Ikävät seuraukset aiheettomasta lastensuojeluilmoituksesta
Meistä teki joku nimettömän ja tekaistun lastensuojeluilmoituksen keväällä. Ilmoitus itsessään oli täysin älytön, ja sosiaalityöntekijätkin sen tajusivat, mutta halusivat silti laittaa meidät prosessiin, tai kai se oli sääntöjen mukaan pakkokin, eli meille seurasi ensin parin kuukauden piinallinen odottelu, ja sen jälkeen kotikäynti, joka oli aivan kamala stressi, mutta käynnillä työntekijät totesivat, että on tosiaan ihan tuulesta temmattu ilmoitus. Ilmoituksen teki hyvin todennäköisesti häiriintynyt naapurimme, koska hän ei siedä sitä, että lapsemme pelaavat pallopelejä pihallamme. Hän on valittanut noista pallopeleistä useita kertoja taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän kautta, vaatinut esim korvauksia kun joutuu kuuntelemaan lasten ääntä, valittanut nurmikon kunnosta yms aivan älytöntä. Lapsemme eivät pelaa hänen pihallaan eikä nurmikkomme ole kärsinyt peleistä. Lapset eivät myöskään potki palloa seinään tms vaan pelaavat ihan normaalisti pihassa.
Minulle oli valtava shokki saada kirje lastensuojelusta, jossa ilmoitettiin että meistä on tehty tällainen ilmoitus ja siitä seuraavat toimenpiteet. Tuntui kamalalta ja mielivaltaiselta, että joku tuntematon tulee kotiimme arvostelemaan meitä ja lapsiamme. Järki sanoi että mitään syytä ilmoitukseen ei ole, mutta se sisälsi sen verran ilkeitä ja henkilökohtaisia väitteitä, että ne menivät kyllä ihon alle. Koko sen ajan, kun odotimme kotikäyntiä, vähensin sosiaalista elämäämme, en halunnut kutsua meille toisia lapsiperheitä kylään, tai leikkiä lasten kanssa pihassa. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt ehkä hakea sairaslomaa töistä, koska stressasin niin paljon ja nukuin huonosti. Mietin, miksi joku sanoo noin ilkeitä asioita meistä, ja miten paljon pahaa voi kenelle tahansa aiheuttaa suutuksissaan nimettömänä, koska ilmoituksesta seuraa aina tämä kamala kotikäynti ja piinallinen odotus. Lapsemmekin ovat jo aika isoja, joten emme oikein tienneet miten tämä vaikutti heihin.
Nyt kesän jälkeen tajuan, ettemme ole vieläkään toipuneet. Emme syöneet kertaakaan pihallamme kesällä, koska emme halua naapurin kuuntelevan juttujamme ruokapöydässä. Emme kertaakaan kutsuneet ystäviä meille grillaamaan tai syömään kesällä. En enää vie pyykkejä pihalle kuivumaan, niin että hän näkisi ne. Tuntuu ihan hullulta, mutten tunne oloani turvalliseksi omassa pihassamme, vaan pelkään irrationaalisesti, että hän kyttää ja kuuntelee, ja tekee taas uusia ilmoituksia.
Lapseni putosi puusta (ei edes minun valvonnassani) ja sai kipsin. Pelkään nyt että siitäkin tehdään ilmoitus, ja jotenkin väännetään se lastensuojeluasiaksi. Lisäksi joka kerta, kun esiteini korottaa ääntään kotona, pelkään hysteerisesti että naapuri siellä jo näpyttelee sos.toimiston puhelinnumeroa. Olemme ihan tavallinen perhe, jonka sosiaalityöntekijätkin totesivat, mutta nyt pelkään hulluna että naapuri keksii tehdä saman uudelleen. Olisi mahtavaa muuttaa, mutta taloudellsista syistä se ei ole muutamaan vuoteen mahdollista, ja asunto on muuten ihana ja täydellinen, lapsilla kaikki kaverit täällä ja koulu ja harrastukset lähellä. Tuntuu ihan hullulta että tuollainen ilmoitus ja hullu naapuri voi tällä tavalla onnistua tekemään kiusaa ja saada elämästä paljon kurjempaa kuin ennen tuota pelkoa.
Kommentit (489)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan surullista lukea näin tulevana sosionomina millainen käsitys ihmisillä on lastensuojelusta! Minulla ei vielä lapsia ole, mutta ymmärrän hyvin, että pelko omien lasten menettämisestä on varmasti yksi kauheimmista tunteista mitä on. Ja se, että joudut (perättömän) lastensuojeluilmoituksen vuoksi siihen tilanteeseen, että vanhemmuuttasi mahdollisesti kyseenalaistetaan.
Lastensuojelun tarkoitus on kuitenkin nimensä mukaisesti SUOJELLA lapsia. Se ei tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi edes pelätä, että lapset otettaisiin sinulta pois. Huostaanotto ja lasten erottaminen vanhemmista on kaikkein viimeisin tukitoimenpide ja siihen täytyy olla erittäin painavat syyt.
On todella inhottavaa, jos näitä perättömiä ilmoituksia tehdään useinkin, sillä ne kuormittavat jo valmiiksi tiukoilla olevaa lastensuojelua entisestään. On kuitenkin hyvä, että kaikki ilmoitukset otetaan vakavasti, jotta yksikään apua tarvitseva lapsi ei jäisi sitä saamatta. Jos kaikki kotona on hyvin, ei lastensuojeluilmoituksesta kannata huolestua.
Kuten tästäkin ketjusta voit nähdä, asia ei ole niin yksinkertainen, että 'jos kaikki on kunnossa, ei tarvitse huolestua'. Aloittajan ja monen muun tapauksessa ei ole kyse siitä, että henkilö olisi 'huolestunut' liikaa, vaan tilanne on aiheuttanut trauman. Kukaan ei voi valita, että saako vai eikö saa traumaa eikä siinä ole kysymys huolestumisesta.
Trauman syntymiseen vaikuttaa mm. tilanteen pitkäkestoisuus ja aiemmat elämänkokemukset ja resilienssi. Sossujen puuttuminen perheen elämään järkyttää perusturvallisuutta. Vaikka ilmoituksesta ei mitään sossujen puolesta seuraisikaan. Seuraus voi olla tämä, mitä tässäkin ketjussa kuvataan: trauma, joka vie voimavaroja ja vähentää ihan koko perheen, myös niiden lasten hyvinvointia.
Ei ollutkaan tarkoitus vähätellä kenenkään kokemuksia. Surullista onkin se, että lastensuojelun takia ei uskalleta hakea apua näihin traumoihin. Lastensuojelu pyrkii lähtökohtaisesti tukemaan perheitä ja tarjoamaan apua, ei hajottamaan perheitä. Jos todetaan, että perhe voisi avusta hyötyä, tarjotaan ensisijaisesti avohuollon tukitoimia, joita ei ole pakko ottaa vastaan.
Ei ollut tarkoitus vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta heti perään teet niin väittämällä kokemuksistaan kirjoittavia ilmeisesti valehtelijoiksi? Et tiedä lastensujelun toimintaperiaatteista käytännössä ilmeisesti riittävästi- jokaikinen kirjoittamasi väite lastensuojelun toiminnasta periaatteineen on todellisuudessa täysin päinvastoin- hyvin harvassa ovat ne sosiaali yms.työntekijät jotka toimivat oikeasti kuvaamallasi tavalla perheiden hyinvointia edistäen. Lue tämän ketjun viestejä vielä uudelleen ja mieti, mieti, mieti..
Tuntuu pahalta sun puolesta. Voisin kuvitella tuollaisen vaikuttavan itseeni samoin. Tarvitset psykologista apua <3 Sitten alatte elämään elämäänne!! Tollaiset sontanaapurit ei ansaitse teidän pelkoa. Se on kontrollointia. Halaus sinne. Ja keskaria naapurille. Pitäkää kunnon karnevaalit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo juunyt ole enää normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä ettei uskalla enää tehdä mitään normaalia ja itkua väännetään paniikissa. Nyt taitaa olla oikeasti pian lasulle tilausta jos moiset vainoharhat jatkuu. Ota itseäsi niskasta kiinni ja palaa normaaliin elämään. Ja hae itsellesi ammattiapua sillä lapsi/lapset kärsii jos vanhemmat ovat kuin säikkyjä pupuja.
Tämä on vanha ketju mutta aihe on tätäpäivää. Ylläolevan kommentin kirjoittajan lailla ajatteleva ei tajua, millaisia psyykkisiä ja pysyviä traumoja sosiaalityö tuottaa niin lapsille kuin vanhemmillekin ja te tyhjän kyttääjät, perättömien valheiden levittelijät, teistä minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Oma elämäni ja mielenterveyteni on mennyttä työkyvyn ohella lopuksi ikää sairaiden valheiden ja mustamaalaamisen vuoksi. Ilman lapsiani olisin tap pa nut itseni. Te turhat ilmoittelijat ette tajua mikä helvetti voi tavallisella vanhemmalla olla edessään vain siksi että teille ' heräsi huoli'! Ottaisitte edes siitä selvää, mistä koko kieroutunut huoli käsitteen viljely on saanut alkunsa, mutta ei, teillä ei älykkyysosamäärä siihen taivu.
Tätä ei ehkä kannattaisi sanoa ääneen, mutta entäpä jos asia onkin toisin päin? Joku tekee perättömän lasun äidistä joka sattuu olemaan opettaja?
Seurauksena on, että kaikki kärsivät. Opettajan ura, hänen lapset ja luultavasti opetettavatkin lapset. Jos yrittää hakea uusia töitä, siellä se lasu seuraa.Mitä ihmettä sinä sössötät? Kuule kyllä meillä sossuillakin on lapsoa, joistain heistä tulee lasujakin joskus. On myös sossuja, joilla on oma lapsi huostassa. Ja silti käydään töissä normaalisti.
Vai että sossun lapsesta on herännyt "huoli". Kuis se nyt niin on käynyt? Vääränlainen makaroonilaatikko kyseessä? Kyllä ammattilaisen pitäis osata lapsensa hoitaa!
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miltä sossusta tuntuu kun Sossut tunkee ovesta sisään ja ryhtyy nuuskimaan nurkkia. Onko pölyä tai sotkua. Miten sossu suhtautuu, kun kollega raivoaa pää punaisena, kun yrität oikaista valheellista tietoa? Olisi kiva olla kärpäsenä katossa seuraamassa tilannetta.
Oikeassa elämässä nämä ammattilaiset ei kuitenkaan näytä onnistuvan omien lastensa kanssa mitenkään erinomaisesti. Olen nähnyt sossun lapsen ryyppäämässä, oli 13 -vuotias..Huoh, sossut on ihmisiä niinkuin me muutkin. Ne tekee virheitä lasten kasvatuksessa, kaikki tekee. Ja teinit nyt vaan on teinejä, hyvästä kasvatuksesta huolimatta ne saattaa eksyä väärään seuraan ja alkaa ryyppäämään tai vaikka käyttämään huumeita. Minäkin olen sossun lapsi, ja vaikka vanhemmat parhaansa yritti niin kyllä onnistuin ryyppäämään alaikäisenä, tosin olin jo 16v kun aloitin. Ihan normaali, asiansa hoitava aikuinen minusta kasvoi, hyvissä väleissä vanhempien kanssa edelleen.
Ja kyllä, oli kotona pölyä nurkissa ja välillä sotkuista, se on ihan normaalia. Sossuäitini ei edelleenkään sano mitään, vaikka meillä olisi minkälainen kaaos kun tulee lapsenlapsiaan katsomaan, tai vaikka syöttäisin lapsille nakkeja ja ranskalaisia joskus ruuaksi.
Minun on sen puoleen helppo luottaa lastensuojeluun, että tunnen useamman sossun ja kaikki on ihan mukavia järki-ihmisiä, joilla on suuri sydän ja halua auttaa muita.
Niin, sä oot siellä sisäpiirissä, mistä sun sossukaverit voi soittaa ja vaikuttaa asioihin. Kaikilla ei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan surullista lukea näin tulevana sosionomina millainen käsitys ihmisillä on lastensuojelusta! Minulla ei vielä lapsia ole, mutta ymmärrän hyvin, että pelko omien lasten menettämisestä on varmasti yksi kauheimmista tunteista mitä on. Ja se, että joudut (perättömän) lastensuojeluilmoituksen vuoksi siihen tilanteeseen, että vanhemmuuttasi mahdollisesti kyseenalaistetaan.
Lastensuojelun tarkoitus on kuitenkin nimensä mukaisesti SUOJELLA lapsia. Se ei tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi edes pelätä, että lapset otettaisiin sinulta pois. Huostaanotto ja lasten erottaminen vanhemmista on kaikkein viimeisin tukitoimenpide ja siihen täytyy olla erittäin painavat syyt.
On todella inhottavaa, jos näitä perättömiä ilmoituksia tehdään useinkin, sillä ne kuormittavat jo valmiiksi tiukoilla olevaa lastensuojelua entisestään. On kuitenkin hyvä, että kaikki ilmoitukset otetaan vakavasti, jotta yksikään apua tarvitseva lapsi ei jäisi sitä saamatta. Jos kaikki kotona on hyvin, ei lastensuojeluilmoituksesta kannata huolestua.
Kuten tästäkin ketjusta voit nähdä, asia ei ole niin yksinkertainen, että 'jos kaikki on kunnossa, ei tarvitse huolestua'. Aloittajan ja monen muun tapauksessa ei ole kyse siitä, että henkilö olisi 'huolestunut' liikaa, vaan tilanne on aiheuttanut trauman. Kukaan ei voi valita, että saako vai eikö saa traumaa eikä siinä ole kysymys huolestumisesta.
Trauman syntymiseen vaikuttaa mm. tilanteen pitkäkestoisuus ja aiemmat elämänkokemukset ja resilienssi. Sossujen puuttuminen perheen elämään järkyttää perusturvallisuutta. Vaikka ilmoituksesta ei mitään sossujen puolesta seuraisikaan. Seuraus voi olla tämä, mitä tässäkin ketjussa kuvataan: trauma, joka vie voimavaroja ja vähentää ihan koko perheen, myös niiden lasten hyvinvointia.
Ei ollutkaan tarkoitus vähätellä kenenkään kokemuksia. Surullista onkin se, että lastensuojelun takia ei uskalleta hakea apua näihin traumoihin. Lastensuojelu pyrkii lähtökohtaisesti tukemaan perheitä ja tarjoamaan apua, ei hajottamaan perheitä. Jos todetaan, että perhe voisi avusta hyötyä, tarjotaan ensisijaisesti avohuollon tukitoimia, joita ei ole pakko ottaa vastaan.
Lähtökohtaisesti. Onko sulla omakohtaista kokemusta asiasta? Oletko koskaan kuullut, että vaikeassa tilanteessa olevalta perheeltä kysytään, mitä apua tarvitaan? Ja juuri sitä apau annetaan.
Ei. Perhetyö on se ainoa, eli joku tulee tarkkailemaan ja neuvomaan asioissa, joihin ei välttämättä tarvita apua.
Taas niitä palveluita, joita perhe tarvitsisi ja jotka ovat ihan lueteltu lastensuojelun käsikirjassa, ei anneta. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin huomaa, että olet täysin noviisi. Noh, katsotaanpa muutaman vuoden kuluttua.
Hienointa toki olisi, jos avaisit ne silmäsi ja korvasi jo tässä vaiheessa, sinusta saattaisi silloin olla jopa jotain oikeatakin apua jossakin jollekulle. Todennäköisesti liityt siihen pitkään rivistöön leipääntyneitä ja omiin perustelemattomiin hokemiinsa uskovia kollegiaalisia sossuja, senhuomaa siulle opetetusta kirjoittamastasi jargonista jo nyt. Älykäs ihminen kykenee kyseenalaistamaan auktoriteetit ja ylhäältä ojennetut valmiit vastaukset, myös koulutuksessaan. Olen tavannut vain muutaman oikeasti omilla aivoillaan ajattelevan työntekijän, mikä on todella surullista.
Suurin osa teistä on ihmisiä, joille se oman esimiehen hyväksyntä ja henkilökohtainen valta-asema helposti nujerrettavissa olevaan ja alistettavaan ihmiseen nähden on asiakkaan ja perheen auttamisen edellä, käsittämättömän voimakkaan ylemmyydentunteen palkkakuitin kera tietenkin. Jokin tekijä teistä kenties taipaleenne alussa olevista matkanvarrella muokkaa valehtelijoita, manipuloijia ja henkisen väkvallan mestareita. Tutkaileppa näitä 'kokemusasiantuntijoiden' mietteitä opintojesi ohella.
Minulla ei ole itsellä lapsia, mutta työskentelen matalapalkka-alalla jossa on paljon muualta tullutta työvoimaa.
Kun asiasta keskustelen heidän kanssaan suomen kielellä tai muilla kielillä, niin tulee selväksi se, että meidän kotimainen lastensuojelu on hyvin pelätty asia.
Kun aiheesta alkaa keskustella, niin moni alkaa kuiskailemaan ja puhuu alta kulmain.
Niin pelätty aihe on Suomen lastensuojelu.
Näissä muualta tulleissa perheissä alkoholin hankinta tehdään siten, että ne ostetaan erikseen lastensuojelun pelossa.
Joka puolella on kyttääviä silmiä heidän mukaansa.
Olen keskustellut aiheesta seitsemän perheellisen kanssa. Keskustelussa neljä oli naisia ja kolme miehiä, eli isejä ja äitejä oli kyseessä.
Yksi suurin pelko on kuulemma täällä harrastettu sairasmielinen hiljaisuus intoilu.
Itsehän en tällaisesta ole kuullut, mutta talojen järjestyssäännöt ovat kuulemma äärimmäisen tiukkoja lapsiperheille. Tässäkin ketjussa olen huomannut saman, että vanhemmat pelkäävät metelöivää lasta niin paljon että lahjovat hänet älylaittein ja makeisin hiljaiseksi, kun eihän lasta oikeasti saa hiljaiseksi.
Lapsi on lapsi ja ihminen on eläin siinä missä villipedot luonnossa.
Jos lapsen päästää yksin pihaan, niin siitäkin tulee lasu ja jos lapsen jättää sisään metelöimään kuin peto villihäkissä, niin siitäkin metelistä tulee lasua.
Ei oikein ole mitään ratkaisuja. Pitäisi lähteä ulos pakkaseen kärsimään lapsen seuraksi.
Kyllä ennen Suomessakin sai viisivuotiaat ja alle olla pihalla ulkona leikkimässä ilman mitään lasujen pelkoja.
Kun ei enää voi, niin meteliähän siitä syntyy. Ei vanhemmat ennenkään lähteneet paleltumaan pihalle, vaan valvoivat lastaan ikkunasta.
Siis mitä te valittavat ihmiset sitten haluatte ratkaisuksi tähän ongelmaan? Että jos jostain tehdään lasu niin sossut ei saisi tutkia? Tai että ei saisi tehdä nimetöntä lasua ja sitten joku jättää pelon takia tekemättä? Erotetaan kaikki sossut ja palkataan tilalle uusia, kun nykyiset on vaan rahanahneita hirviöitä (vaikka ap:n tapauksessakin he toimivat ymmärtääkseni ihan oikein ja jättivät rauhaan kun huolta ei ollut)? Lopetetaan koko lastensuojelu?
Kiitetään onneamme että nyt on hyvä ja toimiva lastensuojelu.
Minä olisin lama-aikana tarvinnut lastensuojelun apua.
Isä joi aina viikonloppuisin kuusi olutta ja nautti konjakkia sivistyneesti.
Itse kuljin pienestä pitäen vanhempien sisarusten vaatteissa ja kirpparivaatteissa.
Kaikki käytettynä, koulussa ysärinä minua tietenkin haukuttiin köyhäksi, koska näytin köyhältä.
Ei ollut pelejä eikä vehkeitä. Muilla oli nintendot ja mega driverssit.
Heillä oli jopa oma huone ja omat telkkarit, ei minulla ollut.
Isä joi kuusi olutta viikonloppuna ja nautti kalliiita konjakkeja.
Ne rahat olisi kuulunut minulle. Teininä en päässyt elokuviin, kun ei ollut lippuihin varaa.
Aamut alkoivat kaurapuurolla, lounas oli koululla ja jos ei ollut, niin oli perunaa ja ruskeaa ripulijauhelihakastiketta...
Illlalla oli korppuja ja teetä tai mannavelliä.
Tässä maassa on paljon lapsia jotka ei saa leluja ja vaatteita, kun vanhemmat juovat ne rahat mitkä lapsille kuuluisi. Isä ei vieläkään tänäkään jouluna tule myöntämään että käytti väärin rahaa, kun olin lapsi. Meillä asiasta kiistellään aina joka vuosi.
Minä olen kuulemma hemmoteltu pullamössökakara.
Olen itse joutunut tavallaan kääntämään kelkkani täysin suhtautumisessani lastensuojeluun. Ajattelin ennen, että se on osa hyvinvointivaltiota, sen tarkoitus on auttaa, se on osa ”pehmeää” demarihenkistä ideologiaa, ym. Mutta sillä on kääntöpuoli. Minunkin lapsesta on tehty pari ilmoitusta vai oliko se yksi vain, eikä se johtanut mihinkään. Mutta se ahdistus ja pelko oli aivan valtavaa, etenkin kun oli luottamuksella etsinyt apua. Sen jälkeen joutuikin tekemään kaikkensa todistaakseen, että mitään ongelmaa ei ollutkaan. Ei kukaan halua joutua kytättäväksi ja arvioitavaksi. Ja tämän varhaisen puuttumisen varjolla yhä pienemmistä ja pienemmistä asioista huolestutaan. Vanhempia kytätään joka paikassa läpi neuvolan, päiväkodin ja koulun. Kaikki tietävät, että siellä ei voi kertoa totuutta asioista, koska huolestuttavia asioita liioitellaan varmasti. Sanotaan nyt esim. että olet joskus kokeillut kannabista. Sitä ei voi sanoa, on valehdeltava. Akateemiset ihmiset pitävät tällaista näytelmää suhteessa neuvolaan jne. Asiat voivat vääntyä kirjauksissa vaikka millaisiksi, jos kemiat ei kohtaa. Se on tuuripeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti vihervassarit valittaa lastensuojelusta mutta ne hölmöt ovat itse äänestäneet vihervassarit valtaan.
Ne ei ymmärrä että juuri puolueet sdp , vas, ja vihreät ovat marxistisia, humanistisia puolueita jotka kasvattavat hallituksesta ison, eli virkamiehiä lisää, lisää valtaa valtiolle pois yksilö ihmisiltä, lisää valtaa lastensuojelulle pois vanhemmilta. Nämä puolueet ovat totalitäärisyyteen kallellaan.
Kommunismissa hallitus valvoo, hallitsee, kyttää, holhoaa kansalaisiaan.
Kerro mikä se vihervassari on? Paljon siitä puhutaan, mutta kukaan ei tunnu tietävän mitä se tarkoittaa.
Yritän vääntää sen sinulle rautalangasta
Vihervassarit, ateismi, totalitäärisyys.
Kommunistiset puolueet kuten sdp ja vasemmisto ja humanistipuolue vihreät ovat ateistisia, laittavat ihmisen, itsensä, arvonsa, ideologiansa ,hallituksen ylemmäksi auktoriteetiksi kuin Jumala/Raamattu+ muut uskonnot.
Siksi kommunistisissa maissa vainotaan eri uskonnon harjoittajia, koska uskonnoissa monesti osoitetaan tottelevaisuutta enemmän uskontoon kuin hallituksen ateistiseen maailmankuvaan, jos hallitus käskee tekemään jotain uskonnon vastaista tai kieltää uskonnon harjoittamisen ,edessä on valinnan paikka joka voi johtaa vainoihin. (joo kyllä maailmassa on paljon vääriä uskontoja joiden tiettyjä harjoittamisia en hyväksy kuten ihmisten uhraamista)
Suomessa vihervasemmisto yrittää hamuta valtaa, luomalla uusia moraalisia näkemyksiä joiden rikkojia pidetään vihapuheen yllyttäjinä kuten Räsäsen tapaus.
Eikä pidä unohtaa että kommunismi on lopettanut noin 100 milj ihmisen elämän
Jos sosiaalipolitiikkaa hoidetaan ja nykyään sitä on pakkokin toteuttaa hyvinvointivaltion mittapuissa niin öö ja öö, niin ja niin.
On pakko todeta että mieluummin sen hoitaa puolueet ja virkamiehet kuin mitkään uskonnolliset yhdistystoimintaa verrattavat amatöörimäiset liikkeet.
Homman tulisi hoitoa ilman uskontoa.
Voi voi kun pitää vääntää rautalangasta joillekkin. Esim Amerikassa on uskonnonvapaus ja hallituksessa on kaiken karvasta porukkaa, Pohois-Koreassa ei ole uskonnonvapautta on kommarimaa. toivottavasti nyt tajuat mitä tarkoitan. Suomessa on ollut uskon sanan mielipiteen vapaus nyt niitä on alettu rajoittamaan
Niin amerikassa eli Yhdysvalloissa on huumausaineet markkinatalouden alaisena ja vapaana tuotteena mm. vaikka lapsiperheiden vanhemmille.
On kantautunut uutisia jossa lapsi on erehtynyt syömään kannanpis tikkareita ja makeisia joita on jäänyt pöydälle. Ovat sitten ihan sekaisin olleet.
Näin edesvastuutont menoa voi vain olla kapitalismin huippumaissa. Siellä on yksilönvapaudet tehdä mitä lystää ja kansalaisia ei holhota. On ampuma-aseista johtuvia tapaturmia. Lapset ovat ampuneet sisaruksiaan vanhingossa tai itseään.
On huumeita on ongelmia.
Esimerkkejä maasta jossa ei holhota ja valtio ei omista kansalaisiaan.
Kyllä minä valitsen mieluummin Neuvostoliiton ja DDR:n kuin huume ja asevaltion yksilönvapausilla.
Ei ihmiselle voi antaa vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä te valittavat ihmiset sitten haluatte ratkaisuksi tähän ongelmaan? Että jos jostain tehdään lasu niin sossut ei saisi tutkia? Tai että ei saisi tehdä nimetöntä lasua ja sitten joku jättää pelon takia tekemättä? Erotetaan kaikki sossut ja palkataan tilalle uusia, kun nykyiset on vaan rahanahneita hirviöitä (vaikka ap:n tapauksessakin he toimivat ymmärtääkseni ihan oikein ja jättivät rauhaan kun huolta ei ollut)? Lopetetaan koko lastensuojelu?
Ainakin nimettömien ilmoitusten tekeminen pitäisi kieltää. Voisi olla esimerkiksi sellainen järjestelmä, että nimen voisi halutessaan jättää pelkästään sossujen tiedoksi ja että viranomaiset itse tekisivät jokaisesta perättömästä ilmoituksesta rikosilmoituksen. Se vähentäisi näitä kiusantekoilmoituksia.
Ja ihmisiä voi kohdata monella tavalla. Luulen, että lastensuojelutyötä on mahdollista tehdä myös sillä tavalla, että siitä ei aiheudu traumoja asiakkaille. Ehkä on mahdollista tarjota myös tukea niille, joille niitä traumoja syntyy.
Miks porukka vastailee vuoden 2016 ketjuun?
Näin viranomaisena (ei sosiaali-) en voi kun ihmetellä. Pitäisikö jokainen lapsiperhe tarkastaa vuosittain niin tarkastus olisi rutiininomainen asia kaikille, eikä mikään kohdistettu traumaisku? Jääkö ihmisille myös poliisien liikennevalvonnasta traumoja? Kuka uskaltaa tehdä rikollisen juopponaapurin lapsista lasua jos nimi on pakko jättää jonnekin tietokantaan? Lukaisin minilexiä ja thl:n tietopakettia että saa olla paketti aikalailla sekaisin jos lasu on jonkinlainen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys voi mennä joillakin ihmisillä ihan kuvitteellisistakin asioista. Sen vuoksi ei voida lakkauttaa viranomaistoimintoa, joka tekee valtavasti hyvää yhteiskunnan heikoimpien eli lasten eteen.
Kerrotko jonkun esimerkin, jolle olisi käynyt niin, että olisi mielenterveys mennyt "kuvitteellisista" asioista? Mistä tiedät, ovatko kuvitteellisia?
Johan tässäkin ketjussa on tullut esille, että valtaapitävätkin voivat tehdä virheitä ja jopa jatkaa sillä linjalla, jos eivät niitä halua myöntää, kenenkään siihen puuttumatta, mistä voi olla terveydellisiä ja sosiaalisiakin haittoja. Joillekin voi käydä jopa tosi huonosti. Kiellätkö nämä asiat ja onko nämä asiat mielestäsi ok?
Ihan aiheesta tätäkin keskustelua käydään, jotta ketään ei kohdeltaisi huonosti/väärin.
Osittain ohiksena, mutta kuitenkin aiheeseen liittyen; miksi ei keskityttäisi vanhempien auttamiseen ensin, esim. huume- ja alkoholismi -tilanteissa? Tämäkin kehitys alkaa varmasti jo kuitenkin nuoruudessa/varhaisaikuisuudessa. Miksi ei näihin asioihin puututa jo aikaisemmin, niin näitä tilanteita ei tulisi, että alkoholistit/huumeidenkäyttäjät saisivat lapsia? Muutenkin, jos kohdeltaisiin täällä ihmisiä oikein ja hyvin, niin ehkä huumausaineitakaan ei niin tarvitsisi käyttää, turruttaakseen mielensä todellisuudelta/saadakseen mielihyvää tms.
Vierailija kirjoitti:
Näin viranomaisena (ei sosiaali-) en voi kun ihmetellä. Pitäisikö jokainen lapsiperhe tarkastaa vuosittain niin tarkastus olisi rutiininomainen asia kaikille, eikä mikään kohdistettu traumaisku? Jääkö ihmisille myös poliisien liikennevalvonnasta traumoja? Kuka uskaltaa tehdä rikollisen juopponaapurin lapsista lasua jos nimi on pakko jättää jonnekin tietokantaan? Lukaisin minilexiä ja thl:n tietopakettia että saa olla paketti aikalailla sekaisin jos lasu on jonkinlainen ongelma.
Et oikein ymmärrä, miten homma pahimmillaan toimii. Muodollisesti toki pitää olla vakavia ongelmia, mutta asiat kyllä saa paperilla näyttämään todella pahalta, jos niin vain halutaan. Jos halutaan tietynlaista ”apua” antaa. Ja niitä kirjauksia ei saa koskaan pois vaan jäävät elämään omaa elämää. Kyllä sinustakin saisi kirjailtua vaikka millaisen kuvan, jos haluaisi. Psykiatrian puolella on vähän samankaltainen ongelma. Mutta siellä harvoin aiheutetaan niin pahaa jälkeä, pl. tahdonvastainen osastohoito silloin kun henkilö ei koe tarvitsevansa sitä vaan on tullut väärinymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska asia, eli nimettömät kiusailmoitukset ja lastensuojelun ongelmat, eivät ole muuttuneet mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
"Lukaisin minilexiä ja thl:n tietopakettia että saa olla paketti aikalailla sekaisin jos lasu on jonkinlainen ongelma."
Miksi vähättelet ongelmaa, mitä tässä ketjussa on käsitelty? Teidänhän pitäisi olla kansalaisten puolella eikä heitä vastaan, vai kuinka? Jos tosissasi otat esimerkiksi, että kaikille pitäisi tehdä VUOSITTAINEN tarkastus, niin traumoja ei tulisi kenellekään? Eikä kotirauhaakaan enää sitten kunnioitettaisi? Vertaat ketjun aihetta liikennevalvontaan (mikä tapahtuu julkisella paikalla)?
Mikä vimma on tällaisella kyttäystarpeella/mentaliteetilla ylipäänsä?
Ei unohdeta huumeongelmaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti vihervassarit valittaa lastensuojelusta mutta ne hölmöt ovat itse äänestäneet vihervassarit valtaan.
Ne ei ymmärrä että juuri puolueet sdp , vas, ja vihreät ovat marxistisia, humanistisia puolueita jotka kasvattavat hallituksesta ison, eli virkamiehiä lisää, lisää valtaa valtiolle pois yksilö ihmisiltä, lisää valtaa lastensuojelulle pois vanhemmilta. Nämä puolueet ovat totalitäärisyyteen kallellaan.
Kommunismissa hallitus valvoo, hallitsee, kyttää, holhoaa kansalaisiaan.
Kerro mikä se vihervassari on? Paljon siitä puhutaan, mutta kukaan ei tunnu tietävän mitä se tarkoittaa.
Yritän vääntää sen sinulle rautalangasta
Vihervassarit, ateismi, totalitäärisyys.
Kommunistiset puolueet kuten sdp ja vasemmisto ja humanistipuolue vihreät ovat ateistisia, laittavat ihmisen, itsensä, arvonsa, ideologiansa ,hallituksen ylemmäksi auktoriteetiksi kuin Jumala/Raamattu+ muut uskonnot.
Siksi kommunistisissa maissa vainotaan eri uskonnon harjoittajia, koska uskonnoissa monesti osoitetaan tottelevaisuutta enemmän uskontoon kuin hallituksen ateistiseen maailmankuvaan, jos hallitus käskee tekemään jotain uskonnon vastaista tai kieltää uskonnon harjoittamisen ,edessä on valinnan paikka joka voi johtaa vainoihin. (joo kyllä maailmassa on paljon vääriä uskontoja joiden tiettyjä harjoittamisia en hyväksy kuten ihmisten uhraamista)
Suomessa vihervasemmisto yrittää hamuta valtaa, luomalla uusia moraalisia näkemyksiä joiden rikkojia pidetään vihapuheen yllyttäjinä kuten Räsäsen tapaus.
Eikä pidä unohtaa että kommunismi on lopettanut noin 100 milj ihmisen elämän
Toisaalta holhoaminen on hyväkin asia.
Kun valtio jakaa sosiaalitukea ja vastikkeettomia juttuja, niin valtio omistaa kansalaiset.
Tällä tavoin voidaan myös perustella huumeiden kieltolaki.
Eli hyvä asia että valtio holhoaa.
Vähemmän holhoavissa valtioissa työssä käyvät vanhemmat voivat pössytellä laillisesti ja heillä on yksilönvapaudet.
Eli halutaanko tälläistä sikailua? Meillä on jo ongelmia juoppoperheistä ja huoli alkoholistiperheistä. Näitähän näkee joka perjantai ostelemassa kaljasalkkujaan koko lapsikatras mukanaan.
Aika iso määrä olutta isille ja ehkä äidille viikonlopuksi.
Siinä lapset kärsii.
On hyvä että sosialistiset puolueet hoitaa holhouksen, kun ihmisillä on muuten hirveä sikamentaliteetti.
Usassahan on ihan hirveä huumeongelma ja kukaan ei tee mitään. Ehkä Usassakin tarvittaisi ripaus tervettä sosialismia tueksi?
Oikeistopuolueita ei kannata äänestää niin kauan kun on porukkaa jotka haluaa yksilönvapauksia lisää ja enemmän.
Sen kyllä tietää mitä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
ketjun aloittajan kohtaama tilanne on edelleen tätä päivää.
Ehkä sitä tekemisen tapaa voisi kuitenkin miettiä.
Jos tuollainen trauma voi tulla ilman syytä tehdystä ilmosta, niin mites vaikka puolisonsa pahoinpitelemät vanhemmat? Ensin niille tulee trauma pahoinpitelystä ja sitten toinen kun pelkäävät menettävänsä lapsensa. Ja sitten pitäisi olla vahva supernainen/mies , jättää se sika ja rakentaa elämänsä uudelleen. Just juu
.