Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Oma äitini ei halua edes joulutähteä (kukkaa) lahjaksi, koska hän on niin hyvä viherpeukalo, että se säilyy hänellä kesään asti ja kauemminkin, eikä hän halua katsoa mitään joulutähteä kesäaikana.
Itse tehtyjä hilloja, marmeladeja, laatikoita, sinappia, leivonnaisia, piiraita, namusia ym. voi antaa lahjaksi. Mutta vain pieniä määriä, sellaisia makustelumääriä. Jos ne ei olekaan maukkaita saajan mielestä, niin ei sitten tule isoa määrää jätettä.
Suomessa on ennen vanhaan väkerretty omia joulukoristeita. Eipä ole näkynyt sellaisia koristeita kellään nähnyt sen jälkeen, kun kaupoista alkoi saada kunnon koristeita. Itsekin nakkasin kaikki vanhanajan itse tehdyt ja siltä näyttävät koristeet jo nuoruudessani pois. En suosittele sellaisia antamaan kenellekään lahjaksi.
Sain joskus itsetehdyn ison olkihimmelin joululahjaksi ja se oli vuosia käytössä, sekä aina varastossa suojattuna odottamassa seuraavaa joulua.
Valitettavasti se oli kerran pudonnut ja rikkoutunut käyttökelvottomaksi. Vieläkin muistelen kuinka kaunis tunnelman luoja se oli ja ottaisin mielelläni sellaisen, vaikka pienemmänkin ikkunaani.
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus itsetehdyn ison olkihimmelin joululahjaksi ja se oli vuosia käytössä, sekä aina varastossa suojattuna odottamassa seuraavaa joulua.
Valitettavasti se oli kerran pudonnut ja rikkoutunut käyttökelvottomaksi. Vieläkin muistelen kuinka kaunis tunnelman luoja se oli ja ottaisin mielelläni sellaisen, vaikka pienemmänkin ikkunaani.
Mulle kelpais himmeli koska vaan. Omat hermot ei kestä tommosta, palapelejä kyllä jaksan🥴
Anteeksi, että tuon keskusteluun tällaisen ankeuttajanäkökulman. Kerron tämän siksi, että se loukkaa todella syvästi, jos joku itse tehdyn lahjan saajista ei arvostakaan tekemiäsi lahjoja. Valtaosa kyllä arvostaa, mutta ei kannata nähdä vaivaa sellaisten ihmisten vuoksi, jotka eivät arvosta kädentaitoja. Kerron jutun:
Perheessäni harrastetaan paljon käsin tekemistä. Askartelimme ja teimme käsitöitä koko perhe jo silloin, kun lapset olivat pieniä ja tapa on siirtynyt heillekin. Meidän perheessämme on ollut tapana tehdä itse joulukortit ja tehdä ainakin osa lahjoista itse. Yleensä saajat ovat arvostaneet itse tehtyä, mutta kyllä loukkaa, kun vuosien jälkeen saa kuulla, että tekemäsi joulukortit ovat menneet suoraan roskiin ja kutomasi lapaset ja villasukat "tarpeettomina", koska eivät ole kaupasta ostettuja, suoraan kierrätyskeskukseen. Minulle tämä selvisi vahingossa, kun poikani istui samassa seurueessa erään sukulaisen kanssa, jonka perheelle on vuosia lähetetty itsetehty joulukortti ja kudottu koko perheelle joko sukat tai lapaset. Jopa lapsille kudotut sukat ja lapaset on pudotettu UFF:n keräyslaatikkoon. Kyseinen henkilö oli suureen ääneen kertonut postilaatikkoon tulevista roinista ja niiden kohtalosta. Ja ei - en ole aloitteleva kutoja epämuotoisin tuotoksin. Olen kutonut ikäni ja tältä sukulaiselta on joka vuosi kysytty, millaiset värit ovat tänä vuonna mieleisiä heidän perheessään. Miestäni tämä sukulainen on kiittänyt jokavuotisista kudontatöistä, mutta pöytäseuruessa tarina olikin kokonaan toinen. Loukkasi verisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ei halua edes joulutähteä (kukkaa) lahjaksi, koska hän on niin hyvä viherpeukalo, että se säilyy hänellä kesään asti ja kauemminkin, eikä hän halua katsoa mitään joulutähteä kesäaikana.
Heh. Minä puolestaan keräsin sukulaisiltakin pois heitettäviksi tuomitut joulutähdet, koska ne ovat kesällä puutarhassa niin ihania, jos punaiset kukinnot säilyvät sinne asti. Aika usein olen onnistunut ja minulla on ollut kaikki joulutähdet yhdessä isossa ruukussa. On näyttänyt siltä kuin olisi Madeira tullut puutarhaan.
Vierailija kirjoitti:
Leivonnaiset kelpaavat monelle. Myös itse tehdyt namut. Jouluinen herkkukori.
Myös nuo Ap:n mainitsemat kudotut lapaset ja sukat, ja kaulahuivit, voivat joitakin ilahduttaa, ainakin, jos olet nähnyt henkilön sellaisia käyttävän. Eli olisi hyvä tietää toisen maustakin jotain, koska muuten ne kudotut lahjat eivät ole mieluisia.
Mitään muotokuvaa en kyllä antaisi lahjaksi, enkä muutakaan, mikä säilyy kauan. Jos lahjansaaja ei tykkää siitä, sellainen on vain riesa hänelle. Se herkkukorin korikin voi jo muodostua roinaksi, jos ei ole mikään kori-ihminen. Silloin kannattaa esim. vaikka sellofaaniin laittaa ne herkut.
Varsinkin itse tehdyn pitäisi olla jotain, mikä kuluu, koska harvemmin se itse tehty on yhtä laadukas kuin kaupasta ostettu teollinen tuote.
Muotokuva ei ole koskaan riesa. Vaatii niin suurta lahjakkuutta, että harva osaa. Ja vielä harvemmalla varaa teettää.
Tänä vuonna on tilattu keskiaikavaatteita ja prinsessamekko (ilmeisesti sellainen tyllihelmainen trikoopaita mitä esimerkiksi Prismassa on paljon myynnissä) sekä villasukat ja tuolinpäällinen. Ai niin puhelinpussukka.
Nämä siis sellaisia, jotka on erikseen kerrottu minulle, että tuommoinen sinun tekemänä pitäisi jouluksi saada. Oletan siis, että ovat toivottuja lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tuon keskusteluun tällaisen ankeuttajanäkökulman. Kerron tämän siksi, että se loukkaa todella syvästi, jos joku itse tehdyn lahjan saajista ei arvostakaan tekemiäsi lahjoja. Valtaosa kyllä arvostaa, mutta ei kannata nähdä vaivaa sellaisten ihmisten vuoksi, jotka eivät arvosta kädentaitoja. Kerron jutun:
Perheessäni harrastetaan paljon käsin tekemistä. Askartelimme ja teimme käsitöitä koko perhe jo silloin, kun lapset olivat pieniä ja tapa on siirtynyt heillekin. Meidän perheessämme on ollut tapana tehdä itse joulukortit ja tehdä ainakin osa lahjoista itse. Yleensä saajat ovat arvostaneet itse tehtyä, mutta kyllä loukkaa, kun vuosien jälkeen saa kuulla, että tekemäsi joulukortit ovat menneet suoraan roskiin ja kutomasi lapaset ja villasukat "tarpeettomina", koska eivät ole kaupasta ostettuja, suoraan kierrätyskeskukseen. Minulle tämä selvisi vahingossa, kun poikani istui samassa seurueessa erään sukulaisen
Järkyttävä tapaus. Myötäelän. Itse teen kanssa käsitöitä. Viimeksi virkkasin ihan nätin pussukan, vähän kuin pienen säkin, punoin kauniilla nauhalla pussin suun. Laitoin retro- karkkirasian ja annoin siskolle nimipäivänä. Käänteli ja katseli, sanoi: no en nyt kyllä yhtään tiedä mitä tällä tekisin...😠.
Pussihan oli kierrätettävä lahjakääre, voi laittaa eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Minä puolestaan keräsin sukulaisiltakin pois heitettäviksi tuomitut joulutähdet, koska ne ovat kesällä puutarhassa niin ihania, jos punaiset kukinnot säilyvät sinne asti. Aika usein olen onnistunut ja minulla on ollut kaikki joulutähdet yhdessä isossa ruukussa. On näyttänyt siltä kuin olisi Madeira tullut puutarhaan.
No nyt kyllä puutarhuri kalpenee kateudesta
Nimim. Madeirallakin käynyt
Erilaisia koreja tai paketteja pystyy ainakin kokoamaan itse melko halvalla, ellei nyt ihan itse tehtyä olisikaan.
Esimerkkejä:
kori, jossa kaikki tarvittavat aineet joulukakun tekoon resepteineen
korillinen erilaisia tuoreita yrttejä ja niillä nimet ja lappunen käyttötarkoituksista
saunakori, jossa limut/bisset/siiderit sekä saunatuoksu ja joku kiva pesukinnas
Leivonnaiset kelpaavat monelle. Myös itse tehdyt namut. Jouluinen herkkukori.
Myös nuo Ap:n mainitsemat kudotut lapaset ja sukat, ja kaulahuivit, voivat joitakin ilahduttaa, ainakin, jos olet nähnyt henkilön sellaisia käyttävän. Eli olisi hyvä tietää toisen maustakin jotain, koska muuten ne kudotut lahjat eivät ole mieluisia.
Mitään muotokuvaa en kyllä antaisi lahjaksi, enkä muutakaan, mikä säilyy kauan. Jos lahjansaaja ei tykkää siitä, sellainen on vain riesa hänelle. Se herkkukorin korikin voi jo muodostua roinaksi, jos ei ole mikään kori-ihminen. Silloin kannattaa esim. vaikka sellofaaniin laittaa ne herkut.
Varsinkin itse tehdyn pitäisi olla jotain, mikä kuluu, koska harvemmin se itse tehty on yhtä laadukas kuin kaupasta ostettu teollinen tuote.