Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vajaa kk työttömänä ja hermot on mennyt jo täysin te-toimiston kanssa!

Vierailija
21.10.2016 |

Soitetaan ja kun en vastaa saan kotiin uhkauskirjeen että työttömyysturva lakkautetaan jos en vastaa... omaa tutkintoa ei löydy te-toimiston tietokannasta... hmm. Mitäs tänne laitetaan ihmettelee virkailija kun nuo heidän ammattitiedot laahaa vähän jäljessä. Juu, ihan normitutkinto joka on ollut olemassa vuosia. Tänään omilla sivuilla lukee että "aloita työnhaku", olivat sitten katkaisseet työnhakuni ilman syytä kun soitin hätääntyneenä puhelun että mitä h****ttiä?! Hups heidän moka ja lausunto oli mennyt myös kassaan! Mä en jaksa tätä mielivaltaista kyykytystä ja vasta kk työttömyyttä takana 😰

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkaan ammattiani tai koulutusta ei löydy niistä tietokannoista.

Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja pääsen ihmettelemään mitä sinne keksisi.

Miten ne muka voi ohjata minulle mitään osaamiseeni liittyvää tai ammattitaitoani kehittävää kun ei sinne järjestelmään saa sitä osaamista oikein kirjattua.

Ainakin voit siinä omassa suunnitelmassasi kertoa mitä osaat ja minkätyyppistä työtä haet. Jos jotain osaamista puuttuu, niin sekin kannattaa laittaa. Ei työkkärissä kukaan ole ajatustenlukija, joten itse kannattaa kertoa mitä osaa ja mitä ei, niin työtarjouksetkin osuvat paremmin.

Olin 2 v työttömänä enkä sinä aikana saamut yhden yhtä työtarjousta. Kysyin tätä työkkäristä kerran ja heillä ei kuulemma ole mitään minun osaamisellani. Työhistoriani oli niinkin eksoottinen kuin markkinointi ja viestintä. Itse kyllä löysin ja hain lukuisia paikkoja ihan mol fi palvelusta ja sieltä löytyneeseen paikkaan myös työllistyin. Omaa alaa.

Oma asiointi myös ehdotti järestään "sopivimpina" puhelinmyyntiä, vaikka samaan aikaan palvelussa oli avoinna parikin oman kokemuksen mukaista paikkaa. Omissa tiedoissa oli just oikeen kokemukset ja koulutus enkä ole ikinä tehnyt puhelinmyyntiä.

Että eipä se auta vaikka kuinka sinne runoilisi.

Vierailija
62/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sdfghgfdsfgh kirjoitti:

Työkkärin asiakkaana on ahdistavaa. Olo kuin jollain vangilla. Uhkaillaan kaikenmaailman toimenpiteillä jos ei tee sitä tai tätä. 9 euron orjatöitä jne. Milloin suomalaiset nousevat tuota hulluutta vastaan???

Ei niin kauan kuin meillä on töissäkäyviä jotka kadehtivat työttömiä ja jotka äänestävät eduskuntaan kaiken maailman Vartiaiset, jotka ovat sitä mieltä ettei työttömänä saakaan olla mukavaa, jotta olisi motiivi hakea töitä.

No joo, vaan kun ei niitä töitä kaikki saa vaikka hakisi... Sitä nämä eivät tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle työkkäri soitti viimeksi puoli vuotta sitten. Eikä ole kuin yksi työhön osoitus kirje tullut, johon hain mutta en päässyt.

Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmia ollut työkkärin kanssa, vaikka olen jo pitkään ollut työttömänä.

Kerrankin niiden piti muka soittaa, eivät soittaneet ja sitten oli vaan ilmestynyt tuonne omille sivuille uusi aika, jolloin soittavat ja sekin aika oli 5kk päähän :D Soittivat sitten mutta sekin aika venyi viikolla etiäpäin. Kiva siinä luurin äärellä 24/7 ootella. Kun pakkohan se vittu on ettei tuu jotain saatanan karensseja.

Siellä Oma asioinnissa on ainakin ollut sellainen automaattinen päivä, joka siirtyy aina 6kk eteenpäin eikä tarkoita yhtään mitään eli sen takia ei tarvitse puhelimen ääressä olla ja pelätä karenssia. Ainoastaan jos siinä lukee joku lisätieto, että soitetaan tiettynä kellonlyömänä, niin silloin pitää vastata. Mutta niistä tulee yleensä kirje. Jos työkkäristä soitetaan ilman ennakkovaroitusta, niin siitä ei tule mitään karenssia vaikkei ehtisi vastata.

Vierailija
64/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja pääsen ihmettelemään mitä sinne keksisi.

Miten ne muka voi ohjata minulle mitään osaamiseeni liittyvää tai ammattitaitoani kehittävää kun ei sinne järjestelmään saa sitä osaamista oikein kirjattua.

Ainakin voit siinä omassa suunnitelmassasi kertoa mitä osaat ja minkätyyppistä työtä haet. Jos jotain osaamista puuttuu, niin sekin kannattaa laittaa. Ei työkkärissä kukaan ole ajatustenlukija, joten itse kannattaa kertoa mitä osaa ja mitä ei, niin työtarjouksetkin osuvat paremmin.

Olin 2 v työttömänä enkä sinä aikana saamut yhden yhtä työtarjousta. Kysyin tätä työkkäristä kerran ja heillä ei kuulemma ole mitään minun osaamisellani. Työhistoriani oli niinkin eksoottinen kuin markkinointi ja viestintä. Itse kyllä löysin ja hain lukuisia paikkoja ihan mol fi palvelusta ja sieltä löytyneeseen paikkaan myös työllistyin. Omaa alaa.

Oma asiointi myös ehdotti järestään "sopivimpina" puhelinmyyntiä, vaikka samaan aikaan palvelussa oli avoinna parikin oman kokemuksen mukaista paikkaa. Omissa tiedoissa oli just oikeen kokemukset ja koulutus enkä ole ikinä tehnyt puhelinmyyntiä.

Työtarjoukset tulevat sellaisiin paikkoihin mitä on siellä työnhakuprofiilissa. Mutta ei ne tule automaattisesti vaan vain jos joku virkailija sattuu tietojasi katsomaan just silloin kun on joku sopiva paikka tarjolla. Eli se on täysin tuurista kiinni. Oma asioinnin ehdotelmat tulevat jonkun käsittämättömän surkean algoritmin kautta eikä niistä kannata välittää. Suunnitelma ei näy noissa hakujutuissa, mutta työkkärin väki kyllä voi muuten lukea suunnitelmasi ja sen perusteella voi soitella jos on jotain sopivaa työtä tai koulutusta tms. tarjolla.

Vierailija
65/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole edes antanut te-toimistoon puhelinnumeroa. Antaisin muuten, mutta käytän ulkomaista numeroa (olin pitkään ulkomailla töissä). Ottavat aina sähköpostitse tai kirjeellä yhteyttä, kun on tarvis. Toimii näinkin.

Vau! Minä niin haluaisin, että yhteydenpidon voisi hoitaa sähköpostitse, mutta minulle on selitetty, että ei, ei voi minun omiin henkilötietoihini liittyviä asioita sillä tavoin hoitaa, vaikka itse antaisin luvan! 

Sähköposti olisi paljon joustavampi. Nyt jos haluan yhteydenpitoa, minun pitää jättää työkkärin järjestelmään yhteydenottopyynto, ja kokonaista 300 merkin verran saan selittää, mitä asiani koskee. Viikon sisällä tulee soitto, yleensä sinä viimeisenä päivänä, jolloin viimeistään ovat luvanneet soittaa. Entäs jos olenkin juuri silloin työhaastattelusa? Eipä ole mahdollisuutta jälkikäteen ilmoittaa, että älkää juuri silloin ja silloin soittako. Tai entäs jos mahdollisella työnantajalla ei ole aikaa odottaa, että saan selvitettyä, onko niitä palkkatukirahoja jäljellä?

Vierailija
66/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo työkkärinkin toimet pitäisi saada kelan alle.. Minun mielestä suurin ongelma on, että jos työkkärissä sattuu moka niin siitä tapahtuva valitusprosessi on joko a.) sitä ei ole tai b.) niin salamyhkäinen ettei sitä tavalliselle kansalle kerrota. Ihan hämärää touhua, kun vertaa sosiaalitoimeen ja kelaan.

Nimimerkillä kaksi oikaisuvaatimusta sosiaalitoimen puoleen (nuorena työttömänä ennen opintoja) kirjoittanut ja läpi saanut, mutta silti jäänyt mysteeriksi miten edetään työvoimatoimiston tehdessä kohdallasi selvän virheen joka tuottaa sinulle taloudellista vahinkoa.

Tuolla virkailijat eivät ainakaan 10v sitten edes välttämättä asioineet omilla nimillään. Puutu siinä sitten epäkorrektiin käytökseen tai mikä pahinta - joidenkin tapauksissa laittomaan karenssiin.

Jos on selkeä moka, niin voi pyytää soittamalla, yhteydenottopyynnöllä tai sähköpostilla, että voitteko korjata tiedon oikein ja se kyllä korjataan. Samoin esim. jos soittaa valtakunnalliseen puhelinpalveluun, saa kyllä ohjeet miten menetellä. Jos kyse on siitä, että sun mielestä on epäreilua, että menetit rahasi siksi, ettet hakenut tyhmää työtä mitä tarjottiin tai mielestäsi perusteet olivat väärät, niin siitä voi valittaa vasta siihen kelan tai kassan lappuun, jossa on valitusohjeet. Tämä johtuu siitä, että ensin pitää hakea sitä rahaa ja saada siihen se kielteinen päätös, josta sitten voi valittaa. Se valitusasian käsittely kestää useita kuukausia.

Jos muuten vaan ärsyttää, virkailija on epäasiallinen (antamalla oman nimesi löydetään kyllä henkilö, joka on kirjannut puhelun/tapaamisen kanssasi vaikket sitä itse muistaisi) tai haluaa esittää kehitysehdotuksia tai jopa kiittää, niin sitten palaute työkkärin sivujen kautta.

Tosin valitat ilmeisesti kymmenen vuotta sitten olleista asioista, joten palautetta niistä ei enää käsitellä ;)

Vierailija
67/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asiointi ei varsinaisesti ehdota mitään! Siellä on näkyvissä alueesi (yleensä asuinkuntasi) työpaikkoja, ei välttämättä niitä, jotka sopivat parhaiten työnhakuprofiiliisi. Tämä kyllä kerrottiin infossa, mutta moni ei silloin kuuntele.

Vierailija
68/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole edes antanut te-toimistoon puhelinnumeroa. Antaisin muuten, mutta käytän ulkomaista numeroa (olin pitkään ulkomailla töissä). Ottavat aina sähköpostitse tai kirjeellä yhteyttä, kun on tarvis. Toimii näinkin.

Vau! Minä niin haluaisin, että yhteydenpidon voisi hoitaa sähköpostitse, mutta minulle on selitetty, että ei, ei voi minun omiin henkilötietoihini liittyviä asioita sillä tavoin hoitaa, vaikka itse antaisin luvan! 

Sähköposti olisi paljon joustavampi. Nyt jos haluan yhteydenpitoa, minun pitää jättää työkkärin järjestelmään yhteydenottopyynto, ja kokonaista 300 merkin verran saan selittää, mitä asiani koskee. Viikon sisällä tulee soitto, yleensä sinä viimeisenä päivänä, jolloin viimeistään ovat luvanneet soittaa. Entäs jos olenkin juuri silloin työhaastattelusa? Eipä ole mahdollisuutta jälkikäteen ilmoittaa, että älkää juuri silloin ja silloin soittako. Tai entäs jos mahdollisella työnantajalla ei ole aikaa odottaa, että saan selvitettyä, onko niitä palkkatukirahoja jäljellä?

Pistä siihen yhteydenottopyyntöön, että haluat tiedon sähköpostilla tai sut saa parhaiten kiinni klo 9-10 niin ei tarvi koko päivää odottaa. Jos meet työhaastatteluun tai tulee yllättävä meno, laita uus yhteydenottopyyntö ja kirjoita siihen, että oot tuollointyöhaastattelussa ja se toiveaika yhteydenotolle.

Vierailija
69/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköposti on äärettömän hidas käyttää ja valitettavasti vastaus johtaa yleensä lisäkysymyksiin, joihin vastaus löytyy te-palvelut.fi sivulta. Henkilötietoihin liittyviä asioita ei saa hoitaa ilman salausta, joten jos sinulla sähköpostissa on salaus käytössä, niin sen käyttö on luvallista. Muussa tapauksessa asiat hoidetaan puhelimitse.

Vierailija
70/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettynyt 75 kirjoitti:

Ilmeisesti postissa oli hukkunut kirje jonka olivat kuulemma laittaneet... En jostain kumman syystä vastannut asiaan josta en mitään tiennyt.. Nämä paskiaisten laittoivat karenssin... Ovat todella perseestä..

Jos et käy Oma asioinnissa, niin tilaa nettiposti niin saat kirjeistä ilmoituksen sähköpostiisi.

Vierailija
71/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asiointi ei varsinaisesti ehdota mitään! Siellä on näkyvissä alueesi (yleensä asuinkuntasi) työpaikkoja, ei välttämättä niitä, jotka sopivat parhaiten työnhakuprofiiliisi. Tämä kyllä kerrottiin infossa, mutta moni ei silloin kuuntele.

Esim. minulle ei mitään infoa edes järjestetty. Syy varmaan se, että työttömyyteni alkoi vähitellen, kun vuokrafirman tunnit alkoivat vähentyä.

Sen olen kyllä huomannut, ettei ne oman asioinnin "sopivat työpaikat" ole millään lailla tolkullisia. 

Vierailija
72/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköposti on äärettömän hidas käyttää ja valitettavasti vastaus johtaa yleensä lisäkysymyksiin, joihin vastaus löytyy te-palvelut.fi sivulta. Henkilötietoihin liittyviä asioita ei saa hoitaa ilman salausta, joten jos sinulla sähköpostissa on salaus käytössä, niin sen käyttö on luvallista. Muussa tapauksessa asiat hoidetaan puhelimitse.

Miten niin sähköposti äärettömän hidas? Harvemmin minulla työsähköpostit ehti viikkoa postilaatikossa hapantua ilman että tein niille mitään, mutta sen ajan joudun odottelemaan sitä soittoa, jonka tullessa ehkä olenkin estynyt ottamaan puhelua vastaan. Sitä paitsi sähköpostista jää kätevästi jäljelle dokumentaatio siitä mitä on keskusteltu, toisin kuin puhelusta. (tulee mieleen vainoharhainen ajatus, että ehkä juuri siksi sitä ei halutakaan käyttää...)

Vierailija
73/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko olla työkkärin asiakas.

Vierailija
74/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tunne kun uhataan karenssilla kun pitäisi hakea vakituista paikkaa johon ei ole pätevyyttä ja jättää sen takia menemättä haastatteluun määräaikaiseen paikkaan johon olisi pätevyys. Eli jos määräaikaista paikkaa ei olisi kuitenkaan saanut, niin karenssi olisi tullut, vaikka järkevämpää se olisi ollut yrittää sitä kuin aivan eri alan hommia joita ei olisi saanut edes tehdä. (Paikka tuli, eli sen puoleen meni hyvin.) Mutta oikeasti, mitä helvettiä?!

Olisit hakenut molempia; etkö saanut sovittua haastatteluaikoja?

Vierailija
75/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin sähköposti äärettömän hidas? Harvemmin minulla työsähköpostit ehti viikkoa postilaatikossa hapantua ilman että tein niille mitään, mutta sen ajan joudun odottelemaan sitä soittoa, jonka tullessa ehkä olenkin estynyt ottamaan puhelua vastaan. Sitä paitsi sähköpostista jää kätevästi jäljelle dokumentaatio siitä mitä on keskusteltu, toisin kuin puhelusta. (tulee mieleen vainoharhainen ajatus, että ehkä juuri siksi sitä ei halutakaan käyttää...)

Ihan vaan tiedoksi. Puhelut voi nauhoittaa.

Vierailija
76/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme mättää sitten entisessä pahvilapussa ja kolmen kuukauden välein asioimisessa?

Vierailija
77/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ammattia ei löydy kyllä työkkärin palveluista. Koulutus löytyy kyllä, mutta sillä tarjottavat työt ovat täysiä ohilaukauksia.

Mun mies on työkkärin toimesta käsketty hakea samaa koulutusta, jota hänellä ei ole. Esikoiseni on 3 kk tehnyt sitä 9 euron per päivä duunia, työpaikka halusi hänen jatkavan, poika olisi ollut valmis jatkamaan, mutta työkkäri ei ole saanut paperisotaansa tehdyksi.

Kyllä siellä mokaillaan.

Ja työkkärin palveluita perheessämme tarvitsee poikani, minä ja miehini olemme töissä ja ihan itse työpaikat etsittiin.

Ammatit ja koulutukset ovat EU:n yhteisiltä listoilta eli ei suomalaiset keksi mitään omiaan, käytössä on kansainvälinen järjestelmä. Todennäköisesti ammattisi löytyy sieltä synonyymina. Hirveän harva koulutus on sellainen, että se antaa osaamista yhteen ainoaan tiettyyn harvinaiseen ammattiin.

Jos työkokeilupaikka haluaa työkokeilijan jatkavan, niin yleensä tajutaan kysyä jatkoa 3-4 vko aikaisemmin eikä vasta viimeisenä työkokeilupäivänä. Nuori voi varsin hyvin mennä muualle kokeilemaan, sehän se kokeilun ideana on. Ja miehesi voi ihan hyvin hakea koulutukseen, jota hänellä ei ole, koska ei ole järkeä hakea koulutukseen, jonka jo on suorittanut.

Vierailija
78/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtarjoukset tulevat sellaisiin paikkoihin mitä on siellä työnhakuprofiilissa. Mutta ei ne tule automaattisesti vaan vain jos joku virkailija sattuu tietojasi katsomaan just silloin kun on joku sopiva paikka tarjolla. Eli se on täysin tuurista kiinni. Oma asioinnin ehdotelmat tulevat jonkun käsittämättömän surkean algoritmin kautta eikä niistä kannata välittää. Suunnitelma ei näy noissa hakujutuissa, mutta työkkärin väki kyllä voi muuten lukea suunnitelmasi ja sen perusteella voi soitella jos on jotain sopivaa työtä tai koulutusta tms. tarjolla.

Algoritmi = kotikunta

Vierailija
79/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin: olet ilmoittautunut verkossa ja silloin kertonut tutkintosi. Tietokannasta löytyvät kaikki suomalaiset ESCO-järjestelmän mukaiset tutkinnot, mutta sieltä ei löydy yksityisten markkinavetoisten firmojen tutkintoja. Miten siis ilmoittautuessasi pystyi kertomaan, mikä tutkinto sinulla on?

Hehheh, ei ole ihan tältä vuosituhannelta tuo ESCO-luokittelu. Ymmärrät varmaankin, etteivät tutkinto ja ammatti ole yksi ja sama asia. Tuon luokituksen perusteella olen "johtaja" eli "tieto- ja viestintäteknologiajohtaja", vaikka työni on itsenäistä asiantuntijatyötä ilman yhtään alaista eikä tutkintoni liity mitenkään johtamiseen tai teknologiaan. Työkkäri voi toki luokitella ihan miten haluaa. 

Vierailija
80/83 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilistan puutteet olen itsekin havainnut. Olen koulutukseltani englannin opettaja, mutta aikoinaan työkkäriin ilmoittautuessani pystyin täsmentämään vain olevani vieraiden kielten opettaja. Se oli siis ns. työnhakuammattini.  Onneksi ei tullut työtarjouksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän