Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN

Vierailija
26.10.2016 |

Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)

Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).

Kommentit (513)

Vierailija
401/513 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lahjaksi 6 kirjaa, jokainen eri paketissa ja vielä yhdessä jouluisessa kirjekuoressa oli kirjaston kuitti josta näkyi viimeinen palautuspäivä.

Itse pidin lahja-ajatuksesta kovasti.

Toinen lahjani, eri jouluna, oli suljettu lahjakirjekuori joka sisälsi onnittelukortin joka päättyi lauseeseen

"Olisin laittanut mukaan 100 euron setelin mutta olin jo ehtinyt sulkea kuoren."

Vaimollani ei ole huumorintajua, se selvisi  ja muistui mieleeni aina pitkinä joulupyhinä.

Vierailija
402/513 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse annoin lahjaksi 6 kirjaa, jokainen eri paketissa ja vielä yhdessä jouluisessa kirjekuoressa oli kirjaston kuitti josta näkyi viimeinen palautuspäivä.

Itse pidin lahja-ajatuksesta kovasti.

Toinen lahjani, eri jouluna, oli suljettu lahjakirjekuori joka sisälsi onnittelukortin joka päättyi lauseeseen

"Olisin laittanut mukaan 100 euron setelin mutta olin jo ehtinyt sulkea kuoren."

Vaimollani ei ole huumorintajua, se selvisi  ja muistui mieleeni aina pitkinä joulupyhinä.

Lisäys:

Olemme sittemmin eronneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/513 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna tein noita alkuketjun sudenkorentoheijastimia.

Vierailija
404/513 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni hyväntahtoiseen ketjuun, joka tämä oli ihan alussa, niin annan itsetehtyjä lahjoja niille, jotka niitä toivovat. Joka vuosi minulta toivotaan hyvissä ajoin seuraavia: villasukkia, viikunahilloa, laktoosittomia suklaakonvehteja, Kastilian saippuaa (hyvin hellävarainen, pitää valmistaa mieluiten jo vuosi etukäteen),  kahvisaippuaa ja suolasaippuaa, luonnonmukaisia kosteusvoiteita, kotitekoisia kakkuja ja pipareita, kransseja, kuivattuja sieniä, kukka-asetelmia. Tänä vuonna on toivottu myös tarjottimia, kun näkivät millaisen tein mosaiikista itselleni. Nämä tosiaan niille, jotka niitä ihan suoraan sanottuna tilaavat lahjaksi. 

Vierailija
405/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia niitä jämälangoista kudottuja nauhoja paheksutaan niin? Ymmärrän että roskaa on paskarrellut tuikkukipot ja joulukrääsät, sekä ehdottomasti ne unisiepparit, mutta jännä että nämä nyörit sai ketjussa niin vahvan reaktion aikaan. Onkohan ihmisillä mielikuva rullalle käsin ala-asteella pyöritellyistä nyöreistä vai mikä on? Esim. pellavaiseen kylpytakkiin kävisi pirtanauhat aika upeasti. Olen tehnyt näistä itselleni vöitä ja hyvin voisi esim. avainnauhaksi ja avainlenksuksi tms käydä. Jos saajan tyyliin sopii niin toki farkkujen vyöksi myös. Isoista neule ja kudontaprojekteista jää kuitenkin usein laadukasta lankaa yli. Ja toki pitää olla pelisilmää mitä tekee ja kenelle, mutta itse pidän tätä ihan laatukäsityönä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/24/anna-kutoo-perinteista-pohjala…

Kuitenkin aika hieno vanha suomalainen käsityötekniikka, ja onhan nuo nauhat monikäyttöisiä.

Vierailija
406/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan itsetehdyt lahjat kivoja toki. Toki kannattaa tietää, mistä saaja tykkää - meillä jotkut pikkelöidyt vihannekset ja suolasienet lentäisi roskiin alta aikayksikön, samoin konvehdit - kun on oikeasti laatusuklaan ystävä, ne taloussuklaasta pyöritellyt lähmäiset pallot on lähinnä konvehdin irvikuvia.

Sukat ja leipomukset on jees. Meidän perhepiirissä lahjoista on luovuttu kokonaan, kaikilla on kaikkea jo liikaa.

Vierailija
407/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain yhtenä vuonna ”touhukalenterin” lahjaksi kaverilta. Se oli mulle tosi kiva! Siinä on siis 12 lappua, 1 joka kuukaudelle ja jokaiselle kuukaudelle tehtävä, joka tulee suorittaa. Esim. tammikuulle: lue kirja ja helmikuulle: käy koripallomatsissa, maaliskuulle: leivo piirakka jne. Ajattelin antaa ko. lahjan eläkeläisäidilleni tänä vuonna, hän kun valittelee, ettei oiken tule käytyä tarpeeksi missään jne., ei oikein itse keksi. Ajattelin, että toi kalenteri auttais asiassa ja tosiaan kun ite tykkäsin tosi paljon.

En tarkoita olla inhottava, mutta sait siis kasan papereita joissa käskytettiin sinua tekemään satunnaisia asioita? Ja laitat vielä eteenpäin? 

Tässä olisi mielestäni ideaa, jos lahjan antaja tekisi näitä asioita saajan kanssa, ja vaikka maksaisi ne. Eli vaikkapa piknik elokussa, lahjan antaja toisi korin. Tai elokuviin maaliskuussa, lahjan antaja maksaa elokuvalipun. Tai sitten ihan vaan yhteistä aikaa, ja molemmat maksavat oman osuutensa, mutta en kyllä ymmärrä mitä lahjaa on siinä, että sanon kaverilleni että "mee lenkille".

:D

Vierailija
408/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kudon kirjoneulesukkia lahjoiksi mutta miksi, oi miksi en ostanut hartiaystävällisempää lankaa kuin 7-veikka. Kuin piikkilankaa vääntäisi :(

Vierailija
409/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain yhtenä vuonna ”touhukalenterin” lahjaksi kaverilta. Se oli mulle tosi kiva! Siinä on siis 12 lappua, 1 joka kuukaudelle ja jokaiselle kuukaudelle tehtävä, joka tulee suorittaa. Esim. tammikuulle: lue kirja ja helmikuulle: käy koripallomatsissa, maaliskuulle: leivo piirakka jne. Ajattelin antaa ko. lahjan eläkeläisäidilleni tänä vuonna, hän kun valittelee, ettei oiken tule käytyä tarpeeksi missään jne., ei oikein itse keksi. Ajattelin, että toi kalenteri auttais asiassa ja tosiaan kun ite tykkäsin tosi paljon.

En tarkoita olla inhottava, mutta sait siis kasan papereita joissa käskytettiin sinua tekemään satunnaisia asioita? Ja laitat vielä eteenpäin? 

Tässä olisi mielestäni ideaa, jos lahjan antaja tekisi näitä asioita saajan kanssa, ja vaikka maksaisi ne. Eli vaikkapa piknik elokussa, lahjan antaja toisi korin. Tai elokuviin maaliskuussa, lahjan antaja maksaa elokuvalipun. Tai sitten ihan vaan yhteistä aikaa, ja molemmat maksavat oman osuutensa, mutta en kyllä ymmärrä mitä lahjaa on siinä, että sanon kaverilleni että "mee lenkille".

Näille kivojen juttujen tyrmääjille voisi tehdä positiivisen kalenterin, joka päivälle yksi sivu:  mikä tänään ilahduttaa?

Vanha tuttu oli saanut häälahjaksi kirjan jossa otsikko:  mukavia hetkiä.  Sitten hän aloitti listan siihen:  ikäviä hetkiä.

Se touhukalenteri ei vaan ole useimpien mielestä kiva. Syykin jo selitettiin.

Ymmärrän.

Onko kukaan vielä keksinyt viedä keittokirjaa johon liitetty omat kokemukset sen käytöstä.  Hauskasti ja kevyesti, poltin pohjaan mutta sitten seuraavalla kerralla onnistui.

Siihen voisi vielä lisätä kuvia niistä pilalle menneistä ruoista.

Lisäksi vou painaa nätille paperilapulle tahran sillä ruualla. Liitteeksi teksti, "voi haistaa ja maistaa tästä."

Vierailija
410/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille kivojen juttujen tyrmääjille voisi tehdä positiivisen kalenterin, joka päivälle yksi sivu:  mikä tänään ilahduttaa?

Vanha tuttu oli saanut häälahjaksi kirjan jossa otsikko:  mukavia hetkiä.  Sitten hän aloitti listan siihen:  ikäviä hetkiä.

Se touhukalenteri ei vaan ole useimpien mielestä kiva. Syykin jo selitettiin.

Ymmärrän.

Onko kukaan vielä keksinyt viedä keittokirjaa johon liitetty omat kokemukset sen käytöstä.  Hauskasti ja kevyesti, poltin pohjaan mutta sitten seuraavalla kerralla onnistui.

Siihen voisi vielä lisätä kuvia niistä pilalle menneistä ruoista.

Lisäksi vou painaa nätille paperilapulle tahran sillä ruualla. Liitteeksi teksti, "voi haistaa ja maistaa tästä."

voi*

Vierailija
411/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion tehdä äidilleni hiuspohjan hoitoon jojobaöljy-teepuuöljysekoituksen, jonka laitan ruskeaan lasiseen kosmetiikkapulloon. Mukaan menee pieni vihkonen, mihin kirjoitan hyviä hiustenhoitovinkkejä. Äiti on vähän yli 50v ja kaljuuntuu, valittaa hiusten huonoa kuntoa mutta se johtuu vaan älyttömästä tupeerauksesta ja muotovaahdon yms käytöstä, eikä selkeästi ole edes tietoinen hiusten hoitamisesta. 

Vierailija
412/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kauniisti pakatut itse tehdyt raakasuklaakonvehdit. Lajitelma erilaisia makuja. Tykkäsin kovasti.

Vierailija
413/513 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on taas kirjoitti:

Minulla on suppilovahveroita pakastimessa, ehkä kokkaan sienisalaattia sukulaisille joulupöytään.

Jaa. Ensimmäinen kerta, kun kuulen, että joku tekee suppiksista sienisalaattia. Meillpäin se tehdään suolatuista rouskuista ja kangassienistä.

Vierailija
414/513 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion tehdä äidilleni hiuspohjan hoitoon jojobaöljy-teepuuöljysekoituksen, jonka laitan ruskeaan lasiseen kosmetiikkapulloon. Mukaan menee pieni vihkonen, mihin kirjoitan hyviä hiustenhoitovinkkejä. Äiti on vähän yli 50v ja kaljuuntuu, valittaa hiusten huonoa kuntoa mutta se johtuu vaan älyttömästä tupeerauksesta ja muotovaahdon yms käytöstä, eikä selkeästi ole edes tietoinen hiusten hoitamisesta. 

Ylipainoiselle voisi laminoidaan BMI-taulukon ja kirjoittaa pieneen vihkoseen vinkkejä painon tiputtamiseksi. Mikä ihana idea! Nyt vaan ajoissa askartelemaan, lähipiirissä on monta pullukkaa!

Vierailija
415/513 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku on näemmä ajoissa liikkeellä tänävuonna...

Vierailija
416/513 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kakku. Sain ite tänä vuonna mahtavan suklaakakun ja ai jessus sitä sai mässätä joulupyhinä aamusta iltaan

Vierailija
417/513 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kakku. Sain ite tänä vuonna mahtavan suklaakakun ja ai jessus sitä sai mässätä joulupyhinä aamusta iltaan

Joko sun joulu 2020 oli O.o

Vierailija
418/513 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku on näemmä ajoissa liikkeellä tänävuonna...

Joululahjat pitää olla viimeistään vappuna paketoituna. Sitten voi loppuvuoden ihan rauhassa vaan koristella ja tehdä joulusiivousta, tehdä laatikoita ja jouluherkkuja!

Vierailija
419/513 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joulukortteja, sukkia, lapasia ja kransseja myyjäisiin.

Ovat aina itsenäisyyspäivän aikaan. Siis työpaikalla, pöytämaksu 0 euroa.

Viime vuonna yksi ostajista oli kysellyt mitä kuviota jne ja minulle tuli lista toiveista.

Oli sitten helppo myydä. Mm sydän ja Pohjanmaan salmiakkikuviot ovat suosittuja, kaikki menee heti.

Kaikki nämä voi tehdä hyvissä ajoin, kranssin pohjan teen oksista ja päälle käpyjä.

Vielä kertaakaan ei ole kranssipohjia jäänyt yli, mutta periaatteessa niitä voi tehdä kerralla kunnolla.

Viime jouluna oli eka kerta, kun joulukortteja jäi myymättä. Kiitos postin lakon. Selkeesti kortteja lähetetään vuosittain vähemmän. Ensi myyjäisiin teen max 100 korttia.

Vierailija
420/513 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alesta löytyi ihania joulukarkkeja, ostin ison kasan kun halvalla sai. Tadaa! Karkkikuuset ensi jouluksi tehty!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi