Vajaa kk työttömänä ja hermot on mennyt jo täysin te-toimiston kanssa!
Soitetaan ja kun en vastaa saan kotiin uhkauskirjeen että työttömyysturva lakkautetaan jos en vastaa... omaa tutkintoa ei löydy te-toimiston tietokannasta... hmm. Mitäs tänne laitetaan ihmettelee virkailija kun nuo heidän ammattitiedot laahaa vähän jäljessä. Juu, ihan normitutkinto joka on ollut olemassa vuosia. Tänään omilla sivuilla lukee että "aloita työnhaku", olivat sitten katkaisseet työnhakuni ilman syytä kun soitin hätääntyneenä puhelun että mitä h****ttiä?! Hups heidän moka ja lausunto oli mennyt myös kassaan! Mä en jaksa tätä mielivaltaista kyykytystä ja vasta kk työttömyyttä takana 😰
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin: olet ilmoittautunut verkossa ja silloin kertonut tutkintosi. Tietokannasta löytyvät kaikki suomalaiset ESCO-järjestelmän mukaiset tutkinnot, mutta sieltä ei löydy yksityisten markkinavetoisten firmojen tutkintoja. Miten siis ilmoittautuessasi pystyi kertomaan, mikä tutkinto sinulla on?
Toiseksi on aivan ohjeiden mukaista laittaa kirje, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä, jos ei vastaa TE-toimiston puheluun.
Kolmanneksi tietojärjestelmä "haistelee" asiakkaan tietoja ja kun tietyt edellytykse täyttyvät, katkaistaan työnhaku. Hyvin harvoin se on virkailijan virhe, vaikka asiakkaat niin väittävät. Vaikuttaa siltä, että olet jättänyt alkukartoituksessa ja suunnitelmantieossa sovittuja tehtäviä tekemättä, jolloin työnhaku katkeaa automaattisesti.
Tutkintoni on YAMK -tutkinto. Ei niin kovin harvinaista tänä päivänä. Toisekseen, työnhaku oli ilmoitettu katkaistavaksi keskiviikkona jos en vastaa heidän puheluun ( se uhkauskirje josta kirjoitin aiemmin ), vastasin puheluun ja asiat käytiin läpi ja silti työnhaku katkaistiin. Ihan täysin virkailijan moka. 😡 T. Ap
Kerropa opetusalan ammattilaiselle, miten YAMK-tutkinto eroaa järjestelmissä muista erityisasiantuntijatason tutkinnoista? Ihan tavallinen tutkinto, josta sen suorittajat ovat tehneet itselleen erityisen.
Esimerkiksi tradenomi YAMK on koodilla 731 Kaupan ja hallinnon ylempi AMK. Löytyy koodeista todella helposti.
No kuulepa sinä opetusalan ammattilainen.... se oli tämä virkailija joka ei tutkintoani löytänyt työkkärin tietokannasta. Perustutkintoni, AMK -tason tutkinto oli päivitetty järjestelmään mutta tämä uusi ei. Minä en ole mitenkään tehnyt tutkinnostani erityistä, ihmettelen vaan kovasti että miten te-toimisto ei sitä löydä järjestelmästään.
Eikös työnhakijat merkitse itse nykyään oma palvelun kautta koulutuksensa ja työkokemuksensa? Jos osaat sen itse tehdä, mikset tehnyt?
On ihan tuurista kiinni millaisia kokemuksia työkkäristä kertyy, useimmille näköjään huonoja.
Minua ei kiusattu yllätyssoitoilla, mutta kun olin työkkärin joukkoinfon jälkeisessä pikahaastattelussa kertonut, että alan vaihto tiettyyn ammattiin oli mielessä, mutta selvitettyäni asiaa olin todennut, ettei se ole mitenkään taloudellisesti mahdollista (suht pitkä koulutus eikä opintotukikuukausia jäljellä), niin siitä muutaman viikon kuluttua istuin jo pakollisella uravalmennuskurssilla, koska "suunnittelen alanvaihtoa". Kyseisestä kurssista ei tietenkään ollut mitään hyötyä, mutta siellä kyllä kuulin varsin kauheita juttuja työkkärin mielivallasta, jopa suorastaan ihmisten uramahdollisuuksien pilaamisesta. Onneksi suurin harmi mikä itselleni koitui, oli housuntakamuksen kuluminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykypäivänä käy TE-toimistossa? Todella harva eli olet osa jotain erityisryhmää?
Minä olin työttömänä sellaista erityisryhmää kuin nuoret. Siellä minä himpun alle kolmekymppinen sitten kävin nuorten työnhakuinfoissa ja valmennuksissa vasta amiksesta valmistuneiden kanssa... Pakko oli.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin työttömänä sellaista erityisryhmää kuin nuoret. Siellä minä himpun alle kolmekymppinen sitten kävin nuorten työnhakuinfoissa ja valmennuksissa vasta amiksesta valmistuneiden kanssa... Pakko oli.
Tästä taitaa olla jo hetki aikaa?
Viime vuosina ei ole nuorillakaan ollut toivoa päästä toimistoon virkailijan jutulle ainakaan Helsingissä.
Kyllä nuo työkkärinkin toimet pitäisi saada kelan alle.. Minun mielestä suurin ongelma on, että jos työkkärissä sattuu moka niin siitä tapahtuva valitusprosessi on joko a.) sitä ei ole tai b.) niin salamyhkäinen ettei sitä tavalliselle kansalle kerrota. Ihan hämärää touhua, kun vertaa sosiaalitoimeen ja kelaan.
Nimimerkillä kaksi oikaisuvaatimusta sosiaalitoimen puoleen (nuorena työttömänä ennen opintoja) kirjoittanut ja läpi saanut, mutta silti jäänyt mysteeriksi miten edetään työvoimatoimiston tehdessä kohdallasi selvän virheen joka tuottaa sinulle taloudellista vahinkoa.
Tuolla virkailijat eivät ainakaan 10v sitten edes välttämättä asioineet omilla nimillään. Puutu siinä sitten epäkorrektiin käytökseen tai mikä pahinta - joidenkin tapauksissa laittomaan karenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä taitaa olla jo hetki aikaa?
Viime vuosina ei ole nuorillakaan ollut toivoa päästä toimistoon virkailijan jutulle ainakaan Helsingissä.
Runsas vuosi. Eikä ollut Helsingissä.
Työkkärin täti alkoi suunnilleen itkemään omaa kurjuuttaan, kuinka vähän heillä on resursseja mihinkään ja että ensi vuodesta ei tiedä yhtään mitään, mihin rahoja annetaan jne. jne. Sitähän varten minä sinne soitinkin. Voin sanoa, että TE-toimistojen palvelut ovat alta riman, mitään apuja et sieltä kunnolla saa, lukevat suoraan tietsikalta ohjeet, mitään eivät osaa itse ajatella ja sitten kun osoitat niille, että tehän puhutte itsenne pussiin näiden ohjeidenne kanssa, sitten tulee "Pahoitteluni, anteeksi, anteeksi."
Työttömän kannattaa harkita tarkkaan soittaako TE-toimistoon kysyäkseen neuvoja koulutuksiin, kursseihin yms., koska ensin ne tuntuvat tsekkaavan sen, mitä olet tehnyt väärin.
Ilmeisesti postissa oli hukkunut kirje jonka olivat kuulemma laittaneet... En jostain kumman syystä vastannut asiaan josta en mitään tiennyt.. Nämä paskiaisten laittoivat karenssin... Ovat todella perseestä..
Itselläni puhelimen akku kestää alle tunnin. Kun poistun asunnolta yli tunniksi niin akku aina loppuu. Pelkään juuri tuota, että yrittävät soittaa minulle silloin kun en ole kotona. Uuteen luuriin ei ole varaa kun opintolainan lyhennys vie ison osan käyttövaroistani. :(
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni oppisopimus meni persiilleen työkkärin sekoilun vuoksi. Myönsivät, että virhe oli heidän, mut KUN TÄTÄ EI VOI PERUA!
Ei hyvää päivää. Taas yks onneton nuori, jonka täytyis mennä risusavottaan, sienestään, marjastamaan.
Sama Kelalla, oma moka myönnetty, mutta päätöstä ei "voi" muuttaa. Että sellanen oikeusvaltio tämä armas Suomemme.
Mun ammattia ei löydy kyllä työkkärin palveluista. Koulutus löytyy kyllä, mutta sillä tarjottavat työt ovat täysiä ohilaukauksia.
Mun mies on työkkärin toimesta käsketty hakea samaa koulutusta, jota hänellä ei ole. Esikoiseni on 3 kk tehnyt sitä 9 euron per päivä duunia, työpaikka halusi hänen jatkavan, poika olisi ollut valmis jatkamaan, mutta työkkäri ei ole saanut paperisotaansa tehdyksi.
Kyllä siellä mokaillaan.
Ja työkkärin palveluita perheessämme tarvitsee poikani, minä ja miehini olemme töissä ja ihan itse työpaikat etsittiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkkäristä tosi hyvä kokemus. Asiat hoituivat sähköisesti, yhden kerran piti soittaa ja kun ei ehditty hoitaa asiaa, niin soittivat uudelleen paremmalla ajalla. Sähköiseen järjestelmään sai syöttää tietonsa ja kuvat todistuksista yms. ja vain yhden uuden paperin jouduin hakemaan oppilaitoksen opintosihteeriltä.
Minullakin on positiivisia kokemuksia työkkäristä. Pääasiassa siellä on toisen asemaan eläytymiskykyisiä ihmisiä. Kannattaa miettiä myös omaa asennetta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sanoi sananlasku. Jos suhtautuu positiivisesti toiseen, niin yleensä saa vastavuoroisesti samanlaista kohtelua. Ja osoittaa luottamusta vuorovaikutustilanteessa, vaikka samalla pitää kiinni omista tavoitteista.
Vierailija kirjoitti:
Mun ammattia ei löydy kyllä työkkärin palveluista. Koulutus löytyy kyllä, mutta sillä tarjottavat työt ovat täysiä ohilaukauksia.
Mun mies on työkkärin toimesta käsketty hakea samaa koulutusta, jota hänellä ei ole. Esikoiseni on 3 kk tehnyt sitä 9 euron per päivä duunia, työpaikka halusi hänen jatkavan, poika olisi ollut valmis jatkamaan, mutta työkkäri ei ole saanut paperisotaansa tehdyksi.
Kyllä siellä mokaillaan.
Ja työkkärin palveluita perheessämme tarvitsee poikani, minä ja miehini olemme töissä ja ihan itse työpaikat etsittiin.
Jos työpaikka halusi hänen jatkavan , ei tarvittu enää mitään työkkärin paperisotaan vaan työsopimus. Ei mitään 9 euron orjasopimuksen jatkoa enää vaan rehellinen palkkatyö!
Ei kai työkkäri ole etsinyt ja tarjonnut kenellekään työpaikkaa - siis oikeaa palkkatyötä - enää 30 vuoteen. "Työtarjous"- otsikolla on kyllä kirjeitä joillekin lähetty. Ei ne mitään oikeita tarjouksia ole olleet vaan käskyjä ottaa yhteyttä johonkin työnantajaan. Tämä on varma tieto, kun olen itsekin muutaman kirjeen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni puhelimen akku kestää alle tunnin. Kun poistun asunnolta yli tunniksi niin akku aina loppuu. Pelkään juuri tuota, että yrittävät soittaa minulle silloin kun en ole kotona. Uuteen luuriin ei ole varaa kun opintolainan lyhennys vie ison osan käyttövaroistani. :(
Ne on kanta-asiakkaan edut työkkärissäkin, kun minä elämäntapatyöttömänä olen saanut näin hyvää VIP-palvelua: jo edellisenä päivänä on tullut tekstiviesti " sinulle soittaa NN TE-toimistosta huomenna klo 9 numerosta 029 ... " En ole sanamuodosta varma, kun niitä puheluja ei ole tullut minulle yli vuoteen, mutta viesti sisältö oli tuo.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on perseestä. Mäkään en yks kerta vastannut puhelimeen (oli vähän tärkeämpi lääkärikäynti) mutta soitin kyllä jälkeenpäin takaisin, ei vastausta, karenssi tuli. Lähti kyllä vihaista palautetta siinä vaiheessa.
Eli olet saanut kotiin kirjeen, jossa ilmoitetaan milloin soitetaan ja pyydetään sinua ilmoittamaan etukäteen jos kyseinen ajankohta ei sovi. Et ole ilmoittanut mitään ja sitten ihmettelet, kun työnhakusi on katkennut. Karenssia ei soittoajan unohtamisesta edes tule, vaan työnhaku vain katkeaa ja et saa tukea ennen kuin ilmoittaudut uudelleen työnhakijaksi. Tärkeän lääkärikäynnin vuoksi puhelinaika olisi kyllä vaihdettu, jos olisit viitsinyt siitä ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun uhataan karenssilla kun pitäisi hakea vakituista paikkaa johon ei ole pätevyyttä ja jättää sen takia menemättä haastatteluun määräaikaiseen paikkaan johon olisi pätevyys. Eli jos määräaikaista paikkaa ei olisi kuitenkaan saanut, niin karenssi olisi tullut, vaikka järkevämpää se olisi ollut yrittää sitä kuin aivan eri alan hommia joita ei olisi saanut edes tehdä. (Paikka tuli, eli sen puoleen meni hyvin.) Mutta oikeasti, mitä helvettiä?!
Jännä juttu, että hakemus on pakko tehdä just silloin, kun on määräaikaisen haastattelu. Määräsikö työkkäri vai päättelitkö itse?
Työkkäri määräsi kun tuo haastattelu tuli paikanpäällä käydessä ilmi. Virkailija kielsi suoraan menemästä, koska pitäisi ennemmin hakea vakituista paikkaa kuin mennä määräaikaiseen, Juu, ihan järkevää, mutta kun ala oli aivan täysin eri. Tyyliin että ict-ihmisen pitäisi hakea sähköasentajaksi ennemmin kuin määräaikaiseksi ict-työntekijäksi.
Ei työkkäri voi kieltää sinua hakemasta juuri niitä paikkoja joita itse haluat hakea. Olisikohan viestinnässänne kuitenkin tapahtunut joku väärinkäsitys? Jos tosiaan kielsi niin ei siitä tarvitse välittää.
Ja niitä hakemuksia työkkärin "työtarjouksiin" (heh) kannattaa kyllä tehdä, vaikka olisivat älyttömiä. Sillä niistä helpoimmalla pääsee. Ei kukaan työnantaja ole niin idiootti että palkkaa selvästiepätevän työntekijän (paitsi jos se on joku sukulaisplikka). Esimerkkitapauksessasi sanoisin jo hakemuksessa, etten tiedä sähkötekniikasta mitään, mutta että olen kyllä ihan halukas oppimaan. (Mikä on tottakin; voin kyllä vaihtaa alaa jos niikseen tulee.)
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan ammattiani tai koulutusta ei löydy niistä tietokannoista.
Olen jäämässä työttömäksi vuodenvaihteessa ja pääsen ihmettelemään mitä sinne keksisi.Miten ne muka voi ohjata minulle mitään osaamiseeni liittyvää tai ammattitaitoani kehittävää kun ei sinne järjestelmään saa sitä osaamista oikein kirjattua.
Ainakin voit siinä omassa suunnitelmassasi kertoa mitä osaat ja minkätyyppistä työtä haet. Jos jotain osaamista puuttuu, niin sekin kannattaa laittaa. Ei työkkärissä kukaan ole ajatustenlukija, joten itse kannattaa kertoa mitä osaa ja mitä ei, niin työtarjouksetkin osuvat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työttömyyttä takana nyt 11 kk ja alkulätinöitä lukuun ottamatta ei ole kuulunut pihaustakaan työkkäristä. Mulle on kirjattu suunnitelmaan, että on mahdollisuus työttömän omaehtoiseen opiskeluun. Hain nyt syksyn yhteishaussa amk:iin ja lähtöpisteet on sen verran hyvät, että todennäköisesti pääsen opiskelemaan. Mielenkiinnolla odotan, millainen rumba siitä tulee, kun täytyy mahdollisesti hakea tuota oikeutta työttömän omaehtoiseen opiskeluun... Se päätöshän pitää olla ENNEN kuin otan opiskelupaikan vastaan.
Ei, vaan päätös tehdään kun on ottanut opiskelupaikan vastaan, mutta ei ole vielä aloittanut opiskelua. Oppilaitokset ei kirjoita ja lyö leimaansa opiskelulomakkeeseen ennen kuin se opiskelupaikka on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkkäristä tosi hyvä kokemus. Asiat hoituivat sähköisesti, yhden kerran piti soittaa ja kun ei ehditty hoitaa asiaa, niin soittivat uudelleen paremmalla ajalla. Sähköiseen järjestelmään sai syöttää tietonsa ja kuvat todistuksista yms. ja vain yhden uuden paperin jouduin hakemaan oppilaitoksen opintosihteeriltä.
Minullakin on positiivisia kokemuksia työkkäristä. Pääasiassa siellä on toisen asemaan eläytymiskykyisiä ihmisiä.
Työkkarissä, kuten missä tahansa työpaikassa, on monenlaisia ihmisiä. Työkkärin oma väki on pääsääntöisesti asiallista ja ihan yhtä lailla kuin työttömät kiroaa kaikkea byrokratiaa. Mutta olen kyllä muutaman virkaintoisen pilkunnussijankin tavannut. Sitten on sitä ainakin täkäläisen työkkärin aulassa pyörivää konsulttifirmojen nuorta vuokraväkeä jotka yli-innokkaana hymyilee kuin hangon keksi, mutta ei useinkaan tiedä oikein mitään.
Yksi mistä tulee ongelmia on se kun esim erilaisia koulutuksia järjestää jos mikäkin taho, eikä ajoittain kukaan tunnu tietävän kenen joku asia kuuluisi hoitaa. Näitä yksityistämisen ja ulkoistamisen siunauksia. Itse aloitin kesällä yhden koulutuksen, mutta pääsin nyt syksyllä parempaan, kumpaankin oli työkkäriltä lupa, mutta nyt työkkäri on minulle mitään kertomatta ilmoittanut aiemmin aloittamani koulutuksen järjestäjälle, että lopetan sen. Omiin suunnitelmiini kuului kyllä hoitaa aiemmin aloittamani loppuun uuden ohessa! Siis jollen työllisty. Kouluttaja sitten soitti minulle olenko tosiaan lopettamassa, olin ihan ällikällä lyöty. Nyt odottelen työkkäristä soittoa jotta pääsen selvittämään asiaa. Kurssit sisältönsä puolesta tukevat toisiaan hyvin.
Kiitos EU:n, meidän piti TE-toimistoissa siirtyä käyttämään koko EU:ssa samaa, Keski-Euroopassa käytössä olevaa ammattiluokitusjärjestelmää. Emme voi lisätä sinne uusia mia ammattinimikkeitämme, vaikka haluaisimme, koska luokitysjärjestelmän pitää olla yhtenäinen. Ilmeiesti työvoiman halutaan liikkuvan maasta toiseen ja siksi järjestelmä on yhtenäinen.