Mustamaalauskampanja. Mitä tehdä?
Onko kenelläkään kokemusta jonkun henkilön harjoittamasta mustamaalauskampanjasta?
Tuntemani henkilö kertoo minusta yhteisille tutuille asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Olen yrittänyt olla välittämättä asiasta, mutta kun koko ajan huomaan yhteisten tuttujen asenteen minua kohtaan muuttuneen, niin tuntuu pahalta. Kyse on työympäristöstä, johon tulee koko ajan uusia ihmisiä yhteisiksi tuttaviksi. Hän on erittäin hurmaava, ulospäin suuntautunut, ja luo kontakteja myös näihin uusiin ihmisiin. Minä olen ujo ja lämpenen hitaammin uusille ihmisille. Pelkään, että myös nämä uudet ihmiset saavat minusta väärän kuvan. Toivon, että ihmiset kyllä huomaavat, että en ole sellainen, miksi mustamaalaaja minua väittää. Hän on todella vakuuttava ja uskoin häntä aikoinaan, kun hän puhui minulle muista ihmisistä tiettyjä asioita. Vasta vähitellen huomasin hänen olevan ilkeä yms. ja viilensin tarkoituksella välejä. Mutta sen viilentämisen takia hän ilmeisesti alkoi mustamaalata minua.
Minulla on töissä hyviä ystäviä, jotka eivät häntä uskoisi, mutta heille hän ei ole puhunut minusta pahaa. Mustamaalausta hän tuntuu tekevän ihmisille, joiden kanssa olen tekemisissä vain vähän. Eli minulla ei ole oikein luontevaa tilaisuutta oikoa hänen puheitaan enkä usko sen edes auttavan. Taitaisin vaan vaikuttaa hullulta yrittäessäni kertoa asioiden todellista laitaa. Hänellä on perhe, mitä minulla ei ole, ja hän on korkeammassa asemassa kuin minä. Paperilla hän vaikuttaa kaikin puolin uskottavammalta ja on myös todella hyvä puhumaan, mitä minä taasen en ole.
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Pitääkö vaan yrittää kestää? :)
Kommentit (6)
Jos ei suoraan ole jäänyt kiinni puheistaan, on niihin vaikea puuttua. Ainoa, mitä voit toistaiseksi tehdä, on että olet oma, ammattilainen itsesi. Olet kohtelias hänet tavatessasi, mutta pidät etäällä asioistasi. Pikkuhiljaa muut huomaavat hänen toimintatapansa ja hän "löytää paikkansa" .
Oma kokemus on vähän samanmoinen. Isossa yhteishankkeessa oli osahankkeita, joista yhtä vedin minä ja toista kolleega. Tää toinen oli todella innovatiivinen ja äärimmäisen omaehtoinen. Hänelle riitti ideoita vaikka mihin ja hänen oli vaikea käsittää, että hänellä olisi ollut riittävästi työtä omassa hommassaan. Monet kerrat yritti tulla mun hankkeeseen päsmäröimään ja jouduin tosi tiukasti sanomaan, että se on mun hanke, johon hän ei koske. Puhui pahaa kaikista selän takana, kun pyrki kaveeraamaan muiden kanssa. Varmasti myös minusta. Olen kuitenkin jo niin ammattilainen, että rajasin häntä pois omista jutuista. Lopulta ajatui isoihin erimielisyyksiin esimiesten kanssa eikä saanut jatkaa hankkeensa seuraavassa vaiheessa. On tosi katkera ja kehuskelee edelleen ympäriinsä, kuinka kehitti sekä omansa että minun hankkeen. Kaikki, joita asia koskee, tietää miten asia oikeasti on, joten lähinnä säälittää tuo hänen huseeraamisensa.
Anna ihmisten tehdä itse sinusta omat johtopäätökset, eihän kukaan voi olla niin perässävedettävä että tekee jostain mielipiteen sen perusteella mitä joku muu sanoo.
Kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen vahvistaa, ensin lannistaa mutta sitten vahvistaa, kun opit olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Mulla on se hyvä juttu että työyhteisö on hyvä eikä kukaan katso kieroon vaikka tiedän, että puheita liikkuu tämän yhden katkeran kertomana. Itse ajattelen tai tiedän että kyseinen juorujenlevittäjä ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä ja siitä katkeruus. Luotan myös muiden kykyyn muodostaa omia mielipiteitä minusta, kun olen reilu ja ystävällinen. Alkukuuntelun jälkeen paskanlevittäjää aletaan karsastaa ja ne jotka näin eivät tee, eivät ole muutenkaan luottamuksen arvoisia.
Ei ole mustaa valkoisella puheista enkä haluaisi alkaa puhua esimiehelle tms. Kestän vielä ja katson, mihin suuntaan homma etenee. Kukaan ei ole alkanut karttaa minua ja töissä on paljon minusta oikeasti pitäviä ihmisiä. Nyt tuntuu pahalta, mutta ehkä tämä sitten jossain vaiheessa vahvistaa. Kiitos teille, jotka vastasitte :)
Alat puhua kahvitauolla, asioiden oikeasta laidasta. Esim. työkaveri väittänyt, että veit koirasi piikille, kun et jaksanut lenkittää, niin harmittelet työkavereille, kun koira kuoli vanhuuteen, oli hyvä koira. Työkaverit alkavat sitten pitää tuota mustamaalaajaa hulluna.
Olet tainnut törmätä narsistiin.
Puhu esimiehelle. Tee asiasta työsuojeluasia, aloita pomosta ja jos se ei auta, liitto ja ennenkaikkea työterveys auttavat. Ei tuollaista pidä sietää ja kärsiä.