Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

Vierailija
2/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sä tollasesta välität? Annat mennä toisesta korvasta ulos. Ei sun tarvitse niitä tajuamaan saada, se on myöhäistä jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ihan samanlaisia kokemuksia isovanhempien puolelta.

En jaksa stressata. Nukun miten huvittaa -puhelin äänettömällä.

Vierailija
4/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat osittain oikeassa siinä mielessä, että myöhään valvominen on hyvä resepti syövän hankkimiselle, ellei hanki kunnollisia pimennysverhoja.

Vierailija
5/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset on usein tuollaisia. Nukkuuko ne päiväunia myös? Itse nauran appivanhemmille, jotka ihmettelevät meidän unirytmejämme. Usein, kun minä herään kymmenen maissa, saan kuulla, että he ovat heränneet jo kuudelta, ja ehtineet nukkua jo pienet päikkärit aamun kuluessa! Noita päikkäreitä heille kertyykin päivän mittaan sitten kolmet-neljät, ei se ihme olekaan, että unta ei riitä enää aamun tunneille :)

Vierailija
6/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, koko yhteiskuntahan pyörii aamuvirkkujen pillin mukaan. Miksei normaali virka-aika vois olla vaikka 10-18? Tai siis kun iso osa ihmisistä joutuu heräämään herätyskellon avulla, on herätys silloin liian aikaisin!

Vierailija
7/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä neljä lasta ja pienimmän (11kk) rytmi on rukattu sopimaan koululaisten rytmiin. Kaikki kauhistelevat kun pieni lapsi joutuu valvoa klo22.30 asti isompien harrastustenkuljetusten vuoksi. Näin sain arjen pyörimään

Vierailija
8/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä

Tätähän aamuvirkut sanovat, mutta se ei ole totta.Tutkimustiedon valossa ihmisten sirkadiaanirytmeistä tiedetään, että kolmasosa on myötäsyntyisesti aamuvirkkuja, kolmasosa iltavirkkuja ja kolmasosa joustavia. Aamuvirkut alkavat pilkkiä illalla tv:n ääressä ja haluavat mennä nukkumaan. Iltavirkut tapaavat olla aamulla väsyneitä riippumatta siitä, onko nukuttu tarpeeksi vai ei. Eroa on sitten myös siinä, että nimenomaan aamuvirkkujen keskuudessa esiintyy hämmästyttävän vahvaa kyvyttömyyttä ymmärtää vuorokausirytmien erilaisuutta, tarvetta moralisoida muita ja halua kohottaa itselle mieluisin rytmi yleiseksi säännöksi.

Vierailija
9/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa kauhistelua, ihmettelyä ja paheksuntaakin olen kuullut äidiltäni teini-iän ja aikuisenakin.

Äiti oli meillä paljon, kun toinen muksu syntyi. Tai hän heräili omalla paikkakunnallaan silloin viiden pintaan ja tuumi, että menenpä likan perheen luokse.. oli meillä kuuden pintaan(oltiin annettu avain) ja ysiltä kun herättiin täällä oli valmiina uunituoreet sämpylät ja pullat. Mitähän kaikkea muuta. Esikoisen aamut hoidettu yms. Oli herännyt keittiö ääniin ja hihkassut mummolle, että tule hakemaan..

Se oli vilpittömästi ihanaa aikaa. Sinä aikana äiti oppi ymmärtämään nämä erilaiset rytmit. Sen jälkeen häneltä onnistui parisuhdekin miehen kanssa, joka on iltavirkku. Tajusi, että saavat siinä sitten sen oman aikansa häärättyä, kun toinen nukkuu. Mies illalla ja hän aamulla. Suhde voi hyvin.

Kaikuja on vielä entisestä ajasta kuitenkin, kun ollaan menossa sinnepäin, niin äiti usein tuhahtaa mulle puhelimessa "onko teidän sitten pakko maata puolille päivin? tulkaa ajoissa!" Hän kun haluaisi seuraa jo ajoissa, kun miehensä nukkuu. :D

Tässä ei enää eletä agraariyhteiskunnassa, joten maailma ei tarvitse kaikkia aamulla kello kuusi.

Vierailija
10/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempani.

He saattoivat tulla jopa kylään yllättäen kello 6.30 pyhäpäivänä.

Siis kuka oikeasti käyttäytyy noin?

Vierailija
11/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän aamuvirkut sanovat, mutta se ei ole totta.Tutkimustiedon valossa ihmisten sirkadiaanirytmeistä tiedetään, että kolmasosa on myötäsyntyisesti aamuvirkkuja, kolmasosa iltavirkkuja ja kolmasosa joustavia. Aamuvirkut alkavat pilkkiä illalla tv:n ääressä ja haluavat mennä nukkumaan. Iltavirkut tapaavat olla aamulla väsyneitä riippumatta siitä, onko nukuttu tarpeeksi vai ei. Eroa on sitten myös siinä, että nimenomaan aamuvirkkujen keskuudessa esiintyy hämmästyttävän vahvaa kyvyttömyyttä ymmärtää vuorokausirytmien erilaisuutta, tarvetta moralisoida muita ja halua kohottaa itselle mieluisin rytmi yleiseksi säännöksi.

Minä en ole aamuvirkku. Mulla rytmi vaihtelee ihan sen mukaan, mitä teen ja missä ympäristössä. Yksin ollessa tulee helposti valvottua 4 asti aamuyöhön, kun ei huvita mennä aiemminkaan nukkumaan. Puolison luona nukkuessa tulee mentyä nukkumaan klo 11.

Nykypäivänä se ei ole luonnonvalo, joka rytmittää unen, vaan keinovalo sekä unenpuutteesta johtuva väsymys. Siksi ei ole järkevää katsoa ihmisten nukkumisaikoja ja kuvitella niistä voitavan vetää johtopäätöksiä "aamuvirkkuudesta" tai vastaavasta.

Vierailija
12/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, meillä on liukuva työaika ja  aikaisin tulijat välillä kehuskelevat sitä kuinka aikaisin ovat olleet jo töissä, mutta yhtään pidempää työaikaa he eivät tee ja illalla myöhempään jäävät eivät  kehuskele iltatöistään.

Vierailija
13/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit ihan hyvin sanoa vanhemmillesi, että ei tarvitse ymmärtää, mutta ei myöskään arvostella teidän valintoja, teidän kotonanne.

Meillä herätään arkisinkin aikaisintaan puoli kahdeksan aikaan. Koulu on parin minuutin matkan päässä ja aamutoimet hoituu alle puolessa tunnissa. Vielä jää hetki aikaa lastenohjelmille tai muille touhuille. Miksi turhaan herätä kukkumaan aikaisemmin? Ihan kohta on kahdeksaltakin vielä pimeää.

Vierailija
14/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat osittain oikeassa siinä mielessä, että myöhään valvominen on hyvä resepti syövän hankkimiselle, ellei hanki kunnollisia pimennysverhoja.

Ylläolevan viestin alapeukuttajia suosittelisin tutustumaan aiheesta löytyvään tutkimusaineistoon.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19095474

.

Vierailija
15/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kauhistelua, ihmettelyä ja paheksuntaakin olen kuullut äidiltäni teini-iän ja aikuisenakin.

Äiti oli meillä paljon, kun toinen muksu syntyi. Tai hän heräili omalla paikkakunnallaan silloin viiden pintaan ja tuumi, että menenpä likan perheen luokse.. oli meillä kuuden pintaan(oltiin annettu avain) ja ysiltä kun herättiin täällä oli valmiina uunituoreet sämpylät ja pullat. Mitähän kaikkea muuta. Esikoisen aamut hoidettu yms. Oli herännyt keittiö ääniin ja hihkassut mummolle, että tule hakemaan..

Se oli vilpittömästi ihanaa aikaa. Sinä aikana äiti oppi ymmärtämään nämä erilaiset rytmit. Sen jälkeen häneltä onnistui parisuhdekin miehen kanssa, joka on iltavirkku. Tajusi, että saavat siinä sitten sen oman aikansa häärättyä, kun toinen nukkuu. Mies illalla ja hän aamulla. Suhde voi hyvin.

Kaikuja on vielä entisestä ajasta kuitenkin, kun ollaan menossa sinnepäin, niin äiti usein tuhahtaa mulle puhelimessa "onko teidän sitten pakko maata puolille päivin? tulkaa ajoissa!" Hän kun haluaisi seuraa jo ajoissa, kun miehensä nukkuu. :D

Tässä ei enää eletä agraariyhteiskunnassa, joten maailma ei tarvitse kaikkia aamulla kello kuusi.

Kuinka vanha olet? Äitisi kulkee kotiisi omilla avaimilla ja huseeraa keittiössäsi? Voi elämä!

Vierailija
16/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä neljä lasta ja pienimmän (11kk) rytmi on rukattu sopimaan koululaisten rytmiin. Kaikki kauhistelevat kun pieni lapsi joutuu valvoa klo22.30 asti isompien harrastustenkuljetusten vuoksi. Näin sain arjen pyörimään

Meillä vauvan ja taaperon rytmi on rukattu koululaisten rytmin mukaan ja meillä se rytmi on kyllä noin 20:30-7. Kuinka isoja teidän koululaiset on, että heille riittää 22:30 nukkumaan meno? Meillä koululaiset nukkuvat spontaanista 10-10,5 h, jos on vähemmän joutuu herättään kesken unia.

Vierailija
17/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainhan tuo on sukupolvikysymys. Entisessä yhteiskunnassa oli pakko herätä aikaisin ja siitä oli tehty hyve heillekin, joilla ei ollut esim. maatilaa eläimineen vaan ihan tavallinen toimistotyö. Illanvirkkuja ihmisiä on pidetty jollain lailla paheellisina ja aamuntorkku ihminen oli helppo tuomita laiskaksi. Aamuvirkkujen mielestä työtä voi ilmeisesti nykyäänkin tehdä vain klo 6-16 välisenä aikana. 

Vierailija
18/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapas hankkia sinisen valon blokkaavat lasit, josko unirytminne sitä kautta aikaistuisi:

https://authoritynutrition.com/block-blue-light-to-sleep-better/

Tästä graafista näette ongelman melatoniinin suhteen, mikäli unirytmiä keinovaloilla siirtää myöhempään:

http://kuvapilvi.fi/k/yPkg.jpg

Ja näistä graafeista näkyy seuraukset:

http://kuvapilvi.fi/k/yPkD.jpg

http://kuvapilvi.fi/k/yPk1.jpg

.

Vierailija
19/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti? Kuulostaa niin tutulta

Vierailija
20/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vaan niille, jotka eivät usko erilaisiin luonnollisiin vuorokausirytmeihin:

Ihmisiä on aamu- ja iltavirkkuja kehityshistoriallisista syistä. Tämä tosiaan juontaa jo ihmisen aamuhämärän aikaan, jolloin elämä oli yllätyksellistä ja vaarallista. Tarvittiin jatkuvia vahtivuoroja ja valppautta; se oli elossasäilymisen ehto. Kaikki eivät voineet olla väsyneitä ja nukkumassa samaan aikaan, ja tämän varmisti eri rytmit.

Biologista aamu- tai iltavirkkuuta ei pysty muuttamaan, mutta niiden kanssa oppii elämään ja sopeutumaan, jos on pakko ja monesti se on.

Onneksi koko pieni perheeni, eli minä, mies ja lapsemme olemme kaikki iltavirkkuja, eikä kukaan heräile viiden kuuden aikoihin aamulla.

Sisareni on aamuvirkku ja hyppää pystyyn aamulla kuuden pintaan, vaikka olisi kuinka vapaapv, mutta kaatuu sitten sänkyyn jo iltayhdeksän kymmenen aikoihin.

Monesti on ottanut päähän, kun nämä aamuvirkut, enkä tarkoita pelkästään siskoani, ovat hoputtamassa, että lähdetään sitten hyvissä ajoin (jos meno jonnekin), eivät kuulema jaksa odotella.. Aina pitäisi olla menossa heidän pillin mukaan, mutta annahan, jos sanon, että mennään illalla jonnekin, niin johan muuttuu ääni kellossa. Eihän sitä illalla enää jaksa, nukkuma-aikakin kohta ja sitä rataa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan