YLE: Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintoja
Pienentyneet tuotepakkaukset ja samalla nousseet hinnat ovat olleet tuttu näky suomalaisissa ruokakaupoissa jo tovin, mutta nyt elintarvikealan yritykset EU:n alueella ovat lähteneet myös halpuuttamaan tuotteidensa koostumusta, samalla nostaen hintoja.
Tuttuja reseptejä muokataan vaihtamalla kalliimpi ja laadukkaampi ainesosa halvempaan esim. lisätään palmuöljyn määrää tuotteessa. Halvemmista ainesosista huolimatta tuotteen hinta nousee. Uhkana on se, että laatu kaikessa heikkenee samalla kuin ihmiset köyhtyy. Helsingin yliopiston elintarvikemarkkinoinnin lehtorin mukaan ilmiössä ei ole ongelmaa eikä sitä ole Suomessa tutkittu, vaikka palmuöljyllä on jo pilattu monet tutut tuotteet. Monet halpuutetut ainesosat eivät myöskään ole kovinkaan terveellisiä, saatika hyvänmakuisia. Yleensä cheapflaatiolla pilataan hyvä tuote.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?
Johti loputtomaan halpuutuksen ja epäeettisten, epäterveellisten tuotteiden kierteeseen!
Totta. Tuotteiden elinkaari ajattelu. Se on muissakin tuotteissa, onneksi ei kai kaikissa.
Eipä kannata syödä eineksiä enää.
Onhan Suomessakin ollut viime aikoina vaikka kuinka paljon tuttuja tuotteita, joiden reseptejä on muokattu huonompaan suuntaan. Miten niin tämä ei koske Suomea? Mikä ihmeen kupla Suomi on näille asiantuntijoille, onko meidän rajoilla jotain haltijoiden magiaa? Taudit ja huonolaatuiset tuotteet ei voi ylittää Suomen rajaa?
Onneksi palstamammat ovat tutkineet asiaa jo vuosia. Palmuöljyketjut eivät ole olleet huuhaata.
Kuluttajat ovat pyytäneet tätä! Näinhän meillä mm. Fazer on vedonnut, että kuluttajat ovat toivoneet pienempiä pakkauksia ja korkeampia hintoja, siksi muutimme klassikkoreseptit kuten Geishan.
Jaahas ylekin ja asiantuntijat heräsi jo.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajat ovat pyytäneet tätä! Näinhän meillä mm. Fazer on vedonnut, että kuluttajat ovat toivoneet pienempiä pakkauksia ja korkeampia hintoja, siksi muutimme klassikkoreseptit kuten Geishan.
Jota en ole enää ostanut vuosiin. Ei vaan pysty syömään enää. Nostakoot vaikka hinnan miljoonaan per patukka myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?
Tuossahan olisi nimenomaan hyvä paikkakilpailijoille koettaa tehdä parempia tuotteita ja myydä niitä laatutietoisille.
Kannattaa ostaa vähän ja laadukasta.
Toivottavasti ei aleta muovilla ruokaa jatkamaan, kuten joissain maissa jo tehdään esim. lihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?
Tuossahan olisi nimenomaan hyvä paikkakilpailijoille koettaa tehdä parempia tuotteita ja myydä niitä laatutietoisille.
Maksaisin mielelläni luxuspussista, jos kaupasta löytyisi oman lapsuuden juustonaksu, ei nykyinen Taffel-palmuöljysotku
Vierailija kirjoitti:
Onneksi palstamammat ovat tutkineet asiaa jo vuosia. Palmuöljyketjut eivät ole olleet huuhaata.
Palstamammoilla on kenties maailman tehokkaimmat makunystyrät mitä tulee suklaaseen ja herkkuihin. Elintarvikefirmat jää kiinni halpuutuksesta välittömästi, petos ei mene läpi!
Kouluruokailussa on jo nähty kun sitä on ulkoistettu, että laatu heikentynyt. Jos kasvaville lapsille voidaan tehdä näin, moraalista ongelmaa tuskin on tehdä tätä muillekaan.
On suhteellisen helppo verrata sitä, miten tuotteen hinta on noussut ja pakkaus pienentynyt. Se, että tuote onkin tehty entistä laaduttomammin ja käyttäen vähemmän arvokkaampia ainesosia on erittäin hankala verrata.
Pitäisi olla netissä ainesosataulukot jokaisesta tuotteesta jossain palvelussa ja miten niiden koostumus on muuttunut ajan kuluessa. Ja kätevällä tavalla vaikka ilmoitukset, jossa muutokset nostettaisiin ihmisille esille.
Nyt entistä pienempi nakkipaketti, entistä kovempaan hintaan. 50%ia vähemmän lihaa kuin aikaisemmin -tyyliin!
Mehussa sama koko, sama hinta, mutta laimensimme mehua puolet vedellä.
tyypillisen häikäilemätöntä ja moraalitonta oikeiston toimintaa. Syökööt itse paskansa!
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajat ovat pyytäneet tätä! Näinhän meillä mm. Fazer on vedonnut, että kuluttajat ovat toivoneet pienempiä pakkauksia ja korkeampia hintoja, siksi muutimme klassikkoreseptit kuten Geishan.
Tuo on nykyään firmojen PR toimistojen laatima vakiovastaus kaikkiin heikennyksiin. Kuluttajat pyysivät tätä. Vasta joku kanavapomo selitti myös, että kuluttajat ovat pyytäneet, että samaa leffaa pyöritetään viikon jokaisena iltana uusintana. Eiköhän totuus ole, että ovat halvalla saaneet esitysoikeuden viikoksi ja päättäneet samalla leffalla tukkia kaikki ohjelmarakoset.
Tämä. Esim kolmen kaverin jäätelö: hinta noussut taivaisiin, mutta ennen sillä rahalla sai edes peruslaatua. Nyt ovat vaihtaneet aidon sokerin sitäkin epäterveellisempään mutta ah niin halpaan glukoosisiirappiin. Katsokaapa tuotteita, joita ennen piditte laadukkaina: ovat yhtäkkiä tupattu glukoosisiirappia täyteen.
Niin. Ei HK:n Sininen lenkkikään ole enää sama kuin ennen. Ennen se oli parempaa, nyt hyvää.
Mitä eikö kapitalismin näkymätön käsi tehnytkään tuotteista jatkuvasti parempia kilpailun seurauksena?