Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana
Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat
Kommentit (28)
Aika poikkeuksellisen allerginen jos saa kohtauksen siitä, että koira on kävellyt samassa tilassa.
Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.
Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.
Jos sulla on noin paha allergia, niin ei toiset sille mitään voi ja joudut vaan kärsimään. Vai miten ajattelit, että ne koiranomistajat putsaa ne koirapölyt vaatteistaan ennen kaupoille lähtöä?
Vierailija kirjoitti:
Miten koiran/kissanomistajat voisivat ottaa allergiset huomioon asioidessaan kaupassa ILMAN lemmikkiään? Käymällä joka kerta suihkussa ja laittamalla puhtaat vaatteet päällensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noin paha allergia, niin ei toiset sille mitään voi ja joudut vaan kärsimään. Vai miten ajattelit, että ne koiranomistajat putsaa ne koirapölyt vaatteistaan ennen kaupoille lähtöä?
Tuohan otti vaan osaa keskusteluun vertaustuella, eli "ymmärrän hyvin"kun jo pelkkä vaate saa kohtauksen aikaan. ...Ei kukaan ole vaatinutkaan koiranomistajia kulkemaan suljetuissa tiloissa säilytettävissä erityishaalareissa kaupassa käydessään, vaan että ne koirat pois sieltä kaupoista ja kahviloista jne. Samaa mieltä, t: koiranomistaja
PS. En ikinä veisi koiraani mihinkään kauppaan tai kahvilaan, kirjastoon tai vastaaviin, ajattelen allergisia. En myöskään koskaan ole päästänyt koiraani "tervehtimään tai nuuskuttamaan" ketään, ennen kuin katson tilanteen, saako vai ei. Tervettä järkeä vaan...
Minä oon aina rakastan koiria, mutta oon alkanut nyt viime vuosina miettiä, että niitä ei oikeasti pitäisi olla edes olemassa. Ihmisen jalostama olio, joka ei selviäisi luonnossa, kuin nelijalkainen lapsi. Useimmat koirat kärsivät väärissä käsissä koko elämänsä ja elämä on muutenkin hyvin outoa.
Miksei koirien anneta vain kuolla sukupuuttoon ja kielletä niiden lisääntyminen?
Hmm, olen itsekin koira- ja kissa-allergikko, mutta itseäni ei silti haittaa ihmeemmin lemmikit noissa tiloissa. Koska ne on yleensä hyvin ilmastoituja, isoja tiloja, ja kunhan en mene lähelle eläimiä, niin ei oireita. Sitten taas jos olen lähellä, niin jo lähellä koiran tai kissan OMISTAJAA oleminen riittää aiheuttamaan oireita, vaikkei siis lemmikki olisi edes mukana. Esim. jos tarjoilijalla on koira tai kissa, mulla voi alkaa silmät vuotaa ja aivastuttaa. Mutta ei se niin vakavaa ole, siihen on moniallergikkona tottunut että välillä on oireita ja se on vaan fact of life. Lääkkeitä otan lähinnä vain jos on tiedossa pitkäkestoinen, jatkuva altistus siite- tai eläinpölylle.
Minua koira-allergisena myös ärsyttää koirat suljetuissa, julkisissa paikoissa. Ulkona ok, kun ulkoilmassa harvoin reagoin. Mutta esim bussissa olen joutunut vaihtamaan paikkaa mahd kauas koirasta, kahvilassa menen kauemmas, kaupassa en voi olla samassa hyllyvälissä. Silmäni alkavat kutittaa heti ja nenä vuotaa, jos en ole sattunut ottamaan lääkettä.
En tästä koiranomistajille napise, vaan koitan vältellä. Oireeni eivät ole hengenvaarallisia, mutta inhottavia. Itse myös asioisin paikoissa, jonne koirat eivät ole tervetulleita sisätiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan otti vaan osaa keskusteluun vertaustuella, eli "ymmärrän hyvin"kun jo pelkkä vaate saa kohtauksen aikaan. ...Ei kukaan ole vaatinutkaan koiranomistajia kulkemaan suljetuissa tiloissa säilytettävissä erityishaalareissa kaupassa käydessään, vaan että ne koirat pois sieltä kaupoista ja kahviloista jne. Samaa mieltä, t: koiranomistaja
PS. En ikinä veisi koiraani mihinkään kauppaan tai kahvilaan, kirjastoon tai vastaaviin, ajattelen allergisia. En myöskään koskaan ole päästänyt koiraani "tervehtimään tai nuuskuttamaan" ketään, ennen kuin katson tilanteen, saako vai ei. Tervettä järkeä vaan...
Viimeiseksi myös kommentoi: "Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa."
Mua jäi kiinnostamaan, että miten lemmikkienomistajien sitten pitäisi ottaa ne superallergiset huomioon.
Allergiaa sairastavan ei pidä syyllistää ja vastuuttaa muita sairaudestaan.
Vähän liioiteltiin taas, ei niitä koirakahviloita Helsingissäkään nyt joka kulmalla ole, vaikka oletettavasti siellä niitä eniten luulisi olevan. Että kyllä tällä artikkelin naisella valinnanvaraa on valita, mihin kahvilaan menee. Mistähän olivat tämän henkilön 'uutiseen' löytäneetkään.
Samaa shittiä päivästä toiseen uutiset.
Koirille voisi laittaa ilmastoveron ja siivousveron.
On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.
Ei empatiakyvyttömät ajattele kuin itseään ja sitä rakkiaan, sehän on ihmisen asemassa oikein, enää puuttuu vaan torvisoittokunta ja punainen matto näille rakeille.
Enää on vaikea löytää kahvilaa, ravintolaa yms paikkaa jossa koirat ei olis tervetulleita, niitä saa tuoda jopa vaateliikkeeseen jossa koiran karva ja hilse tarttuu vaatteisiin ja allergikko saa pahoja oireita sit jos jotain vaatetta siellä sovittaa.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.
Tää koirien raahaaminen joka paikkaan alka mennä naurettavaksi, mistähän tää pakkomielle oikein lähtenyt ja kuka keksinyt tän idean alunperin? Mietinpä vain.
Koira-allergia on psyykkinen sairaus. Sen huomaa ihan jo tätä ketjua lukiessaan. Ainoa sairaus, joka alkaa oireilla koiran näkemisestä. Jos koiraa ei ole näkyvissä, kaikki menee ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon aina rakastan koiria, mutta oon alkanut nyt viime vuosina miettiä, että niitä ei oikeasti pitäisi olla edes olemassa. Ihmisen jalostama olio, joka ei selviäisi luonnossa, kuin nelijalkainen lapsi. Useimmat koirat kärsivät väärissä käsissä koko elämänsä ja elämä on muutenkin hyvin outoa.
Miksei koirien anneta vain kuolla sukupuuttoon ja kielletä niiden lisääntyminen?
Jossain määrin samaa mieltä. Tietenkin ne ovat ihania, mutta tämä maailma ei ole eläimille hyvä paikka. Kuten artikkelin nainenkin taas tehnyt tämän saman virheen kuin niin moni perhettä perustamassa vasta oleva, ottaa sen koiran ensin siihen. Sitten joudutaan antamaan pois, kun tulee näitä allergikkoja perheeseen. En kieltäisi lisääntymistä, mutta kieltäisin koiranäyttelyt ja rodunjalostamisen. Siksihän koirillakin on enenevässä määrin terveysongelmia, varsinkin noita hengitysongelmia, astmaa ja allergioita. Lääkityksetkin on samoja kuin ihmisillä.
Uskon myös, että eläinlääkäreillä esim. on paljon enemmän tietoa siitä, mistä lemmikkien lisääntyneet astmat ja allergiat ja esim. lähivuosina lisääntyneet haimatulehdukset johtuvat. Pitäisihän heidän tietää, kun ovat eläinlääkäriksi lukeneet.
Suurimpaan osaan kaupoista ei edes pääse koiran kanssa. Mikseivät allergiset voi käyttää näitä kauppoja ja olla valittamatta niistä muutamasta kaupasta mihin koiranomistajat voivat mennä lemmikkinsä kanssa? Eihän koko yhteiskuinta voi pyöriä yksittäisten ihmisten sairauksien ympärillä. Muillakin täytyy olla oikeus omannäköiseen elämään.
https://yle.fi/a/74-20237086?origin=rss