Onko teillä ollut elämässä hyötyä nuoruuden paskatöistä?
Kommentit (135)
Sain suhteilla sit sen paremman duunin kun muistivat minut siitä paskaduunista
Saahan niistä jutunjuurta illanviettoihin. Hurjissa paikoissa olen ollut töissä, ja niin on ollut moni kaverikin.
Ei. Näin jälkikäteen täytyy sanoa, että paskaduuneja on eritasoisia ja itse valitsin niistä väärin.
Ei luultavastikaan, koska olen edelleen sellaisessa.
Asenne on parempi niiden takia. Kyllä se varmasti vaikuttaa, mutta ei niin suoraviivaisesti että joku paskaduuni cv:ssä avaisi mitään ovia.
No mun "paskaduunit" työhistoriassa myyjä/verkkokauppavastaava sekä taloushallinnon assistentti - molemmat mahtavilla työpaikoilla ja -kavereilla, että sinänsä ei paskaduunista voi puhua. Ensimmäinen opetti ehdottomasti monta tärkeää oppia työelämästä ja assaripaikassa näin kivasti läpi 300 hengen organisaation + ihmisten toiminnan vaikutukset moneen asiaan. Ei esimerkiksi makaa tarkastettavat laskut mun työlistallani yhtään ylimääräistä.
Ammatillista hyötyä ei ole ollut pätkääkään ja näin pidemmän päälle ajateltuna ei myöskään rahallista hyötyä. Olisin voinut jättää tekemättäkin ne työt.
Ei ole ollut. Useat näistä olivat vielä palkattomia. Erästä opiskelupaikkaa hakiessa olivat itseasiassa esteenä kun oli niin sirpaleinen työhistoria, olin ottanut vastaan mitä vain työtä ja kommentoitiin kuinka olin tehnyt niin erilaisia töitä. Ilmeisesti asian vuoksi en voinut oikeasti ollut kiinnostunut opiskelemastani alasta. Olisi kannattanut opiskella ja tehdä vain yhden alan töitä, se näyttäisi CV:ssä paremmalta ja toisi esiin että on kiinnostunut omasta alastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Kaikista töistä on hyötyä, miksi ei olisi?
Mun nuoruudessa ei ollut termiä paskaduuni.
Ei minunkaan nuoruudessa. Oli heikommin palkattuja töitä, mutta töitä yhtä kaikki. Kaikista on jäänyt jotain positiivista kokemusta.
Ei.
Palkka oli ainoa hyöty. Eihän niistä saa edes eläkettä.
Kyllä oli. Siinä oppi sietämään turhautumista ja tylsyyttä ja ylläpitämään tarkkuutta ja huolellisuutta tylsissä ja toistuvissa rutiinitehtävissä. En ole hakemassa uutta työpaikkaa. Jos olisin, niin varmasti mainitsisin minulla olevan keskeytyksetön työura 16-vuotiaasta.
Nykyisessä työssäni on ihan oikeasti ollut vaikeuksia löytää avustajakseni lähihoitajaa, joka jaksaisi päivästä toiseen avustaa samanlaisina toistuvissa rutiinitoimenpiteissä. Ihan suoraan on monesti sanottu että pitäisi olla "jotain jännää" - ensisijaisesti kirurgiaa ja verta tarjolla, että hoitajalla pysyy työviihtyvyys yllä. Joskus olen harkinnut pahoittelevani sitä, että potilaillani on etupäässä ihan tavallisia vaivoja. :D
Olin kaupassa töissä lähes 10 vuotta ja siitä on ollut hirveä etu minullehoitotyössä: eriöaisten ihmisten kohtaaminen, muuttuvat tilanteet ja miten silloin toimitaan, paineensietokyky.
On ollut, oon oppinut että opiskelu kannattaa.
Äitini sanoi minulle, että paskatöihin ei kannata hakea vaan pelkästään oman alan töihin - tämä siis jo heti opiskeluiden alettua. Valitettavasti uskoin. Nyt olen 30+, minulla ei ole oman alan kokemusta, eikä kovin paljoa muutakaan työkokemusta. Vituttaa.
Eli niille, jotka sanotte, että ei ole ollut hyötyä: ei siitä välttämättä ole ollut suoraa hyötyä, mutta kyllä te kiilaatte työhönotossa niiden ohi, joilla on tyhjä CV.
On aloin vihaamaan siivousta entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Asenne on parempi niiden takia. Kyllä se varmasti vaikuttaa, mutta ei niin suoraviivaisesti että joku paskaduuni cv:ssä avaisi mitään ovia.
Kyllä se vaan avaa. Olen itse palkannut monia vastavalmistuneita töihin, ja ”paskaduunin” tekijät nostetaan shortlistalle sen takia, että heillä voi uskoa työmoraalin olevan kohdallaan. Haen ahkeria ja työtä pelkäämättömiä ihmisiä, joille ei tarvitse opettaa sellaisia perusasioita kuin että töihin pitää tulla työvuorolistan mukaisina aikoina, eikä silloin, kun heillä ei satu olemaan muuta tekemistä.
Rahallinen hyöty oli tosi suuri, kun opiskelijana kävin näitä paskaduuneja tekemässä Norjassa kesälomillani.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. Useat näistä olivat vielä palkattomia. Erästä opiskelupaikkaa hakiessa olivat itseasiassa esteenä kun oli niin sirpaleinen työhistoria, olin ottanut vastaan mitä vain työtä ja kommentoitiin kuinka olin tehnyt niin erilaisia töitä. Ilmeisesti asian vuoksi en voinut oikeasti ollut kiinnostunut opiskelemastani alasta. Olisi kannattanut opiskella ja tehdä vain yhden alan töitä, se näyttäisi CV:ssä paremmalta ja toisi esiin että on kiinnostunut omasta alastaan.
Tämäkin on kääntynyt päälaelleen. Nykyään haetaan ketteriä ja muuntautumiskykyisiä ihmisiä, mikä sen parempi osoitus siitä kuin monipuolinen työhistoria?
Faija oli timpuri ja vietin rakennuksilla kesät.
Se opetti työmoraalia ja käytännön taitoja joiden avulla mm. rakensin yhden talon pikku hiljaa lähes kokonaan uusiksi ja möin 2,7 -kertaiseen hintaan. Rahaa meni kymppitonni.