Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Uudet perunat ja grillattu kabanossi
Vierailija kirjoitti:
En tarkkaan tiedä mitä siinä oli mutta sellainen intialainen vegaaninen ruoka jossa jotain lihapullia muistuttavia palloja. Sitä syötiin riisin kanssa. Se oli ihanan kermaisaa, ja casheweitä siinä ainakin oli.
Toinen on hesen arizona-ateria :D
Malai kofta
Kirjolohi ja muusi
Uudet perunat munavoilla
Voi niitä on vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiramisu :)
On taivaallista, vaikkei olekaan ihan ruokaruokaa.
Huldanpiiraat! Nam! Valitettavasti reseptiä ei taida saada enää mistään. Toinen oli klimppisoppa mutta sillekin kävi samoin. Nuo on vanhoja ruokia ja nykyaikaiset ei niistä ymmärrä. Olen itse yli 50 nen
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nämä ovat kuin halpoja Harlekiineja nämä ihmisten kertomukset, mukaan lukien ap:n sepustus. Kiinnostaisi tietää se paras ruoka eikä päätalomaista sivun vuodatusta siitä, miltä missäkin näytti ja oliko lämmintä ja pamppailiko sydän rinnassa. Ei näitä siirappeja vaan oikeasti jaksa lukea.
Sinä ilmiselvästi luet Harlekiineja. :D Kirjoittajat eivät lue.
Vierailija kirjoitti:
Huldanpiiraat! Nam! Valitettavasti reseptiä ei taida saada enää mistään. Toinen oli klimppisoppa mutta sillekin kävi samoin. Nuo on vanhoja ruokia ja nykyaikaiset ei niistä ymmärrä. Olen itse yli 50 nen
Millaisia Huldanpiiraat olivat?
Muistan lapsena sen kun pikkupaikkakunnalle tuli eka kebab-paikka ja maistoin elämäni ensimmäisen pita-kebabin. Mahtava makuelämys jota harvoin sai. Italiassa olen ehkä syönyt parhaat ruuat ravintoloissa mutta ehkä ikimuistoisin ruoka oli lapsena kun isä metsästi jäniksen ja kypsensi sen ylikypsäksi leivinuunissa. Ai että! Myös isoisän omista poroistaan tekemät ruuat perunamuusin ja puolukan kanssa maistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia Huldanpiiraat olivat?
Kuin karjalanpiirakan kuorella varustettuja piirakoita, joissa oli jotain liha- ym. massaa sisällä. En tiedä tuota sisältöä tarkoin valitettavasti. Itselle tuli juuri mieleen, että miltäköhän maistuisi, jos sisus olisi vaikkapa ylämaan karjan lihaa? Nyt sitä siis yksinään, kun en tiedä mitä se oikea lihaseos siellä piirakan sisällä ennen muinoin oli. Ylämaankarjan liha on muuten erittäin hyvä liha! Suosittelen kokeilemaan. Ihan vaikka perunasopassa. Mielestäni hakkaa hirvikeiton mennen tullen ja sekin suosikkini yhtenä.
Voisi tästä huldanpiiraasta joku nyt keksiä oman versionsa ja julkaista niitä täällä. Voisi kokeilla sitä kaikkein parasta. Vanhoistahan tulee uusiokeksintöjä aina sillon tällöin, kuten hiljan, kun keksittiin karjalanpiirakka valmiilla munavoilla.... Minulle se oli pettymys, vaikka myivätkin kaupoissa pitkään "ei oota" eli kaikki lähti sen siliän tien mitä myyntiin ehtivät laittaa...
Asuntovaunun kanssa reissussa hirveässä nälässä kun viimein saatiin hella toimimaan ja saatiin nakkeja ja makaronia. Kyllä oli hyvää!
Maijan pannu 1970-luvulla Dipolissa. Servin Maijan mukaan ristitty.
Madeiralla valkosipulijättiravut ja madeiralainen valkosipuliperunaleipä..
Vierailija kirjoitti:
Miehen tekemä brittiläinen joulu päivällinen. Naudan paisti uunissa, paahdetut perunat ja juurekset ja ruskea kastike. Nam!
No on aika kaukana perusbrittiläisestä joulutarjonnasta, mutta uskon, hyvää varmaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tekemä brittiläinen joulu päivällinen. Naudan paisti uunissa, paahdetut perunat ja juurekset ja ruskea kastike. Nam!
Se on joulupäivällinen. Miten yhdyssanat voivat olla joillekin niin vaikeita. Älyn puute?
Sinulta tuskin syntyisi brittiläistä joulupäivällistä juuri sen älyn puutteen vuoksi.
Minusta munuaisrasva on ympäristömyrkky, eikä sitä saisi laittaa ruokaan edes jouluna.
Riippoo eläimestä, siellä voi olla jokin rauhanen sisällä ja pilaa jos ei osaa poistaa. Monella eläimellä maksankin voi pilata, jos päästää sappea sinne.
Muniaisessa "jokin rauhanen sisällä"? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ruokia on niin monta, että vaikea eritellä! Tämäkin on vain osa ateriasta, mutta ovat niin helkkarin ihania, että nostattavat minkä tahansa sapuskan eri sfääreihin. :D
Mies siis tekee usein hanhenrasvassa paahdettuja perunoita. Muut osat vaihtelee, mutta nuo potut on kyllä niin huippuja, että voisin vedellä yksikseenkin. Suosittelen kokeilemaan.
Ankanrasvakin toimii tässä! Todella suussasulavia ja ihanan makuisia!
Tähän vielä tuoretta rosmariinia! Mun brittimies tekee näitä usein Sunday roastille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän aikana tullut syötyä varmaan satoja 10+ aterioita maailmalla ( ja muutama Suomessakin) mutta pari on ylitse muiden:
- Hakaniemen hallista sai aikoinaan Thuringerin makkaraa. Isä paistoi sitä perunoiden ja hapankaalin kanssa. Jumalaisen hyvää!
- 2 vuotta sitten näihin aikoihin tryffelinmetsästyksen päätteeksi puiden diimeksessä juustoa, valkoista tryffeliä ja päälle oliiviöljyä. Lisäksi maalaisleipää ja punaviiniä
- ja vielä pari viikkoa sitten kavereiden luona syöty Tartiflette! Voi luoja miten hyvää...Itse olen sitä genotyyppiä jolle tryffelit haisevat pissalta, joten en voi koskea niihin.
Niissä on androstenonia, joka haisee kamalalta.
Et ole ensimmäinen joka noin sanoo, kai nenät on erilaisia.
Mun nenään tuoksu on puhdas maan ja mullan tuoksu ja makukin todella pehmeä ja kermainen (sekä valkoisessa että mustassa tryffelissä)
Mikä on "androstenoni"? Vai tarkoitatko androsteronia, joka on miessukupuolihormoni? Sitä en luulisi tryffeleistä löytyvän.
Kyllä ne on aidot kiinalaiset höyrytetyt, käsintehdyt dumplingsit ja niiden kanssa hyvä chili, soija ja sesamöljykastike.