Kun 10-vuotiaani kuuli ettei koulussa enää saisi erotella tyttöjä ja poikia hän huokaisi että poistuuko nyt ruokalasääntökin jonka mukaan
pitää istua niin että tytöt ja pojat vuorotellen (eli sama sukupuolta olevat ei saa olla vierekkäin). En ollut tuollaisesta säännöstä tiennytkään, kuulostaa ihan hullulta. Ilmeisesti luokassakin on joskus ollut sama sääntö.
Onko muissakin kouluissa noin?
Kommentit (189)
Eli sukupuolierottelun välttämiseksi lapset järjestetään sukupuolen perusteella. Tämä on juuri sitä tekopyhyyttä mikä on phjimmiltaan tämän öyhötyksen takana.
W o k e, rasismi yms kaikki pohjautuu siihen samaan konservatiiviseen arvopohjaan kuin kaikki aikaisempikin syrjintä. Kyse on loppujen lopuksi siitä että ihmisille pitää opettaa etteivät he ole mitään muuta kuin objekteja.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.
Näin ne vuodet on vierineet ja tämäkin on todettu vääräksi väitteeksi. Hyvin toimii yhteisvessat. Ei se ole sen kummallisempi asia kuin se käytävä siinä koulussa, tai luokkahuone.
Kyllä tota oli jo 80-luvulla ainakin mun koulussa. Muistan kuinka tyytyväinen olin jos pääsin rauhalisen pojan viereen. Sitten taas jos oli villi poika, ootin vaan että paikat taas vaihdetaan. Ainakin siinä oppi kasvattamaan sietokykyä.
Hyh. Oksettavaa miten ennen ja näköjään nykyäänkin tytöt pistetään kärsimään ja tekemään palkattomasti opettajat työtä, ns. rauhoittamaan huonosti käyttäytyäviä poikia läsnäolollaan.
Olin diagnosoimaton autisti ja minun koulunkäyntiä häiritsi se kun silmäkulmasta näki koko ajan jotain liikettä kun poika ei osannut pysyä paikallaan ja mölisi. Ja sitten minua toruttiin siitä kun en katsonut tämän perään. Kukaan ei kertonut että olisi pitänyt tai kysynyt haluanko, oletettiin vain sukupuolen perusteella.
Minusta paikkajärjestyksen pitäisi saada valita itse, miinus tietyt erityistapaukset, esim. oppilas jonka täytyy saada istua edessä koska ei näe hyvin, tai ääniyliherkkä siellä missä on helpointa keskittyä opetukseen. Sitten vasta jos jotkut aiheuttaa keskenään häiriötä niin lähdetään siirtämään. Ei kaikki kaverukset aiheuta häiriötä, eikä kaikki kaverukset ole samaa sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tota oli jo 80-luvulla ainakin mun koulussa. Muistan kuinka tyytyväinen olin jos pääsin rauhalisen pojan viereen. Sitten taas jos oli villi poika, ootin vaan että paikat taas vaihdetaan. Ainakin siinä oppi kasvattamaan sietokykyä.
Mutta mihin hintaan? Pahimmillaan tytön opinnot kärsii tai altistuu jopa kouluväkivallalle.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että sääntö on sen takia, että tytöt "rauhoittavat poikia" tai "katsovat poikien perään." Ällöttävää.
Eiköhän ne pojat katsele tyttöjen peräsimiä, toki jokunen poika voi katsella poikien periä.
Kansakoulussa ei ollut mitään väliä miten istuttiin. Liikunnassa eli silloin voimistelussa oli tytöt ja pojat erikseen. samoin käsitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mihin hintaan? Pahimmillaan tytön opinnot kärsii tai altistuu jopa kouluväkivallalle.
En mä sanonutkaan sen olevan oikein, vain ettei se ole mikään uusi juttu.
Naisethan pystyy kaikkeen samaa mihin miehetkin. Sama liksa niiden on saatava ammattiurheilussa.