Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?
Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.
Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.
Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.
Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos teidät on kutsuttu häihin, viet sinne hääkakun toisen hääkakun viereen tai karjalanpiirakat suolaiseen pöytää muiden tarjoomusten sekaan? Mun mielestä on tosi junttia viedä ruokaa tuliaisena, jos on kutsuttu kylään tai juhliin. Jos tehdään yllätysvierailu, niin silloin pitääkin viedä syötävät ja vaikka kahvipaketti, koska isäntäväki ei ole osannut odottaakaan vieraita eikä ehkä tarjottavaa ole muuta kuin voileipää ja kaapinmakuisia edellisjoulun pipareita.
Yleensä olemme vieneet häihin ihan parin toivoman häälahjan ja sillä selvä. Vertauskuvasi ontuu pahasti.
Salamba harmaana kirjoitti:
Sinä viet aina sinne tuttavan luo lämpimäisiä ja makeisia, hän ei koskaan laita niitä tarjolle? Älä vie niitä enää, ongelma ratkaistu. Vie vaikka kukkia jos on pakko viedä jotain.
Mutta mistä minä voin tietää minkälaisista kukista toinen pitää vai pitääkö niistä ollenkaan? En ole nähnyt heillä ikinä mitään kukallista tai kukkia.
Vierailija kirjoitti:
:D :D Voi apua, kun nauroin aloitukselle. Siis oikeastiko jotkut tunkevat tuliaisiksi saadut herkut pokkana kaappeihin ja jättävät tarjoamatta? Hahaahaa. Kaikenlaista sitä.
Itse kyllä tarjoan aina ja niin on meidänkin tuomat herkut laitettu tarjolle. :)
Kaappiin tuliaiset jemmaavista tulee erittäin kitsas ja pihi tuntuma. Josko laittavat ne sinne, jotta saavat itse syödä enemmän sitten illalla vieraiden lähdettyä? =P
Siksihän minä tein tämän aloituksen koska haluaisin ymmärtää jemmaajan motiiveja. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Salamba harmaana kirjoitti:
Sinä viet aina sinne tuttavan luo lämpimäisiä ja makeisia, hän ei koskaan laita niitä tarjolle? Älä vie niitä enää, ongelma ratkaistu. Vie vaikka kukkia jos on pakko viedä jotain.
Mutta mistä minä voin tietää minkälaisista kukista toinen pitää vai pitääkö niistä ollenkaan? En ole nähnyt heillä ikinä mitään kukallista tai kukkia.
Mutta etpä näköjään tiedä leipomuksistakaan mistä pitävät. Kukat todennäköisemmin kuitenkin laittavat kahvipöytään kaikkien ihasteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu tekee noin eli tuo kahvipöytään lisää tarjottavaa ihan kuin minun tarjoiluni ei riitä. Niinpä olen opetellut suurieleisesti kiittämään ja laitan hänen tuomisensa esille samalla kun kannan kahvipöydästä tekemäni tarjoilut pois. Sinne menee juusto- ja kuppikakut, pienet leivokset ja suolapalat kasvispiiraista puhumattakaan. Omille lapsille huikkaan, että nyt kävi hyvin, Heli ja perhe toivat tarjottavat, syödään me näitä huomenna.
Ja niin kaveri on tyytyväinen, kun tarjolla on tuomiaan suklaata ja keksejä, ei mitään muuta. Keittiön työtasolla näkyy, että kahvipöydässä oli vaikka mitä, mutta eihän sitä nyt enää kannata tarjota, kun vieras osoitti, etä ei se kelpaa. Minä tietenkin kehun ja riemuitse, että ihanat suklaat ja miten osasitkaan tuoda, kun meillä olisi ollut vain kahta erilaista juustokakkua ja uudella reseptillä tehdyt kasvisnyytit.
Oletpa katkeran ja epämiellyttävän kuuloinen henkilö. Ihme, että joku käy sun luona kylässä, mä en kävis.
Mieti vähän: kutsun vieraita, leivon ja laitan tarjoilut, pöytä on ns. koreana ja sitten vieras tuo tuliaisia todeten, että tuotiin pientä purtavaa. Siis aivan kuin minulla ei olisi mitään tarjottavaa, kaikki vaivannäköni on ollut turhaa, mikään ei heille kelpaa.
Tietenkin vierailunsa päätteeksi kerään tuomisensa ja laitan ne pussiin ja annan mukaan "evääksi kotimatkalle".
On äärettömän epähienoa tuoda tarjoilut tullessaan, ellei kyseessä ole paha allergia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on yllätysvierailu, silloin laitan vieraiden tuomat tuliaiset tarjolle, koska ne todennäköisesti on ainoa mahdollisuus laittaa kahvipöytään jotain, sillä meillä ei makeaa ole yleensä koskaan kaapeissa. Mutta jos minä olen kutsunut vieraan, silloin on oletettavaa, että minä kestitsen. On outoa jos kutsuttu vieras tuo syötävää tarjolle.
Yritä nyt hyvä ihminen vastata mikset sano suoraan ja rehellisesti ettei tarvi eikä saa tuoda mitään? Kaikki osapuolet säästyisivät paljolta stressiltä kun kakistaisit tuon yhden lauseen kutsun yhteydessä.
??? Kenelleköhän tässä kuvittelet alentuvasti vastaavasi? Minä olen tuo lainaamasi, enkä ole tähän ketjuun muita viestejä kirjoittanut. Sinulla on ikävä tyyli kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa.
Ja sinun rakentavalla tyylilläsi päästään eteenpäin syystä koska ________? Äläpä sinäkään ylennä itseäsi.
Motiivi on se että tuliaisen saaja olettaa sen olevan lahja hänelle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos teidät on kutsuttu häihin, viet sinne hääkakun toisen hääkakun viereen tai karjalanpiirakat suolaiseen pöytää muiden tarjoomusten sekaan? Mun mielestä on tosi junttia viedä ruokaa tuliaisena, jos on kutsuttu kylään tai juhliin. Jos tehdään yllätysvierailu, niin silloin pitääkin viedä syötävät ja vaikka kahvipaketti, koska isäntäväki ei ole osannut odottaakaan vieraita eikä ehkä tarjottavaa ole muuta kuin voileipää ja kaapinmakuisia edellisjoulun pipareita.
Yleensä olemme vieneet häihin ihan parin toivoman häälahjan ja sillä selvä. Vertauskuvasi ontuu pahasti.
No miksi sitten ei voi viedä kahvitteluun tarjoajan toivomuksesta vaikka 100 euron lahjakortin, miksi täytyy viedä tarjottavaa?
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kun mun äiti meille syömään tullessaan aina tuo jonkun oman viritelmänsä pöytään. Meillä on kaunis kattaus ja sitten sekaan joku muovikipassa voipaperikääreessä puolikisi järsitty savukala.
Hyvää toki tarkoittaa ja kiitän, mutta oikeesti en tykkää.
En todellakaan vie mitään ruoanjätteitä kenellekään kun olen menossa kahville.
Vierailija kirjoitti:
:D :D Voi apua, kun nauroin aloitukselle. Siis oikeastiko jotkut tunkevat tuliaisiksi saadut herkut pokkana kaappeihin ja jättävät tarjoamatta? Hahaahaa. Kaikenlaista sitä.
Itse kyllä tarjoan aina ja niin on meidänkin tuomat herkut laitettu tarjolle. :)
Kaappiin tuliaiset jemmaavista tulee erittäin kitsas ja pihi tuntuma. Josko laittavat ne sinne, jotta saavat itse syödä enemmän sitten illalla vieraiden lähdettyä? =P
Jos pöytä notkuu jo valmiiksi herkkuja enemmän kuin jaksetaan syödä, niin en minä siihen enää lisää vieraan pyytämättä tuomia syömisiä, jotka eivät edes sovi kokonaisuuteen. Se on sitten eri asua, jos on etukäteen sovittu, että vieras tuo jonkin tietyn jutun (esim. erikoisruokavaliota noudattava jotain sopivaa).
Mistä hiton lämpiäisistä? Ne on lämpimäisiä. Etiketin mukaan ne pitäs laittaa tarjolle, mutta mä ainakin katon vähän tilanteen mukaan. Jos on jo samankaltaista pöydässä niin en laita. Samoin jos viini on jo varattu ja avattu, niin en laita ellei innostuta sitten ottamaan vielä toisetkin lasilliset :)
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella miehiä käymään tätä keskustelua?
Hyvin voin.
Tosin suuruusluokka näissä "vastavuoroisuusjeeeseusteluissa" on eri. Miehet kuulemma ovat lainanneet kaverilleen vähintään 20000 puntaa, mutta kaverit eivät arvosta, vaan kinuavat lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten ei voi viedä kahvitteluun tarjoajan toivomuksesta vaikka 100 euron lahjakortin, miksi täytyy viedä tarjottavaa?
No, tuo vaikuttaisi jo siltä että kahvipöytään maksetaan pääsymaksulla. Olisi hienovaraisempaa jos emäntä tai isäntä laittaisi kuistille astian, johon voi lähtiessään pudottaa rahaa hienovaraisesti.
Meillä lapsuudenkodissa ei koskaan laitettu tuliaisia tarjolle. Kukat pääsi maljakkoon, mutta jos kutsuttu vieras toi kakkua tai pullaa, niin niistä kiitettiin kauniisti ja sitten kun vieras teki lähtöä, ojennettiin ne takaisin ja sanottiin, että tämmöiset pienet muistamiset tässä, pientä makeaa huomiseksi aamuksi.
On äärettömän epäkohteliasta tuoda tarjoilut mukanaan, sillä osoittaa, että ei arvosta kutsujaa.
Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.
Enpä ole ikinä tätä asiaa ennen pohtinut. Joskus laitan tuliaissuklaat tai -karkit heti tarjolle ja joskus jemmaan kaappiin. Oletan, että esim. suklaarasia on lahja isäntäväelle eikä vieras oleta, että se tarjotaan pöydässä.
Jos on vain vähän tarjottavaa, laitan suklaat pöytään. Jos on paljon, laitan kaappiin.
Joskus anoppi tuo tullessaan kakkua ja sen laittaisin pöytään. Mutta anoppi sanoo aina, että sen pitää vielä maustua ja pyytää laittamaan kaappiin / pakastimeen.
Ihme asioista jotkut tekee ongelman. Eikö jotain tuova vieras tarkoita kuitenkin hyvää? Ja toisaalta, isäntäväellä on täysi oikeus tarjota pöydässä mitä haluaa.
Kuka haluaa kylässä syödä itse leipomaansa pullaa? Sehän on kuin menisi omien eväiden kanssa kylään. Tuliaiset on tarkoitettu isäntäväelle. Myöhemmin nautittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella miehiä käymään tätä keskustelua?
Voin.
t. mies
PS. Harvemmin mies tuo itse leipomiaan ja jos tuo, lienee tottunut, ettei miehen tekemisten odoteta maistuvan. Kun olisi kyse viineistä tai vaikka jostain hienommasta Whiskystä ja illan tarjoillaan vain olutta, saattaa monelta mieheltäkin löytyä mielipiteitä.
Jos joku tuo tarjottavat, niin tietenkin laitan ne kahvipöytään. Samalla muistan pahoitella, etten tajunnut, että vieras ei pidä siitä, mitä olen laittanut, vaan joutui tuomaan omat ruuat. Tietenkään kukaan perheestämme ei syö vieraiden tuomisia, nehän eivät oikeastaan ole meille vaan vieraalle itselleen.