Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten koulu on liian raskasta

Vierailija
11.09.2016 |

Minulla on neljä lasta, kaikki alakouluikäisiä. Yhdet kaksoset, jotka ovat samalla luokalla. Kaksi muuta eri luokka-asteilla 3-6-luokilla.
Juuri tuli opettajalta wilma-tiedote, jossa sanottiin että on vanhempien vastuulla että läksyt on tehty. Mitä ihmettä?
Opettaja ei merkitse läksyjä wilmaan kun se ei kuulu hänen toimenkuvaansa. Jos tulee läksyunohduksia enemmän, pidetään kasvatuskeskustelu vanhempien kanssa että miksei olla varmistettu että ne on tehty.

Jos on vaikkapa sairaana, pitää läksyt kysyä kaverilta. Vaikka pojat laittaa läksykyselyä koko luokan pojille whatsappissa, tekstiviestinä ja vielä instassakin, kukaan ei anna läksyjä. Osa sanoo suoraan että en jaksa sanoa niitä, tai ***tuilee jotain epämääräistä. Sama on 5-luokkalaisen luokalla, hyvä jos yhdeltä saa jonkun tolkun vastauksen.

Sitten läksyjen määrästä. Esim. 5-luokkalaisella saattaa tulla seuraavaksi päiväksi 3 sivua laskuja, joista osa on vaikeita päättelytehtäviä. Historian läksyksi tehdä lyhennelmä kappaleen olennaisimmista asioista ja tehtävät. Englannista sanakoe seur.päiväksi ja kappaleen suomennus kotona+työkirjan tehtävät. Äidinkielestä lukea 5-sivuinen kirjan teksiti ja 7 tehtävää siitä.
Eikä tässä vielä kaikki. Opettaja vaatii että kerran kuukaudessa luetaan kirja ja thdään siitä arvostelu. Näin syksyllä vielä pitää palauttaa kesällä tehty kasvio ym ym.

Onko nykykoulu näin vaativaa kaikilla, vai onko lastni koulu poikkeus? Minulla on vastuu lasten koulunkäynnistä opettajan mukaan. Lisänä kotityöt ja päivätyö.

Kommentit (215)

Vierailija
121/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on opettajan vastuulla merkitä läksyt myös wilmaan. Yläkoulussa ja lukiossa tämä on itsestäänselvyys, miksei sitten ala-asteella? Tuo läksymäärä kuullostaa kyllä paljolta... voisiko olla että lapsi ei tunnilla keskity olennaiseen ja sen takia läksyt kasaantuvat? Toi opettajan kirjanluku homma kuullostaa omaan korvaan ihan hyvältä idikseltä, muutama sivu joka ilta niin kirja on luettu alta aikayksikön. 

Vai itsestäänselvyys... Ei todellakaan ole opettajan asia muistuttaa yläasteelaisia /lukiolaisia läksyistä. Kyllä tossa iässä itse jo osataan huolehtia sen verran omista asioita, että kirjaa läksyt ylös tunnilla tai kyselee muilta mitä tuli läksyksi. Vai lähettääkö sun pomo iltaisin viestiä et mitä huomenna pitää tehdä töissä? Meillä ei lukiossa ja yläasteella kertaakaan laitettu wilmaan läksyjä.

T: keväällä lukiosta valmistunut.

Vierailija
122/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5. luokkalaisen äitimyöskin, minusta läksymäärä kuulostaa paljolta jos joka päivä on noin paljon läksyjä. Lukudiplomi on pakollinen, eli ne kuusi kirjaa pitää lukuvuoden aikana lukea, vaikuttaa suomen arvosanaan. Lisäksi pitää vuoden aikana lukea kahdeksan englanninkielistä kirjaa ja tehdä neljästä lukudiplomin "raporttia" vastava paperi. Matikasta tulee läksyä yleensä n. aukeama, suomesta samoin. Englannista tulee enemmän läksya ja kerran viikossa on spellingtest, eli 12 sanaa, jotka pitää opetella ja muodostaa niiden ympärille lause. Mutta ei läksyihin kauheasti aikaa mene. Työläintä on tuo lukeminen, kun pitää lukuvuoden aikana lukea yhteensä 14 kirjaa ja englanninope ei hyväksy mitään Mauri Kunnaksia, lukudiplomi menee listan mukaan.

Meillä opettaja on laatinut listan vanhempien yhteystiedoista, omien yhteystietojen laittamisen listalle voi kieltää laittamalla opettajalle viestin Wilmassa. Kukaan ei ole kieltänyt. Opettaja on jakanut lapset myös ns. läksypareiksi, niin että läksypari asuu lähekkäin ja pidemmän sairastumisen aikaan voi esim. viedä koulussa olevat kirjat ja muut sairastuneelle. Läksyt kysytään ensisijaisesti läksyparilta, mutta opettaja merkkaa ne muutenkin Wilmaan, eli tätä harvoin tarvitaan. Läksyt eivät tule Wilmaan viestinä vaan näkyvät omana kohtanaan omalla etusivulla. Vain siinä tilanteessa, että läksynä on esim. joku moniste tms. joka on jaettu tunnilla.

Lisäksi luokalla on kalenteri luokan nettisivuilla, joista löytyvät kokeet, liikuntatuntien sisältö ja muu erikseen muistettava.

Paljon opettajan viitseliäisyydestä kiinni. Meillä on hyvä opettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt kuulostaa paljolta. Tohon että jos kaverit ei anna läksyjä niin laita opelle viesti asiasta. Eihän ope tiedä ettei niitä läksyjä oikeesti anneta. Sun läksyjen valvomiseen riittää että näyttävät et ovat tehneet jotain.

Opettaja tietää läksyjen saamisen ongelman. Sanoi että muutama puhelinnumero ei riitä. Pitää kuulemma laittaa jokaiselle luokkalaiselle viestiä niin kauan että saa läksyt.

Ap

Laita vanhempien sähköpostirinkiin tästä. Se läksyjen saaminenhan on kaikkien vanhempien etu.

Mihin ihmeen sähköpostirinkiin?

Kai luokan vanhemmilla on toistensa yhteystiedot???

No ei todellakaan ole.

-toinen joka ihmettele sähköpostirinkiä

Kannattaisi olla. Sillä tämäkin ongelma hoituisi. Että vanhemmat keskenään katsoisi että lapset antavat todella toisilleen sen läksyavun.

Ei vittu... "Kannattais olla", koulukiusaajan vastaus faktaan, kun jotain ei ole. Kannattais olla :D

Öh. Miksette hoida sellaista? Heti saman tien vaikka alat hommata. Ei se muillakaan mistään tipahtwnut ole...

Kerro ratkaisu miten jos puolet luokan vanhemmista ei tähän lähde tai ole missään illoissa mukana?

Voi elämän kevät. Keräät niiltä aktiivisilta sitten. Jos on puolet eli 12 - 13 aktiivisinta niin kyllähän sieltä jo ne läksytkin saa.

12 aktiivista? :D :D Joo, kaikki on isoissa kouluissa ja silleen. Meillä tämä tarkoittaa n 4-5 aktiivista. Ei flunssakautena ole hirvittävän iso määrä.

Siis teillä on lapsella 8-10 oppilaan luokka?

Kyllä vain.

Erityisoppilas? No hän saa läksyt kyllä opeltakin.

Et liene erityisen välkky olevan. Ihan tavallinen koulu, pieni kyläkoulu. Niitäkin on näet olemassa.

Vierailija
124/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita läksyjä luokalle Wilmaan. Ihan siitä syystä, että luokassa on monen tasoisia oppilaita, ja annan heille läksyjä  kullekin oman etenemisen mukaan.

Myös nopeat/taitavat saavat läksyjä. Heille on mielestäni tärkeää antaa läksyjä,että oppivat kantamaan vastuunsa/kehittämään osaamistaan. Usein käy niin, että lahjakkaat oppilaat eivät opi tekemään työtä  myöhemmin yläkoulussa/lukiossa osaamisensa eteen, kun ovat aina oppineet suoriutumaan helpolla. Miettikää, kuinka paljon enemmän heillä olisi mahdollisuus kovalla työllä oppia...

Mä oon antanut koteihin ohjeistuksen, miten toimitaan, kun oppilas on poissa. Open tehtäviin ei kuulu infota erikseen läksyjä, mutta usein teen sen kuitenkin Wilman kautta kotiin, jos vain ennätän, koska kaikki - niin oppilas,vanhemmat kuin opekin hyötyvät tehdyistä  tehtävistä.

Toivon luokassa, että jokaiselle lähellä asuva voisi toimittaa kirjoja, vaikka postilaatikkoon jos ei sisälle asti. Läksyt tulee  hoitaa vaikka olisi ollut sairas, mutta jos on ollut liian sairas tehdäkseen läksyjä tai ei ole ollut kirjoja, oletan, että oppilas hoitaa tehtävät kuntoon tevehdyttyään. So simple. 

Vierailija
125/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lukea kirja kuukaudessa ja tehdä arvostelu? Ai kamala. Sehän olisi poissa ajasta, jonka lapset juoksevat pokemonien perässä.

Vierailija
126/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pahan kuuloista jos omilta luokkakavereilta ei voi kysyä läksyjä. Kannattaa ottaa puheeksi esimerkiksi vanhempainillassa.

Tosin urani aikana on ollut tapaus jossa koko luokka alkoi jättää vastaamatta tietyn oppilaan läksykyselyyn, koska kyseinen oppilas lähes päivittäin kysyi läksyjen perään ja yritti välillä kopioida tehtäviä ennen tunnin alkua. Muuten ystävyyssuhteiden suhteen yms ei ollut ongelmia. Eli luokkakaverit väsyivät jatkuvaan vastailuun ja vastavuoroisuuden puutteeseen tämän oppilaan osalta. Asiasta käytiin kyllä keskustelua luokan kesken.

Mielestäni kaikilla tulisi olla jokin mahdollisuus kysyä läksyjä. Jos muut oppilas eivät auta niin sitten se on opettajan tehtävä kertoa. ( halusi hän tai ei)

Kuitenkin koulussa pitää oppia myös kantamaan vastuuta koulunkäynnistään, joten ei luokkakavereita voi aina syyttää jos läksyt ovat tekemättä! Eli aina ensisijaisesti oma läksyjen merkkaus, kavereiden apu on vain varakeino.

Vierailija
127/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulumme wilmassa ei ole tuntiläksyjen merkitsemisominaisuus edes käytössä.

Jos muut eivät suostu antamaan läksyjä nostetaan tämä kiusaamisasia esille ja korjataan tilanne.

Vierailija
128/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läksymääriin kantaa ottamatta, olen kyllä ihmetellyt miksei niitä läksyjä voi opettaja merkitä Wilmaan. Ihan joka päivä, tästä ei todellakaan olisi paljoa vaivaa. Nyt läksyjen tekeminen/tekemättömyys riippuu paljon siitä, onko lapsi ymmärtänyt opettajan ohjeet oikein tai muistanut ottaa oikeat kirjat kotiin. Nämä voisi niin helposti tarkistaa, jos tieto vain olisi saatavilla. Tuollaista tietoa suorastaan pimitetään, mitä ihmettä? 

Merkkaaminen ei ole vaikeaa mutta minulla ( opettaja) menee yli 5 minuuttia välitunnista, kun merkkaan poissaolijat, tunnin aiheen ja oppilaille plussia ja miinuksia. Yllättävän pitkään siinä kuitenkin menisi ( käytännössä koko välitunti)jos tarinoisin joka tunnin kohdalta: läksyksi kpl 4 teksti kappaleeseen Itämeren talousalue ja yhteistyö, paitsi ei keltaista lisätietolaatikkoa. Sivulta 35 tehtävät 2-5 ja huom! Teht. 4c vaatii sivun 21 kuvion 12 soveltamista. Sanastosta toisen palstan sanat vihkoon suomeksi. Lisätehtävistä nopeimmille s.178 teht. 1-7.

Lisäksi välitunnilla etsin jo seuraavan tunnin materiaalit valmiiksi eli käytännössä välitunnista jää 2-3 min vessassa käyntiin tms. Kun on välituntivalvonta, en ehdi merkata mitään joten se jää koulun jälkeen tehtäväksi, jolloin en ehkä muista yhtä tarkkaan kenelle plussia pitikin merkata.

Vierailija
129/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä läksyjen wilmaan laittamisessa on niin hiivatin hankalaa? Itse laitan aina, niin tilanne on ainakin kaikille tasavertainen ja selkeä. T. Yläkoulun ope.

Se on ihan toimiva systeemi. Varsinkin kun yläkoululaisten mielestä olisi hauska vitsi antaa ihan väärät läksyt jollekin.

Minkälaisia nykyajan koululaiset ovat?? Kaveriinkaan (kehenkään?) ei voi luottaa, vaan annetaan vitsinä väärät läksyt? Apua! Olen silmät selälläni lukenut tätä ketjua. Toivottavasti, toivottavasti, toivottavasti osaan kasvattaa omista lapsistani toisia kunnioittavia! Onneksi olen tässä vasta alkutaipaleella tokaluokkalaisen ja eskarin kanssa, vielä ei ole mitään menetetty...

Kaunis ajatus. Mutta metsä ei tässä pakosti vastaa niinkuin sinne huudetaan. Vaikka itse annat läksyt muille niitä ei välttämättä itse kysyessä saa.

Olen varmaan todella sinisilmäinen kun en usko, että asia voi olla noin. Että KUKAAN, ei lapset, ei lasten vanhemmat ja ilmeisesti ei jonkun opettajakaan, suostu läksyjä antamaan?!? Tuossa kohtaa asia ei ole enää yksin lapsen vastuulla, vaan silloin on vanhemman aika älähtää ja se paikka ei kyllä ole av -palsta, vaan koulu, opettajat ja rehtori.

Tervetuloa maailmaan. Tuo on arkipäivää monessa paikassa.

Vierailija
130/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut koko ketjua lukea hämmennyin alun kommenteista. Miten tästäkin on saatu noin vaikeaa. :/

Mielestäni oppilaan itse kuuluisi kyllä huolehtia läksyistä. Meillä on käytössä "läksyvihko". Opettaja kirjoittaa tunnin lopussa taululle läksyt, lapsi kirjoittaa saman vihkoon. Jos ei itse muista tehdä niin minä voin tarkistaa viikosta onko oikeat tehtävät tehty. Kun lapsi on ollut sairaana soitan luokkakaverin vanhemmalle joka kertoo mitä tuli läksyksi. Pitempien poissaolojen suhteen kysyn opettajalta alueet ja tehtävät joita käyty tunnilla ja sovitaan mitä tehdään kotona. Jos läksyt unohtuu merkata yms tai ei saada yhteyttä muihin, niin sitten tehdään aihealueen tehtäviä, ei se maailma kaadu jos kerran on väärät läksyt tehtynä, korkeintaan huomautus asiasta opettajan taholta ja lapsi muistaa taas itse kirjoittaa ylös. :)

KYSE OLI SIITÄ ETTÄ LÄKSYJÄ EI ANNETA KAVEREIDEN TOIMESTA JOS JOKU ON POIS.

Vierailija
131/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruu kirjoitti:

Mä en laita läksyjä luokalle Wilmaan. Ihan siitä syystä, että luokassa on monen tasoisia oppilaita, ja annan heille läksyjä  kullekin oman etenemisen mukaan.

Myös nopeat/taitavat saavat läksyjä. Heille on mielestäni tärkeää antaa läksyjä,että oppivat kantamaan vastuunsa/kehittämään osaamistaan. Usein käy niin, että lahjakkaat oppilaat eivät opi tekemään työtä  myöhemmin yläkoulussa/lukiossa osaamisensa eteen, kun ovat aina oppineet suoriutumaan helpolla. Miettikää, kuinka paljon enemmän heillä olisi mahdollisuus kovalla työllä oppia...

Mä oon antanut koteihin ohjeistuksen, miten toimitaan, kun oppilas on poissa. Open tehtäviin ei kuulu infota erikseen läksyjä, mutta usein teen sen kuitenkin Wilman kautta kotiin, jos vain ennätän, koska kaikki - niin oppilas,vanhemmat kuin opekin hyötyvät tehdyistä  tehtävistä.

Toivon luokassa, että jokaiselle lähellä asuva voisi toimittaa kirjoja, vaikka postilaatikkoon jos ei sisälle asti. Läksyt tulee  hoitaa vaikka olisi ollut sairas, mutta jos on ollut liian sairas tehdäkseen läksyjä tai ei ole ollut kirjoja, oletan, että oppilas hoitaa tehtävät kuntoon tevehdyttyään. So simple. 

Kumpa kaikki opet olisivatkin tällaisia. Hyvää jatkoa sinulle!!!

Vierailija
132/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt kuulostaa paljolta. Tohon että jos kaverit ei anna läksyjä niin laita opelle viesti asiasta. Eihän ope tiedä ettei niitä läksyjä oikeesti anneta. Sun läksyjen valvomiseen riittää että näyttävät et ovat tehneet jotain.

Opettaja tietää läksyjen saamisen ongelman. Sanoi että muutama puhelinnumero ei riitä. Pitää kuulemma laittaa jokaiselle luokkalaiselle viestiä niin kauan että saa läksyt.

Ap

Laita vanhempien sähköpostirinkiin tästä. Se läksyjen saaminenhan on kaikkien vanhempien etu.

No ei todellakaan ole.

Kannattaisi olla. Sillä tämäkin ongelma hoituisi. Että vanhemmat keskenään katsoisi että lapset antavat todella toisilleen sen läksyavun.

Ei vittu... "Kannattais olla", koulukiusaajan vastaus faktaan, kun jotain ei ole. Kannattais olla :D

Öh. Miksette hoida sellaista? Heti saman tien vaikka alat hommata. Ei se muillakaan mistään tipahtwnut ole...

Kerro ratkaisu miten jos puolet luokan vanhemmista ei tähän lähde tai ole missään illoissa mukana?

Voi elämän kevät. Keräät niiltä aktiivisilta sitten. Jos on puolet eli 12 - 13 aktiivisinta niin kyllähän sieltä jo ne läksytkin saa.

12 aktiivista? :D :D Joo, kaikki on isoissa kouluissa ja silleen. Meillä tämä tarkoittaa n 4-5 aktiivista. Ei flunssakautena ole hirvittävän iso määrä.

Kyllä vain.

Et liene erityisen välkky olevan. Ihan tavallinen koulu, pieni kyläkoulu. Niitäkin on näet olemassa.

Ja silti ei tieto kulje?

Vierailija
133/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut koko ketjua lukea hämmennyin alun kommenteista. Miten tästäkin on saatu noin vaikeaa. :/

Mielestäni oppilaan itse kuuluisi kyllä huolehtia läksyistä. Meillä on käytössä "läksyvihko". Opettaja kirjoittaa tunnin lopussa taululle läksyt, lapsi kirjoittaa saman vihkoon. Jos ei itse muista tehdä niin minä voin tarkistaa viikosta onko oikeat tehtävät tehty. Kun lapsi on ollut sairaana soitan luokkakaverin vanhemmalle joka kertoo mitä tuli läksyksi. Pitempien poissaolojen suhteen kysyn opettajalta alueet ja tehtävät joita käyty tunnilla ja sovitaan mitä tehdään kotona. Jos läksyt unohtuu merkata yms tai ei saada yhteyttä muihin, niin sitten tehdään aihealueen tehtäviä, ei se maailma kaadu jos kerran on väärät läksyt tehtynä, korkeintaan huomautus asiasta opettajan taholta ja lapsi muistaa taas itse kirjoittaa ylös. :)

KYSE OLI SIITÄ ETTÄ LÄKSYJÄ EI ANNETA KAVEREIDEN TOIMESTA JOS JOKU ON POIS.

Äläs nyt hermostu.

No sitten esimerkiksi: 1. Kysytään opettajalta. Ei opella ole oikeutta evätä tietoa läksyistä, jos oppilas on ollut hyvästä syystä paikalla.

2. Käsitellään koulun kanssa miksi kaverit eivät anna läksyjä. Onko taustalla kiusaaminen?

3. Neuvotellaan onko tarve perustaa uusi käytäntö siihen miten läksyistä saa tiedon, esim vanhempien yhteinen sähköpostirinki, wilma yms.

Ei kavereidenkaan ole kai lain mukaan pakko läksyjä kertoa. Olisihan se kivaa ja solidaarista yms mutta jokin muukin tapa pitää olla varalta, esim jos kaveritkaan ei tiedä läksyjä.

Vierailija
134/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettaja vaatii myös läksyjen tarkastamista. Eli vaikka olisikin niin onnekas, että lapsi olisi noheva ja vastuuntuntoinen, pitää ne läksyt käydä vielä päivittäin vanhemman kanssa läpi.

Vierailija
135/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei todellakaan ole.

Kyllä vain.

Ja silti ei tieto kulje?

Tiettyjen ihmisten kanssa, ei. Itselläni ei ole toistaiseksi ko ongelmia mutta vastasin vain tuohon ihmettelyyn siitä etteikö kaikilla ole luokkalaisten vanhempien tiedot. Ei monellakaan ole.

Vierailija
136/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä läksyjä muka voi kysyä opettajalta, open asenteessa vähän vikaa? Meillä ainakin jokainen opettaja on lähettänyt Wilmassa läksyt, jos lapset on olleet sairaana.

Tuo viidesluokkalaisen läksymäärä kuulostaa tosi paljolta, meillä viime vuonna viidesluokkalaiselle tuli mielestäni aika paljon läksyjä, kun oli joka päivä useammasta eri aineesta jokaisesta jotain, mutta ei lähellekään noin paljon. Miten matematiikasta voi edes tulla kolme sivua laskuja, kun yleensä koko tunnin aihealue on sen kolme sivua, mukaanlukien kotitehtävät? Tuollaisia määriä luulisi siis tulevan jos tunnilla ei ole tehnyt mitään.

Opettaja on sanonut että ei ole hänen asiansa auttaa läksyjen saamisessa. Olen kyllä muissa kouluissa tavannut opettajia jotka laittavat kaikki läksyt wilmaan. Juuri siksi että kukaan ei jäisi tietoa vaille. Tämä opettaja on asenteeltaan aika nuiva, epäkohtelias ja suorastaan ilkeä monesti muissakin asioissa, joten hänen asenteensa ei enää näiden vuosien jälkeen hämmästytä yhtään.

Ap.

Jos opettaja pyynnöstä huolimatta ei suostu kertomaan läksyjä ja silti rankaisee läksyjen tekemättä jättämisestä, on se ihan puhdasta kiusaamista. Itse ottaisin tuollaisessa tapauksessa yhteyttä rehtoriin, seikkaperäisesti kertoisin että läksyjä ei suostu kertomaan sen enempää opettaja kuin oppilaatkaan ja kokisin tämän olevan ilmiselvää koulukiusaamista ja vaatisin rehtorin ottamaan kantaa asiaan.

Ei ole opettajan tehtävä paapoa 11-vuotiasta, jos tämä on sosiaalisilta taidoiltaan niin onneton ettei kykene ottamaan läksyjä luokkalaisiltaan selville. Tuollainen on ihan perusvuorovaikutustaitoa lasten välillä.

Joskus ne sosiaaliset taidotkin on vain opeteltava, mikäli meinaa maailmassa selvitä. Ehkä tuon muksun kanssa tämä vaihe elämässä olisi siihen otollinen. Vanhemman kanssa voisivat esimerkiksi miettiä, ketä luokan oppilasta kannattaa asiasta lähestyä (ja miten!!), tai jos joku antaa tahallaan väärän läksyn, niin ei muuta kuin häntä pystyyn ja seuraavalla kerralla kysyy eri oppilaalta. Siinäkin saa kokemuksen periksi antamattomuudesta, ei kannata itse lannistua jos joku toinen leikkii apinaa.

Näistä opettajien paapomista pikku tohvelisankareista kasvaa niitä, joille aikanaan ammattiin opiskellessa pitää olla hojkseja ja helpotuksia ja erityisjärjestelyitä ja sittenkin ei meinaa opinnot onnistua kun ei ooe sitkeyttä eikä taitoja ratkaista asioita. Ei voi olla niin että ope hoitaa kaikki asiat ekaluokkalaisesta kaksikymppiseksi asti.

Vierailija
137/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei todellakaan ole.

Kyllä vain.

Ja silti ei tieto kulje?

Tiettyjen ihmisten kanssa, ei. Itselläni ei ole toistaiseksi ko ongelmia mutta vastasin vain tuohon ihmettelyyn siitä etteikö kaikilla ole luokkalaisten vanhempien tiedot. Ei monellakaan ole.

Eli et puhunutkaam 8 oppilaan luokasta vaan ihan tavallosesta 25 oppilaan luokasta jossa puolet on sanojesi mukaan aktiivisia eli se 10-13. Mikä oli ongelma?

Vierailija
138/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä läksyjä muka voi kysyä opettajalta, open asenteessa vähän vikaa? Meillä ainakin jokainen opettaja on lähettänyt Wilmassa läksyt, jos lapset on olleet sairaana.

Tuo viidesluokkalaisen läksymäärä kuulostaa tosi paljolta, meillä viime vuonna viidesluokkalaiselle tuli mielestäni aika paljon läksyjä, kun oli joka päivä useammasta eri aineesta jokaisesta jotain, mutta ei lähellekään noin paljon. Miten matematiikasta voi edes tulla kolme sivua laskuja, kun yleensä koko tunnin aihealue on sen kolme sivua, mukaanlukien kotitehtävät? Tuollaisia määriä luulisi siis tulevan jos tunnilla ei ole tehnyt mitään.

Opettaja on sanonut että ei ole hänen asiansa auttaa läksyjen saamisessa. Olen kyllä muissa kouluissa tavannut opettajia jotka laittavat kaikki läksyt wilmaan. Juuri siksi että kukaan ei jäisi tietoa vaille. Tämä opettaja on asenteeltaan aika nuiva, epäkohtelias ja suorastaan ilkeä monesti muissakin asioissa, joten hänen asenteensa ei enää näiden vuosien jälkeen hämmästytä yhtään.

Ap.

Jos opettaja pyynnöstä huolimatta ei suostu kertomaan läksyjä ja silti rankaisee läksyjen tekemättä jättämisestä, on se ihan puhdasta kiusaamista. Itse ottaisin tuollaisessa tapauksessa yhteyttä rehtoriin, seikkaperäisesti kertoisin että läksyjä ei suostu kertomaan sen enempää opettaja kuin oppilaatkaan ja kokisin tämän olevan ilmiselvää koulukiusaamista ja vaatisin rehtorin ottamaan kantaa asiaan.

Ei ole opettajan tehtävä paapoa 11-vuotiasta, jos tämä on sosiaalisilta taidoiltaan niin onneton ettei kykene ottamaan läksyjä luokkalaisiltaan selville. Tuollainen on ihan perusvuorovaikutustaitoa lasten välillä.

Joskus ne sosiaaliset taidotkin on vain opeteltava, mikäli meinaa maailmassa selvitä. Ehkä tuon muksun kanssa tämä vaihe elämässä olisi siihen otollinen. Vanhemman kanssa voisivat esimerkiksi miettiä, ketä luokan oppilasta kannattaa asiasta lähestyä (ja miten!!), tai jos joku antaa tahallaan väärän läksyn, niin ei muuta kuin häntä pystyyn ja seuraavalla kerralla kysyy eri oppilaalta. Siinäkin saa kokemuksen periksi antamattomuudesta, ei kannata itse lannistua jos joku toinen leikkii apinaa.

Näistä opettajien paapomista pikku tohvelisankareista kasvaa niitä, joille aikanaan ammattiin opiskellessa pitää olla hojkseja ja helpotuksia ja erityisjärjestelyitä ja sittenkin ei meinaa opinnot onnistua kun ei ooe sitkeyttä eikä taitoja ratkaista asioita. Ei voi olla niin että ope hoitaa kaikki asiat ekaluokkalaisesta kaksikymppiseksi asti.

Mun lapseni asuu ihan muualla kuin missä koulu on ja luokkakaverit. Eli emme tunne niitä muita. Paras kaverinsa on erityisoppilas joten häneltä ei kannata kyayä.

Vierailija
139/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että teillä on paljon ongelmia koulussa. Vanhempia ei kiinnosta oma vastuunsa, tai lastensa koulunkäynti. Opettaja ei jaksa enää välittää.

Vierailija
140/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Samaa mieltä. Oikean sairastumisen ollessa kyseessä opettajan tulisi kertoa läksyt ja lomatkan takia vanhemmat kysyvät tehtävät ennakkoon. Ne on asia erikseen. Mutta muuten, esimerkiksi huolimattomuudesta tai unohduksesta johtuvat läksyjen kyselyt eivät ole mielestäni opettajan murhe vaan silloin joko kysytään läksyt muilta tai sit jätetään yksinkertaisesti tekemättä ja otetaan sanktio vastaan ja muistetaan sit enskerralla paremmin. Oppitaan ettei aina voi luottaa siihen että joku muu tekee asiat mun puolesta, vaan omista läksyistä pitää ottaa vastuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan