Päivähoito-oikeuden lakimuutoksen seuraukset arjessa: 3-vuotias ilman välipalaa kun toiset syö
http://yle.fi/uutiset/perheiden_arki_uusiksi_paivahoito-oikeuden_takia_…
Tässäpä niitä seurauksia, jotenkin niin arvasin tän. Järjenkäyttö kun on kokonaan kielletty kuntahommissa. Pääasia että työvuorot onnistuvat hyvin! :DD Sellainen pikkujuttu kuin varhaiskasvatus ei ole läheskään niin tärkeä.. Kyllä on hölmöläisten hommaa.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä te kaikki, joiden mielestä on väärin viedä lapsi päiväkotiin, olette tuosta välipala-asiasta? Kun mun mielstä tuo on ihan kiusaamista. Kun kaikki vaan meuhkaa tuosta että hoitakoon itse. Mutta entä jos on tilanne että ei voi hoitaa? Kuvitelkaa vaikka että jostain syystä olisi pakko viedä hoitoon. Ja sitten teidän vekaralle 3-v ei annettaisi välipalaa, ettekä saisi antaa omia eväitä mukaan tai rahalla maksamallakaan saisi sitä välipalaa. Niin olisiko teidän mielestä oikein? Musta tuo on käsittämätöntä. Eihän tuollainen pieni edes syö paljoa!
Se lapsi saa lounaan tuona aikana kuitenkin. Oma välipala mukaan kotoa, jos se on niin hirveen välttämätöntä.
Kääk!! Sitä äiti oli nimenomaan yrittänyt, mutta tämä ei ollut käynyt päiväkodille. Niin kuin ei myöskään se, että äiti olisi maksanut itse kunnan tarjoaman välipalan. Siitähän tässä on kyse, te kaikki lukutaidottomat äipät. Lapsi eristetään välipalaa natustelevasta tenavajoukosta ihan kiusalla, eikä anneta mahdollisuutta hoitaa välipala-asiaa toisin. Ja todennäköisesti ihan siksi, jotta äiti ei keskiviikkoisin toisi lasta ollenkaan päiväkotiin. Äiti maksaa kyllä osapäivähoidosta, mutta käytännössä ei pysty keskiviikkoisin tuomaan päivähoitoon, koska päiväkodin tarjoama keskiviikon hoitoaika välipalan pihtaamisineen on niin järjetön. Ja ihan turha kunnan selitellä että tulisi niin kalliiksi 3-vuotiaalle tarjota se välipala. Kun ei anneta perheelle edes mahdollisuutta ostaa sitä välipalaa. Tai tuoda itse. Ihan oikeasti tuo on aivan törkeää. Ja kertoo kyllä siitä, mikä on kunnassa tahtotila asioiden järjestämiselle. Ei voi olla noin vaikeaa jos ei siitä tahallaan tehdä niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruikuttava mutsi näyttää itse olevan lastenhoitaja Lahden kaupungilla ja facebook on täynnä kehujen herutuskuvia omasta nassusta :D
Ja tämäkös se aiheuttikin mielihyvää ja kutinaa varmaan siellä mamman jalkojen välissä asti. Ai että, lastenhoitaja ja vielä oikein herutuskuvia lisännyt faceen"Nahhhahaaaah! Nyt pelastui kyllä mamman perjantai!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruikuttava mutsi näyttää itse olevan lastenhoitaja Lahden kaupungilla ja facebook on täynnä kehujen herutuskuvia omasta nassusta :D
Mutta kahta lasta ei osaa itse hoitaa? NOLO.
Multa tosiaan puuttuu tuo kuuluisa oppimäärä siellä elämäm koulussa, mutta näin kauppatieteiden maisterina minusta on kyllä parempi että koulutettu lastenhoitaja käy oman alansa töissä (= maksaa tuloveroa, luo lisää hoitopaikkoja ja maksaa päivähoitomaksua omista lapsistaan) kuin että koulutettuna nostaisi kotihoidontukea ja hoitaisi ainoastaan ne omat lapsensa.
No kun nyt se on kotona ja lapsi on hoidossa!
Siis lastenhoitajilla ja heidän lapsillaan ei ole samoja oikeuksia kuin muilla ammattiryhmillä? Vai mitä oikein tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa tuolla sanotaan, että päiväkoti on määrännyt hoitoajaksi 11-15?
Tästä sen voi päätellä:
"Tiina Lehtonen ei halunnut osaviikkoista päivähoitoa nimenomaan ongelmallisen keskiviikkovuoron takia. Hän valitsi 2,5-vuotiaalle ja esikouluikäiselle pojalleen osapäiväisen hoidon, joka alkaa kello 8.30 ja päättyy kello 12.30."
Tiina Lehtonen ei siis valinnut osaviikkoista päivähoitoa, koska sen keskiviikon vuoro oli noin ongelmallinen. Heini Nikula mitä ilmeisimmin meni valitsemaan osaviikkoisen hoidon, koska hänen lapselleen on osoitettu tuollainen vuoro.
Päiväkoti ei ole siis määrännyt, vaan on tarjonnut kaksi paskaa vaihtoehtoa. Ehkä enemmänkin, mutta sitä juttu ei kerro.
No sitähän mä tässä juuri ihmettelen, että miksi Heinillä ei muka olisi ollut mahdollisuutta valita 8.30-12.30 hoitoaikaa, kun kerran Tiinalle sen valitseminen on ollut mahdollista! Tuosta nimenomaan minusta saa sen käsityksen, että ihan aamupäivähoitokin onnistuisi. Itse valitsisin ilmanmuuta tuon aamupäivähoidon, koska silloin lapsi voisi osallistua toimintaan eikä olisi välipalaongelmia.
Koska luultavasti Heinin päiväkodissa jollain/joillain on jo se parempi keskiviikkovuoro käytössä, tai hänelle on sanottu (kuten minulle) että toiveen voi esittää mutta sitä ei ole pakko millään tavalla huomioida. Päiväkodin johtaja(t) päättää nämä.
Täällä ei muuten ole sitten kuin pari kaupungin järjestämää kerhoa. Niiden paikat menee heti. MLL:lla on jotakin vauvaperhekahvilaa, mutta sinne ei muilla lapsilla ole asiaa. Seurakunnalla on kerhoja, mutta niihin ei kirkkoon kuulumattomat vanhemmat välttämättä halua lapsiaan laittaa (ja tämän pitäisi olla kaikille fine). Perhetupa löytyy, mutta siellä ei välttämättä ole samoja lapsia joka viikko eikä siellä ryhmäydytä ja tutustuta niin kuin päiväkodeissa. Avoimia päiväkoteja ei ole. Puistotätejä ei todellakaan ole.
Leikkipuistot on päivisin tyhjiä. Tai sitten siellä leikkii päiväkotiryhmiä ja silloin niihin ei mielellään saisi mennä.
Terveisiä Lahdesta.
Muistan ajan, kun MLL järjesti toimintaa perheille. Ongelmana oli se, että tarvittiin vapaaehtoisia vetämään toimintaa eli avaamaan ovia, keittämään kahvia jne. Sitä ei halunnut kukaan, koska jokainen halusi olla se passattava ja passiivinen. Sama juttu edelleen. Työttömyys% on korkea, mutta itse ei haluta tehdä mitään.
Tää esimerkki on kyllä niin täydellinen esimerkki tästä päiväähoitoa koskevasta järjettömästä byrokratiasta ja sen kankeudesta. Eiköhän tuo tulisi jopa halvemmaksi tarjota sille lapselle se välipala. Nythän lasta verten täytyy olla oma hoitaja siellä erillisessä huoneessa. Puhumattakaan inhimillisyydestä, johon käsittääkseni myös päivähoidolla tähdätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä te kaikki, joiden mielestä on väärin viedä lapsi päiväkotiin, olette tuosta välipala-asiasta? Kun mun mielstä tuo on ihan kiusaamista. Kun kaikki vaan meuhkaa tuosta että hoitakoon itse. Mutta entä jos on tilanne että ei voi hoitaa? Kuvitelkaa vaikka että jostain syystä olisi pakko viedä hoitoon. Ja sitten teidän vekaralle 3-v ei annettaisi välipalaa, ettekä saisi antaa omia eväitä mukaan tai rahalla maksamallakaan saisi sitä välipalaa. Niin olisiko teidän mielestä oikein? Musta tuo on käsittämätöntä. Eihän tuollainen pieni edes syö paljoa!
Se lapsi saa lounaan tuona aikana kuitenkin. Oma välipala mukaan kotoa, jos se on niin hirveen välttämätöntä.
Kääk!! Sitä äiti oli nimenomaan yrittänyt, mutta tämä ei ollut käynyt päiväkodille. Niin kuin ei myöskään se, että äiti olisi maksanut itse kunnan tarjoaman välipalan. Siitähän tässä on kyse, te kaikki lukutaidottomat äipät. Lapsi eristetään välipalaa natustelevasta tenavajoukosta ihan kiusalla, eikä anneta mahdollisuutta hoitaa välipala-asiaa toisin. Ja todennäköisesti ihan siksi, jotta äiti ei keskiviikkoisin toisi lasta ollenkaan päiväkotiin. Äiti maksaa kyllä osapäivähoidosta, mutta käytännössä ei pysty keskiviikkoisin tuomaan päivähoitoon, koska päiväkodin tarjoama keskiviikon hoitoaika välipalan pihtaamisineen on niin järjetön. Ja ihan turha kunnan selitellä että tulisi niin kalliiksi 3-vuotiaalle tarjota se välipala. Kun ei anneta perheelle edes mahdollisuutta ostaa sitä välipalaa. Tai tuoda itse. Ihan oikeasti tuo on aivan törkeää. Ja kertoo kyllä siitä, mikä on kunnassa tahtotila asioiden järjestämiselle. Ei voi olla noin vaikeaa jos ei siitä tahallaan tehdä niin vaikeaa.
Kiusa se on pienikin kiusa. Mahtaa tuonkin välipalapäätöksen tehnyt virkamies hieroskella tyytyväisenä käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kuvittelette sen laadukkaan varhaiskasvatuksen olevan? Ihan perus kommunikointia, kuuntelemista, asioiden opettamista, yhdessä tekemistä, leikkiä... Sitä, mitä jokainen normaaliälyinen vanhempi osaa, jos vain VIITSII. Itseasiassa laadukkaampaa ja parempaa hoitoa ja kasvatusta on se, että hoidat lapset kotona, järjestät leikkiseuraa, annat aikaa ja rauhaa lapsillesi, tarjoat monipuolisen ruuan, ulkoilet ja tarjoat virikkeitä. Olet itse aktiivinen, et odota kaiken tulevan tarjottimella. Siitä lapsetkin oppii tekemään itse, ei odottamaan kaikkea valmiiksi pureskeltuna ja eteen tuotuna. En kehtaisi valittaa ikinä, jos olisin ulkoistanut kasvatuksen.
Ei minun tarvitse kuvitella, tiedän koska olen lastenhoitaja. Oma 4-vuotias ei ole päivähoidossa vaan sen yhteydessä olevassa leikkikoulussa (hieman tuntematon toimintamuoto) ja mielestäni se on hänelle äärettömän hyvä juttu. He pystyy siellä tarjoamaan asioita, joita minä en kotona samassa määrin pysty. Kuten pysyviä kaverisuhteita, ryhmässä oppimista ja ryhmätaitoja. Hyvin tärkeitä taitoja, joita nykymaailmassa tarvitaan ja mitkä etenkin monella syrjäytyneellä suomalaisella on hakusessa. Minusta on outoa miten Suomessa äidit ja lapset halutaan sulkea kotiin ja omiin puistoihin, mitään sosiaalista elämää kodin ulkopuolella ei saisi olla äideillä tai liioin lapsilla. Korkeintaan toisia äitejä saa tavata siellä puistossa satunnaisesti. Jos äiti ei ole maailman sosiaalisiin tyyppi tai perhe asuu vähän syrjemmässä, niin lapsi syrjäytyy helposti jo lapsena.
Muualla maailmassa nämä leikkikoulut on ihan arkipäivää jo 3-vuotiaille.
Paskanmarjat! Kuka haluaa sulkea ulkopuolelle? Miksei jokainen vanhempi halua olla aktiivinen toimija itse ja näin opettaa lapsilleenkin, miten tutustutaan, toimitaan ja tehdään yhdessä? Ei tähän tarvita systeemejä, vaan ihan itse voi alkaa haalia kotihoidontuella olevia ympärilleen ja kehitellä sosiaalisuutta. Asia erikseen töissäkäyville vanhemille.
Kerrotko vielä että mihin minä menen toimimaan aktiivisesti? Rinkuttelemaan naapuruston ovikelloja ja kyselemään että hei, haluatko tulla leikkimään meidän Marjan kanssa? Tuohon laitosmaiseen hoitoon satsataan aivan hirveästi rahaa, mutta esim. kaikenlainen kerho- ja avoinpäiväkotitoiminta jätetään ilman resursseja. Kyllä minäkin mieluummin kävisin jossain perhekahvilassa, avoimessa päiväkodissa tms. muutaman tunnin päivässä olemassa lapsen kanssa, mutta ei näitä tarjota. Yritin jopa itse kysellä, että voisiko tällaista toimintaa järjestää meidän kunnalle niin ei onnistu kun ei ole rahaa eikä tiloja. Kotiiniko minun pitäisi kutsua ihmiset ja alkaa itse vetämään jotain toimintaa? En tietääkseni maksa veroja ja päivähoitomaksuja sen takia että itse saisin kunnian organisoida, järjestää ja maksaa kaiken.
Isommilla paikkakunnilla leikkipuiatoon yms. Pienemmillä esim Facebook-ryhmään. Ja kodeissa tietenkin olette, eikä missään kunnan tiloissa!
Eli maksan veroja ja päivähoitomaksua että saan itse järjestää heille kuuluvan toiminnan. Sorry, mutta en rupea kuramatoksi.
Mitä päivähoitomaksua sinä maksat jos hoidat omat lapsesi? Ja paljonko muka kotihoidontuesta maksetaan veroa? Noin viiden minuutin päivähoidon verran.
Olen osa-aikatoissä käyvä ja maksan sitä osapäivähoidon päivähoitomaksua. Täällä kuitenkin tarjotaan nyt ratkaisuksi sitä, että hoida se lapsesi itse ja järjestä viriketoimintaa jne. Ja tiedoksi, että päivähoitoa kustannetaan myös lapsettomien verovaroista. Olen tästä lystistä maksanut siis jo kauan ennen kuin sian omia lapsia.
Olet saanut monen kymmenen tuhannen edestä terveydenhuoltoa raskauksien ja synnytysten muodissa. Sitä ennen ilmaisen koulun. Ilmaiset tiet, katuvalot.
Oletko ihan varma että olet todellakin ennakkoon maksanut veroja juuri päivähoidosta?
Olen. Tutustu vaikka ihan valtionbudjettiesityksiin.
Sielläkö ne rouva Virpi Virtasen osa-aikapennoset on lueteltu? Mitä jos itse laskisit paljonko kaikkiaan llet maksanut veroja, paljonko olet elämäsi aikana saanut ja tulisit sitten vinkumaan?
:D:D I rest my case. Kansantalous ja valtion rahoitus on sen verran monimutkainen kokonaisuus, etten edes yritä ruveta opettamaan sitä sinulle.
Eli maksat veroja kaksi tonnia vuodessa ja tykkäät että se kattaa nyt kaiken? Tiedoksi vaan että jo ihan sen osa-aikahoidon kustannus on kunnalle joka kuukaisi 500 euroa. Maksatko edes sen niistä osa-aikatuloista?
Ohis, mutta tuossahan se juju nimenomaan piileekin että se ei tosiaan kata kaikkea. Myös tuon edellisen kirjoittajan lapseton naapuri maksaa verorahoillaan kirjoittajan lasten päivähoidosta. Mutta joo, kuulostat liian yksinkertaiselta tajuamaan tällaisia asioita.
Meillä on kolme lasta hoidossa 8-16 kahtena päivänä ja yhtenä 11-15. Saavat kyllä lounaan ja välipalan,mutta eipä tuohon päivään juuri muuta mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Tein ennen hälytysluontoisia opettajan sijaisuuksia ja samalla pystyin olemaan pienten lasteni kanssa enemmän kuin täydellä työajalla. Lapsilla oli sovittu 14 hoitopäivää kuukauteen. Saimme ne hyvin joustavasti sovitella työaikojeni mukaan. Yleensä riitti kun perjantaina ilmoitimme seuraavan viikon hoitopäivät. Hätä tilanteessa niitä pystyi vielä työtilanteen mukaan vaihtamaankin, samoin lisäämään kuukaudeksi kerallaan jos tuli pidempiä työpätkiä. Kaikki voittivat, minä pystyin tekemään töitä ja lapset saivat olla sekä kotona että ikätovereiden seurassa.
Nyt päivät on määrätty 8-15 ma ja ti ja keskiviikkoisin 8-12. Ei enää joustovaraa. Tämä tarkoittaa nyt sitä etten käytännössä voi tehdä enää lainkaan oman alani töitä. Kukaan ei palkkaa sijaista, joka ei voi hoitaa koko pätkää ja voin tosiaan sijaistaa vain ma-ti. Tämäkin vain mikäli työpäivä on klo 9-14 välissä, koska hoitomatkoihin menee aikaa ja en saa viedä lapsia hoitoon niin, että ehtisin töihin kahdeksaksi. Aika harvoin kohtaa kaikki ehdot: koululla tarve ma-ti klo 9-14. Keskiviikko menee ihan hukkaan joka tapauksessa.
Kenen etu tämäkin älytön laki mahtaa olla? Voisi ainakin rajata koskemaan vain äitiyslomalaisia ja hoitovapaalla olevia. Miksi pitää hankaloittaa työttömien elämää vielä entisestään ja viedä viimeisetkin mahdollisuudet työllistyä :( ?! Ei meidän alalla mitään virkoja ja pitkiä sijaisuuksia tuosta vain ole tarjolla kun on ollut lasten vuoksi pätkittäistät yöura valmistumisen jälkeen. Nyt ei saa senkään vertaa jalkaa oven väliin. Pelkään ettei kohta kukaan kysy edes näihin pätkähommiin kun olen niin "hankala" sijainen lasten hoitoaikojen takia.
Täällä sama ongelma. Ihan perseestä koko uudistaus. Vaikeutti koko perheen tilannetta kun en pysty enää ottamaan töitä vastaan. Eipä niitä enää tarjotakaan kun kuukauden olen joutunut sanomaan etten pääse. Pakko olla kirjoilla työkkärissä, koska muuten en saa mistään rahaa. Kamalan ahdistavaa, tuntuu ettei ole ulospääsyä enää koko helvetin työttömyydestä ennen kuin lapset saa kouluun päivähoitoon.
Ihmeellisiä mielipiteitä täällä kyllä. Siis tuo lapsen oikeus varhaiskasvatukseen säädetään laissa. Täällä syyyllistetään vanhempia, jotka käyttävät tätä oikeutta ja laittavat lapsen osa-aikaiseen hoitoon eivätkä hoida itse niitä lapsiaan. Se työssäkäyvien päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatus ovat eri asioita, ei niitä päiväkotipaikkoja ole tarkoitettu vain työssäkäyville. Älytöntä että pitäisi suorastaan pyydellä anteeksi jos käyttää tätä laissakin määriteltyä oikeuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmää porukkaa täällä on oikein kommentoimassa? Päivähoitopaikka on MÄÄRÄTTY lapselle klo 11-15, ei vanhempi voi viedä lasta päiväkotiin aamuvuoroon vaikka haluaisi.
Minusta tekstistä sai käsityksen, että hoito oli "määrätty" klo 11-15, koska vanhempien mielestä aamuhoito olisi ollut hankala tämän lapsen päiväunikäytäntöjen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kahta lasta ei osaa itse hoitaa? NOLO.
Tässä on varmasti kysymys Periaatteista.
Miksi se lapsi ei saa välipalaa? Onko tuo menettely tavallistakin eri kunnissa
Paljonko lahdessa on osapäivälasten tuntimäärä kuussa?
Meillä on kk-aika 84 tuntia ( jos vanhempi kotona) ja moni tämän tuntimääräinen on hoidossa 9.30-14.30 ja saavat kyllä välipalan
( ja anteeksi jos tästä jo oli tässä, en lukenut ketjua kokonaan)
Voisiko joku kertoa, mitä varhaiskasvatusta 3-vuotias tarvitsee? On vaikea ymmärtää kun itse kävin vain eskarin (ja senkin puolipäiväisenä). Oma äitini kun ei halunnut laittaa meitä päiväkotiin kun oli itse nuorimman kanssa kotona. Mutta niin ne ajat muuttuu!
Vai pitäisi äitien mennä vapaaehtoisiksi puistotädeiksi ja kerhotädeiksi koska työttömyysprosentti? Miksi näihin ei voida palkata henkilökuntaa? Mikä tätä maata vaivaa, että kun käytetään palvelua (päiväkoti) kun sitä ei ole vielä laissa kokonaan kielletty, niin se on väärin. Mutta sekin on väärin, ettei itse omalla ajalla ja rahalla tehdä muiden eteen mitään?
Miksi sitten maksullisetkin harrastustoiminnat pienille lapsille päiväsaikaan on täynnä? Jos ollaan ihan valmiita maksamaan että nähtäisiin muitakin ihmisiä, tehtäisiin jotakin muuta kuin ollaan vain kotona ja lähipuistossa jossa ei välttämättä näe ketään vaikka mitä sen asian eteen itse tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se lapsi ei saa välipalaa? Onko tuo menettely tavallistakin eri kunnissa
Paljonko lahdessa on osapäivälasten tuntimäärä kuussa?Meillä on kk-aika 84 tuntia ( jos vanhempi kotona) ja moni tämän tuntimääräinen on hoidossa 9.30-14.30 ja saavat kyllä välipalan
( ja anteeksi jos tästä jo oli tässä, en lukenut ketjua kokonaan)
20h/viikko.
Keskiviikkona säästetään, eikä osa-aikaiset saa aamupalaa (aamuvuoroiset) eikä välipalaa (iltapäivävuoroiset). Enempää hoitoaikoja ei saa, vaikka olisi siitä valmis maksamaan sen korkeimman maksun mukaan. No yksityiseltä saa, mutta niitä ei ole kaikkien lähellä ja toisaalta moni lapsi jatkaa hoidossa normaalisti vanhemman palatessa taas töihin. Hoitopaikkatakuu ei välttämättä toimi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kuvittelette sen laadukkaan varhaiskasvatuksen olevan? Ihan perus kommunikointia, kuuntelemista, asioiden opettamista, yhdessä tekemistä, leikkiä... Sitä, mitä jokainen normaaliälyinen vanhempi osaa, jos vain VIITSII. Itseasiassa laadukkaampaa ja parempaa hoitoa ja kasvatusta on se, että hoidat lapset kotona, järjestät leikkiseuraa, annat aikaa ja rauhaa lapsillesi, tarjoat monipuolisen ruuan, ulkoilet ja tarjoat virikkeitä. Olet itse aktiivinen, et odota kaiken tulevan tarjottimella. Siitä lapsetkin oppii tekemään itse, ei odottamaan kaikkea valmiiksi pureskeltuna ja eteen tuotuna. En kehtaisi valittaa ikinä, jos olisin ulkoistanut kasvatuksen.
Ei minun tarvitse kuvitella, tiedän koska olen lastenhoitaja. Oma 4-vuotias ei ole päivähoidossa vaan sen yhteydessä olevassa leikkikoulussa (hieman tuntematon toimintamuoto) ja mielestäni se on hänelle äärettömän hyvä juttu. He pystyy siellä tarjoamaan asioita, joita minä en kotona samassa määrin pysty. Kuten pysyviä kaverisuhteita, ryhmässä oppimista ja ryhmätaitoja. Hyvin tärkeitä taitoja, joita nykymaailmassa tarvitaan ja mitkä etenkin monella syrjäytyneellä suomalaisella on hakusessa. Minusta on outoa miten Suomessa äidit ja lapset halutaan sulkea kotiin ja omiin puistoihin, mitään sosiaalista elämää kodin ulkopuolella ei saisi olla äideillä tai liioin lapsilla. Korkeintaan toisia äitejä saa tavata siellä puistossa satunnaisesti. Jos äiti ei ole maailman sosiaalisiin tyyppi tai perhe asuu vähän syrjemmässä, niin lapsi syrjäytyy helposti jo lapsena.
Muualla maailmassa nämä leikkikoulut on ihan arkipäivää jo 3-vuotiaille.
Kaikki tuntenani syrjäytyneet nuoret ovat olleet lapsina päiväkodissa opeettelemassa niitä niin tärkeitä ryhmäytymistaitoja. Hups, mitenhän niille noin kävi, varmaan liian lyhyet hoitopäivät
Kotihoidetuille onkin yhteistä kusipäisyys, empatiakyvyttömyys, lukutaidottomuus ja ilmeisesti luulo, että jos vanhempi ei vietä lapsensa kanssa 24/7, se traumatisoituu. Niin kova uhka vanhemmuudelle tämä päivähoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmää porukkaa täällä on oikein kommentoimassa? Päivähoitopaikka on MÄÄRÄTTY lapselle klo 11-15, ei vanhempi voi viedä lasta päiväkotiin aamuvuoroon vaikka haluaisi.
Niin ja.
Miksei äiti vaan hae pois kello 14 ennen välipalaa? Tai pakkaa kotoa sitä välipalaa? Kuinka avuton voi olla?
Ja miksi se lapsi ylipäätään on hoidossa kun äiti on kotona?
Kun kunta päättää osapäivähoidon ajan, silloin toiminta kuuluisi järjestää sen mukaiseksi, että se toimii. Lapsen silmissä yhdenvertaisuus ei toteudu, kun muut saa syödä ja itse jää ilman. Ja kerropa lapselle, minkä takia kaikki muut saa jotain ja itse et saa. Tai anna herkut mukaan, joita kukaan muu ei saa.
Eihän tuo äiti ollut avutonkaan, hänhän jätti viemättä osapäivähoitoon tuon epäkohdan vuoksi. Minkä takia tuollainen osapäivähoito ylipäätään järjestetään (toivon mukaan) kasvatustieteen ammattilaisten toimesta?
Minusta tuossa päivähoidosta vastaava taho on alittanut itsensäkin.
No kun nyt se on kotona ja lapsi on hoidossa!