Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten koulu on liian raskasta

Vierailija
11.09.2016 |

Minulla on neljä lasta, kaikki alakouluikäisiä. Yhdet kaksoset, jotka ovat samalla luokalla. Kaksi muuta eri luokka-asteilla 3-6-luokilla.
Juuri tuli opettajalta wilma-tiedote, jossa sanottiin että on vanhempien vastuulla että läksyt on tehty. Mitä ihmettä?
Opettaja ei merkitse läksyjä wilmaan kun se ei kuulu hänen toimenkuvaansa. Jos tulee läksyunohduksia enemmän, pidetään kasvatuskeskustelu vanhempien kanssa että miksei olla varmistettu että ne on tehty.

Jos on vaikkapa sairaana, pitää läksyt kysyä kaverilta. Vaikka pojat laittaa läksykyselyä koko luokan pojille whatsappissa, tekstiviestinä ja vielä instassakin, kukaan ei anna läksyjä. Osa sanoo suoraan että en jaksa sanoa niitä, tai ***tuilee jotain epämääräistä. Sama on 5-luokkalaisen luokalla, hyvä jos yhdeltä saa jonkun tolkun vastauksen.

Sitten läksyjen määrästä. Esim. 5-luokkalaisella saattaa tulla seuraavaksi päiväksi 3 sivua laskuja, joista osa on vaikeita päättelytehtäviä. Historian läksyksi tehdä lyhennelmä kappaleen olennaisimmista asioista ja tehtävät. Englannista sanakoe seur.päiväksi ja kappaleen suomennus kotona+työkirjan tehtävät. Äidinkielestä lukea 5-sivuinen kirjan teksiti ja 7 tehtävää siitä.
Eikä tässä vielä kaikki. Opettaja vaatii että kerran kuukaudessa luetaan kirja ja thdään siitä arvostelu. Näin syksyllä vielä pitää palauttaa kesällä tehty kasvio ym ym.

Onko nykykoulu näin vaativaa kaikilla, vai onko lastni koulu poikkeus? Minulla on vastuu lasten koulunkäynnistä opettajan mukaan. Lisänä kotityöt ja päivätyö.

Kommentit (215)

Vierailija
161/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni luokkahuoneessa on luokat 4-6 ja oppilaita 4. Ei ole erityisluokka vaan maalaiskoulu.

Vierailija
162/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni luokkahuoneessa on luokat 4-6 ja oppilaita 4. Ei ole erityisluokka vaan maalaiskoulu.

Ja ongelma on silti se että muita vanhempia ei tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin itse kannatan sitä että lapsella on sellaiset välit luokkatovereihin että läksyjen kysyminen on helppoa.

Entäs kiusatut lapset? Toivottavasti et tarkoittanut vihjata, että syy on pelkästään hänen, jos läksyjä ei saa. Vähän sinnepäin tuo lauseesi viittaa. Muuten olisit kai sanonut, että kannatat sitä, että luokassa on hyvä henki, jotta jokainen uskaltaa kysyä keneltä vaan.

Vierailija
164/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossakin voi vastuuopettajat merkitä tehtävät ja ohjeet oodiin tai sähköpostiin, mutta alakoulussa pitää muistaa itse ja jos on poissa niin ei kerrota sitten mitenkään. Helpottaisihan se oppilaiden, vanhempien ja niiden opettajien elämää kun ne läksyt ois aina wilmassa.

Onko tässä nyt joku opettajan valtataistelu menossa.

Eiköhän me opiskelijat olla niitä jotka on juurikin oppinut ottamaan vastuun omasta opiskelusta, pääsykokeisiin luvusta yms eikä tukeuduta mihinkään wilma-muistutuksiin. Aika saamattomia ois varmaan opiskelijatkin jos yliopistoon asti vahdittaisiin että läksyt tulee tehtyä. Parempi ala-asteella oppia huolehtimaan omasta opiskelusta, niin sitten yliopistossa voi nauttia siitä luksuksesta jos joku proffa jaksaa päivitellä moodlea. ;)

Vierailija
165/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin itse kannatan sitä että lapsella on sellaiset välit luokkatovereihin että läksyjen kysyminen on helppoa.

Entäs kiusatut lapset? Toivottavasti et tarkoittanut vihjata, että syy on pelkästään hänen, jos läksyjä ei saa. Vähän sinnepäin tuo lauseesi viittaa. Muuten olisit kai sanonut, että kannatat sitä, että luokassa on hyvä henki, jotta jokainen uskaltaa kysyä keneltä vaan.

En tarkoittanut. En ajatellut että sanavalintani otettaisiin noin kirjaimellisesti ja irrotettaisiin yksittäisenä lauseena.

Vertasin kahta edellistä viestiä, joihin kommenttini kohdistui: toisessa vanhempi pyrki auttamaan lastaan ystävyyssuhteiden muodostamisessa ja yritti itse luoda suhteita kavereiden vanhempiin, jotta voisi kysyä tehtäviä heiltä. Toisessa taas tämä ei ollut vaihtoehto, joten vanhempi oli ratkaissut asian tekemällä aihealueen tehtäviä eteenpäin.

Mielestäni ensimmäinen tapa olisi parempi, jos se on mahdollista tehdä, eli kannustetaan ja autetaan lasta solmimaan kaveruus joka mahdollistaisi läksyjen kysymisen.Mutta aina ei tämä tietenkään toimi ihan lapsesta riippumattomista syistä, (esim ennestään tiivis ja torjuva uusi luokka), tällöin toinen tapa on ihan hyvä kunhan läksyt tulee tehtyä.

Ei todellakaan ole lapsen vika jos muut eivät anna läksyjä! Koen kuitenki että vanhempana voin yrittää juurikin luoda tuota hyvää luokkahenkeä ja mahdollistaa sen että kaikki voivat kysyä läksyjä toisiltaan ja samalla helpottaa lapseni opiskelua

Aina se ei tietenkään onnistu.

Selvenikö mitä tarkoitin?

Vierailija
166/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä läksyjen wilmaan laittamisessa on niin hiivatin hankalaa? Itse laitan aina, niin tilanne on ainakin kaikille tasavertainen ja selkeä. T. Yläkoulun ope.

Se on ihan toimiva systeemi. Varsinkin kun yläkoululaisten mielestä olisi hauska vitsi antaa ihan väärät läksyt jollekin.

Minkälaisia nykyajan koululaiset ovat?? Kaveriinkaan (kehenkään?) ei voi luottaa, vaan annetaan vitsinä väärät läksyt? Apua! Olen silmät selälläni lukenut tätä ketjua. Toivottavasti, toivottavasti, toivottavasti osaan kasvattaa omista lapsistani toisia kunnioittavia! Onneksi olen tässä vasta alkutaipaleella tokaluokkalaisen ja eskarin kanssa, vielä ei ole mitään menetetty...

Kaunis ajatus. Mutta metsä ei tässä pakosti vastaa niinkuin sinne huudetaan. Vaikka itse annat läksyt muille niitä ei välttämättä itse kysyessä saa.

Olen varmaan todella sinisilmäinen kun en usko, että asia voi olla noin. Että KUKAAN, ei lapset, ei lasten vanhemmat ja ilmeisesti ei jonkun opettajakaan, suostu läksyjä antamaan?!? Tuossa kohtaa asia ei ole enää yksin lapsen vastuulla, vaan silloin on vanhemman aika älähtää ja se paikka ei kyllä ole av -palsta, vaan koulu, opettajat ja rehtori.

Tervetuloa maailmaan. Tuo on arkipäivää monessa paikassa.

No kiitos! Mutta edelleenkään en ymmärrä, että jos tilanne on tuo, niin levitellään vain käsiä kun elämä on. Melkein voisin jo tähän todeta, että oma moka. Keinoja on, jos on tahtoa. Kyse nyt on kumminkin vain läksyistä.

Ihan noin esimerkkinä kun oma lapseni oli ensimmäisen kerran pois koulusta, laitoin viestin erään lähellä asuvan luokkakaverin äidille, että voisiko mikko tuoda emmalle, läksyt kun emma on kipeä. Kun tämä oli sovittu, laitoin opelle viestin Wilmaan, että emma on kipeä ja mikon kanssa on sovittu että hän tuo emman läksyt ja tadaa! emma sai läksynsä. Jatkossa tästä tuli käytäntö ja sama toimii myös toiseen suuntaan. Ja harvoinpa noita sairauspoissaoloja tulee, pari kertaa vuodessa, että ei ylivoimainen vaiva kellekään.

No tadaa, kivat emmalle, mutta täälläpäin ei 5-9-luokkalaisten vanhemmat enää sovi eikä hoida kenenkään lasten läksyjä eikä kirjojen tuomisia. Ei kenenkään. Eikä opettaja pyydä muita viemään kenellekään kirjoja.

T. ohis

Vierailija
167/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailkaapa kaukovainion koulun nettisivuilla (Oulu), ja klikatkaa vasemmasta reunasta kohtaa läksynäytöt. Matalan tason tukea parhaimmillaan. Kaikki luokkien läksyt näkyvät ilman mitään kirjautumista. Todella kätevää, jos lapsi on ollut sairaana tai poissa. Muutenkin olen ollut tosi tyytyväinen tuohon lasteni kouluun.

Vierailija
168/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt kuulostaa paljolta. Tohon että jos kaverit ei anna läksyjä niin laita opelle viesti asiasta. Eihän ope tiedä ettei niitä läksyjä oikeesti anneta. Sun läksyjen valvomiseen riittää että näyttävät et ovat tehneet jotain.

Opettaja tietää läksyjen saamisen ongelman. Sanoi että muutama puhelinnumero ei riitä. Pitää kuulemma laittaa jokaiselle luokkalaiselle viestiä niin kauan että saa läksyt.

Ap

Mä en tiedä yhdenkään lapseni luokkakaverin vanhempien nimeä saatikka puhelinnumeroa. Asumme eri alueella kuin muut lapset. Mitenkähän mun pitäisi toimia jos ope olisi sama kuin sun lapsella?

Vierailija
169/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 5. luokkalaisen äitimyöskin, minusta läksymäärä kuulostaa paljolta jos joka päivä on noin paljon läksyjä. Lukudiplomi on pakollinen, eli ne kuusi kirjaa pitää lukuvuoden aikana lukea, vaikuttaa suomen arvosanaan. Lisäksi pitää vuoden aikana lukea kahdeksan englanninkielistä kirjaa ja tehdä neljästä lukudiplomin "raporttia" vastava paperi. Matikasta tulee läksyä yleensä n. aukeama, suomesta samoin. Englannista tulee enemmän läksya ja kerran viikossa on spellingtest, eli 12 sanaa, jotka pitää opetella ja muodostaa niiden ympärille lause. Mutta ei läksyihin kauheasti aikaa mene. Työläintä on tuo lukeminen, kun pitää lukuvuoden aikana lukea yhteensä 14 kirjaa ja englanninope ei hyväksy mitään Mauri Kunnaksia, lukudiplomi menee listan mukaan.

Meillä opettaja on laatinut listan vanhempien yhteystiedoista, omien yhteystietojen laittamisen listalle voi kieltää laittamalla opettajalle viestin Wilmassa. Kukaan ei ole kieltänyt. Opettaja on jakanut lapset myös ns. läksypareiksi, niin että läksypari asuu lähekkäin ja pidemmän sairastumisen aikaan voi esim. viedä koulussa olevat kirjat ja muut sairastuneelle. Läksyt kysytään ensisijaisesti läksyparilta, mutta opettaja merkkaa ne muutenkin Wilmaan, eli tätä harvoin tarvitaan. Läksyt eivät tule Wilmaan viestinä vaan näkyvät omana kohtanaan omalla etusivulla. Vain siinä tilanteessa, että läksynä on esim. joku moniste tms. joka on jaettu tunnilla.

Lisäksi luokalla on kalenteri luokan nettisivuilla, joista löytyvät kokeet, liikuntatuntien sisältö ja muu erikseen muistettava.

Paljon opettajan viitseliäisyydestä kiinni. Meillä on hyvä opettaja.

Mun lapsella on 12km matkaa lähimmän luokkakaverin kotiin. Lukudiplomia ei ole käytössä, ei taida kuulu opetussuunnitelmaan.

Vierailija
170/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne läksyt saa viimeistään sitten, kun palaa taas kouluun. En minä ainakaan merkkaile unohduksia poissaolojen aikaisista läksyistä. Yleensä annan niihin läksyihin vielä aikaa mikäli poissaolo on ollut pitkä, pyydän näyttämään vaikkapa seuraavan viikon maanantaina.

Ja kirjoista saa myös tehdä omin päin esim. yhden kappaleen tehtävät kun on poissa. Jos ei olla koulussa ehditty yhtä pitkälle, niin aina on mahdollista saada lisätehtäviä tunneille.

Ylipäätänsä olen antanut koteihin ohjeen, että läksyjen tarkoitus on palata hetkeksi päivällä opittuihin asioihin. Jos niihin menee jostain syystä yli tunti (siis niin että oikeasti yrittää tehdä, mutta ei vaan pysty nopeampaan tahtiin), niin vanhemmat voivat laittaa Wilmaan viestin ja toivoa lisäaikaa läksyille.

Tämä siis on siis minun tyylini alakoulun luokanopettajana. Yksikään oppilas ei ole vielä käyttänyt väärin tätä systeemiäni, todella harvoin pyydetään lisäaikaa läksyille.

Vierailija
171/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä juuri on ongelmana nykypäivänä, että vanhemmat eivät ymmärrä omaa vastuutaan. Opettajan vastuulla on opettaa koulussa. Vanhemman vastuulla on kaikki mikä tapahtuu koulun ulkopuolella, eli myös se, että kotiläksyt tulee tehtyä. Ei niitä vanhemman kuulu tehdä, mutta huolehtia siitä että lapsi ne tekee. Vanhemman tulee tarkistaa joka päivä, että ne ovat tehty, ihan katsomalla tehtävät läpi, eikä vain kysymällä, että onko tehtynä.

Vierailija
172/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan lapsillasi menee läksyjen tekoon? 1-2 -luokkalaisella saisi kulua max. puoli tuntia ja 3-6 -luokkalaisella tunti. Jos menee kauemmin niin voi neuvotella opettajan kanssa määrän tai laadun muuttamisesta. Määränä tuo ei kuulosta järkyttävältä (ei toki vähäiseltäkään) kun vertaa monien muiden maiden läksymäärään.

Tuo läksyjen laittaminen Wilmaan on vähän kaksipiippuinen juttu. Lasten omaa vastuuta yritetään asteittain lisätä ykköseltä alkaen (monilla yrittää ihan vaikka vanhemmat tullanriisumaan ekaluokkalaista lastaan naulakolle aamulla) ja läksyt on hyvä harjoituskohde. Hankala on tuo sairaana oleminen. Opettajalla on usein aivan käsittämättön määrä viestejä ja puheluita opetustuntien jälkeen ja siihen päälle suunnittelut, valmistelut sekä mahdolliset kokoukset sekä arvioitavat työt. Itse ainakin pyrin (itsekkäästi?) välttämään "ylimääräisiä" viestejä koteihin. Omaa puhelinnumeroani en ole vanhemmille antanut ja työpuhelin menee kiinni kuudelta. Jos joku kysyy läksyistä kun olen jo kotona, en välttämättä osaa enää vastata sillä olen todennäköisesti jättänyt edellisen päivän sekä valmiiksi suunnitellun seuraavan päivän hommat koululle :)

T. Luokanope

Vierailija
173/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt kuulostaa paljolta. Tohon että jos kaverit ei anna läksyjä niin laita opelle viesti asiasta. Eihän ope tiedä ettei niitä läksyjä oikeesti anneta. Sun läksyjen valvomiseen riittää että näyttävät et ovat tehneet jotain.

Opettaja tietää läksyjen saamisen ongelman. Sanoi että muutama puhelinnumero ei riitä. Pitää kuulemma laittaa jokaiselle luokkalaiselle viestiä niin kauan että saa läksyt.

Ap

Laita vanhempien sähköpostirinkiin tästä. Se läksyjen saaminenhan on kaikkien vanhempien etu.

Yhdellä lapsista läksyjen tekeminen on hidasta ja työlästä. Tuntuu että siitä ei tule mitään, koko ajan saa tuuppia eteenpäin ja jeesata. Muuten tekee läksyjä vielä yölläkin. Ei ehkä pääse peruskoulun jälkeen edes ammattikouluun, kun vitosluokkakin on noin vaikea.

A.

Onko lapsella jotain eritystarpeita, joita ei ole virallisesti "diagnosoitu"? Tukiopetusta tai mahdollista saada apua esim. koulunkäyntiavustajalta?

Vierailija
174/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsekin annan sairastaneelle lisäaikaa tehdä jääneet hommat ja läksyt kuten 171 :)

T. Luokanope

Vierailija
175/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kake kirjoitti:

Sepä juuri on ongelmana nykypäivänä, että vanhemmat eivät ymmärrä omaa vastuutaan. Opettajan vastuulla on opettaa koulussa. Vanhemman vastuulla on kaikki mikä tapahtuu koulun ulkopuolella, eli myös se, että kotiläksyt tulee tehtyä. Ei niitä vanhemman kuulu tehdä, mutta huolehtia siitä että lapsi ne tekee. Vanhemman tulee tarkistaa joka päivä, että ne ovat tehty, ihan katsomalla tehtävät läpi, eikä vain kysymällä, että onko tehtynä.

Voi luoja. Ei mitään järkeä. Lapsille vastuuta omasta työstään, eli koulusta. Koulusta sitten sanktiot (läksyparkki tms.) jos läksyt ovat jääneet tekemättä. Sen verran vanhempien kuuluu huolehtia, että lapselle jää riittävästi rauhallista aikaa läksyjen tekoon joko niin ettei ole kavereita, tai kaverin kanssa, jos se sujuu. Eikä liikaa harrastuksia.

Olen se kolmen kouluikäisen äiti, joka ei ole ikinä käynyt lapsen läksyjä läpi. Tai kuulustellut kokeeseen. Kutosen lopulla esikoisella oli pari kasia, ysejä ja pari kymppiä todistuksessa.

Vierailija
176/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laita vanhempien sähköpostirinkiin tästä. Se läksyjen saaminenhan on kaikkien vanhempien etu.

Mihin ihmeen sähköpostirinkiin?

Kai luokan vanhemmilla on toistensa yhteystiedot???

No ei todellakaan ole.

-toinen joka ihmettele sähköpostirinkiä

Kannattaisi olla. Sillä tämäkin ongelma hoituisi. Että vanhemmat keskenään katsoisi että lapset antavat todella toisilleen sen läksyavun.

Ei vittu... "Kannattais olla", koulukiusaajan vastaus faktaan, kun jotain ei ole. Kannattais olla :D

Öh. Miksette hoida sellaista? Heti saman tien vaikka alat hommata. Ei se muillakaan mistään tipahtwnut ole...

Kerro ratkaisu miten jos puolet luokan vanhemmista ei tähän lähde tai ole missään illoissa mukana?

No jos puolet vanhemmista on niin luulisi sen riittävän. Ne on kuitenkin se porukka, joita lasten koulunkäynti mitä ilmeisimmin kiinnostaa.

Vierailija
177/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailkaapa kaukovainion koulun nettisivuilla (Oulu), ja klikatkaa vasemmasta reunasta kohtaa läksynäytöt. Matalan tason tukea parhaimmillaan. Kaikki luokkien läksyt näkyvät ilman mitään kirjautumista. Todella kätevää, jos lapsi on ollut sairaana tai poissa. Muutenkin olen ollut tosi tyytyväinen tuohon lasteni kouluun.

Juuri noin pitää toimia. Meidän lapset ovat käyneet koulua USAssa ja siellä oli sama menetelmä jo 10 v sitten.

Vierailija
178/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan lapsillasi menee läksyjen tekoon? 1-2 -luokkalaisella saisi kulua max. puoli tuntia ja 3-6 -luokkalaisella tunti. Jos menee kauemmin niin voi neuvotella opettajan kanssa määrän tai laadun muuttamisesta. Määränä tuo ei kuulosta järkyttävältä (ei toki vähäiseltäkään) kun vertaa monien muiden maiden läksymäärään.

Tuo läksyjen laittaminen Wilmaan on vähän kaksipiippuinen juttu. Lasten omaa vastuuta yritetään asteittain lisätä ykköseltä alkaen (monilla yrittää ihan vaikka vanhemmat tullanriisumaan ekaluokkalaista lastaan naulakolle aamulla) ja läksyt on hyvä harjoituskohde. Hankala on tuo sairaana oleminen. Opettajalla on usein aivan käsittämättön määrä viestejä ja puheluita opetustuntien jälkeen ja siihen päälle suunnittelut, valmistelut sekä mahdolliset kokoukset sekä arvioitavat työt. Itse ainakin pyrin (itsekkäästi?) välttämään "ylimääräisiä" viestejä koteihin. Omaa puhelinnumeroani en ole vanhemmille antanut ja työpuhelin menee kiinni kuudelta. Jos joku kysyy läksyistä kun olen jo kotona, en välttämättä osaa enää vastata sillä olen todennäköisesti jättänyt edellisen päivän sekä valmiiksi suunnitellun seuraavan päivän hommat koululle :)

T. Luokanope

Sehän olisi hienoa, jos lapsille annetaan vastuuta ym. Mutta luokassa on myös niitä joilta homma ei onnistu. Nykyään kun laitetaan kaikki sinne samaan luokkaan, ja yritetään pitää ne siellä ilman mahdollisuutta mihinkään erityiseen. Entäs koulukiusatut? Haluavatko he soitella luokkatovereille? Minusta ei ole iso teko laittaa läksyjä näkyville esim nettiin. Vähenisi se sovittelu opettajalle ja Toisaalta oppilaalta mahdollisuus laistaa käskyistä, kun ei tiennyt.

Vierailija
179/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn muiden opettajien kommentteihin, en itsekään jaksa varsinaisesti sakottaa tekemättömistä läksyistä. Korkeintaan laitan merkinnän unohduksesta, vasta kun merkintöjä alkaa tulla viikoittain puutun tilanteeseen ja keskustellaan miksi näin. Sairauden tai loman takia annan läksyt mielelläni. Kyselyt kertovat vain siitä että vanhempia kiinnostaa lapsen opiskelu. :) jos lapsi ei jaksa tunnilla keskittyä läksyjen kirjaamiseen kehotuksesta huolimatta, niin en läksyjä kerro töiden jälkeen. Vanhempainillassa olen sanonut, että silloin tehdään tunnilla käydyn alueen tehtäviä. Ala-asteella kirjoissa on usein selkeästi merkattu kotiin tehtäviä ja lisätehtäviä ettei ole vaikea arvata mitä on tullut läksyksi. Jos oppilas on jotain tehnyt kotona en anna merkintää vaikka osa tehtävistä olisikin vääriä.

Läksyjen teossa on tarkoitus palauttaa mieleen tunnin asioita ja tukea oppimista. En anna niitä kiusallani.

Läksyistä huolehtiminen on myös itsenäisyyden opettelua. Miellän sen samaan kategoriaan kuin sen, että koulussa pitää oppia työskentelemään muita häiritsemättä ja ettei oppilasta täytyisi vielä kolmannella luokalla muistuttaa laittamaan takkia ulos mennessä. Ihan hyviä taitoja oppia.

Vierailija
180/215 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läksyjä joutuu säännöllisesti kysymään muilta poissaolojen takia, niin pitäisikö siihen poissaolon syyhyn keskittyä ennemmin, kuin siihen mistä läksyt saa?

Jos sen pari päivää on poissa flunssakausina niin, eihän siinä ole ongelmaa, kouluun vain ja sitten kysytään mistä jäi pois ja tehdään tehtävät sitten parannuttua. Eihän opettaja voi vaatia että tehtäviä tehdään kipeänä. Ei se pari tehtävää vaikuta, vaikka jäisikin tekemättä, jos muuten suurin osa kouluvuodesta ollaan paikalla ja kotitehtävät tulee tehtyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä