Vajaa kk työttömänä ja hermot on mennyt jo täysin te-toimiston kanssa!
Soitetaan ja kun en vastaa saan kotiin uhkauskirjeen että työttömyysturva lakkautetaan jos en vastaa... omaa tutkintoa ei löydy te-toimiston tietokannasta... hmm. Mitäs tänne laitetaan ihmettelee virkailija kun nuo heidän ammattitiedot laahaa vähän jäljessä. Juu, ihan normitutkinto joka on ollut olemassa vuosia. Tänään omilla sivuilla lukee että "aloita työnhaku", olivat sitten katkaisseet työnhakuni ilman syytä kun soitin hätääntyneenä puhelun että mitä h****ttiä?! Hups heidän moka ja lausunto oli mennyt myös kassaan! Mä en jaksa tätä mielivaltaista kyykytystä ja vasta kk työttömyyttä takana 😰
Kommentit (83)
Ihan ensin: olet ilmoittautunut verkossa ja silloin kertonut tutkintosi. Tietokannasta löytyvät kaikki suomalaiset ESCO-järjestelmän mukaiset tutkinnot, mutta sieltä ei löydy yksityisten markkinavetoisten firmojen tutkintoja. Miten siis ilmoittautuessasi pystyi kertomaan, mikä tutkinto sinulla on?
Toiseksi on aivan ohjeiden mukaista laittaa kirje, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä, jos ei vastaa TE-toimiston puheluun.
Kolmanneksi tietojärjestelmä "haistelee" asiakkaan tietoja ja kun tietyt edellytykse täyttyvät, katkaistaan työnhaku. Hyvin harvoin se on virkailijan virhe, vaikka asiakkaat niin väittävät. Vaikuttaa siltä, että olet jättänyt alkukartoituksessa ja suunnitelmantieossa sovittuja tehtäviä tekemättä, jolloin työnhaku katkeaa automaattisesti.
Tyttäreni oppisopimus meni persiilleen työkkärin sekoilun vuoksi. Myönsivät, että virhe oli heidän, mut KUN TÄTÄ EI VOI PERUA!
Ei hyvää päivää. Taas yks onneton nuori, jonka täytyis mennä risusavottaan, sienestään, marjastamaan.
Se tunne kun uhataan karenssilla kun pitäisi hakea vakituista paikkaa johon ei ole pätevyyttä ja jättää sen takia menemättä haastatteluun määräaikaiseen paikkaan johon olisi pätevyys. Eli jos määräaikaista paikkaa ei olisi kuitenkaan saanut, niin karenssi olisi tullut, vaikka järkevämpää se olisi ollut yrittää sitä kuin aivan eri alan hommia joita ei olisi saanut edes tehdä. (Paikka tuli, eli sen puoleen meni hyvin.) Mutta oikeasti, mitä helvettiä?!
Minä olen ollut nyt pari kuukautta työttömänä eikä työkkäri ole häirinnyt kertaakaan. Sivuilla lukee, että ottavat yhteyttä joskus kevättalvella. Mitään työllistymissuunnitelmaakaan ei ole tehty. Ilmeisesti olen niin toivoton tapaus, että eivät jaksa vaivautua takiani mihinkään. No, hyvä vain, eipä sieltä kautta mitään töitä saisikaan ja kaikki muu näpertely on täysin turhaa ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nyt pari kuukautta työttömänä eikä työkkäri ole häirinnyt kertaakaan. Sivuilla lukee, että ottavat yhteyttä joskus kevättalvella. Mitään työllistymissuunnitelmaakaan ei ole tehty. Ilmeisesti olen niin toivoton tapaus, että eivät jaksa vaivautua takiani mihinkään. No, hyvä vain, eipä sieltä kautta mitään töitä saisikaan ja kaikki muu näpertely on täysin turhaa ajanhukkaa.
Tai sut on vaan luokiteltu aktiiviseksi hakijasta, silloin eivät niin ahdistele
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun uhataan karenssilla kun pitäisi hakea vakituista paikkaa johon ei ole pätevyyttä ja jättää sen takia menemättä haastatteluun määräaikaiseen paikkaan johon olisi pätevyys. Eli jos määräaikaista paikkaa ei olisi kuitenkaan saanut, niin karenssi olisi tullut, vaikka järkevämpää se olisi ollut yrittää sitä kuin aivan eri alan hommia joita ei olisi saanut edes tehdä. (Paikka tuli, eli sen puoleen meni hyvin.) Mutta oikeasti, mitä helvettiä?!
Jännä juttu, että hakemus on pakko tehdä just silloin, kun on määräaikaisen haastattelu. Määräsikö työkkäri vai päättelitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni oppisopimus meni persiilleen työkkärin sekoilun vuoksi. Myönsivät, että virhe oli heidän, mut KUN TÄTÄ EI VOI PERUA!
Ei hyvää päivää. Taas yks onneton nuori, jonka täytyis mennä risusavottaan, sienestään, marjastamaan.
Työkkäri ei tee oppisopimuksia.
Voiko karenssi tulla siitä ettei vastaa yllätyspuheluun mistä ei ole sovittu?
Tuntuu että olen joutunut yhden virkailijan silmän alle. Soittelee usein näitä ylläreitä ja sillä on mun tiedot ylhäällä kun soittaa eikä kysy mun henkilötunnusta.
Minulla on työkkäristä tosi hyvä kokemus. Asiat hoituivat sähköisesti, yhden kerran piti soittaa ja kun ei ehditty hoitaa asiaa, niin soittivat uudelleen paremmalla ajalla. Sähköiseen järjestelmään sai syöttää tietonsa ja kuvat todistuksista yms. ja vain yhden uuden paperin jouduin hakemaan oppilaitoksen opintosihteeriltä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukipaikka? Rahat on loppu, oppisopimuksiin ei saa antaa palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että hakemus on pakko tehdä just silloin, kun on määräaikaisen haastattelu. Määräsikö työkkäri vai päättelitkö itse?
Työkkäri määräsi kun tuo haastattelu tuli paikanpäällä käydessä ilmi. Virkailija kielsi suoraan menemästä, koska pitäisi ennemmin hakea vakituista paikkaa kuin mennä määräaikaiseen, Juu, ihan järkevää, mutta kun ala oli aivan täysin eri. Tyyliin että ict-ihmisen pitäisi hakea sähköasentajaksi ennemmin kuin määräaikaiseksi ict-työntekijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sut on vaan luokiteltu aktiiviseksi hakijasta, silloin eivät niin ahdistele
En usko - täältä 100 km säteellä ei ole ollut auki yhtään koulutukseeni ja työkokemukseeni sopivaa paikkaa moniin kuukausiin ja mahdollisia työllistäjiäkään ei ole kuin muutama. Joten ei oikein pysty olemaan kovin aktiivinen vaikka haluaisikin.
5
Kaktus kirjoitti:
Voiko karenssi tulla siitä ettei vastaa yllätyspuheluun mistä ei ole sovittu?
Tuntuu että olen joutunut yhden virkailijan silmän alle. Soittelee usein näitä ylläreitä ja sillä on mun tiedot ylhäällä kun soittaa eikä kysy mun henkilötunnusta.
Ei tuke karenssia vastaamattomuudesta, mutta siitä tulee, kun te-toimisto lähettää kirjeen ja edellyttää yhteydenottoa, koska et ole vastannut. Onneksi tuossa kirjeessä yleensä edellytetään käyntiä toimistossa, jolloin ei voi vedota siihen, että ei ole kenttää, ei ole varaa soittaa, yritin, mutta ette vastanneet, yritin, mutta palvelussa oli ruuhkaa jne. Kun ei tule toimistoon, saa selvityspyynnön ja karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkkäristä tosi hyvä kokemus. Asiat hoituivat sähköisesti, yhden kerran piti soittaa ja kun ei ehditty hoitaa asiaa, niin soittivat uudelleen paremmalla ajalla. Sähköiseen järjestelmään sai syöttää tietonsa ja kuvat todistuksista yms. ja vain yhden uuden paperin jouduin hakemaan oppilaitoksen opintosihteeriltä.
Sama kokemus miehelläni. Ollut nyt 8 kk työttömänä
Itse olen ollut työkkärin kanssa tekemisissä koulutuksen järjestäjän hommissa. Hyvää palvelua on saaneet kaikki asiansa hyvin hoitavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri määräsi kun tuo haastattelu tuli paikanpäällä käydessä ilmi. Virkailija kielsi suoraan menemästä, koska pitäisi ennemmin hakea vakituista paikkaa kuin mennä määräaikaiseen, Juu, ihan järkevää, mutta kun ala oli aivan täysin eri. Tyyliin että ict-ihmisen pitäisi hakea sähköasentajaksi ennemmin kuin määräaikaiseksi ict-työntekijäksi.
Kuka nykypäivänä käy TE-toimistossa? Todella harva eli olet osa jotain erityisryhmää?
Minunkaan ammattiani tai koulutusta ei löydy niistä tietokannoista.
Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja pääsen ihmettelemään mitä sinne keksisi.
Miten ne muka voi ohjata minulle mitään osaamiseeni liittyvää tai ammattitaitoani kehittävää kun ei sinne järjestelmään saa sitä osaamista oikein kirjattua.
Vierailija kirjoitti:
Se sunnitelmahan pitää kaikkien tehdä..
Mulla on työttömyyttä takana nyt 11 kk ja alkulätinöitä lukuun ottamatta ei ole kuulunut pihaustakaan työkkäristä. Mulle on kirjattu suunnitelmaan, että on mahdollisuus työttömän omaehtoiseen opiskeluun. Hain nyt syksyn yhteishaussa amk:iin ja lähtöpisteet on sen verran hyvät, että todennäköisesti pääsen opiskelemaan. Mielenkiinnolla odotan, millainen rumba siitä tulee, kun täytyy mahdollisesti hakea tuota oikeutta työttömän omaehtoiseen opiskeluun... Se päätöshän pitää olla ENNEN kuin otan opiskelupaikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin: olet ilmoittautunut verkossa ja silloin kertonut tutkintosi. Tietokannasta löytyvät kaikki suomalaiset ESCO-järjestelmän mukaiset tutkinnot, mutta sieltä ei löydy yksityisten markkinavetoisten firmojen tutkintoja. Miten siis ilmoittautuessasi pystyi kertomaan, mikä tutkinto sinulla on?
Toiseksi on aivan ohjeiden mukaista laittaa kirje, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä, jos ei vastaa TE-toimiston puheluun.
Kolmanneksi tietojärjestelmä "haistelee" asiakkaan tietoja ja kun tietyt edellytykse täyttyvät, katkaistaan työnhaku. Hyvin harvoin se on virkailijan virhe, vaikka asiakkaat niin väittävät. Vaikuttaa siltä, että olet jättänyt alkukartoituksessa ja suunnitelmantieossa sovittuja tehtäviä tekemättä, jolloin työnhaku katkeaa automaattisesti.
Tutkintoni on YAMK -tutkinto. Ei niin kovin harvinaista tänä päivänä. Toisekseen, työnhaku oli ilmoitettu katkaistavaksi keskiviikkona jos en vastaa heidän puheluun ( se uhkauskirje josta kirjoitin aiemmin ), vastasin puheluun ja asiat käytiin läpi ja silti työnhaku katkaistiin. Ihan täysin virkailijan moka. 😡 T. Ap
Työkkäri on perseestä. Mäkään en yks kerta vastannut puhelimeen (oli vähän tärkeämpi lääkärikäynti) mutta soitin kyllä jälkeenpäin takaisin, ei vastausta, karenssi tuli. Lähti kyllä vihaista palautetta siinä vaiheessa.