pitää olla eri sukupuolta.

Vierailija
110/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on kutosella ja heillä on tytöillä ja pojilla yhteinen liikunta. Suurin etu tuossa on siinä että ryhmä on iso ja se voidaan jakaa taitojen ja kiinnostusten suhteen. Esim. jalkapallossa harrastajat pelaa toisian vastaan ja ei-harrastavat keskenään. Molemmissa ryhmissä on sekä tyttöjä että poikia ja pelaaminen paljon mielekkäämpää kun taitotaso on suht sama. 

Tosiaan kutosilla on vielä yhteinen liikunta monissa kunnissa, mutta sitten seiskalla jo erotellaankin. Miksi ihmeessä? Eivät ne lapset niin paljon kesällä kutosen ja seiskan välillä muutu, etteivätkö voisi edelelen seiskalla harrastaa yhdessä liikuntaa. 

Menisitkö itse epävarmana teinityttönä murrosikäisten poikien arvosteltavaksi puolialasti kun liikunnassa on uintia? Kyllä itselleni olisi liikuntatunneista tehnyt enemmän helvettiä olla vielä vastakkaisenkin sukupuolen kiusattavana. Mikä siinä sukupuolierottelussa on niin kamaa kun sukupuolia nyt kuitenkin on enemmän kuin yksi ja ne ovat keskenään erilaiset? N27

Ja suurimmalla osalla alkaa kuukautiset seiskalla, ellei jo aiemmin. Jos on vain tyttöjen ryhmä, ja joutuu jäämään uinnista pois kuukautisten takia, voi tytöille sanoa jos ne kysyy mikset tule uimaan. Mutta mietipä sekaryhmiä, ja sit et pääse uimaan, ja pojat kyselee, mikset sä tulekaan uimaan...Tosi kiva ton ikäiselle selittää.

On niitä paljon muitakin syitä. Nuorelle on erittäin vaikeata että edes samaa sukupuolta oleville kerrotaan hänen ongelmista saati että vastakkaista sukupuolta.

Se on vähintään yhtä vaikeata pojille kuin tytöille. Jopa vaikeampaa.

Vierailija
111/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta suorastaan. Tietää jo mitä kommenteja sieltä pojilta tulee: tuliko reisille?, joko kuukautiset tuli jne?

Meidän koulussa tässä on kyse turvallisuudesta, koska vessat on eri rakennuksessa johon kulku on ulkokautta. Ymmärrän siis että lapset lähetetään pareittain vessaan, mutta ihmettelen miksi sen mukaan lähtevän pitää olla eri sukupuolta.

Vessat eri rakennuksessa????

Miten sinne vessaan ei voi mennä yksin?

Vierailija
112/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä haittaa yhteisvessoista koulussa olisi. Naisten vessoihin on monesti enempi jonoa ja miestenvessoihin taas ei, joten kaikille yhteiset wc-tilat olisivat järkevämpi ratkaisu.

Itse kun olin yläasteella, wc:t oli kyllä merkitty naisille ja miehille erikseen mutta ei niitä merkintöjä kukaan noudattanut vaan kaikki kävivät sekalaisesti niissä vessoissa jotka vapaita olivat. Sama homma toistui lukiossa. Muutenkin julkisilla paikoilla saatan naisena mennä miestenvessaan mikäli naisten puolelle on jonoa. Itse asiassa menisin mieluummin miesten- kuin naistenvessaan jos pitää mennä isommalle hädälle, sillä naistenvessassa kuulee aina niitä "hyi, täällä haisee paska"-supinoita, aivan kuin olisi jotenkin epänormaalia käydä tarpeillaan wc:ssä? :D

Vierailija
113/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan mamulapsia ja meillä on ruokajonossa tyttö, poika, tyttö, poika ihan vaan että oppivat olemaan toistensa kanssa. Usein tahallaan tehdään tyttö ja poika pareja että oppivat että Suomessa tytöt ja pojat ovat tekemisissä toistensa kanssa.

Eli kunhan kaikilla on mahdollisimman epämukavaa toistensa kanssa ja ppiminen on mahdollisimman epämukavaa niin sen parempi?

Niin pitäisi olla niinkuin heillä Irakissa että pojat ja tytöt ei ole kontaktissa mitenkään? Jos he suomeen jäävät, heidän tulee oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Useimmiten arvotaan ryhmät jotta ne sekoittuisi.

Nämä lapset tulevat tyttö- ja poikakouluista. Jotta heidät voi laittaa tavalliseen luokkaan pitää heidän oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Ei vain niin että tytöt on tyttöjen kanssa ja pojat poikien.

Ei sekaryhmät ole mikään itseisarvo.

Ihan suomalaiset lapsetkin viihtyy enemmän oman sukupuolensa kanssa kuin vastakkaisen sukupuolen

Vierailija
114/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä haittaa yhteisvessoista koulussa olisi. Naisten vessoihin on monesti enempi jonoa ja miestenvessoihin taas ei, joten kaikille yhteiset wc-tilat olisivat järkevämpi ratkaisu.

Itse kun olin yläasteella, wc:t oli kyllä merkitty naisille ja miehille erikseen mutta ei niitä merkintöjä kukaan noudattanut vaan kaikki kävivät sekalaisesti niissä vessoissa jotka vapaita olivat. Sama homma toistui lukiossa. Muutenkin julkisilla paikoilla saatan naisena mennä miestenvessaan mikäli naisten puolelle on jonoa. Itse asiassa menisin mieluummin miesten- kuin naistenvessaan jos pitää mennä isommalle hädälle, sillä naistenvessassa kuulee aina niitä "hyi, täällä haisee paska"-supinoita, aivan kuin olisi jotenkin epänormaalia käydä tarpeillaan wc:ssä? :D

Miten se on pojille ja miehille parempi että heidän vessansa täyttyvät ja sinne syntyy jonoa?

Taas kerran sinun klataiset ajattelevat vaan mistä naiset saa etuja. Viis miehistä. Miehet ei hyödy millään tavalla siitä että heidän vessojensa määrä pienenee ja jonot suurenee.

Vierailija
115/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on pojille ja miehille parempi että heidän vessansa täyttyvät ja sinne syntyy jonoa?

Taas kerran sinun klataiset ajattelevat vaan mistä naiset saa etuja. Viis miehistä. Miehet ei hyödy millään tavalla siitä että heidän vessojensa määrä pienenee ja jonot suurenee.

Ei, vaan vessojen kokonaismäärähän päinvastoin kasvaa. Jonot vain jakautuvat tasaisemmin kun kaikki käyttävät kaikkia vessoja.

Vierailija
116/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sekaryhmät ole mikään itseisarvo.

Ihan suomalaiset lapsetkin viihtyy enemmän oman sukupuolensa kanssa kuin vastakkaisen sukupuolen

No varmasti viihtyvätkin. Mutta mielestäni tässä on kyse ihan eri asiasta. Osa pojista kun on ollut sitä mieltä että tyttöjen kuuluu istua luokan takana hiljaa ja olla osallistumatta opetukseen.

Suomalaisilla lapsilla on vaan poika- ja tyttöpöpöjä. Meidän työ on valmistaa näitä lapsia suomalaiseen yhteiskuntaan ja tämä liittyy siihen.

Vierailija
117/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana ymmärrän, että oudoillekin säännöille voi olla hyvä perustelu. Oman kokemuksen mukaan tässä ainakin kaksi oikein hyvää syytä toimia noin, koska jossakin iässä useimmat tytöt välttelevät poikia ja päin vastoin.

1. Pojat sähläävät keskenään, tytöt samoin. Ruokailu on paljon rauhallisempi tilanne, kun pojat ja tytöt eivät kikattele/supattele/töni eivätkä mitään muutakaan, kun ei vieressä istuvaan voi koskea ja juttelukin pysyy asiallisempana.

2. Estetään hillitöntä tyttöjen poikabakteerikauhua ( en tiedä, onko pojilla vastaavaa). Pahimillaan tyttö ei voi mennä kahta metriä lähemmäs poikaa ja voit vaan kuvitella, mitä se merkitsee pitkässä ruokajonossa.

Kuinka moni alapeukuttaja on itse ollut valvomassa koulussa ruokailua? Vastaapa ensin tähän kysymykseen sinä, joka aiot alapeukkua painaa tämän viestin kohdalla.

Miksi ihmisille pitää aiheuttaa suurta epämukavuutta vain sen takia koska sitä voi?

Mutta se on ihan okei, että tän tasa-arvohössötyksen nimissä aiheuttaa suurta epämukavuutta todella monelle murrosikäiselle, joka joutuu epävarmana ja murrosikäisenä  koko luokan poikien/tyttöjen katseen alle uimapuvussa? Oletko koskaan kuullut, miten teinipojat puhuvat tytöistä, kenellä on millaisetkin tissit, kenellä on hyvä perse. Miksei myös tytöt yhtälailla pojista, muttei ehkä niin roisisti. Muistan hyvin omasta yläasteajasta, kuinka pojat rankkasivat ne, joilla oli "hyvät munkit". Luuletteko tosiaan että tästä päästään sillä, että tasa-arvon nimissä alistetaan ne arat ja epävarmat puolialastomana sen toisen sukupuolen eteen.

On ok, että isolle osalle tyttöjä varmaan unisex vessat aiheuttavat epämukavuutta. Ei taida hirveästi teinien sielunelämää nää unisex vessojen kannattajat tuntea. Meinaat, ettei pojat keksi tytön perässä vessaan mennessään stalkata roskista ja alkaa huutelemaan käytävällä että "Maijalla on menkat, hyi vittu vessassa haisee ihan Maijan menkoilta".

Miksi vessojen pitäisi olla unisex??? Edes niiden yksittäisten koppien? Haluaisitko itse kaikkien yleisten vessojen olevan mallia unisex? Jos menet kaupungilla vessaan, on ihan ok, että sua edeltävä henkilö on vähän lorotellut siihen istuinrenkaalle?

Kai nyt sitten herrantähden pukuhuoneetkin yhdistetään? Miksi ei, jos kerran ollaan ihan samanlaisia ja luonnollinen asia jne.

Vierailija
118/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessat eri rakennuksessa????

Miten sinne vessaan ei voi mennä yksin?

Kuten vastasin kyse on turvallisuudesta. Jos lapsi vaikkapa kaatuu matkalla tai jos vessaan on eksynyt jokin hiippari niin kaverista on turvaa kun se voi hakea apua.

Vierailija
119/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Opettajan kuuluu opettaa opetussuunnitelman mukaisesti. Tuon onko sukupuolia kaksi vai useampi tulee käytännön opetuksessa esiin vain biologian opetuksessa ja ei biologian opettaja saa Suomessa opettaa tiedettä vastaan, kuten esim. kreationismia.

Asiat eivät muuten ole näin yksioikoisia. Esim. minä yläkoulun äikän- ja ilmaisutaidon opettajana keskustelen nuorten kanssa hyvin monenlaisista teemoista mm. väittelyharjoitusten ja kirjallisuuskeskustelujen yhteydessä. Tämä kuuluu opetussuunnitelmaan. Nykyisessä oppikirjasarjassammekin on laaja ryhmätyö, jonka aiheena ovat sukupuoliroolit ja jonka tarkoitus on herättää nuoret pohtimaan asioita monisyisesti. Tietenkään ei ole minun asiani opettaa, miten ajatellaan "oikein" näistä asioista, mutta kyllä näissä keskusteluissa nousee esille se, ettei esimerkiksi sukupuoli ole ongelmaton ja yksiselitteinen käsite kaikille. Nykypäivän koulussa oppiainerajat eivät siis yksioikoisesti sanele, mitä aihetta käsitellään.

Vierailija
120/189 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolien välisiä eroja olisi niiden kieltämisen sijaan hyvä oppia hyödyntämään opetuksessa. Esimerkiksi tyttö-poika pareilla on mahdollisuus molemmilla tukea toista osapuolta itselle vahvassa, mutta toiselle heikossa asiassa. Lisäksi hyvien kaverusten pitäminen erillään edistää niin työ-, kuin ruokarauhaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi