tammikuun 09 odottajat
Heips. Olen uusi palstalainen täällä ja plussasin viime viikolla ihanan ja odotetun plussan! Laskettu aika olisi näillä näkymin 5.1.2009 :)
Olisiko täällä muita kenellä olisi LA Tammikuussa 09?
Kommentit (111)
Minä olen ihan kokonaan unohtanut, että neuvolaankin pitää varata aika! No, ehkä odottelen sen aikaa, että varmistetaan ensi viikon ultrassa, että siellä oikeasti on joku kotona...
Päivä on ollut kamala. Aamulla voin vielä ihan hyvin ja kun tuhruvuotokin oli ollut monta päivää poissa, uskaltauduimme miehen kanssa rakastelemaan. Heti sen jälkeen alkoi vuoto; havahduimme siihen, että puoli vuodetta oli verestä punaisena. Heleän punaista, kirkasta vertä.
Vuoto jatkui, ja parin tunnin kuluttua soitin naistenpolille. Sieltä tietysti sanottiin, että muuta ei voi tehdä kuin odottaa. Jos vuoto yltyy hirmuiseksi, voi tulla sairaalaan, mutta mitään ei voida tehdä. Kätilö sanoi, että suurin osa sänkyyn valuneesta nesteestä oli tietysti spermaa, jossa oli verta joukossa. Ja että toisaalta kohdunsuun suonet voivat olla nyt niin herkkiä, että valuvat, kun niitä vähän tökkii. Mutta että myös keskenmeno voi olla mahdollinen.
Nyt ollaan sitten kärvistelty kotona koko päivä. Vuoto on selvästi vähenemään päin, mutta ei ole vielä aivan tyystin loppunut. Mitään kipuja minulla ei ole.
Pitäkää peukkuja Santeri Alkiolle!
Itse miettii kans niin paljon kaiken maailman asioita, että ei edes uskalleta makuukammarissa muuta kuin nukkua. Onko muilla kokemuksia, uskaltaako vai ei hommailla makkarissa?
Paljonkohan maksaa yksityisellä käydä ultrassa. Pitääkö sitä käydä tarkistaan, että siellä joku on ennen neuvolaa vai tehdäänkö testiä vielä neuvolassa??? vai onko tuo "tarkistus" vain omaa rauhaa varten. :) Kohta vissiin saattais sydänäänet jo kuulua, ku 6+2 on menossa rv:ssa
Kaikki on täälläkin uutta ja outoa ja vähän pelottavaakin kun ensimmäistä tulossa ja vielä kun niin nuori olen, että kaikki pitää vielä ihan epäsopivana äidiksi...tai jotkut. 21 vasta kertynyt ikävuosia, miehelle yksi enemmän.
Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille!
Ja olen vielä aivan pyörällä päästäni! Kuukausi sitten olin aivan varma, että olen raskaana, nimittäin ehkäisy petti, mutta menkat tulivat sitten ajallaan. Nyt sitten niitä ei kuulunutkaan perjantaina, kuten olisi pitänyt, olin tietysti varma että johtuu stressistä ym. mutta kun niitä ei tähän aamuunkaan mennessä ollut kuulunut, alkoi itää pieni epäilys... Onneksi tuli ostettua pari ylimääräistä testiä silloin kuukausi sitten! Ja vaikka keskellä kirkasta päivää testasin, niin viiva vaan alkoi hahmottua toisen viereen ja tuolla sitä olen käynyt kurkkimassa vessassa! Mieskään ei vielä tiedä, ehti juuri lähteä esikoisen kanssa autolla. Meillä on kolmas lapsukainen siis tulossa, vanhemmat ovat 4 ja 2v. mikäli tämä siis pitää paikkaansa... :) Ja miksei pitäisi, viimeksi en saanut millään edes plussaa kotitesteillä ja vauva vain tuli!
Koneen ääreen kipusin etsimään laskettua aikaa ja sellainen olisi sitten 23.1.
Mutta siis kuitenkin, uskomatonta! Ei edes tunnu yhtään miltään, vaikka yleensä pahoinvointi on alkanut viimeistään testipäivänä. Eikä muutenkaan mitään tuntemuksia, vaikka tietysti nyt olo on aika ällikällä lyöty... Vauva siis pääsi kuitenkin yllättämään ;) Tällä kertaa otamme hötkyilemättä eikä ulkopuolisille kerrota ennenkuin on ihan pakko...
:D eikkuli ja toukka, viikkoja vissiin 4+jotain
ja tervetuloa joukkoon.
Meilläkin uskalletaan taas hengitää hiukan helpommin. Varsinainen vuoto loppui eilisiltaan. Yöllä ei valunut enää mitään, tänään on vielä ollut tummanruskeaa tuhrua, selkeästi eilisiä jämiä. Mutta uskon, että ei tämä nyt ainakaan tällä kertaa mikään keskenmeno ollut. Eilenkin vuotoa tuli loppujen lopuksi määrällisesti aika vähän, yhdellä siteellä olisi hyvin pärjännyt koko päivän.
Minulla on se käsitys, että näillä alkuviikoilla ei itse pysty tekemään mitään, mikä aiheuttaisi keskenmenon. Ei yhdynnänkään sitä pitäisi aiheuttaa. Korkeintaan voisi alkuvaiheessa varoa vähän niihin aikoihin kun kuukautiset normaalisti olisivat olleet: vuotoherkkyys on silloin suurempi.
Mutta jos ei keskenmenoa, niin ainakin vuotoa seksi voi näemmä aiheuttaa. Kokemus oli niin kamala, että olemme päättäneet nyt pysyä selibaatissa ainakin siihen asti, kun lääkärissä näemme, mikä on Santeri Alkion todellinen tilanne. Olen tilannut ajan omalle gynekologilleni, joka voi myös ultrata. Silloin olisi viikkoja 8+2. Tämä episodi kyllä säikäytti sen verran, että yritän siirtää aika vielä vähän aikaisemmaksi.
Amelie, normaalisti ei kai tarviste käydä missään utrissa ennenkuin kunnan maksama alkuraskauden ultra tulee joskus viikoilla 10-12. Mutta sydämen syke näkyy hyvillä laitteilla jo joskus kuudennen viikon lopulla ja jotkut käyvät ihan oman mielenrauhansa takia tarkistuttamassa tilanteen yksityisellä lääkärillä. Kai julkisellakin pääsee ultraan aikaisemmin, jos on joku selvä syy.
Hassua muuten, että sinä Amelie tunnet itsesi liian nuoreksi äidiksi. Minä taas pelkään, että minulle nauretaan, kun olen niin vanha. Nainen ei kai koskaan ole oikean ikäinen!
Eli yllätysplussa tuli perjantaina ja kolmas ilmoitti tulostaan :). La olis 18.1. Aikaisemmat sisarukset kohta 5 v ja 3 v. Koko asia tuntuu vielä täysin epätodelliselta, eikä mitään oireitakaan ole ilmaantunut. Kuinkas nopeasti muilla on pahoinvointi alkanut?
Tänäaamuna oksensin ekan kerran.Etomista on ollut jo pitkään.Muut oireet helpottaa,mutta väsymys ja pahaolo pahenevat.Lisäksi meillä on koko porukka kunnon flussassa ja itsellä päälle vielä allergiaoireet joten olo ei ole kovin häävi.
koetin soitella neuvolaan,mutta torstaina terkka oli jo lähtenyt ja pe ei ole soittoaikaa,huomenna sitten.Saa nähdä millon pääsee neuvolaan ja ultraan.Klin että täällä pääsisi nyt yli 30v np ultraankin,muutenhan ois vaan yksi ultra.Aijemmin olen käynyt väh. sen kolme ultraa,-04 piti rakanne ultra maksaa itse,ja niin teen varmaan nytkin.Vuoteen 2010 pitää kaikkien kuntien tarjota kaikille alku,np ja rakenneultra,mutta meitä se ei auta :(
Matsalulle voimia,toki muillekin ja uusille tervetuloa!
TAmmikuun 20. päivä olisi todennäköisesti laskettuaika. Esikoista odotellaan. Yk9 oli, joten tosi onnellinen olen tästä plussasta vihdoin. Mulla on ollut useamman päivän oikean munasarjan kohdalta sellaista ihme kipuilua. Oikealla kyljellä ei voi nukkua. Vuotoa ei ole tullut lainkaan. Onko muilla ollut tuollaisia tuntemuksia? Viikot on vasta 4+5 :)
Terkuin Lila82 4+5
Ja voimia huolten kanssa painiville! Verenvuoto voi joskus johtua jostain muustakin, tosin kyllähän se ainakin alkuviikoilla säväyttää pahemman kerran. Toivotaan, että hälytys olisi kuitenkin ollut turha!
Kotiutui se mieskin viimein, oli mennyt vielä rengas paluumatkalla rikki, eipä ihme että viipyivätkin! Hän ainakin otti uutisen iloisesti vastaan, hänhän meillä on ollut pitempään valmis uuden vauvan tuloon, koko alkuvuoden hokenut että koska vaan... No, onneks mulla on 9kk aikaa :P
Mutta en saata oikein vieläkään uskoa, että menin keskellä kirkasta päivää vessaan, pissasin kuppiin ja tein testin ja ne viivat tulivat ihan kiltisti vaan! Ehkä sen takia että 2. lapsen kohdalla tein ainakin 8 testiä joista ei oikein tulosta tullut.
No, huomenna pitäisi sitten pokkanaamalla mennä töihin. Ja mikä pahinta, perjantaina on illanvietto, jossa olen jo vaarassa paljastua täysin ja kokonaan! MItähän ihmettä sitä keksii. Toivottavasti pahoinvointi ei ala vielä ainakaan kahteen viikkoon (mieluiten ei vielä silloinkaan!), nimittäin sitten pääsen vähäksi aikaa karkuun kesälomalle.
Lapsille ei kerrota ennenkuin asian voi paljastaa muillekin. Tosin yllätyin, kun meidän hoivavietin vallassa oleva 2-vuotias taputteli tänään äidin masua ja totesi että siellä ne vauvat kasvaa... enkä varmasti ole mitään asiaan viittaavaa maininnut ääneen lasten kuullen!
Mutta nyt syömään ja nukkumaan. Voi hyvänen aika, milloin sitä muuten pitäisi neuvolaa varata? Me ollaan muutettu viime kerran jälkeen, ei aavistustakaan mikä täällä on käytäntö. Sen tiedän, että äitipolin hoiviin joudun pitkäaikaissairauteni vuoksi varmaan alkumetreiltä, mutta ei tekisi aivan heti mieli ilmiantaa itseään ammattilaisillekaan.
eikkuli (myöskin kolmannen odottaja, kuten täällä oli joku muukin!)
En ehkä itse tunne itseäni liian nuoreksi äidiksi, mutta muiden mielipiteet on ehkä sitä, että olisi vielä pitänyt odottaa. Ja varsinkin, kun ei ole ammattia opiskeltu vielä itselle. Mutta me tunsimme niin suurta kaipausta miehemme kanssa jo perhe-elämään, että naimisiinmenon jälkeen emme nähneet enää syytä odottaa. eikä onneksi tarvinnut odottaa kuin 9kk ja sitten tärppäsi ja nyt taas odotusta 9kk. :)
Mistä neuvolassa laskevat lasketun ajan? Hedelmöityksestä vai menkoista? Hankalaa, kun en ole itse varma hedelmöitys ajankohdasta, ovulaatiosta, enkä myöskään siitä milloin menkkojen olisi pitänyt alkaa kun se kierto on mulla sen 32-36! kaikki laskurit antaa vähän eri aikaa... kai se neuvolassa sitten suhkot selviää milloin sen pitäis sieltä ulos tulla. :) olin vaan itse niin onnessaan, kun luulin olevani viikolla 6+3, mut oonkin vissiin vasta 5+3.
Minulla jännää vihlontaa myös ollut välillä oikealla puolella ala vatsaa. Tai en tiedä kuvittelenko vain. :) kuhan ei vain ois mittään vaarallista.
Pääsen jo torstaina ja suoraan ultraan!Uutta täällä.Oma tuttu terkka tekee tarkastuksen,kun tosiaan mulla on piitkä kierto,niin katsellaan missä sitä mennään,ja onko asiat niinkuin pitää.Sitten varsinainen eka neuvolakäynti on ensviikolla.
Parin viikon päästä lähdetään reissuun ja vähän jänskättää miten sitä jaksaa,kun väsyttää tosiaan ihan sikana ja pahoinvointiakin on..
Sanoin neuvolaan soittaessani et viime kuukautiset oli 24.3,mutta on pitkä kierto(33-36),niin La kyllä siirtyy.Laskurit antaa 29.12-10.1,eli heitto on tosi suurta.Minulle on kyllä aina annetttu laskettu aika vasta ekassa ultrassa ja 2 ekaa aikaa osui aika kohdalleen,ja kaksi seuraavaa syntyi,toinen viikon toinen kaksi etuajassa...eli kai tämäkin joulukuussa syntyy jos kaikki menee hyvin=)
Kuulin tosi vmäisen jutun,nimittäin täällä ei saa enää ilokaasua synnytyksissä.Viimeksi olin synnytys-salissa 16 min ja selvisin järjissäni vauhdikkaasta avautumisvauhdista ilokaasun avulla.Vaikka aika oli lyhyt on se pitkä kun kipu on..hmm..kovaa...,saiskohan sitä pelkää maskia edelleen käyttää,siihen kun pystyi keskittämään ajatuksensa ja pureman kyntensä??
Jännittää vähän tuo tuleva synnytys,viimeksi tosiaan lääkäri tutki minut sairaalassa ja sanoi että voitte vaikka lähteä vielä kotiin,synnytys ei ole käynnissä,minusta ei kyllä tuntunut siltä ,ja 45min kuluttua poju syntyi,sellaisella vauhdilla ettei kätilö ehtinyt hanskoja laittaa käteensä..
Vihlontoja minulla on ollut kaikissa raskauksissa ja normaalia on.
Terkuin kimmi jotain 7 viikolla
yksi tammikuisiin liittyvä...
Uskottava se on, 2 viivaa löytyi testistä 6h sitten. En tiedä hihkuisinko riemusta vai karjuisinko kauhusta... No, kai se tästä tasaantuu. Plussa oli nimittäin pienoinen yllätys. Ehkäisyä on käytetty vaihtelevasti, mutta kierto ei kai ole kunnolla tasaantunut siihen mitä oli ennen nuorimmaista, joten meille on nyt tulossa viides... Miehestä en ota selvää onko innoissaan vai ei. LA olisi laskurin mukaan 15.1. (neuvolan laskuri näyttää kumminkin 14.1.), ultrissa ei ole enää siirretty nuorempienkaan kohdalla, joten tuskin nytkään.
Vähän taustaa: asumme etelä-pohjanmaalla omakotitalossa, olemme molemmat 33v (vielä), vanhemmat lapset ovat p 2/99, p 3/00, t 4/05 ja p 5/07, just viikonloppuna vietettiin 1v synttäreitä. Saas nähdä kuinka käy... Ikäeroa tulee 1v8kk, on se onneksi enemmän kuin kahden vanhimman 1v1kk, joten eiköhän tästäkin selvitä.
Olo on epätodellinen ja etova! Oli pakko lähteä testiostoksille, kun etova olo ilmestyi päivän aikana. Toisaalta ihan turha ostos, mutta tulipa varmistettua. Nyt illan mittaan tuli vilu ja karsee väsymys, yhtään ei oo nälkä, mutta jos ei syö, on olo vielä karmivampi. Kaiken lisäksi kurkkuun koskee, ties mitä räkätautia tms on tulossa. Ostin samalla kertaa B6-vitamiinia (Heksavit) etovaan oloon, mutta pitää yrittää se huomenna vaihtaa (on onneksi vielä avaamaton), kun sain liian ison pitoisuuden (300mg kun piti olla 20mg). Huomasin vasta kotona selostetta tutkiessa, ja apteekki oli jo kiinni siinä vaiheessa. Toivottavasti onnistuu. Muuten tulee hätä käteen aamuisin, kun isompia pitää kouluun yrittää. Oksentanut olen kaikissa 4 raskaudessa vain 1 kerran/raskaus, mutta tuo eto-olo tuli tutuksi kahdessa viimeisessä ja Heksavit auttoi siihen.
Mutta nyt pitää taas mennä jotain syömään. Kokeilen jäitä ja mehua tällä kertaa, josko hieman helpottais. Ja sitten nukkumaan.
Terv Äippä ja ylläri 5+4
Mukava huomata, että meitä tammikuisisa on näin paljon!
Meillä testattiin vappuaattona ja laskettu aika näillä näkymin olis 2.1. eli uuden vuoden vauvaa odotellaan. Viikoilla 8 siis mennään ja oireista sen verran, että pari viikkoa sitten alkoi pahaolo ja etominen. Se kuitenkin "katosi" viime viikolla (todennäköisesti oli niin paljon muuta ajateltavaa, ettei ehtinyt antaa ajatuksia pahalle ololle) ja nyt se on taas hieman kohotellut päätään. Saas nähdä tuleeko takaisin. :D
että tuo paleleminen on myös sellainen joka minua vaivaa. Ihan kuin olisi kuume nousemassa, ei siis auta peitot ja vällyt vaan hampaat senkun kalisevat yhteen. Ja rinnathan on tietenkin todella arat. Eli ainakin minun kohdalla oirelista on hyvinkin paikkansa pitävä.
jännittä nytten oikeestaan eniten lasten ikäerot,minulla siis entuudesta 2 poikaa 05 ja 07 syntyneet, nuorempi täytti helmikuussa 1v. Kaikki menot teemme päivisin bussilla tai kävellen kun minulla ei ole korttia, sitten tietty käymme kaupassa miehen kanssa autolla! Pelottaa se että miten pärjään.
Onko tällänen normaalia??
Oireita on välillä kuvotus ja sitten jos olen kävellyt reippaamin niin alavatsakivut, siis ihan niinku lantionlöystyminen?? Eihän se voi olla mahdollista, vai onko tää vaan liitoskipua... Noh se sit selviää jos pahenee jossain vaiheessa.
Toisesta lapsesta oli jo viikosta 18 eteenpäin alavatsa ja nivuset niin kipeet etten pystynyt pitkiä matkoja käveleen.
Mutta kaikki raskaudet on erilaisia.. siis mua ei kauheasti väsytä. Itse asiassa kaikki muut nukkuu vielä ja minä noussut aikaseen siis jo 7.
Onnea kaikille plussanneille!
Sain muuten ajan neuvolasta 5.6 ja ultra olis 23.6 En millään jaksaisi odottaa ultraan et tulisi todellisempi olo
Ja muuten se tuli mieleen että ainakin espoossa ei tehdä/oteta enään verikokeita neuvolassa vaan ne täytyy käydä sit terkkaris antamassa.
tuli just mieleen että asia joka alkoi harmittaa, olen nimittäin antanut pois kaikki äippävaatteet ja myynyt vaunut ja leikkikaaren. Onko kellään tietoa mistä halvalla vauvalle tarvikkeita.Kotihoidontuella ei pitkälle nimittäin pötkitä :(
Täällä on 27-vuotias esikoistaan odottava. Sain plussan 6.5.08 ja nyt on epätodellinen olo, mutta kyllä siellä se masuasukki kuitenkin on!! :) Menen yksityiselle maanantaina 26.5 katsastamaan, josko kaikki on tähän asti kunnossa. Olen hieman jännittynyt, koska sain keskenmenon 2 v sitten ja nyt vasta tärppäsi uudelleen...Jännään aikaan pikkuinen päätti ilmestyä, kun meillä on häät 19.7 ja nyt vaan on toive päällä että hääpuku mahtuu päälle ;) jokatapauksessa hän on hyvin toivottu.
Laskureiden mukaan laskettuaika pitäisi olla jossain 15.1.09. Ultrassa selviää sitten toivottavasti tarkemmin :)
Onnea kaikille tammikuulaisille!
Hei vaan minunkin puolestani!
Meille on näköjään toinen tulossa - uskomatonta. Oltiin jo luovuttu toivosta, niin paljon kuitenkin yritetty tässä esikoisen syntymän (2003) jälkeen... Ja nyt sitten, kuin puun takaa, tuli kaksi viivaa testiin! Hui! Ü Onnesta soikeana ihmettelemme täällä miehen kanssa, että mitäs nyt. Ü La: 16.1. tienoilla, nyt mennään rv 5+4.
Missä vaiheessa olette kertoneet perheen lapsille uuden tulokkaan odotuksesta? Poikamme on viisivuotias, ja kovasti toivoo sisarusta. ...Mainittu usein iltarukouksessakin. :x
Viime perjantaina tein testin ja plussahan se näytti. Laskettuaika on 15.1.09, mutta todennäköisesti mennään noin 10 pv yli, näin ainakin neljässä kuudesta raskaudesta. Tulokas on siis meille seitsemäs. Uutista ei tee mieli julkistaa sukulaisille taikka tuttaville, kun reaktiot ja asenteet on tiedossa. :(
Järki on jo kauan sitten sanonut että riittää, mutta enpä tuosta plussasta ole harmissani. ;) Sen sijaan harmittaa, että viimeisen vuoden aikana olen lahjoittanut ja myynyt suurimman osan vauva-ajan tarvikkeista. :_| No, ei auta muu kuin pitää tarjouksia silmällä... :D
Neuvolaan ehdin jo varata ajan kesäkuun alkuun, terkka tuntui olevan puolestamme hyvin iloinen. :)
rv 5+ risat
tänään/eilen aamulla plussasin vahvasti =)
esikoinen siis tulossa. Olen jo pitkään toivonut, että mieheni suostuisi lapsen hankintaan ja nyt vihdoin suostui ja heti ekasta tärppäsi =D Olen siis 23v ja mieheni 29v.
Varasin heti sitten ajan neuvolaan ja 10.6. sitten sinne