Kun 10-vuotiaani kuuli ettei koulussa enää saisi erotella tyttöjä ja poikia hän huokaisi että poistuuko nyt ruokalasääntökin jonka mukaan
pitää istua niin että tytöt ja pojat vuorotellen (eli sama sukupuolta olevat ei saa olla vierekkäin). En ollut tuollaisesta säännöstä tiennytkään, kuulostaa ihan hullulta. Ilmeisesti luokassakin on joskus ollut sama sääntö.
Onko muissakin kouluissa noin?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä viestissä meni oma tekstini jotenkin lainauksen väliin, joten tässä uusiksi:
Tarkoitatko sinä, että automaattisesti toista sukupuolta oleva lapsi on aina vastenmielinen? Sinä taidat olla itsekin 10-vuotias! Se ikään kuin kuuluu siihen ikään.
Vai yritätkö sinä vakuuttaa meille, että kaikki muut kuin "parhaat kaverit" ovat aina niin vastenmielisiä, että koko päivä on pilalla ja koulussa paha olla?
Joo, me kyllä näemme, että sinä pidät yksin tätä poika/tyttö-jaottelun lippua korkealla.
Jokainen päättää itse kenen kanssa haluaa viettää aikaansa. Kyllä suurin osa koululaisista haluaa olla oman sukupuolensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä haittaa yhteisvessoista koulussa olisi. Naisten vessoihin on monesti enempi jonoa ja miestenvessoihin taas ei, joten kaikille yhteiset wc-tilat olisivat järkevämpi ratkaisu.
Itse kun olin yläasteella, wc:t oli kyllä merkitty naisille ja miehille erikseen mutta ei niitä merkintöjä kukaan noudattanut vaan kaikki kävivät sekalaisesti niissä vessoissa jotka vapaita olivat. Sama homma toistui lukiossa. Muutenkin julkisilla paikoilla saatan naisena mennä miestenvessaan mikäli naisten puolelle on jonoa. Itse asiassa menisin mieluummin miesten- kuin naistenvessaan jos pitää mennä isommalle hädälle, sillä naistenvessassa kuulee aina niitä "hyi, täällä haisee paska"-supinoita, aivan kuin olisi jotenkin epänormaalia käydä tarpeillaan wc:ssä? :DMiten se on pojille ja miehille parempi että heidän vessansa täyttyvät ja sinne syntyy jonoa?
Taas kerran sinun klataiset ajattelevat vaan mistä naiset saa etuja. Viis miehistä. Miehet ei hyödy millään tavalla siitä että heidän vessojensa määrä pienenee ja jonot suurenee.
Ei, vaan vessojen kokonaismäärähän päinvastoin kasvaa. Jonot vain jakautuvat tasaisemmin kun kaikki käyttävät kaikkia vessoja.
Tällä hetkellä miesten vessoissa ei ole koskaan jonoa. Naistenvessaan AINA.
Joten miten se parantaa miesten asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan mamulapsia ja meillä on ruokajonossa tyttö, poika, tyttö, poika ihan vaan että oppivat olemaan toistensa kanssa. Usein tahallaan tehdään tyttö ja poika pareja että oppivat että Suomessa tytöt ja pojat ovat tekemisissä toistensa kanssa.
Eli kunhan kaikilla on mahdollisimman epämukavaa toistensa kanssa ja ppiminen on mahdollisimman epämukavaa niin sen parempi?
Niin pitäisi olla niinkuin heillä Irakissa että pojat ja tytöt ei ole kontaktissa mitenkään? Jos he suomeen jäävät, heidän tulee oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Useimmiten arvotaan ryhmät jotta ne sekoittuisi.
Nämä lapset tulevat tyttö- ja poikakouluista. Jotta heidät voi laittaa tavalliseen luokkaan pitää heidän oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Ei vain niin että tytöt on tyttöjen kanssa ja pojat poikien.
Ei sekaryhmät ole mikään itseisarvo.
Ihan suomalaiset lapsetkin viihtyy enemmän oman sukupuolensa kanssa kuin vastakkaisen sukupuolen
No varmasti viihtyvätkin. Mutta mielestäni tässä on kyse ihan eri asiasta. Osa pojista kun on ollut sitä mieltä että tyttöjen kuuluu istua luokan takana hiljaa ja olla osallistumatta opetukseen.
Suomalaisilla lapsilla on vaan poika- ja tyttöpöpöjä. Meidän työ on valmistaa näitä lapsia suomalaiseen yhteiskuntaan ja tämä liittyy siihen.
Suomalaisessa yhteiskunnassakin saa itse päättää kenen kanssa on tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana ymmärrän, että oudoillekin säännöille voi olla hyvä perustelu. Oman kokemuksen mukaan tässä ainakin kaksi oikein hyvää syytä toimia noin, koska jossakin iässä useimmat tytöt välttelevät poikia ja päin vastoin.
1. Pojat sähläävät keskenään, tytöt samoin. Ruokailu on paljon rauhallisempi tilanne, kun pojat ja tytöt eivät kikattele/supattele/töni eivätkä mitään muutakaan, kun ei vieressä istuvaan voi koskea ja juttelukin pysyy asiallisempana.
2. Estetään hillitöntä tyttöjen poikabakteerikauhua ( en tiedä, onko pojilla vastaavaa). Pahimillaan tyttö ei voi mennä kahta metriä lähemmäs poikaa ja voit vaan kuvitella, mitä se merkitsee pitkässä ruokajonossa.
Kuinka moni alapeukuttaja on itse ollut valvomassa koulussa ruokailua? Vastaapa ensin tähän kysymykseen sinä, joka aiot alapeukkua painaa tämän viestin kohdalla.
Miksi ihmisille pitää aiheuttaa suurta epämukavuutta vain sen takia koska sitä voi?
Mutta se on ihan okei, että tän tasa-arvohössötyksen nimissä aiheuttaa suurta epämukavuutta todella monelle murrosikäiselle, joka joutuu epävarmana ja murrosikäisenä koko luokan poikien/tyttöjen katseen alle uimapuvussa? Oletko koskaan kuullut, miten teinipojat puhuvat tytöistä, kenellä on millaisetkin tissit, kenellä on hyvä perse. Miksei myös tytöt yhtälailla pojista, muttei ehkä niin roisisti. Muistan hyvin omasta yläasteajasta, kuinka pojat rankkasivat ne, joilla oli "hyvät munkit". Luuletteko tosiaan että tästä päästään sillä, että tasa-arvon nimissä alistetaan ne arat ja epävarmat puolialastomana sen toisen sukupuolen eteen.
On ok, että isolle osalle tyttöjä varmaan unisex vessat aiheuttavat epämukavuutta. Ei taida hirveästi teinien sielunelämää nää unisex vessojen kannattajat tuntea. Meinaat, ettei pojat keksi tytön perässä vessaan mennessään stalkata roskista ja alkaa huutelemaan käytävällä että "Maijalla on menkat, hyi vittu vessassa haisee ihan Maijan menkoilta".
Miksi vessojen pitäisi olla unisex??? Edes niiden yksittäisten koppien? Haluaisitko itse kaikkien yleisten vessojen olevan mallia unisex? Jos menet kaupungilla vessaan, on ihan ok, että sua edeltävä henkilö on vähän lorotellut siihen istuinrenkaalle?
Kai nyt sitten herrantähden pukuhuoneetkin yhdistetään? Miksi ei, jos kerran ollaan ihan samanlaisia ja luonnollinen asia jne.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolien välisiä eroja olisi niiden kieltämisen sijaan hyvä oppia hyödyntämään opetuksessa. Esimerkiksi tyttö-poika pareilla on mahdollisuus molemmilla tukea toista osapuolta itselle vahvassa, mutta toiselle heikossa asiassa. Lisäksi hyvien kaverusten pitäminen erillään edistää niin työ-, kuin ruokarauhaakin.
Ainoa mihin toi on hyvä niin kiusaukseen toi mahdollistaa.
En tajua minkälaisessa mikä mikä maailmassa oikein elät?
No ei kai tuossa mitään syrjivää tai luokittelevaa ole. Se nyt vain on niin, että pojat useimmiten ovat keskenään kavereita ja tytöt keskenään. Kun nämä klikit erotetaan, ei tule sitä riehumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on kutosella ja heillä on tytöillä ja pojilla yhteinen liikunta. Suurin etu tuossa on siinä että ryhmä on iso ja se voidaan jakaa taitojen ja kiinnostusten suhteen. Esim. jalkapallossa harrastajat pelaa toisian vastaan ja ei-harrastavat keskenään. Molemmissa ryhmissä on sekä tyttöjä että poikia ja pelaaminen paljon mielekkäämpää kun taitotaso on suht sama.
Tosiaan kutosilla on vielä yhteinen liikunta monissa kunnissa, mutta sitten seiskalla jo erotellaankin. Miksi ihmeessä? Eivät ne lapset niin paljon kesällä kutosen ja seiskan välillä muutu, etteivätkö voisi edelelen seiskalla harrastaa yhdessä liikuntaa.
Menisitkö itse epävarmana teinityttönä murrosikäisten poikien arvosteltavaksi puolialasti kun liikunnassa on uintia? Kyllä itselleni olisi liikuntatunneista tehnyt enemmän helvettiä olla vielä vastakkaisenkin sukupuolen kiusattavana. Mikä siinä sukupuolierottelussa on niin kamaa kun sukupuolia nyt kuitenkin on enemmän kuin yksi ja ne ovat keskenään erilaiset? N27
Kun itse kävin yläasteen, uinnit olivat aina yhteisiä. Enpä muista että tuosta mitään traumoja olisi jäänyt vaikka olin aika kriittinen ja arka kroppani suhteen. Onhan siellä uimahallissa kuitenkin muitakin, ei vain se yksi luokka (kuntouimarit ja ne pervot jotka onneksi ollaan saatu jo pois ainakin tuosta lähimmästä uimahallista).
Itse en näe pahaa siinä vaikka liikuntatunnit ovat jaoteltu sukupuolen mukaan kunhan sisältö on sama. Vieläkin veetuttaa oma kouluaikana kun pojat pelasivat jääkiekkoa/palloa ja me tytöt jouduimme harjoittelemaan piruetteja tms. Sisäliikunnassa pojat pelasivat sählyä, koripalloa, lentopalloa ja meillä tytöillä oli tyyliin telinevoimistelua tai sitten sitä ihme liikkumista tamburiinin tahdissa. Yleisurheilussa pojat työnsivät kuulaa, tytöt heittivät tennispalloa.
Totisesti toivon että nykyään tilanne on parempi. Jäi itseltäni moni laji kokematta kun siihen ei annettu mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä viestissä meni oma tekstini jotenkin lainauksen väliin, joten tässä uusiksi:
Tarkoitatko sinä, että automaattisesti toista sukupuolta oleva lapsi on aina vastenmielinen? Sinä taidat olla itsekin 10-vuotias! Se ikään kuin kuuluu siihen ikään.
Vai yritätkö sinä vakuuttaa meille, että kaikki muut kuin "parhaat kaverit" ovat aina niin vastenmielisiä, että koko päivä on pilalla ja koulussa paha olla?
Joo, me kyllä näemme, että sinä pidät yksin tätä poika/tyttö-jaottelun lippua korkealla.
Jokainen päättää itse kenen kanssa haluaa viettää aikaansa. Kyllä suurin osa koululaisista haluaa olla oman sukupuolensa kanssa.
Joo, niin päättää vapaa-aikana. Sinä et varmaan ole töissä, kun työelämän realiteetit eivät ole hallussa. Niin töissä kuin koulussa on tultava toimeen jokaisen kanssa, eikä todellakaan voi päättää, kenen kanssa TYÖaikaansa viettää. Tai voi valitsemalla työpaikkansa, mutta näinä aikoina ei ole ihan helppoa.
Totta on, että suuri osa koululaisista haluaa sitä ja tätä, mutta koulu ei muutenkaan toimi oppilaitten ehdoilla sen mukaan, mitä lapset haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.
meidän yläasteella oli tytöille ja pojille yhteiset vessat ja Tästä ei kyllä koitunut mitään ongelmia. En ymmärrä miten jonkun kuukautiset voisi hankaloitua sen takia että samassa vessassa on joskus käynyt joku eri sukupuolta oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.
meidän yläasteella oli tytöille ja pojille yhteiset vessat ja Tästä ei kyllä koitunut mitään ongelmia. En ymmärrä miten jonkun kuukautiset voisi hankaloitua sen takia että samassa vessassa on joskus käynyt joku eri sukupuolta oleva.
Oman lapseni koulussa on unisexvessat olleet aina. Kysyin kuinka se sujuu, hän oli aivan hämmästynyt kysymystä. Toimii ihan hyvin ja on normaalia. Vessat on ihan siistit. Koulussa on siivooja päivisin.
Lapsen koulussa on vain yksittäisiä vessoja. On kuitenkin miehille/pojille ja naisille/tytöille omat vessat.
Lapsen 11v luokalla taas on 2/3 poikia, joten eipä voi istuttaa tyttö-poika järjestykseen. Juurikin vaihtoivat paikkoja ja häirisevät joutuivat eri puolille luokkaa ihan sukupuoleen katsomatta.
Liikuntatunnit ovat yhteiset. Käsittääkseni tekevät samoja asioita välillä sekajoukueena välillä tytöt/pojat jaolla. Nyt valmistuvat koulun säbä-turnaukseen ja koska siinä pelataan tyttö-joukueina ja poikajoukkueina on selvää että harjoittelevat vastaavilla kokoonpanoilla. Ymmärräettävää että säbäturnaus on sukupuolijakautunut, koska samassa sarjassa on 1-3. ja 4-6. luokkalaiset. 6. luokkalainen iso poika 4. luokkalaista pientä tyttöä vastaan on ehkä liian rajua menoa.
Ruokalassa saavat itse valita seuran, mutta sellainen säätnö on, että vain kaksi saa olla samassa pöydässä. johtunee siitä että muuten melu nousisi tavattomasti, kun on aula-avotila-ruokala kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa pillut kuntoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla peruskoulua käyneenä tyttöjä ja poikia eroteltiin milloin mitenkin ihan mielivaltaisesti.
Tyttöjen ja poikien jono oli arkipäivää. Samoin istumajärjestys luokassa (kurinpidollisista syistä) oli usein tyyliin: joka toinen tyttö, joka toinen poika.. näin pahimmat riehujapojat ja pahimmat hölisijätytöt saatiin aisoihin.
Tätä en näe niin pahana kuin pituusjärjestykseen asettamisen. Olin nimittäin se lyhyin luokassa. Jotenkin noloa aina siellä viimeisenä. Mikä helkutin peruste sekin on? Ruumiin muodon ja kehityksen mukaan laitetaan järjestykseen.
"Tänne isorintaisimmat ja toiselle puolelle laudat?"
Ja minä aina se pisin
Pituusjärjestys on joissakin tilanteissa järkevää
Antaisitko joitain esimerkkejä? Muitakin kuin sellaisia tilanteita, jotka toistuvat ehkä kerran vuodessa?
Meillä pituusjärjestys oli määräävä tekijä lähes kaikissa tilanteissa alakoulussa, niissäkin, missä en kyllä näe mitään järkeä... Miksi esimerkiksi ruokaa käytiin ottamassa pituusjärjestyksessä? Katsottiinko, että noi pienimmät tarvii ruokaa ensin, kun ovat niin pieniä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla peruskoulua käyneenä tyttöjä ja poikia eroteltiin milloin mitenkin ihan mielivaltaisesti.
Tyttöjen ja poikien jono oli arkipäivää. Samoin istumajärjestys luokassa (kurinpidollisista syistä) oli usein tyyliin: joka toinen tyttö, joka toinen poika.. näin pahimmat riehujapojat ja pahimmat hölisijätytöt saatiin aisoihin.
Tätä en näe niin pahana kuin pituusjärjestykseen asettamisen. Olin nimittäin se lyhyin luokassa. Jotenkin noloa aina siellä viimeisenä. Mikä helkutin peruste sekin on? Ruumiin muodon ja kehityksen mukaan laitetaan järjestykseen.
Ja minä aina se pisin
Antaisitko joitain esimerkkejä? Muitakin kuin sellaisia tilanteita, jotka toistuvat ehkä kerran vuodessa?
Meillä pituusjärjestys oli määräävä tekijä lähes kaikissa tilanteissa alakoulussa, niissäkin, missä en kyllä näe mitään järkeä... Miksi esimerkiksi ruokaa käytiin ottamassa pituusjärjestyksessä? Katsottiinko, että noi pienimmät tarvii ruokaa ensin, kun ovat niin pieniä :-D
Niin. Eikä aiheuttanut ainakaan syömishäiriötä luokan pisimmälle ja isoimmalle tytölle... :( Olisi joskus ollut kiva vaan kuulua joukkoon eikä olla joka ikinen päivä se erikseen korostettu ja alleviivattu isoin ja pisin siinä ruokajonossa, joka aina viimeisenä pääsi syömään. 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä aina se pisin
Niin. Eikä aiheuttanut ainakaan syömishäiriötä luokan pisimmälle ja isoimmalle tytölle... :( Olisi joskus ollut kiva vaan kuulua joukkoon eikä olla joka ikinen päivä se erikseen korostettu ja alleviivattu isoin ja pisin siinä ruokajonossa, joka aina viimeisenä pääsi syömään. 6 vuotta.
Lisäyksenä vielä kommentit, että "vieläkö sä vaan syöt" kun muut jo lähtivät ja itse vasta pääsi alkuun.
Nyt lähtee käyntiin kokeilu ruokailusta, jossa ei paikkoja ole määrätty. Saapa nähdä, miten paljon pälinää esiintyy...
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos kavereissa on myös vastakkaisen sukupuolen edustajia ja niiden kanssa hölöttää ihan yhtä lailla? Miten sitten toimitaan? Miksi tytön ja pojan välinen ystävyys nähdään edelleen jotenkin eriskummallisena asiana? Kun mä olin ala-asteella, monella oli suuria vaikeuksia ymmärtää, että minä ja mun paras kaveri (joka oli poika) oltiin vain hyviä ystäviä, ei yhtään sen enempää. No, asenteet muuttuu näköjään hitaasti.
Olin koulunkäyntiavustajana ekaluokkalaisille ja siellä yksi poika ja tyttö olivat parhaat kaverit. Olleet jo tarhasta saakka.
Vanhempien lasten piti kiusata ja puuttua asiaan, kuulemma poika ja tyttö eivät voi olla kavereita ilman että "nussivat". Nämä 7v eivät tietenkään ymmärtäneet mikseivät voi olla kavereita.
Jotain uhkauskirjeitäkin tuli postiluukusta, ennen kuin vanhemmat puuttuivat asiaan.
Jostain se käsitys tulee lapsille. Ehkä niin ei kävisi, jos ei jaettaisi eri ryhmiin jokaisessa asiassa.
Kuten on tutkittukin, siskojen kanssa kasvaneet pojat ovat empaattisempia ja osaavat käsitellä tunteitaan paremmin, sekä puhua niistä paremmin.
Tuolla meidän koulussa on ne isot vessatilat, jossa on sekä koppeja että pisuaareja. Pitäisikö tyttöjen saada saada tulla myös poikien puolelle ja saada mahdollisesti käyttää myös pisuaaria taitonsa mukaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Lapsen koulussa on vain yksittäisiä vessoja. On kuitenkin miehille/pojille ja naisille/tytöille omat vessat.
Ymmärräettävää että säbäturnaus on sukupuolijakautunut, koska samassa sarjassa on 1-3. ja 4-6. luokkalaiset. 6. luokkalainen iso poika 4. luokkalaista pientä tyttöä vastaan on ehkä liian rajua menoa.
Tytöt on kuudennella usein jo aikuispituudessaan, joten 6.-luokkalaisen tytön ja 4.-luokkalaisen tytön TAI pojan (ei sanottavaa pituuseroa sukupuolten välillä) on varmasti melkoinen pituusero. Tyttäreni luokalla pisin tytöistä on kohta 170 cm pitkä.
Ja yleisesti tuohon liikunnan eriyttämiseen... Alakoulussa en näe siihen mitään syytä, kun fysiikkaeroja ei käytännössä sukupuolten välillä ole. Ei siis voi sanoa, että tytöt jäisivät joukkuepeleissä jalkoihin. Varsinkin, jos saman lajin harrastajia sattuu olemaan tytöissä ja pojissa, ei välttämättä eroja vielä kovasti ole. Oman tyttäreni joukkue (6-luokkalaisia kaikki) voittaa edelleen kaikki alueen saman ikäiset poikajoukkueet omassa lajissaan. Vuoden parin päästä tilanne on täysin eri, kun poikien voimataso ja pituuskasvu jyrää ohi.
Yksilöiden välillä on kuitenkin enemmän eroja kuin sukupuolten välillä, oli aine mikä tahansa. Ennemmin sitten pitäisi laittaa parit vaikka koemenestyksen perusteella.