Päivähoito-oikeuden lakimuutoksen seuraukset arjessa: 3-vuotias ilman välipalaa kun toiset syö
http://yle.fi/uutiset/perheiden_arki_uusiksi_paivahoito-oikeuden_takia_…
Tässäpä niitä seurauksia, jotenkin niin arvasin tän. Järjenkäyttö kun on kokonaan kielletty kuntahommissa. Pääasia että työvuorot onnistuvat hyvin! :DD Sellainen pikkujuttu kuin varhaiskasvatus ei ole läheskään niin tärkeä.. Kyllä on hölmöläisten hommaa.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lapsen harmistuksen, mutta kotona vauvan kanssa oleva äiti voi kyllä katsoa peiliin.
"Välipala ei ole ainoa asia, mitä Heini Nikula ihmettelee uusissa päivähoitokäytännöissä. Päiväkodin keskipäivävuorossa lapsi ei ehdi kuin syödä lounaan ja nukkua päiväunet.
– Missä kohtaa varhaiskasvatus ehtii toteutua? Lapsi menee vain syömään ja nukkumaan ja sitten eristetään muusta ryhmästä syömisen ajaksi. Missä vaiheessa päivää hän ehtii saada sitä ryhmätoimintaa ja varhaiskasvatusta, kysyy Nikula."
Ai että päiväkotien pitäisi muuttaa hyviksi havaittuja päiväjärjestyksiä satunnaisten virikelasten vuoksi? Jospa sen lapsen veisi päiväkotiin vaikka klo 8-12, niin saisi aamupalan, lounaan , leikkejä ja varhaiskasvatusta. Jos vie lapsen hoitoon lounaan ja päiväunien aikaan, on turha rutista ettei päivään sisällä juuri muuta.
Etkö ymmärrä lukemaasi ollenkaan? Sehän tässä on ongelma, että lapsen hoitoaika on 11-15, ei lapsen vanhemmat ole tuollaista aikaa pyytäneet!
Menen nurkkaan häpeämään. En tosin vieläkään saa tekstistä ihan selvää, onko 11-15 vain keskiviikkoisin ja muutoin 8.30-12.30.
Voisin kuvitella, että tuo osaviikkoinen hoito voisi olla tuon huonon keskiviikkovuoron lisäksi kaksi kokonaista päivää, kuten yhdellä ketjuun jo kommentoineella. En tiedä, millaisia kokonaistuntimääriä osaviikkoiseen päivähoitoon voidaan sopia ja miten maksut menee. Siltä ja vähän muiltakin osin juttu oli kieltämättä vähän epäselvästi kirjoitettu, mutta vielä huonommin se täällä luettiin.
Kyllä sen sieltä pystyy lukemaan. Äiti tietenkn yrittänyt maalailla omaa kantaansa ja häivyttää noita pitkiä hoitopäiviä.
No laita tarkka kohta jutusta, jonka perusteella sen "sieltä pystyy lukemaan".
Luulen, että tuo Lahden kaupungin käytäntö on laiton. Jos hoitoaika on sovittu tietyksi ajaksi, lapsen pitää voida osallistua kaikkeen siihen toimintaan, jota tuon ajan puitteissa päivähoidossa on. Jos on välipala, lapsen on saatava sitä muiden joukossa. Vanhempien kannattaisi riitauttaa juttu, nimittäin Lahden linjaus ei kestä oikeudessa. Eikä se kestä mitään eettistä tarkasteluakaan. Lapsia tulee kohdella samanarvoisesti ja oikeudenmukaisesti päivähoidossa, ei diskriminoiden. Ajoista voidaan sopia, mutta erilaiset ajat eivät saa johtaa diskriminointiin noiden aikojen sisällä päivähoidon toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa tuolla sanotaan, että päiväkoti on määrännyt hoitoajaksi 11-15?
Tästä sen voi päätellä:
"Tiina Lehtonen ei halunnut osaviikkoista päivähoitoa nimenomaan ongelmallisen keskiviikkovuoron takia. Hän valitsi 2,5-vuotiaalle ja esikouluikäiselle pojalleen osapäiväisen hoidon, joka alkaa kello 8.30 ja päättyy kello 12.30."
Tiina Lehtonen ei siis valinnut osaviikkoista päivähoitoa, koska sen keskiviikon vuoro oli noin ongelmallinen. Heini Nikula mitä ilmeisimmin meni valitsemaan osaviikkoisen hoidon, koska hänen lapselleen on osoitettu tuollainen vuoro.
Päiväkoti ei ole siis määrännyt, vaan on tarjonnut kaksi paskaa vaihtoehtoa. Ehkä enemmänkin, mutta sitä juttu ei kerro.
No sitähän mä tässä juuri ihmettelen, että miksi Heinillä ei muka olisi ollut mahdollisuutta valita 8.30-12.30 hoitoaikaa, kun kerran Tiinalle sen valitseminen on ollut mahdollista! Tuosta nimenomaan minusta saa sen käsityksen, että ihan aamupäivähoitokin onnistuisi. Itse valitsisin ilmanmuuta tuon aamupäivähoidon, koska silloin lapsi voisi osallistua toimintaan eikä olisi välipalaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kuvittelette sen laadukkaan varhaiskasvatuksen olevan? Ihan perus kommunikointia, kuuntelemista, asioiden opettamista, yhdessä tekemistä, leikkiä... Sitä, mitä jokainen normaaliälyinen vanhempi osaa, jos vain VIITSII. Itseasiassa laadukkaampaa ja parempaa hoitoa ja kasvatusta on se, että hoidat lapset kotona, järjestät leikkiseuraa, annat aikaa ja rauhaa lapsillesi, tarjoat monipuolisen ruuan, ulkoilet ja tarjoat virikkeitä. Olet itse aktiivinen, et odota kaiken tulevan tarjottimella. Siitä lapsetkin oppii tekemään itse, ei odottamaan kaikkea valmiiksi pureskeltuna ja eteen tuotuna. En kehtaisi valittaa ikinä, jos olisin ulkoistanut kasvatuksen.
Ei minun tarvitse kuvitella, tiedän koska olen lastenhoitaja. Oma 4-vuotias ei ole päivähoidossa vaan sen yhteydessä olevassa leikkikoulussa (hieman tuntematon toimintamuoto) ja mielestäni se on hänelle äärettömän hyvä juttu. He pystyy siellä tarjoamaan asioita, joita minä en kotona samassa määrin pysty. Kuten pysyviä kaverisuhteita, ryhmässä oppimista ja ryhmätaitoja. Hyvin tärkeitä taitoja, joita nykymaailmassa tarvitaan ja mitkä etenkin monella syrjäytyneellä suomalaisella on hakusessa. Minusta on outoa miten Suomessa äidit ja lapset halutaan sulkea kotiin ja omiin puistoihin, mitään sosiaalista elämää kodin ulkopuolella ei saisi olla äideillä tai liioin lapsilla. Korkeintaan toisia äitejä saa tavata siellä puistossa satunnaisesti. Jos äiti ei ole maailman sosiaalisiin tyyppi tai perhe asuu vähän syrjemmässä, niin lapsi syrjäytyy helposti jo lapsena.
Muualla maailmassa nämä leikkikoulut on ihan arkipäivää jo 3-vuotiaille.
Paskanmarjat! Kuka haluaa sulkea ulkopuolelle? Miksei jokainen vanhempi halua olla aktiivinen toimija itse ja näin opettaa lapsilleenkin, miten tutustutaan, toimitaan ja tehdään yhdessä? Ei tähän tarvita systeemejä, vaan ihan itse voi alkaa haalia kotihoidontuella olevia ympärilleen ja kehitellä sosiaalisuutta. Asia erikseen töissäkäyville vanhemille.
Kerrotko vielä että mihin minä menen toimimaan aktiivisesti? Rinkuttelemaan naapuruston ovikelloja ja kyselemään että hei, haluatko tulla leikkimään meidän Marjan kanssa? Tuohon laitosmaiseen hoitoon satsataan aivan hirveästi rahaa, mutta esim. kaikenlainen kerho- ja avoinpäiväkotitoiminta jätetään ilman resursseja. Kyllä minäkin mieluummin kävisin jossain perhekahvilassa, avoimessa päiväkodissa tms. muutaman tunnin päivässä olemassa lapsen kanssa, mutta ei näitä tarjota. Yritin jopa itse kysellä, että voisiko tällaista toimintaa järjestää meidän kunnalle niin ei onnistu kun ei ole rahaa eikä tiloja. Kotiiniko minun pitäisi kutsua ihmiset ja alkaa itse vetämään jotain toimintaa? En tietääkseni maksa veroja ja päivähoitomaksuja sen takia että itse saisin kunnian organisoida, järjestää ja maksaa kaiken.
Isommilla paikkakunnilla leikkipuiatoon yms. Pienemmillä esim Facebook-ryhmään. Ja kodeissa tietenkin olette, eikä missään kunnan tiloissa!
Eli maksan veroja ja päivähoitomaksua että saan itse järjestää heille kuuluvan toiminnan. Sorry, mutta en rupea kuramatoksi.
Äiti hoidattaa lapsiaan turhaan kunnallisessa päivähoidossa ja kehtaa vielä älämölöillä siitä. Härskiä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sen voi päätellä:
"Tiina Lehtonen ei halunnut osaviikkoista päivähoitoa nimenomaan ongelmallisen keskiviikkovuoron takia. Hän valitsi 2,5-vuotiaalle ja esikouluikäiselle pojalleen osapäiväisen hoidon, joka alkaa kello 8.30 ja päättyy kello 12.30."
Tiina Lehtonen ei siis valinnut osaviikkoista päivähoitoa, koska sen keskiviikon vuoro oli noin ongelmallinen. Heini Nikula mitä ilmeisimmin meni valitsemaan osaviikkoisen hoidon, koska hänen lapselleen on osoitettu tuollainen vuoro.
Päiväkoti ei ole siis määrännyt, vaan on tarjonnut kaksi paskaa vaihtoehtoa. Ehkä enemmänkin, mutta sitä juttu ei kerro.
No sitähän mä tässä juuri ihmettelen, että miksi Heinillä ei muka olisi ollut mahdollisuutta valita 8.30-12.30 hoitoaikaa, kun kerran Tiinalle sen valitseminen on ollut mahdollista! Tuosta nimenomaan minusta saa sen käsityksen, että ihan aamupäivähoitokin onnistuisi. Itse valitsisin ilmanmuuta tuon aamupäivähoidon, koska silloin lapsi voisi osallistua toimintaan eikä olisi välipalaongelmia.
Tämäkin tuli jutussa kyllä esille mutta jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä... henkilökunnan työvuorot on helpompaa ja tehokkaampaa järjestää kun jokainen vanhempi ei enää itse määrittele hoitoaikoja (kuten ennen) vaan heille määrätään tietyt jaksot päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI JUMALAUTA TÄTÄ PALSTAN LUKUTAITOA!!! Tuo sanotaan TUOSSA ALOITUKSEENKIN LINKATUSSA JUTUSSA!
Laitatko suoran lainauksen siitä kohdasta, jossa kerrotaan päiväkodin määränneen sen 11 - 15 hoitoajan? En vaan itse löydä.
" Vielä viime vuonna me saimme itse päättää ajat ja päivät, kunhan vain puljasimme sen kahteenkymmeneen viikkotuntiin. Jos mä saisin yhä päättää itse, mun lapsi olisi hoidossa joka toinen päivä aamuyhdeksästä iltapäivä kolmeen."
Tästä voit päätellä, että äiti itse ei ole valinnut aikaa vaan se on määrätty.
Mutta samassa jutussa kerrotaan, että on mahdollista valita myös 8.30-12.30 hoito joka päivälle. Miksi äiti ei ole halunnut sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kuvittelette sen laadukkaan varhaiskasvatuksen olevan? Ihan perus kommunikointia, kuuntelemista, asioiden opettamista, yhdessä tekemistä, leikkiä... Sitä, mitä jokainen normaaliälyinen vanhempi osaa, jos vain VIITSII. Itseasiassa laadukkaampaa ja parempaa hoitoa ja kasvatusta on se, että hoidat lapset kotona, järjestät leikkiseuraa, annat aikaa ja rauhaa lapsillesi, tarjoat monipuolisen ruuan, ulkoilet ja tarjoat virikkeitä. Olet itse aktiivinen, et odota kaiken tulevan tarjottimella. Siitä lapsetkin oppii tekemään itse, ei odottamaan kaikkea valmiiksi pureskeltuna ja eteen tuotuna. En kehtaisi valittaa ikinä, jos olisin ulkoistanut kasvatuksen.
Ei minun tarvitse kuvitella, tiedän koska olen lastenhoitaja. Oma 4-vuotias ei ole päivähoidossa vaan sen yhteydessä olevassa leikkikoulussa (hieman tuntematon toimintamuoto) ja mielestäni se on hänelle äärettömän hyvä juttu. He pystyy siellä tarjoamaan asioita, joita minä en kotona samassa määrin pysty. Kuten pysyviä kaverisuhteita, ryhmässä oppimista ja ryhmätaitoja. Hyvin tärkeitä taitoja, joita nykymaailmassa tarvitaan ja mitkä etenkin monella syrjäytyneellä suomalaisella on hakusessa. Minusta on outoa miten Suomessa äidit ja lapset halutaan sulkea kotiin ja omiin puistoihin, mitään sosiaalista elämää kodin ulkopuolella ei saisi olla äideillä tai liioin lapsilla. Korkeintaan toisia äitejä saa tavata siellä puistossa satunnaisesti. Jos äiti ei ole maailman sosiaalisiin tyyppi tai perhe asuu vähän syrjemmässä, niin lapsi syrjäytyy helposti jo lapsena.
Paskanmarjat! Kuka haluaa sulkea ulkopuolelle? Miksei jokainen vanhempi halua olla aktiivinen toimija itse ja näin opettaa lapsilleenkin, miten tutustutaan, toimitaan ja tehdään yhdessä? Ei tähän tarvita systeemejä, vaan ihan itse voi alkaa haalia kotihoidontuella olevia ympärilleen ja kehitellä sosiaalisuutta. Asia erikseen töissäkäyville vanhemille.
Kerrotko vielä että mihin minä menen toimimaan aktiivisesti? Rinkuttelemaan naapuruston ovikelloja ja kyselemään että hei, haluatko tulla leikkimään meidän Marjan kanssa? Tuohon laitosmaiseen hoitoon satsataan aivan hirveästi rahaa, mutta esim. kaikenlainen kerho- ja avoinpäiväkotitoiminta jätetään ilman resursseja. Kyllä minäkin mieluummin kävisin jossain perhekahvilassa, avoimessa päiväkodissa tms. muutaman tunnin päivässä olemassa lapsen kanssa, mutta ei näitä tarjota. Yritin jopa itse kysellä, että voisiko tällaista toimintaa järjestää meidän kunnalle niin ei onnistu kun ei ole rahaa eikä tiloja. Kotiiniko minun pitäisi kutsua ihmiset ja alkaa itse vetämään jotain toimintaa? En tietääkseni maksa veroja ja päivähoitomaksuja sen takia että itse saisin kunnian organisoida, järjestää ja maksaa kaiken.
Isommilla paikkakunnilla leikkipuiatoon yms. Pienemmillä esim Facebook-ryhmään. Ja kodeissa tietenkin olette, eikä missään kunnan tiloissa!
Eli maksan veroja ja päivähoitomaksua että saan itse järjestää heille kuuluvan toiminnan. Sorry, mutta en rupea kuramatoksi.
Mitä päivähoitomaksua sinä maksat jos hoidat omat lapsesi? Ja paljonko muka kotihoidontuesta maksetaan veroa? Noin viiden minuutin päivähoidon verran.
Mitä mieltä te kaikki, joiden mielestä on väärin viedä lapsi päiväkotiin, olette tuosta välipala-asiasta? Kun mun mielstä tuo on ihan kiusaamista. Kun kaikki vaan meuhkaa tuosta että hoitakoon itse. Mutta entä jos on tilanne että ei voi hoitaa? Kuvitelkaa vaikka että jostain syystä olisi pakko viedä hoitoon. Ja sitten teidän vekaralle 3-v ei annettaisi välipalaa, ettekä saisi antaa omia eväitä mukaan tai rahalla maksamallakaan saisi sitä välipalaa. Niin olisiko teidän mielestä oikein? Musta tuo on käsittämätöntä. Eihän tuollainen pieni edes syö paljoa!
Siitä voinee olla montaa mieltä että tarvitseeko tuon ikäinen päiväkotia. Suurin osa kommenteista on kuitenkin ihan käsittämättömän hölmöjä, kamala kiire on haukkua äitiä vaikka juttua ei ole ilmeisesti edes luettu.
Haukutaan äiti siitä, että hän ei tajua viedä eväitä, vaikka jutussa selkeästi sanotaan että äiti olisi vienyt eväät tai ollut halukas ostamaan välipalan, mutta tätä ei ole sallittu.
Haukutaan äiti siitä että vie väärään aikaan lapsen hoitoon, vaikka sekin tulee ilmi että aika on määritelty eikä äidin oma valinta.
Haukutaan äiti siitä että hän ei vie kerhoon, vaikka ei haukkujilla ole mitään tietoa siitä, onko kerhoissa edes tilaa. Seurakunnan kerhot on hyviä, mutta mistä tiedätte kuuluuko äiti edes kirkkoon? Joku toinen jo kertoi olleensa kerhojonossa puoli vuotta. Niin niitä kerhopaikkoja ei ole aina tarpeeksi. Joten mistä haukkujat voi olla varmoja, että jutun äiti lapsineen voi vain mennä johonkin kerhoon?
Mutta tärkeintä on päästä haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sen voi päätellä:
Koska luultavasti Heinin päiväkodissa jollain/joillain on jo se parempi keskiviikkovuoro käytössä, tai hänelle on sanottu (kuten minulle) että toiveen voi esittää mutta sitä ei ole pakko millään tavalla huomioida. Päiväkodin johtaja(t) päättää nämä.
Täällä ei muuten ole sitten kuin pari kaupungin järjestämää kerhoa. Niiden paikat menee heti. MLL:lla on jotakin vauvaperhekahvilaa, mutta sinne ei muilla lapsilla ole asiaa. Seurakunnalla on kerhoja, mutta niihin ei kirkkoon kuulumattomat vanhemmat välttämättä halua lapsiaan laittaa (ja tämän pitäisi olla kaikille fine). Perhetupa löytyy, mutta siellä ei välttämättä ole samoja lapsia joka viikko eikä siellä ryhmäydytä ja tutustuta niin kuin päiväkodeissa. Avoimia päiväkoteja ei ole. Puistotätejä ei todellakaan ole.
Leikkipuistot on päivisin tyhjiä. Tai sitten siellä leikkii päiväkotiryhmiä ja silloin niihin ei mielellään saisi mennä.
Terveisiä Lahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti hoidattaa lapsiaan turhaan kunnallisessa päivähoidossa ja kehtaa vielä älämölöillä siitä. Härskiä toimintaa.
Nyt kuramatto niitä sun yhteystietoja kehiin että voin heittää tuon vanhan pois ja ottaa sut tilalle! Aika härsiä toimintaa sulta pantata yhteystietojasi kun minä kuitenkin tarvitsen sua mun kotona.
VIrikemamma voi hyvin hoitaa molemmat muksut kotonaan. Ihme kitinää taas. Vai onko tämä sellainen tapaus, että "väsyy kahden lapsen kanssa"?
Saatanan laiskamato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sen voi päätellä:
Tämäkin tuli jutussa kyllä esille mutta jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä... henkilökunnan työvuorot on helpompaa ja tehokkaampaa järjestää kun jokainen vanhempi ei enää itse määrittele hoitoaikoja (kuten ennen) vaan heille määrätään tietyt jaksot päivästä.
Käsitit väärin. Toinen on ottanut osaviikkoisem eli kaksi 8 tunnin päivää ja yhden 4 tunnin päivän. Toinen viisi neljän tunnin päivää.
Tämä jälkimmäinen on ihan varmasti ollut tarjolla sille toisellekin, mutta arvatenkin hän ei viitsi löntystää sinne päiväkodille vaam isä kuskaa noina kahdeksan tunnin päivinä sen lapssn hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä te kaikki, joiden mielestä on väärin viedä lapsi päiväkotiin, olette tuosta välipala-asiasta? Kun mun mielstä tuo on ihan kiusaamista. Kun kaikki vaan meuhkaa tuosta että hoitakoon itse. Mutta entä jos on tilanne että ei voi hoitaa? Kuvitelkaa vaikka että jostain syystä olisi pakko viedä hoitoon. Ja sitten teidän vekaralle 3-v ei annettaisi välipalaa, ettekä saisi antaa omia eväitä mukaan tai rahalla maksamallakaan saisi sitä välipalaa. Niin olisiko teidän mielestä oikein? Musta tuo on käsittämätöntä. Eihän tuollainen pieni edes syö paljoa!
Olen sitä mieltä että jos lapsi on välipala-aikaan päiväkodissa niin tietenkin pitää saada välipalaa. Lapsen parasta pitäisi ajatella aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sen voi päätellä:
Koska luultavasti Heinin päiväkodissa jollain/joillain on jo se parempi keskiviikkovuoro käytössä, tai hänelle on sanottu (kuten minulle) että toiveen voi esittää mutta sitä ei ole pakko millään tavalla huomioida. Päiväkodin johtaja(t) päättää nämä.
Täällä ei muuten ole sitten kuin pari kaupungin järjestämää kerhoa. Niiden paikat menee heti. MLL:lla on jotakin vauvaperhekahvilaa, mutta sinne ei muilla lapsilla ole asiaa. Seurakunnalla on kerhoja, mutta niihin ei kirkkoon kuulumattomat vanhemmat välttämättä halua lapsiaan laittaa (ja tämän pitäisi olla kaikille fine). Perhetupa löytyy, mutta siellä ei välttämättä ole samoja lapsia joka viikko eikä siellä ryhmäydytä ja tutustuta niin kuin päiväkodeissa. Avoimia päiväkoteja ei ole. Puistotätejä ei todellakaan ole.
Leikkipuistot on päivisin tyhjiä. Tai sitten siellä leikkii päiväkotiryhmiä ja silloin niihin ei mielellään saisi mennä.
Terveisiä Lahdesta.
Meilläpäin kaksi kotiäitiä toimii puistotäteinä. Toinen kolmena aamupäivänä sen kolme tuntia ja toinen kahtena aamupäivän sen kolme tuntia. Siihen saa kaupungilta avustusta ja heidän omat lapsensa hoituvat siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä päivähoitomaksua sinä maksat jos hoidat omat lapsesi? Ja paljonko muka kotihoidontuesta maksetaan veroa? Noin viiden minuutin päivähoidon verran.
Olen osa-aikatoissä käyvä ja maksan sitä osapäivähoidon päivähoitomaksua. Täällä kuitenkin tarjotaan nyt ratkaisuksi sitä, että hoida se lapsesi itse ja järjestä viriketoimintaa jne. Ja tiedoksi, että päivähoitoa kustannetaan myös lapsettomien verovaroista. Olen tästä lystistä maksanut siis jo kauan ennen kuin sian omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sen voi päätellä:
Mutta edelleen se Tiina sai jutun perusteella VALITA sen päivittäisen 8.30-12.30 hoidon. Väitätkö sinä nyt, että Lahdessa osa vanhemmista saa valita tietyistä vaihtoehdoista, mutta osa ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI JUMALAUTA TÄTÄ PALSTAN LUKUTAITOA!!! Tuo sanotaan TUOSSA ALOITUKSEENKIN LINKATUSSA JUTUSSA!
Laitatko suoran lainauksen siitä kohdasta, jossa kerrotaan päiväkodin määränneen sen 11 - 15 hoitoajan? En vaan itse löydä.
" Vielä viime vuonna me saimme itse päättää ajat ja päivät, kunhan vain puljasimme sen kahteenkymmeneen viikkotuntiin. Jos mä saisin yhä päättää itse, mun lapsi olisi hoidossa joka toinen päivä aamuyhdeksästä iltapäivä kolmeen."
Niin, tuo kommentti on Lehtosen suusta, jonka lapsi ei ole hoidossa 11-15 vaan 8.30-12.30 aivan eri sopimuksella kuin tuon Nikulan lapsi, jonka hoitoaika on siis keskiviikkoisin 11-15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta samassa jutussa kerrotaan, että on mahdollista valita myös 8.30-12.30 hoito joka päivälle. Miksi äiti ei ole halunnut sitä?
Mitä perkeleen tampioita täällä oikein on??? Ihmeellistä miten osaat kirjoittaa ihan selvää suomea vaikka lukeminen ei luonnistu lainkaan.
Eli se vanhempi on ollut hoidossa jo kaksivuotiaana? Vaikka äiti kotona.