tammikuun 09 odottajat
Heips. Olen uusi palstalainen täällä ja plussasin viime viikolla ihanan ja odotetun plussan! Laskettu aika olisi näillä näkymin 5.1.2009 :)
Olisiko täällä muita kenellä olisi LA Tammikuussa 09?
Kommentit (111)
Tulkaas kaikki mukaan. Saadaan kirjoiteltua vähän "intiimimmin". [http://http://groups.msn.com/TammikuunToivot/ho...|http://http://groups.msn.com/TammikuunToivot/homepage]
Ja hei, en oikeasti kauheasti tuosta ymmärrä, joten antakaa anteeksi. Yritän kuitenkin:). [http://groups.msn.com/TammikuunToivot/homepage]
mikä mulla auttaa öklötukseen: kylmä piimä. Vaikka intiimiäkin juttelua jossain ryhmässä harrastaisitte, älkää ihmeellä kadotko täältä julkiseltakaan palstalta. Palstailin joskus kolme-neljä vuotta sitten ahkerasti tuolla vauvakuume-puolella ja silloin huomasin, miten hyvä tietolähde toisten vanhat keskustelut olivat. Sain niistä silloin paljon apua ja rohkaisua. Toivottavasti meiltä tammikuisiltakin jää arkistoon jotain kuolemattomia ajatuksia muita varten. Heko heko...ON: Tänään on ollut sikäli hyvä päivä, että mitään vuotoa ei ole ollut. Josko tuo olisi nyt loppumassa.
niin paljon on minua asia ihmetyttänyt että piti tänään tehdä jo uusi testi...en vaan millään usko tätä...miten joku on ehtinyt jo ultraan? Millo niitä nykyään tehdään...viimeeksi olen odottanut vuonna 2001 ja silloin ultra oli viikoilla 10-12 ja 18 ja joskus loppupuolella... kertokaa jos tiedätte! Nyt rv 5+1
Itse kävin ultrassa ihan naistentautien polilla vuodon ja kummallisen toispuoleisen kivun takia. Epäiltiin kohdun ulkoista. Muuten taas voi ihan yksityiseltä varata varhaisultran. Kyllähän se maksaa, mutta moni sen on valmis tekemään mielenrauhasta. viidenmutsi rv 7+0
Amelie kyseli mitä eka kerralla neuvolassa tehdään. Vastauksena on, että annetaan virtsanäyte, josta katsotaan sokerit ja valkuaiset stiksillä (kuten tehdään joka ikinen kerta neuvolassa käydessä). Muistaakseni otetaan eka kerralla (ainakin meidän neuvolassa nlatäti osaa ottaa verinäytteen, joissain paikoissa passitetaan labraan) verinäyte HIV-testiä ja veriryhmää varten. Sitten otetaan paino ja jutustellaan mukavia ts. käydään läpi lomake, jonka meillä saa jo etukäteen täytettäväksi. Jos eka kerta menee pidemmälle ts. viikoille 8+, niin nlatäti voi koettaa kuunnella dopplerilla sydänääniä. Toisissa neuvoloissahan on ultrakin, meillä ei ole. Mutta nuo sydänäänethän eivät välttämättä sitten kuulu noin aikaisilla viikoilla eli ei parane pelästyä!Itse olen käynyt sekä esikoiselta että kuopukselta ensin alku-ultrassa yksityisellä ja vasta sen jälkeen varannut neuvolan eli ultraan n. rv 7-8+ ja sitten jos joku siellä köllii ja sydän lyö, niin soitto neuvolaan. Ei se kesä siellä vielä näy ennenkuin vasta juhannuksen tienoilla eli sen jälkeen voi olla hankalampaa saada aikoja.Nyt aion käydä tuossa touko-kesäkuun vaihteessa ultrassa ja sitten soitan neuvolaan. Meillä on mahdollisuus np-ultraan+veritestiin ihan julkisella nykyään ja se pitää tehdä viikoilla 10-12, joten vähän mietin jo, että pitänee heti kättelyssä ultrasta tultua soittaa neuvolaan, niin pääsee tuonne np-ultraankin ajoissa. Minä olen käynyt em. ultrassa+veritestissä sekä esikoiselta että kuopukselta ihan yksityisellä aiemmin, joten nyt sitten pääsee julkiselle. Veritesti otetaan siis ihan normaalina verinäytteenä ja siitä lasketaan riski esim. downin syndroomaan yhdessä np-ultratuloksen kanssa ts. on tarkempi.Mutta nuo kuviot ovat siis toistaiseksi ehdollisia, minä kun suostun olemaan oikeasti raskaana sitten, kun on siellä alku-ultrassa käyty... Ei tule sitten liian suurta pettymystä, jos menisikin kesken. Ja rv:t nyt laskurin mukaan 5+1, molemmilta vanhemmilta lapsilta on parilla päivällä mennyt ns. alaspäin ultran mukaan eli nyt voisi olla oikeasti 4+6. Toisaalta, sillä nyt ei ole yhtään mitään merkitystä, kun esikoinen syntyi 11 päivää lasketun ajan jälkeen ja kuopus viikkoa ennen laskettua aikaa!
Äsken sitten kauhistun vessassa käydessäni...paperiin tuli pieniä veri viiruja...ajattelin kuitenkin että onkohan hiivani rikkonut ihoni...onneksi ei tule kuin tosi vähän ja kirkasta....Kyllä sitä on niin herkillä koko ajan..Rv5 +2Mitä muuten maksaa yksityisellä ultra?
vessassa käydessä totesin, että taisin tippua tammikuulta sitten. No, neljä päivää tätä ehti "iloita" vain. Ei tässä muuten mitään, mutta kun tässä vanhenee joka kuukaudelta, kun en enää mikään nuori tyttönen ole ;-)
Nimballe pahoittelut, jos tosiaan on käymässä kehnosti. Ja raskaaksi voi tulla vanhemmallakin iällä, kuten allekirjoittanut voi todistaa.Hintsni, älä vielä huolestu. Mulla on ollut jonkinlaista vuotoa oikeastaan koko näiden parin viikon ajan, kun olen raskaudesta tiennyt, mutta sellaista voi kuulemma olla ja silti kaikki OK. Näin yritän itsellenikin kaikin voimin vakuutella. Kieltämättä on kuitnekin levollisempi olo, kun tuhruttelu näyttää nyt ainakin väliaikaisesti loppuneen.Miksikähän täällä muuten kaikki tekstit tahtoo mennä yhteen putkeen, vaikka kuinka yritän kappalejakoja tehdä? Katsotaan, onnistuuko nyt...
Äsken jo kirjoittelin pitkät pätkät, mutta jonnekin se viesti katosi... Nimballe pahoittelut. Ja älä murehdi, kyllä vanhemmallakin iällä voi raskautua, kuten allekirjoittanut voi todistaa...Hintsi, ei kannata huolestua. Sanon tämän, vaikka hyvin tiedän, että huolestumatta ei voi olla. Mulla on tuhrutellut ainakin pari viikkoa, mutta normaalia pitäisi oleman. Ja nyt tuhruttelu onkin ainakin väliaikisesti loppu, kun rv on 5+6.Miksi täällä muuten tekstit tupaavat menemään yhteen pötköön, vaikka kuinka kappalejakoja tekisi?
Meillä siis myös tammikuussa tulossa toinen, jos kaikki sujuu hyvin. Ensimmäinen poika syntyi luomuna kesällä 2005 ja tätä toista sitten tehtiin puolitoista vuotta ja saatiin vähän apujakin väestöliitosta. Eli ekasta inssistä tärppäsi ja nyt onnellisesti odotellaan!Laskurin mukaan la 9.1., mutta luultavasti siirtyy paria päivää aikaisemmaksi. Ensi viikolla eka ultra väestöliitossa, jolloin nähdään, josko kaikki on hyvin.Ensimmäinen raskaus oli lähestulkoon oireeton, joten nyt on sitten ihan uutta tää armoton väsymys ja etova olo. Rusinapaketti on koko ajan hollilla, kun nälkä pahentaa oloa...
joku muukin, jolla on pahoinvointia. Onneksi olkoon Eno-Elmeri, ei siis öklötyksen takia vaan raskautumisesta.Mulla etomiseen kuuluu se, että mitään makeaa ei todellakaan tee mieli. Ihan hyvä kyllä, kun noita kiloja on muutenkin ihan tarpeeksi.
kiitos kuitenkin kattavasta tietopaketista neuvolaa koskien. Minä eilen jo vähän aloin miettiä, että nyt pittää minun rauhoittua, ku ajattelen ihan liikaa jo kaikkea ja pitäis kuitenkin muistaa se keskenmenonriski. Sitten kuitenkin pitäis muistaa, ettei saa aivan heittää toivoa vaan osata nauttia nyt tästä. huomenna vaihdun viikolle 6, joten sekin on jo eteenpäin!! nyt siis 5+6.
Hirvittää kun juuri aoitin työt ja tuntuu kamalan raskaalta jotenkin nyt. En millään jaksa tehdä 8 tunnin päivää, niin onneksi pomo oli ymmärtäväinen ja teen nyt 4-6 tuntia, 3-5 päivänä viikossa ainakin siihen saakka kunnes olo vähän paranisi...
minun alkuoireita on ollut mahdottoman kipeät ja turvonneet rinnat ja paha olo. Sitten ihan KAMALA väsymys... voisin nukkua koko ajan. olen syönyt kilotolkulla mandariineja niin pysyy ihmisten aikaan hereillä ja ehkä kehtaa sitten 21 mennä jo nukkuun. :) ei puhettakaan nyt, että Suomen MM-jäkis pelejä katseltais kahden aikaan yöllä!!! Kiukkuamista myös löytyy oireiden kategoriaan...itken ja kiukkuan ihan pienistä asioista. Toivottavasti mies jaksaa... :)
Ensi viikolla soittelen neuvolaan... iik, sitten sen ehkä vasta tajuaa, että mihin soppaan tässä lusikkansa on työntänyt! :D
Voimia kaikille alkuodotukseen!! On niin mukava lukea muiden samassa "jamassa" olevien juttuja!
Minäkin voisin popsia suolaista niin paljon kun napa vetää. Salamia tekis mieli!!! Salamipizza! NAM!! pitää vaan välttää juuri kaikkea tuollaista, kun on 7kiloa jo muutenkin ylipainoa, joka huolettaa nyt kahta kauheammin kun raskauduin. Pitää yrittää syödä terveellisesti ja liikkua. Nyt ei oo jaksanu vaan liikkua, ku ne työt väsyttää jo niin naattiin minut.
Hei, kun mun kierto on ollu tosi epäsäännöllinen jotain 32-36. Niin minä siis saan lisäillä päiviä laskettuun aikaan sitten??
Itselläni on pitkä kierto,ja mietin tuon lasketunajan kohtaa,niin tuolla sen saa aika tarkasti,ja sen voi määritellä monella eri tavalla.Katsotaan mitä ne neuvolassa saa lasketuksi ajaksi,että minkä mukaan sen sitten laskevat.
http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111
myös voin ilmoittautua mukaan tammikuisiin. Tein tästä raskaudesta 4 testiä kun tuli aika haaleita viivoja mutta siis kuitenkin vaaleabpunaisia:) joka kerta vahvistu viivan väri ja pakko se nyt on vaan uskoa että masusaa kasvaa pikkunen.
Minulla entuudesta 05 ja 07 syntyneet pojat ja nytten alan kyllä haaveilemaan pienestä prinsessasta,, tokihan poikakin on ihan tervettullut :)
LA mulla olis laskurin mukaan 11.1.09. Tänään meinaan soittaa neuvolaan ja varata ajan.
-Lootuskukkanen ja pörriäinen 5+5
Minäkin tein positiivinen testin alkuviikosta. Eka vauva tulossa ja kaikki on niin uutta, jännää ja ihmeellistä. Raskautta toivottu vuodenvaihteesta ja positiivinen testi nyt aika helpotus, vaikka ei niin kovin pitkään tarvinnutkaan odottaa.
Onnelista odotusta teille kaikille tammikuun odottajille!
Menossa viikot 5+2 ja laskettu aika 14.1. Esikoinen, tyttö, täytti juuri kolme vuotta, ja kovasti kyselee pikkusiskon perään. Saa nähdä tuleeko pikkusisko :)
Katselin tuolta laskurista, että ensi viikolla pitäisi jo sydänäänet kuulua. Sain neuvola-ajan kesäkuun alkuun, malttaakohan sitä odottaa sinne saakka vai pitäisiköhän käydä yksityisellä "varmistus-ultrassa".
Tsemppiä kaikille!
pinelli
p.s. Mulla oli ekalla kerralla melko rankkaa pahoinvointia. Siihen auttoi jäätee ja sipsit, eli ei mitään maailman terveellisintä mutta minkäs teet. Jännään tässä mikä on tilanne tällä kertaa, vielä ei ole etonut. Jos tällä kertaa kokeilisi melonia pahoinvoinnin taltuttamiseen;)
Äitienpäivänä plussasin vahvasti. Pieni yllätys tämä raskaus, mutta tervetullut. Kolmatta siis odotellaan. Tunteet menee laidasta laitaan, en ole vielä kovasti osannut iloita tästä rakaudesta. Toisaalta mieltä painaa kaikki se mitä voi tapahtua... Toisessa raskaudessa minulla alkoi verenvuoto viikolla 7 joka oli välillä tosi reilua, ja hävisi lopulta rv 16. Oli kaamea alkuraskaus. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella. Enkä ole neuvolaankaan soitellut. Odottelen vielä tovin...
Mutta oireet on vanhat tutut, väsymys ja ällötys ;)
Kiva kun täällä on muitakin useamman lapsen äitejä :)
Hyvin kaikki sujuu, luota siihen.Moni mietti ekaa neuvolakertaa. No ehkäpä minä viiden kerran perusteella voisin jotain kertoa. Eli aika kuluu lähinnä jutustellessa. Pissanäyte, paino, hemoglobiini ja verenpaine otetaan aina, ekallakin kerralla. Ekalla kerralla käydään läpi myös suvun sairauksia, elämäntilanetta yms. ja täytellään papereita. Mukaan saa pinkan papereita ja lehtisiä iltalukemiseksi. Ja tietenkin sen äitiyskortin, joka tekee asiasta kumman konkreettista. Toivovat, että isä olisi ainakin ekalla kerralla mukana. Seuraavilla kerroilla sitten kuunnellaan vauvan sydänääniäkin. Ja vatsan kasvaessa mitataan kohdunpohjan korkeus(symf fundus).Joku kertoi räjähtelevänsä, minä myös, valitettavasti. Ja väsyttää, todellakin väsyttää. Mikä teillä auttaa pahoinvointiin? Olisi kiva jakaa "reseptejä". Mulla auttaa tällä hetkellä parhaiten kylmä vesi ja omenat, juuri yhdet tietyt omenat.Jaksamisia kaikille ja tarrasukkia pienoisille!viidenmutsi rv 6+6