Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudestani 70-luvun Virossa on jäänyt pari muistoa. Olin ehkä kymmenen, kun sukulaiset veivät meitä mökilleen. Ministerienolla oli oikein oma autonkuljettaja - ja hän tarjosi meille banaaneja. Se oli jotakin niin sanoinkuvaamattoman hyvää - maku oli täysin uusi, makea ja raikas.
Ei se ollut sen antoisampaa banaanien suhteen vielä 70-luvun alussa Suomessakaan köyhällä maaseudulla... ja sitä riitti.
Wieninleike ja persiljaperunat aidossa ympäristössä ----Wienissä.
Vastasin tähän jo aikaisemmin vaan nyt vasta tuli mieleen, edesmenneen mummon tekemät karjalanpiirakat, olen yrittänyt monta kertaa saada aikaiseksi samanlaisia vaan ei onnistu.. se kuori oli jotenkin erityisen hyvä, pinnassa sellaista "rouhemaista" hankala selittää, maun muista, täydellinen!
Usassa kävin syömässä meksikolaisessa, en valitettavasti muista paikan nimeä. Annos oli jokin sekoitus ja sen nimikin oli combo jotain. Siihen kuului nachoja, jotenkin ihanasti haudutettuja papuja, jne ja päällä oli niin hyvää juustosulaa, että en ole ennen sitä, enkä sen jälkeen saanut sellaista juustoa tai ateriaa. Kun annosta söi, silmät painuivat jokaisella haarukallisella kiinni euforiasta.
Toinen ihana muisto on Como -järveltä kun sain kivassa paikassa tiikeriravun pyrstöä illalliseksi. Trooppinen ilta ja seura oli hyvää.
Kun olin aikoinaan lähi-idässä päässyt monien vaiheiden jälkeen, puolikuolleena, länsimaiseen koneeseen (Air France) ja lentoemäntä näki kuntoni ja tuli kysymään erikseen, että haluaisinko kunnon ruokaa ja kahvia, niin se kattaus oli todella tehty kaikesta mahdollisesta hyvästä, mitä koneesta löytyi. Tippa tuli linssiin kun niitä ruokia söi, myös naapuri ihmetteli viereisellä paikalla kun vertasi omaan annokseensa. Olin lisäksi exit-paikalla ja lentoemäntä oli lähes koko lennon ajan siinä huolehtimassa. Mitenköhän silloin Finnairilla olisi kohdeltu?
Pasta Carbonara Dubrovnikissa😋😋
Haggis, söin Skotlannissa, nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Italiassa, joten vaikea valita, kun hyviä pizzoja ja pastoja on tullut maistelua ehkä liikaakin. Pakko kuitenkin sanoa, että yleensä upeimmat ruokakokemukset ovat olleet sellaisia, että sekä ruoka että miljöö ovat olleet mielettömiä ja vahvistaneet kokemusta. Pariisin Montmartrella idyllisessä pienessä ravintolassa pitkään haudutettu ankka (duck confit) ja liekitetyt appelsiiniletut. Suomessa upein ruokakokemus oli Jyväskylän Pölläwaarin kokonainen viiriäinen.
Italiassa on surkeat pitsat.
Itse olen saanut surkeimmat pitsani juuri italiassa.
Italiassa on halppispizerioita ja sitten on niitä missä on taivaallisen hyviä ja kunnon aineksista ja kunnon uunilla tehty. Kannattaa ottaa selvää ravintoloista ennenkuin menee Italiaan!
Norjan Alta yhdessä olevassa hotellissa. Alkupalaksi valasta, ja niiiiiiiiin täydellinen pippuripihvi ikinä!
Etelä Ranskassa yhdessä pienessä kylässä sinisimpukat.
Poikaystäväni teki viime kesänä ihan täydellistä paellaa muurikkapannulla. Se oli ihan todella hyvää. Hän kokkailee kyllä muutenkin hyviä ruokia.
Toinen ruokamuisto, joka on jäänyt syvästi mieleen, oli aikoinaan talvella intin leirillä. Päästiin pitkän päivän päätteeksi telttaan ja mulla oli repussa ylimääräisenä leirieväänä mukana purkki tonnikalaa tomaattikastikkeessa ja tölkki Batterya. Ne oli pakkasesta vähän kohmeita, mutta ai että ne maistui niin hyvältä siinä hetkessä.
Kynsilaukan tuhti ja taivaallinen bouillabaisse ja sen kaikki valkosipuliruoat. Valitettavasti lopetti toimintansa, kun omistajat eivät saaneet hyvää jatkajaa...
Italiassa eräässä katukulmauksessa oli paikka josta sai samantien pizzapalan kääreeseen laitettuna. Oli niin hyvää etten parempaa pizzaa ole koskaan saanut missään, ja me ostimme vain nopeasti nälkään jotain! Samana päivänä syötiin italialaista mansikkajäätelöä sekä suklaajäätelöä, oli niin tuoreen makuista ja ihanaa! Ihana reissu muutenkin.
Paras pizza ikinä jonka olen syönyt oli Runnin kylpylässä.
Vierailija kirjoitti:
Pastaa, chiliä, valkosipulia ja oliiviöljyä (en muista italiankielistä nimeä) tallinnalaisessa Controventossa. Itku tuli kun oli niin hyvää.
Saman ravintolan grillatut artisokat.
Sun mutsis. Isoisän ruttuinen korv.
Testatkaa ite ennen ku tuomitsette, suosittelen asumaan juvalla jos ekaa testaatte.
Parasta mitä olen maistanut on mieheni laittama pyyn rintapala. Paljo muutahan siitä ei saakaan. Ihan harmitti kun olin sen syönyt, kun ei ollut lisää. Oli aivan eri luokkaa kuin broilerin filee pihvit 😄
Dubrovnikissa v.2010 Pasta Carbonara.
En sen jälkeen ole saanut vastaavaa😊
Tilasin niitä juuri, voi mennä omat kynnet ennenkuin ehtivät tuomaan ;-)
Katsotaan meneekö tämä läpi, kun asiallinen kommenttini omasta parhaasta ruokakokemuksesta meni tarkastukseen? En jaksa toistaa...