Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
401/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piimävelli Etelä-Pohjanmaalla.

Tää onkin hyvää! Pitäisi tehdä taas,kunhan saisi kunnon piimää  - tai sitä juustoa. Täällä Irkuissa kun ei saa kumpaakaan. Tarjolla on vain jotakin kirnupiimän tapaista.

Vierailija
402/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoissa ravintoloissa on tullut kyllä käytyä, mutta savustetut isot ahvenet maistuvat kuumana oikein makeilta. Ehkä kesän ensimmäiset uudet perunat ja silli muiden tykötarpeiden kera maistuvat hyviltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin tekemä savulihakeitto. Ennen kauppahallista sai ostaa savuluita, jotka keitettiin ja perattiin. Keitto keitettiin pernoista, puuroriisistä ja lihasta. Ai, että... Enää en ole savuluita nähnyt missään.

Pernoista? Aika erikoista. Minkä eläimen perna oli kyseessä, ja onko niitä saatavilla muualta kuin teurastamoista suoraan?

Vierailija
404/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän kanssa vietettiin lapsuuteni yksi kesä mökillä, äiti erikoistui sinä vuonna eikä päässyt useinkaan mukaan joten oltiin paljon kahden. Jostain syystä tämä mökillä syöty ateria on lapsuuteni ihanin ruokamuisto:

Isä oli nostanut juuri järvestä kuhan. Nostettiin yhdessä perunamaasta uusia perunoita, otettiin myös tilliä ja sipulia. Minä sain pestä perunat pienessä ämpärissä. Olivat lopulta valkoisia kuin kananmunat. Keitettiin ne perunat hyvin suolatussa tillivedessä. Isä paistoi kuhafileet rautaisessa pannussa isossa voimäärässä. Pienessä kasarissa oli voisulassa pehmenemässä oman maan kevätsipulia. Siihen kaadettiin vielä paksua kermaa sekaan. Sipulivoikerma-seos kaadettiin perunoiden päälle ja syötiin kuhan kanssa. Muistan, että ruoka oli niin hyvää että teki mieli livertää onnesta.

Mikään ei ole sen jälkeen maistunut yhtä ihanalta, enkä itsekään ole onnistunut saamaan juuri samaa makuelämystä aikaiseksi, vaikka olen tehnyt täsmälleen samalla ohjeella.

osunut ehkä suulle huono päivä? Paistettu kuha on herkkua, samoin turska, jolle täällä kuulee usein naurettavan, mutta luultavasti eivät ole edes maistaneet. Turska taitaa itse asiassa olla niin himoittua, ettei sitä tunnu jättimäisestä pyyntiteollisuudesta huolimatta suuria määriä riittää sisämaihin?

Taitavat portugalilaiset ostaa kaiken liikenevän turskan, onhan se heidän kansalliskalansa, vaikka sitä ei omilta aluevesiltä saakaan.

Vierailija
405/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Streetfood Jerusalemissa, eräs pitaleipä (kosher, vegaani).

Ystävän ystävien tarjoama lounas New Yorkissa.

Nämä syötyäni harkitsin muuttavani Jerusalemiin/New Yorkiin💙💛🧡❤

Vierailija
406/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkalaisessa pikkukaupungin ravintolassa _vadillinen_ hiiligrillattuja tuoreita katkarapuja. Eikä edes ollut kallis annos.

Vierailija
407/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abidjanissa, Norsunluurannikolla, avokadomousse katkaravuilla. Eikä tullut edes vatsatautia!

Vierailija
408/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasose ja jauhelihakastike 3-vuotiaana päivähoidossa. Se oli varmaan ensimmäinen hieno makukokemus, saatoin tietty olla nälkäinenkin, mutta muistoihin jäi vahvasti.

Vierailija
409/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen italialaisravintolan friteerattu mustekala paahdetuilla kapriksilla ja valkosipulidipillä, ja itsetehty kermainen seafood chowder (mm. katkarapuja, lohta, mustekalaa)

Vierailija
410/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemät rönttöset.

Vierailija
411/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tekemä muikkukukko juuri uunista otettuna aidon voin kanssa syötynä.

Vierailija
412/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Oskarin leikkeestä muussilla.

Vierailija
413/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini teki taivaallista juusto-parsakaalikeittoa. Pyysin oheen ja tein itse, tuli ihan valjua ja mitätöntä. Nyt täti on jo kuollut ja vei keiton salaisuuden hautaansa.

Vierailija
414/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesburgerin Kerroshampurilainen Ja RANSKALAISeT

Onko muita, joiden mielestä Hesen kerros on huonontunut pahasti viime vuosina?

Vierailija
415/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudestani 70-luvun Virossa on jäänyt pari muistoa. Olin ehkä kymmenen, kun sukulaiset veivät meitä mökilleen. Ministerienolla oli oikein oma autonkuljettaja - ja hän tarjosi meille banaaneja. Se oli jotakin niin sanoinkuvaamattoman hyvää - maku oli täysin uusi, makea ja raikas. 

Vierailija
416/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan kiukaalla paistettu HK-sininen ja paksu kerros väkevää sinappia.

Vierailija
417/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastaa, chiliä, valkosipulia ja oliiviöljyä (en muista italiankielistä nimeä) tallinnalaisessa Controventossa. Itku tuli kun oli niin hyvää.

Vierailija
418/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Streetfood Jerusalemissa, eräs pitaleipä (kosher, vegaani).

Ystävän ystävien tarjoama lounas New Yorkissa.

Nämä syötyäni harkitsin muuttavani Jerusalemiin/New Yorkiin💙💛🧡❤

Jaa että lounas oli parasta, mitä olet syönyt. Harvoin olen lukenut yhtä värikästä kuvausta. Ihan vesi herahti kielelle lukiessa. Mahtoi olla hyvää.

Vierailija
419/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Tuolla olen syonyt tahanastisen elamani aikana parasta ruokaa:

https://larsamsterdam.com/

Toisaalta, tein eilen itse osso buccoa joka oli valurautapadassa neljan tunnin ajan uunissa niin mureaksi haudutettu, etta leikkaisin pihvista paloja lusikalla. Porkkana-tomaatti-valkoviinikastike oli redusoitunut juuri sopivaksi, ja tekemani perunamuusi oli juuri sopivan suolaista ja ihanasti aidon voin makuista. 

Tanaan teen kermaista lohikeittoa ja ylijaaneesta perunamuusista perunarieskoja. 

Miehen tekema sitruunainen katkarapu-pinaattipasta on niin ikaan niin herkullista, etta pitaa aina varoa ettei syo itseaan tukkoon. Puhumattakaan hanen itse marinoimasta ja grillaamasta sahramilampaasta. 

Yleensa syodaan kotona sen verran laadukasta ja "alusta asti" tehtya ruokaa, etta jos ravintolasta meinaa saada parempia makuelamyksia, on pakko menna fine dining-paikkoihin. (Ei silla etta olisi mitaan ko. tyypin ravintoloita vastaan. :D) 

Ravintolakuvassa näyttää olevan jonkun paistettu varvas ja kynsiä.

Vierailija
420/646 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on jäänyt italialaisen trattorian ruuat, olin siellä joskus aikoinaan abivuoden jälkeen töissä. Tästä on jo vuosikymmeniä, mutta muistan ne makuelämykset vieläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän