Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Äitivainaan leipoma, laajasti kehuttu lämmin leipä, jonka päälle voita ja lämmin kanamuna. Ei voi olla herkullisempaa!
Kylmää maitoa juomaksi.
Perhetutun miehen tekemä haukipasta. Tarkkaa reseptiä en tiedä enkä muista, mutta vähän kuin pasta carbonara, jossa pekonin sijasta paistettua haukea.
Tällä hetkellä valinta kohdistuisi erään ravintolan kanaleipään. Teki mieli nuolla lautanen sen jäljiltä, nyt monta päivää mokoma pyörinyt mielessä ja kuola meinaa valua.
Olen aika epäluuloinen ruokia kohtaan, liian herkkä nenä ja liian helposti tulee yökkäys. Olen myös epäileväinen muiden kokkaamisia kohtaan. (Hajuaistiin ja yökkäysherkkyyteen en voi vaikuttaa, mutta vakuutan, että jos mun pitää seurassa yrittää syödä jotain, jota en pysty, yökkiminen pilaa ruokahalun muiltakin 😹)
Joten mun lempiateriat on melko tavallisia ruokia. Täällä mainitut tuoreet, oikeat riisipiirakat on hyviä.
Ei varsinainen ateria, vaan kesälauantainen iltapala lapsuudessa. Mamman leipoma kaalinlehdellä leivinuunissa paistettu kaurarieska, sipaisu aitoa voita ja päällimmäiseksi uunissa kypsennettyä munavoita. Voi mitä herkkua.
Kaiken herkullisempi sapuska, mitä mää oon lounastanu, oli palvigryynimakkara savupekolin ja pottumuussin kera. Sit oli vielä jälkkärinä jätskii ja omppu-puolukkahilloo. Kynis.mies