Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis anteeksi mitä? Vanhanaikaiset hautajaiset

Vierailija
04.08.2026 |

Miitta Sorvali kuvaa, että hautajaisista haluttiin ”vanhanaikaiset”. Pariskunta oli puhunut lapsuutensa hautajaisista, joissa hautaan lapioitiin hiekkaa.

– Eihän se nykyään ole varmaan millään tavalla käytäntö. Meillä oli kolme lapiota. Ajattelimme, että jos perheemme ja lapset laitamme vähän hiekkaa sinne.

Lopulta muutkin halusivat osallistua.

– Tuntui hyvältä, että itse asiassa koko saattoväki kävi laittamassa hiekkaa sinne hautaan, Miitta Sorvali kertoo.

Tätä lukiessa tuli (taas jälleen kerran)  olo, että elääkö pk-seutu, ihan jossain omassa erillisessä kuplassa? En ole ollut yksissäkään hautajaisissa joissa saattoväki ei olisi lapioinut koko hautaa täyteen. Ja lopuksi hyvin usein vielä havuilla peitelty. Kuka muukaan sen tekisi? Täältä pohjoisesta katsottuna niin moni etelän juttu tuntuu ihan toiselta maailmalta. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä arkkuhautaaminen maksaa todella paljon, joten olemme.

Vierailija
2/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mihin viittaat tällä?

4/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä arkkuhautaaminen on Helsingissä nykyään hyvin harvinaista. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
5/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti viime vuosina on ollut useampia hautajaisia, enkä ole nähnyt omaisten lapiointia missään muualla kuin pk-seudulla kun perhe hautasi uurnan maahan. Kaikkialla muualla on pistetty kansi päälle ja kukat siihen, jos on ollut arkkuhautaus.

Missäpäin? Itse en ole koskaan ollut tuollaisissa hautajaisissa. Monissa on joutunut olemaan. 

Vierailija
6/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miitta itse kaivoi haudan ja teki puuristin. Todella vanhanaikaiset siis.

Vierailija
7/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mihin viittaat tällä?

Taidat olla vähän hidasälyinen.

Vierailija
8/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ylipäänsä arkkuhautaaminen on Helsingissä nykyään hyvin harvinaista. 

Täällä peittelee omaiset uurnankin itse lapioimalla. 

Vierailija
9/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkuhautaaminen pitäisi kieltää tai tehdä ainakin todella kalliiksi.

Vierailija
10/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin? Itse en ole koskaan ollut tuollaisissa hautajaisissa. Monissa on joutunut olemaan. 

Usealla paikkakunnalla pitkin Suomea. Ja arkkuhautauksissa olen ollut lähinnä pienillä paikkakunnilla.

Vierailija
11/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tehty todella kalliiksi.

Vierailija
12/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupunkilainen Helsingin ulkopuolelta ja aina ovat lähimmät omaiset heittäneet symbolisesti lapiollisen hiekkaa hautaan. Ikinä ei ole hautaa täytetty. Siihenhän menisi loppupäivä ja miten muutenkaan kätevästi onnistuisi hienoissa hautajaisvaatteissa.

Vierailija
13/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole, ainakaan täällä, hautaamisen suhteen merkitystä onko arkku vai uurna. Samalla tavalla haudataan. Uurna vain halvempi. 

Vierailija
14/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo, mutta oliko Miitan sukulaispoika Tuomas Holopainen myös hautajaisissa???!!! Siis NIGHTWISH!!!!

Lol.

Vierailija
15/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupunkilainen Helsingin ulkopuolelta ja aina ovat lähimmät omaiset heittäneet symbolisesti lapiollisen hiekkaa hautaan. Ikinä ei ole hautaa täytetty. Siihenhän menisi loppupäivä ja miten muutenkaan kätevästi onnistuisi hienoissa hautajaisvaatteissa.

Ei siihen kauaa mene. Samalla muut laulaa kun muutama lapioi. 

Vierailija
16/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan meidän kotipitäjässä lapioidaan itse. Viereisessä pienessä kaupungissa pohjanmaalla tästä tavasta on jo luovuttu tai sitä pitää erikseen pyytää. Samoin on arkun kantaminen eli usein näkee että viedään sillä kärryllä vaan paikasta toiseen vainaja. Toisaalta nyt kun mietin niin en tiedä kykenisinkö oman rakkaani päälle lapioimaan hiekkaa. Tuntuu brutaalilta. Olen menettänyt vain pari isovanhempaa joiden kummankaan kanssa en ollut aidosti läheinen. Heidän hautajaisissa pystyin lapioimaan. Jos menettäisin puolisoni, en usko että pystyisin moiseen saati edes laskemaan arkkua hautaan tai poltettavaksi. 

Vierailija
17/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seurakunnat ole enää oikein suopeita itse tehdyille haudan peitoille. Vähän kai turvallisuuskysymyskin. 

Joskus oikeasti mahdotonta, jos hautaa on joutunut tukemaan metallisella kehikolla, että sen reunat eivät romahda. Kehikko poistetaan koneellisesti, joten konepelti on silloin ainoa vaihtoehto. 

Muutos on tullut myös maaseutuseurakuntiin vähitellen tässä 2010-2020 -aikavälillä, noin omien havaintojeni mukaan. 

Joskus muistelen jonkun kommentoineet jossakin, että saattoväen lapiointitaidot ja fyysinen jaksaminenkin on heikentynyt. 

Vierailija
18/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan meidän kotipitäjässä lapioidaan itse. Viereisessä pienessä kaupungissa pohjanmaalla tästä tavasta on jo luovuttu tai sitä pitää erikseen pyytää. Samoin on arkun kantaminen eli usein näkee että viedään sillä kärryllä vaan paikasta toiseen vainaja. Toisaalta nyt kun mietin niin en tiedä kykenisinkö oman rakkaani päälle lapioimaan hiekkaa. Tuntuu brutaalilta. Olen menettänyt vain pari isovanhempaa joiden kummankaan kanssa en ollut aidosti läheinen. Heidän hautajaisissa pystyin lapioimaan. Jos menettäisin puolisoni, en usko että pystyisin moiseen saati edes laskemaan arkkua hautaan tai poltettavaksi. 

Kyllä meidän seurakunnassa kärry on ollut ulkona käytössä ainakin niin kauan kuin muistan, eli 1980-luvulta saakka. Ehkä kauemminkin? 

Hautausmaa on isohko, eli matkaa haudalle voi olla aika paljon. Sisällä kannetaan kahvoista tai liinoilla. Ulkona odottaa kärry. Sitten haudalla liinoilla nostetaan hautaan. 

Uusille sukupolville jopa arkun kantaminen on käynyt katoavaksi taidoksi. 

Vierailija
19/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin pohjanmaalla on muuten tapana myös että lähisukulainen tekee villasukat ja arkkupeiton arkkuun mukaan. Käytännössä villapeittoja ja valkoisia sukkia tehdään valmiiksi kaappiin odottamaan koska nämä pitää aika pian olla kuoleman jälkeen valmiina. Samoin ylisillä voi olla itse veistettyjä arkkujakin odottamassa jos on tilaa säilyttää ja tiloja veistellä. Sellaisia vanhan ajan lämpimiä tapoja. Samoin ruokalista hautajaissa on aina sama eli joko lihakeitto (piheillä) tai karjalanpaisti ja luumukiisseli kermavaahdolla. Perinteistä tulee aina jotenkin lämmin tunne menetyksen ja surun keskellä. 

Vierailija
20/38 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihian seurakunnastako olet? Se on varmaan ainoa paikka jossa ei konetta ole raaskittu ostaa tohon hommaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi