tammikuun 09 odottajat
Heips. Olen uusi palstalainen täällä ja plussasin viime viikolla ihanan ja odotetun plussan! Laskettu aika olisi näillä näkymin 5.1.2009 :)
Olisiko täällä muita kenellä olisi LA Tammikuussa 09?
Kommentit (111)
Kai se niin on, että kaikenlaisia oireita voi olla, mutta kaikki silti ihan OK. Minä olen nyt päättänyt uskoa, että kaikki on hyvin, kunnes toisin todistetaan. Hah, kuinkahan kauan päätös pysyy...
Viidenmutsi, kiitos vastauksesta. Mulla on aika omalle gynekologille varattuna rv 9. Jos valuminen ei tästä kummene, yritän sinnitellä sinne asti. Jos kummenee, menen aikaisemmin.
Mitä miehen suhtautumiseen tulee, ihan yhtä ällikälle lyötyjä ollaan kumpikin. Kun mies näki raskaustestin, hän rupesi ääneen nauramaan! Arvattavasti nauru kumpusi syvästä hämmennyksestä ja epäuskosta. sinä sitten yhdessä hihiteltiin...
Mulla on siis ikää 44 ja miehellä 47. Olimme jo aikapäiviä sitten luopuneet toivosta saada omaa lasta. Yllätys oli siis täydellinen. Nyt sitten pikkuhiljaa yritetään sopeutua.
Olemme sopineet, että raskaudesta ei vielä kerrota kenellekään. Muuta todistettahan tästä ei vielä ole kuin kaksi viivaa testissä. Keskenmeno, tuulimuna, kohdunulkoinen; mitä vain voi sattua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että minä olen kertonut lääkärilleni, lähimmälle pomolleni ja kahdelle ystävälleni! Mieheni, joka toisin kuin minä osaa pitää mölyt mahassaan, ei ole kertonut kenellekään. Mutta laajemmin levitämme ilouutista vasta sitten, jos on ekan neuvolaultran jälkeen jotain kerrottavaa.
Ei minun edes pitänyt vielä ilmoittautua, kun esikoista ennen olleet kaksi alkuraskauden keskenmenoa pitävät toistaiseksi suun kiinni/pään mahdollisimman viileänä. Kolmatta odoteltaisiin ja mahdollinen la n. 14.1. Selvinnee sitten, kun menen alkuraskauden ultraan parin, kolmen viikon päästä.
Minäkin varovasti kurkin tänne Odotus -puolelle. Jotenkin tuntuu turvallisemmalta pysyä tuolla Vauvakuumeilijoissa, ihan kuin se mihinkään mitään vaikuttaisi.. Merkillinen on naisen mieli (saatika raskaana olevan ;))
ON: Eka neuvola on jo varattu. Näin aikaisin piti olla liikkeellä, koska kesäksi lähdetään toiselle paikkakunnalle. Toivotaan, ettei aikaa tarvitse perua... Niin, ja varasinhan minä jo ultraankin ajan. Se olisi rv:lla 7+5.
Nyt ei ehdi enempää. Aurinkoista ja mukavaa viikkoa kaikille!!
-PP rv 4+4
Kyllä nyt joku ylempi voima vitsailee mun kustannuksella. Hormonikierukasta huolimatta siis vahvasti raskaana ja tulokkaita kaksi. Jepajee... Niitä vanhempia lapsiahan on jo kolme entisestä liitosta. Ja tämä nykyinen miesystävä ei kuulemma halua perustaa perhettä vielä. Että viiden lapsen yksinhuoltajaksi? Voi hyvänen aika sentään...
Olipa kiva, kun löyty "kohtalotovereita"... LA laskureiden mukaan 5.1.09. Vielä kylläkin niin epätodellinen olo, että en usko ennen kun saan neuvolassa/ultrassa täyden varmuuden :D
Minä myös yritän pitää suuta kiinni, mutta tekee mieli koko ajan jollekkin kertoa. Päätimme mieheni kanssa odottaa hänen vanhemmilleen kertomista yli juhannuksen jolloin se 12 viikkoa olisi täynnä.( He eivät edes tiedä meidän yrittäneen lasta ja ovat sitä mieltä että sitten vasta lapset kun on ammatti opiskeltu molemmilla ja vakituinen työ, omakotitalo, kaks koiraa ja kissa ja perunamaa. Miehellä on ammatti ja turvattu työpaikka, minulla ei ole mitään ammatillista koulutusta). Itse olen kertonut äidilleni ja muutamalle ystävälle ja sisaruksilleni. Olen itse perustellut henkilöitä joille olen kertonut raskaudesta, että kerron niille ilouutiset joille kertoisin kuitenkin myös ne huonot uutiset. Todisteena minullakaan ei ole muuta kuin ne kaksi viivaa, mutta pitäisi varmaan se neuvola aika soittaa, kun voi mennä pitkällekkin ajat, kun kesä tulolla. Mitä ekalla neuvola kerralla tehdään ja onko teillä miehet mukana neuvolassa?? :)
Sarahel! Ainakin voit lohduttautua sillä, että kaksoset sitten myöhemmin leikkivät yhdessä ja pitävät seuraa tosilleen. Muuta en nyt tähän hätään keksi.. Ehkä miehenkin mieli muuttuu, kun saa asiaa ajatella.
Amelie, mulla ei ainakaan ole aavistustakaan, mitä neuvolassa tehdään ekalla kerralla. Itse olen vain valmistautnut selittämään, miksi emme halua osallistua sikiöseulontoihin... Kokeneemmat valistakaa, olkaa hyvä! Paljon siellä ilmeisesti tulee asiaa, koska aikaa kehotettiin varaamaan 11/2 tuntia! Miehen otan ilman muuta mukaan, ensiksikin koska hän haluaa ja toiseksi koska olen itse huonomuistinen ja hän taas hyvä-.
Tässä ensikertalainen! 11.1.09 laskettu aika, eilen tehnyt testin. Ehdittiin vasta kuukauden yrittää..Ei ymmärrä itsekään vielä...juoksen edelleen katsomassa testiä ja luen testin ohjeita...
Ela
Niin siis meilläkin ekasta kierrosta natsasi. Piti olla parin kuukauden kokeilu, koska jos olisi tärpännyt myöhemmin, olisi suunnitelmat menneet ihan uusiksi. Mutta näin vaan napsahti heti :)
Tässä ensikertalainen! 11.1.09 laskettu aika, eilen tehnyt testin. Ehdittiin vasta kuukauden yrittää..Ei ymmärrä itsekään vielä...juoksen edelleen katsomassa testiä ja luen testin ohjeita...
Ela
Täällä myös ekaa kertaa matkassa, 24-vuotias olen. Plussa tuli kahdessa testissä viikonloppuna, lasketuksi ajaksi varmistui toistaiseksi 17.1.09 eli viikoilla 4+3 mennään :) Eihän tätä millään vielä usko, vaikka tänään kävin neuvolassa ja verikoekin otettiin. Piti mennä näin aikaisin, koska vietetään miehen kanssa koko kesä ulkomailla. Hurjaa :) Nyt vaan kovasti toivotaan, että pieni jaksaa pysyä kyydissä
Oireita ei oikeastaan ole ollut vielä, mutta eipä tässä kovin pitkällä ollakaan. Välillä pistää kovastikin kylkeen, jos kävelen liian kovaa tms., mutta johtuuko sitten raskaudesta niin sitä en tiedä. Tarkkailen itseäni nyt niin paljon, etten enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei :D Väsyttää myös aika lailla, mutta se nyt voi johtua ihan siitäkin, etten nuku tarpeeksi ;) Ja itkettää herkästi, mikä taas voi johtua siitä, että väsyttää :D
Kaiken kaikkiaan pelonsekaisella onnella tässä odotellaan tulevaa :)
Itse 26 vuotta ehtinyt tulla täyteen ja kylläpä jännittää kaikki. En tajunnut raskauden oireiluiksi vaan luulin ihan normaaliksi pms oireiluiksi kunnes tajusin että ois pitänyt menkat jo olla viikko sitten. Vasta silloin tajus testin käydä ostaa...Kaikki oli mulle sanonut että tulee kestämään kauan kun pillereitä oli niin kauan syönyt, pääsispä äkkiä heille kertomaan ettei se pillereitten popsiminen pahemmin vaikuttanut raskaaksi tulemiseen!
Mitä oireilua parhaillaan on...no rintoja aristaa niin etten voi edes ilman rintaliivejä nukkuu ja yliherkkyys on mulla varmaan pahin, eilen ennen testin tekoa (niin ei ollut edes puolustusta) purkahdin äänekkäästi itkuun ja löin miehelleni luurin korvaan kun hän ei suostunut selittämään tarkasti minkä takia oli unohtanut maksaa yhden laskun. Itku kesti noin 5 sekuntia vaan onneksi. Tänään meinasin purskahtaa itkuun puhelimessa asiakaspalveluun kun eivät löytäneet pyytämäni kuittia ja verotoimistoon huusin hysteerisesti kun eivät löytäneet kirjettäni. Voi kun tietäis kuka puhelimessa oli että tietäis keneltä pyytää anteeksi...pahoinvointia ei ainakaan vielä..väsymystä riittää...
terve! Täälläkin ois yks vastikään plussannut äiti. Laskettu aika ois näillänäkymin suunnilleen 15.1.09. Kyllä oli kiva huomata,että ompa meitä jo paljon... :)
Jokohan palsta alkaisi toimia kunnolla?Sarahel voimia hankalaan tilanteeseesi.Toivottavasti mieheis pian lämpenee upealle yllätykselle! Onko sinulla kierukka vielä paikoillaan,miten sen kanssa toimitaan?Ajattele niin että nämä vauvat todella tahtovat tulla perheeseesi.Käyhän täällä kertomassa kuulumisia ja saamassa tukea.Joku kyseli ekasta neuvolasta.Siellä terkka tarkistaa lasketunajan,täyttelee äitiyskorttia,kyselee suvun sairauksista,mittaa verenpaineen,punnitukset,ottaa verikokeita,kertoo raskausajan ruokavaliosta,liikunnasta jne. mukaasi saat läjän vihkosia.Mieheni oli ekassa mukana ja oli onnellinen kun siellä häntä puhuteltiin isäksi ekaa kertaa :x ,se hänelle jäi päällimmäisenä mieleen.Sitten siellä viikoista riippuen koitetaan kuunnella sydänääniä.Omat oireet on muuttuneet niin että rinnat ei oo enää kovin arat.Kuvottaa pitkin päivää,jos on yhtään nälkä,ja sitten kun syö niin kuvottaa taas.Tämä jatkuva nälkä on aivan uusi oire jota ei aijemmissa raskauksissa ole koskaan ollut,ennen on minulla paino alussa tippunut,mitähän tämä enteilee...Itkuherkkyys on mahtimitoissa,ja ennenkuin plussasin olin aivan raivopää,hermostuin jostain pienestä miehelle ja kävelin kilometritolkulla kotiin,vaikka menimme yhdessä autolla kauppaan.Samana päivänä teinkin sitten plussatestin,ja ymmärsin käytöstäni hieman paremmin ;) Kiva että meitä on jo näin paljon,osaisko joku ehtivä tehdä meille pinon?
Meilläkin tärppäsi ekasta kierrosta, la sunnilleen 15.1.09. Ennestään 1-v ja 2-v lapsukaiset.
Minäkin ilmoittaudun tammikuisten joukkoon. Laskurin mukaan LA on 20.1. Lapsia ei meillä ennestään ole, yksi raskaus kylläkin joka päättyi keskenmenoon rv 11. Joten hieman pelottaa miten nyt käy. Kovasti tekee mieli mennä alkuraskauden ultraan. Onko kokemuksia millä viikoilla olette käyneet ja mitä on näkynyt?Thilia-Thalia 4+1
Mukavaa nähdä, että meitä on jo näin monta! Meille siis tulossa viides lapsi, LA 3.1.2009, mutta voi jäädä joulukuun puolelle. Edellinen lapsi syntyi viikoilla 39+0. Laittakaahan meille oma lista pystyyn (joku joka osaa...)
Minä olen aina kuvitellut, että eniten lapsia syntyy keväällä, mutta näinköhän... Meitä on jo vaikka kuinka monta.Onko kellään muulla pahoinvointia? Mä en siis oksentele, mutta ylävatsassa kiertää ja puristaa, sanalla sanoen öklöttää inhottavasti. Aamulla pääsen ihan hyvin ylös, mutta sitten se jo pian alkaa. Tämä on kummallista, koska minun käsittäkseni oireet yleensä alkavat vasta viikolla 6. Mulla tätä on jatkunut jo monta päivää ja viikkoja on siis vain 5+3. Pyskosomatisoinko itselleni toiveikkaasti oireita?Olen huomannut, että kylmän piimän juonti auttaa. Ja myös se, jos makaa sängyssä ihan hiljaa paikoillaan eikä liikauta sormeaankaan... Hitusen vaikeaa työpaikalla kyllä tuo viime mainittu.
Haaleata plussaa on tullut äitienpäivänä ja sen jälkeenkin. Tänä aamuna oli tarkoitus testata toiveikkaana jo vahvempaa viivaa, mutta vasta aamulla sitten oivalsin että olin käynyt aamuyöstä pissalla eikä siitä kovin kunnollista viivaa tullut, taisi se vähän aiempaa vahvempi olla. Perjantaina koitan uusiksi.Perheeseemme kuuluu nyt 3v2kk ja 1v6kk vanhat lapset. LA olisi ilmeisesti noin 20.1. ja viikkoja nyt kai noin 4+0. Todella uskomattomalta tuntuu vielä... Toivottu yllätys tämä tulokas olisi, en vain juuri tässä kierrossa yhtään odottanut mitään, kun ovulaatio oli mielestäni "mahdottomaan" aikaan!MATSALU: Minulla alkoi pahoinvointi esikoisesta rv 5+0. Kyllä se varmasti sitä voi olla :)Minua vaan pissattaa tuon tuostakin ja lämmin on, tuntuu että verenkierto olisi kiihtynyt. Pahoinvointi alkanut siis esikoisesta 5+0 ja toisesta noin 6+0 ja odotan että kai sitä tulee seuraavillakin kerroilla :( Nyt olen ensi kertaa töissä pahoinvointiaikaan, aiemmin olen ollut opiskelija/kotiäiti, joten ihan uusi kokemus tuleekin olemaan että miten siitä selviää täydet työpäivät ja vielä pyörämatkatkin.
Mulla ei oo vielä (6+2) ollu mitään kunnon oireita... Ensimmäinen ku on, ni oon hieman ihmeissänikin. Vähän etomista, mahassa kiertämistä ja tissit kipeytynyt. Mut onko muilla ihan järkyttävää väsymystä? Mitään en saa aikaan ja voisin illalla mennä kasin aikaan nukkumaan, eikä tee tiukkakaan. Kyllähän sitä noilla palstoilla sanotaan, että väsymys kuuluu asiaan. En kyllä tajunnu, et olo on ku zombiella.. Ehkä tää tästä taas, ku loma alkaa ja kesäaurinko paistaa taas :D
Hei vaan...mullakin pieniä vatsan puruja...mutta kamalinta on jatkuva nälkä...voisin syödä kymmenen kertaa päivässä... Olenkin satsannut kaiken maailman hedelmät..jotta ei koko ajan söisi herkkuja.... Jo reilu viikko sitten minulla oli selkäkipua ja pissillä juoksemista...,itku herkässä ja mielialat menee ojasta allikkoon... mutta joka päivä tuntuu alaselässä...ihan kuin ois jumissa...ajoittain pelkään, että nyt alkaa menkat ja vessassa tulee juostua tarkistamassa...ensimmäinen hiivakin jo vaivaa...voi tätä ihanuutta...tammikuuhun saakka... Ekan neuvolan sain tänään varattua...meni kesäkuun alkuun ja varasivat aikaa 1,5 tuntia...miksi siellä niin kauan menee??
Mies ei aluksi lainkaan muutes tykänny t vauva ajatuksesta.., mutta kun oli saanut pari päivää miettiä niin nyt sitten juoruaa ympäri kylää...toivottavasti kaikki menee hyvin niin ei tarvitsisi alkaa selitellä kenellekkään....kuis teil muilla?