Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
181/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu tekee noin eli tuo kahvipöytään lisää tarjottavaa ihan kuin minun tarjoiluni ei riitä. Niinpä olen opetellut suurieleisesti kiittämään ja laitan hänen tuomisensa esille samalla kun kannan kahvipöydästä tekemäni tarjoilut pois. Sinne menee juusto- ja kuppikakut, pienet leivokset ja suolapalat kasvispiiraista puhumattakaan. Omille lapsille huikkaan, että nyt kävi hyvin, Heli ja perhe toivat tarjottavat, syödään me näitä huomenna.

Ja niin kaveri on tyytyväinen, kun tarjolla on tuomiaan suklaata ja keksejä, ei mitään muuta. Keittiön työtasolla näkyy, että kahvipöydässä oli vaikka mitä, mutta eihän sitä nyt enää kannata tarjota, kun vieras  osoitti, etä ei se kelpaa. Minä tietenkin kehun ja riemuitse, että ihanat suklaat ja miten osasitkaan tuoda, kun meillä olisi ollut vain kahta erilaista juustokakkua ja uudella reseptillä tehdyt kasvisnyytit.

Voi helvati mitä teeskentilijöitä. Ja yhäkö jaksatte samaa näytelmää vetää kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
182/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa olen saanut tuliaisia esim.jenkeistä tai Kanadasta, ja aina ovat sanoneet että tässä sinulle /teille myöhemmäksi. Tuskin kukaan lyhyellä vierailulla haluaa oman maan herkkuja kun voi maistella uusia makuja. Ihan perinteinen suomalainen pulla on saanut aina kiitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tämä muitakin lahjoja? Onko lahjakortti kosmetologille saatava riittämään kaikille ja sovittava heti yhteinen aika? Jos tuo hajuvettä niin onko siinä vuoroviikoin pullo perheessä a ja perheessä b?

Vierailija
184/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "lämpimäinen" on muuten yllättävän ärsyttävä, kun se toistuu riittävän monta kertaa yhdessä ketjussa.

Vierailija
185/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen perheiden kanssa en varaa mitään tarjottavaa, koska tiedän, että kielloista huolimatta he tuovat kaiken mukanaan, jotta "sinulla ei sitten olisi mitään vaivaa". Kertakäyttömukeista lähtien tuodaan koko kattaus. Ikävämpää on se, että he olettavat kutsumiltaan vierailta samaa eli kun sinne menee, pitää viedä tarjoilut ja vielä varmistaa, että monelleko. Siellä kun voi olla toinenkin perhe käymässä samaan aikaan, joten kutsuttujen vieraiden on osattava tuoda tarpeeksi kahvia ja pullaa.

Minusta on todella ärsyttävää, kun kysellään, että tulkaa nyt kylään, lapsilla olisi seuraa toisistaan jne. ja tiedän, että sinne pitäisi leipoa kakut ja pikkuleivät ja keittää kahvi termariin. Ei se leipominen, vaan se, että pakkaat ne siististi ja esität pitopalvelua, kun menet kutsuttuna vieraana kylään.

😂 missä päin Suomea asut?

Vierailija
186/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tarjoan sitä, mitä vieraat tuovat.

Vähän aikaa sitten puolisoni täti toi tuliaisiksi pähkinöitä. Laitoin pähkinäpussin kyllä pöytään, mutten avannut sitä - hämmennyin, koska ajattelin ettei minulla ole sopivaa tarjoilukulhoa pähkinöille, ja minulle on opetettu, ettei suoraan pakkauksesta sovi tarjoilla. Näin jälkikäteen mietittyny olisihan nuo pähkinät voinut tarjota pussistaan tai ihan mistä tahansa kulhosta.

No, tarjoilimme näille vieraillemme kuitenkin muuta makeaa ja suolaista purtavaa.

Vierailija
187/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on joku käytösguru sanonut, etä ainakaan tuliaisviiniä ei ole tarkoitettu avattavaksi kyseisellä vierailulla, vaan se on tuliainen nimenomaan istäntäväelle.

Vierailija
188/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro etukäteen tuovasi omat eväät lapsille. Emäntä kun tuo leivokset kahvipöytään niin isket sitten samalla ne pullat lapsille kouraan. Älä esitä, että ne ovat tuliaisia, jos ne eivät sellaisia ole. Jos teet niin, että kaikille riittää, pyydä tarjoiluastiaa pullalle.

Hirveän ongelman oot kyllä saanut aikaiseksi näin pienestä asiasta. Kannattaa opetella kommunikoimaan kanssaihmisten kanssa niin pääset helpommalla jatkossa.

Lapsethan voivat murustella pullaa ympäri kämppää jos heille antaa pullat käteen ennen pöytään asettumista.

Vierailija
189/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen perheiden kanssa en varaa mitään tarjottavaa, koska tiedän, että kielloista huolimatta he tuovat kaiken mukanaan, jotta "sinulla ei sitten olisi mitään vaivaa". Kertakäyttömukeista lähtien tuodaan koko kattaus. Ikävämpää on se, että he olettavat kutsumiltaan vierailta samaa eli kun sinne menee, pitää viedä tarjoilut ja vielä varmistaa, että monelleko. Siellä kun voi olla toinenkin perhe käymässä samaan aikaan, joten kutsuttujen vieraiden on osattava tuoda tarpeeksi kahvia ja pullaa.

Minusta on todella ärsyttävää, kun kysellään, että tulkaa nyt kylään, lapsilla olisi seuraa toisistaan jne. ja tiedän, että sinne pitäisi leipoa kakut ja pikkuleivät ja keittää kahvi termariin. Ei se leipominen, vaan se, että pakkaat ne siististi ja esität pitopalvelua, kun menet kutsuttuna vieraana kylään.

Siis mitä ihmettä, kuulostaa enemmän kuin omituiselta. Itse en jaksaisi kutsua enkä mennä kyläänkään. 

Vierailija
190/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.

Ongelma on, että tämä henkilö tekee kaiken niin sanotusti aikuiseen makuun sopivana versiona. Hänen lapsensakaan eivät syö niitä. En tiedä syövätkö edes ollenkaan makeaa muutenkaan. Ovat toki joskus välillä halunneet tietää minkä rasian perhe on saanut lahjaksi. En voi siis täräyttää niinkään, että "kuule, nuo sinun leipomuksesi ovat kyllä hienon näköisiä mutta eivät maistu hyviltä meidän lasten suussa". En edes halua että lapset ottavat ja sitten heidän maistaessan näkee inhon värähdyksen ja jompikumpi vanhemmista joutuu tarjoamaan servettiä suun eteen, jottei lapsi sylkäise suoraan lautaselle. En minäkään pidä Timo Soinin lanseeraamasta salmiakkivotkakakusta mutta voin ottaa sitä pienen palan muodon vuoksi. Muuten olemme tottuneet syömään suhteellisen tavallista ruokaa. Ei voi mitään.

Miksi et anna lapsiesi maistaa uusia makuja, kun siihen on kylässä mahdollisuus? Annat lapsille ihan pienet palat, ja sanot ettei tarvitse syödä kokonaan jos ei maistu. Nyt näköjään haluat hautautua vaatimattomuuden tavallisuuteen makusi kanssa, ja vedät lapset mukanasi. Et anna emännälle ja lapsillesi edes mahdollisuutta.

Hehee, sinulla ei taida olla kokemusta pikkulapsista? Kukaan ei halua istua samassa pöydässä mutrusuisen ja kitisevän lapsen kanssa. On siis ihan maalaisjärkistä antaa vaikka omasta taskusta lapselle Digestive-keksi käteen kuin pakottaa väen väkisin syömään epämiellyttäviä asioita. Minäkin opin syömään juustoa ja sinappia vasta alakoulussa. Silloinkin savusilakkavoileipäkakku tuntui minun mielessäni oudolta tarjoomukselta. Valitsin silloin rinkelin enkä sitä kakkua.

En voi muutenkaan ymmärtää vanhempia jotka pakottamalla pakottavat lapsensa juuri kodin ulkopuolella syömään aiemmasta tunnettuja lajeja. Harjoitelkaa hyvät ihmiset niiden syömistä kotona! On kauheaa katsoa ja kuunnella ravintolassa kun viereisessä pöydässä itkettävän lapsia kun pitää syödä vierailun kunniaksi "hienompaa" ruokaa.

Vierailija
191/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n vinkumista ja jankkaamista. Eiköhän tässä tullut jo monen suusta, että emäntä on etukäteen varannut tarjoilut. Ap, osta kukkia tuliaisiksi. Saat sitten sinäkin katsella niitä vierailun ajan.

Vierailija
192/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.

Ongelma on, että tämä henkilö tekee kaiken niin sanotusti aikuiseen makuun sopivana versiona. Hänen lapsensakaan eivät syö niitä. En tiedä syövätkö edes ollenkaan makeaa muutenkaan. Ovat toki joskus välillä halunneet tietää minkä rasian perhe on saanut lahjaksi. En voi siis täräyttää niinkään, että "kuule, nuo sinun leipomuksesi ovat kyllä hienon näköisiä mutta eivät maistu hyviltä meidän lasten suussa". En edes halua että lapset ottavat ja sitten heidän maistaessan näkee inhon värähdyksen ja jompikumpi vanhemmista joutuu tarjoamaan servettiä suun eteen, jottei lapsi sylkäise suoraan lautaselle. En minäkään pidä Timo Soinin lanseeraamasta salmiakkivotkakakusta mutta voin ottaa sitä pienen palan muodon vuoksi. Muuten olemme tottuneet syömään suhteellisen tavallista ruokaa. Ei voi mitään.

Miksi et anna lapsiesi maistaa uusia makuja, kun siihen on kylässä mahdollisuus? Annat lapsille ihan pienet palat, ja sanot ettei tarvitse syödä kokonaan jos ei maistu. Nyt näköjään haluat hautautua vaatimattomuuden tavallisuuteen makusi kanssa, ja vedät lapset mukanasi. Et anna emännälle ja lapsillesi edes mahdollisuutta.

Voi olla, että lapset pitäisivätkin uusista mauista. Ap kuitenkin itse on nirso ja kammoksuu kaikkea uutta, jolloin hän tartuttaa ajatusmaailmansa lapsiinsakin. Lapset usein uskovat kaiken mitä äiti sanoo ja voivat esittää äidin mieliksi. Vanhempi voi valita, näyttääkö lapsilleen hyvää vai huonoa esimerkkiä. 

Eikö se lapsi nimenomaan näe sitä esimerkkiä jos vanhempi ahtaa kitusiinsa jotain taikasienikaukkua?

Vierailija
193/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin oletan, että jos tuon jotain kahvipöytään sopivaa, se avataan ja nautiskellaan yhdessä. Kerran kaverini laittoi vain tuliaiset kaappiin eikä tarjonnut edes vesilasillista, ja silloin saatoin vähän ajatella, että mikä moukka. Itse laitan tuliaiset aina pöytään tarjolle siihen omien tarjottavien viereen, eipä ole kukaan tuliaisen tuoja kieltäytynyt syömästä itse tuomiaan herkkuja.

Vierailija
194/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan kaikki saamani karkki- ja viinalahjat eteenpäin. Suklaarasioita vien töihin jne.

Vierailija
195/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä kiinnostaa, mitä aapee oikein toisi tarjolle, kun ovat kuitenkin jotain lasten makuun, mutta ei peruspullaa. Jotain muumikeksejä, mokkapaloja sateenkaarinonparelleilla, barbiekakku?

Siinä tapauksessa en ihmettele, etteivät tuliaiset päädy pöytään, tuskin sopivat illan muihin tarjoiluihin mitenkään.

Muffineita? Skonsseja omenahilloa kera? Kääretorttua, esim suurin osa lapsista pitää unelmatortusta ja sen voi tehdä lehmänmaidottomana.

Vierailija
196/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse annan kaikki saamani karkki- ja viinalahjat eteenpäin. Suklaarasioita vien töihin jne.

Ja syy miksi en avaa niitä ja tarjoile kun olet kylässä on se, että minun olisi "pakko" maistaa niitä ja jos en halua enkä maista, vingut ja valitat siitä. Minä en pidä karkista, suklaasta enkä viinistä, joten ihan turha valittaa. Ja jos haluat syödä/juoda ne itse, osta hitto soikoon itse ne itsellesi.

Vierailija
197/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun lukeminen on tuntunut oudolta. Olen usein vienyt tuliaisina keksejä, konvehteja, tuoreita marjoja tms. Tyypillisesti tuon niitä tuliaisia joko isomman porukan illanistujaisiin, tai joskus jos vaikka kaveri on kutsunut juttuseuraksi saatan ostaa jotain sillä ajatuksella, että kaveri keittää teen ja minä tarjoan naposteltavaa sen oheen. Tuomiseni on aina laitettu osaksi tarjoilua. En ole osannut edes ajatella, että muualla toimittaisiin eri tavalla.

En odottaisi että kukaan laittaisi henkilökohtaiseksi lahjaksi saadut herkut jakoon. Se olisi outoa.

Vierailija
198/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi siis sanoa, jos joku tarjoutuu tuomaan ruokatuliaisia: kiitos tarjouksestasi, mutta ei tarvitse tuoda mitään syötävää. Onko vaikeaa? Miksi avoin kommunikointi on niin vaikeaa Suomessa?

Samaa ihmettelen.

Vierailija
199/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä laitan vieraiden tuomiset myös esille. Ajattelen, että he ystävällisyyttään tuovat jotakin, että meillä varmasti on tarpeeksi syötävää. Ja ehkä myös, että jos heillä on joku ruokarajoite niin tuovat varalta omia mukaan. 

Olisin loukkaantunut jos emäntä ei laittaisi tuomisiani tarjolle myös. 

Minä myös tulkitsisin sen merkiksi ettei kelpaa, heitetään vaivihkaa pois.

Meillähän tosin laitetaan aina vieraiden tuomat tuliaisetkin pöytään siinä missä omat luomuksetkin. Kukaan ei ole ainakaan vielä kertonut kärsivänsä.

Vierailija
200/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana "lämpimäinen" on muuten yllättävän ärsyttävä, kun se toistuu riittävän monta kertaa yhdessä ketjussa.

Mikä sinulla on rikasta ja kuvailevaa suomea vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme