Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on!

Mun isa on vasta nyt seitsemankymppisena tajunnut etta on olemassa erilaisia rytmeja. On aina ollut aamuvirkku ja aamu-unisuus on kammottavaa hengen rappiota. Olen muutaman kerran saanut ns. paskahalvauksen kun on tullut koputtelemaan ovelleni lauantai-aamuna kello kahdeksan kun olen tullut edellisiltana Suomeen ja aikaeron takia oma kelloni on kaksi tuntia Suomea jaljessa. 

Mun mielesta tahan liittyy joku kasittamaton luterilainen asenne joka edellisiin sukupolviin on siirtynyt jo aidinmaidossa. Paastat yhdesta korvasta sisaan ja toisesta ulos. Jankkaaminen on turhaa. Teet selvaksi etta sinua ei saa aamuisin hairita ennen klo x. Jos ei auta niin et nuku samassa paikassa naiden unifasistien kanssa. Muista, etta olet aikuinen ja teet niin kuin parhaaksi naet! 

Nykyaan osaa olla soittelematta ennen kello yhdeksaa kun olen lomalla Suomessa. Puhelin on myos yleensa aanettomalla oisin. 

Ma heraan yhdeksan-kymmenen maissa jos ei ole kello herattamassa ja tahan ei vaikuta nukkumaanmenoaika (joka on yleensa 22-23, nukun yhdeksan tuntia yossa). 

Vierailija
22/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän toisinpäin, omat vanhempani jaksavat päivitellä ettei ole normaalia herätä viikonloppuaamuna klo 5.30. Nousen aina ilman kelloa, virkeänä tuohon aikaan, käyn lenkillä, suihkussa ja ehdin keittää perheelle aamupuuron ennen kuin muut heräilevät. Ei ole häirinnyt miestä tai lapsia mutta omille vanhemmilleni olen ihan luonnonoikku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittainhan tuo on sukupolvikysymys. Entisessä yhteiskunnassa oli pakko herätä aikaisin ja siitä oli tehty hyve heillekin, joilla ei ollut esim. maatilaa eläimineen vaan ihan tavallinen toimistotyö. Illanvirkkuja ihmisiä on pidetty jollain lailla paheellisina ja aamuntorkku ihminen oli helppo tuomita laiskaksi. Aamuvirkkujen mielestä työtä voi ilmeisesti nykyäänkin tehdä vain klo 6-16 välisenä aikana. 

Nykyinen työelämä sen sijaan suosii jatkuvasti enemmän iltaan siirtyvää työaikaa. Yksityisen sektorin asiakaspalvelu esim. saattaa painottua paljolti iltaan ja samoin vastaavasti esim. lastenhoitotyöhön tulee painetta. Eikä niitä lehmiäkään tarvitse enää rientää lypsämään. Toinen menneen maailman malli on kylään piipahtaminen kutsumatta ja etukäteen ilmoittelematta. On ollut toinen vanhemmilleni kova paikka. Ei välttämättä olla kotona ja kotonakin voidaan ehdä työtä, jota kahvikestit häiritsevät välillä pahastikin. Siksi en suostu heidän piipahteluihinsa.

Vierailija
24/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on mulle kanssa ongelma jos esim.kyläilen jonkun sukulaisen tai isän luona.itse nukun vapaapäivinä sinne 12 asti jopa.siihen  aikaan näen myös mielenkiintoisimmat unet ja nukun hyvin rentouttavaa unta.useimmat sukulaiset kauhistuu jos nukun kymmenen aikoihin.mulle tulee paha olo jos herään ennen yhdeksää :/ se on mulle tosi vaikeeta...oon 19 vuotias ja tää ongelma alkoi vasta vanhemmalla iällä.kutsun tätä ongelmaksi koska multa ei käytännössä "normaali" päivärytmi onnistu enkä usko että voisin mennä 8-16 töihinkään.

Vierailija
25/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut usein tätä palstaa ja tähän mennessä kaikissa ketjuissa suurin osa ihmisistä kertoo heräävänsä tosi aikaisin, lähtevänsä töihin kuudelta jne.

Vierailija
26/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempani.

He saattoivat tulla jopa kylään yllättäen kello 6.30 pyhäpäivänä.

Siis kuka oikeasti käyttäytyy noin?

Sairasta porukkaa.

Vierailija
27/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ajatuksia herättää, ettei omena ole kauas puusta pudonnut...

Tuomitset jyrkästi äitisi elämänrytmit ja arvostelun, mutta syyllistyt itse samaan.

Näissä asioissa kun ei ole yhtä oikeaa totuutta.

Eriävät mielipiteet ja tavat ovat vain rikkautta ja negatiivisuuden sijaan, olisit ollut vain iloisin mielin, kun pääsit valmiiksi katettuun kahvipöytään, vaan kaikesta on mieli pahoitettava.

Vierailija
28/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toi on mulle kanssa ongelma jos esim.kyläilen jonkun sukulaisen tai isän luona.itse nukun vapaapäivinä sinne 12 asti jopa.siihen  aikaan näen myös mielenkiintoisimmat unet ja nukun hyvin rentouttavaa unta.useimmat sukulaiset kauhistuu jos nukun kymmenen aikoihin.mulle tulee paha olo jos herään ennen yhdeksää :/ se on mulle tosi vaikeeta...oon 19 vuotias ja tää ongelma alkoi vasta vanhemmalla iällä.kutsun tätä ongelmaksi koska multa ei käytännössä "normaali" päivärytmi onnistu enkä usko että voisin mennä 8-16 töihinkään.

Sun täytyy nyt selvästi muuttaa Islantiin. Tai sitten opetella sammuttamaan valot aikaisemmin kämpästäsi.

Vierailija
29/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse työskennellä aamuvuorossa. Valitset vaan työn, jota tehdään iltaisin, tai öisin. Itse koen myös "väärään" aikaan nukkumisen ja heräämisen vaikeana, keho ikäänkuin pistää hanttiin ja voin vähän huonosti. Olen monesti sanonutkin, että kärsin jet lagin -tyyppisistä oireista, jos joudun elämään ja nukkumaan minulle biologisesti väärässä rytmissä. Tämä on jatkunut koko elämäni, eikä ole muuttunut, vaikka olen joutunut sitä elämään ja harjoittelemaan. Jossain vaiheessa tajusin, että minulla on mahdollisuus olla itselleni armollinen ja elää niinkuin itselle on parasta. Sen jälkeen olen voinut hyvin ja myös fyysiset vaivat, jotka aikaisemmin vaivasivat, ovat hävinneet.

Vierailija
30/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

Ja suurimman osan vuotta aurinko nousee vasta 8-10 eikä 6.

Vierailija
31/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole montaa kymmentä vuotta kun vielä täällä meidän Suomessamme pakotettiin vasenkätisiä oikeakätisiksi.

Nythän jo aika moni ymmärtää että ihmisiä on oikea- vasen- ja sekakätisiä, miksei ymmärretä että vuorokausirytmejäkin voi olla muitakin kuin se aaaaaamuvirkkuus.

Vierailija
32/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku, mies iltavirkku. En tuomitse iltavirkkuja vätyksiksi, koska olen kyllä huomannut, että itse en jaksa enää iltaisin keskittyä mihinkään, en saa mitään hyödyllistä tehtyä enkä edes jaksaisi juhlia, keikkoja tai elokuvia. Tiedän, että yhteiskunta toimii erityisesti minun tyyppini ehdoilla. Myötätuntoni heräsi viimeistään silloin, kun saimme iltavirkun lapsen, joka on aina energinen, aikaansaava ja iloinen, paitsi arkiaamuisin, kun raasu pitää aina väkisin herättää kesken unien. Siltikään hän ei nukahda päiväunille tai ajoissa illalla. Vauva-aikana emme tosiaan käyneet missään muskareissa, kerhoissa, vauvauinneissa tms., jotka alkoivat viimeistään klo 10. Jos koulussa voisi valita kahdesta vuorosta, valitsisimme hänelle ilman muuta myöhemmän.

Vierailija
33/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs on kamala ongelma! :D  Ihan viitsit tänne tuollaista kirjoittaa... :) Miten sä selviät tästä?

Vierailija
34/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku enkä pidä tuota kymppiä vielä "myöhäisenä heräysaikana". Anna toisen puhua, älä välitä. Jos teillä kaikki hyvin teidän rytmillä mentäessä, niin ei mitään syytä välittää toisen näkemyksestä.

Vierailija
35/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut usein tätä palstaa ja tähän mennessä kaikissa ketjuissa suurin osa ihmisistä kertoo heräävänsä tosi aikaisin, lähtevänsä töihin kuudelta jne.

Ei näin aamuvirkkuna oikein houkuta vastata ketjuun, jonka aloitusviestissä aamuvirkut teilattiin ymmärtämättömiksi ja empatiakyvyttömiksi.

Mieheni on aamuntorkku, ymmärtän sen ja en herättele häntä yleensä. Tuo tietenkin tuo mukanansa sen että lähes kaikki perherumban pyöritys on minun harteillani, koska minä ja lapset valvotaan koulu- ja virka-aikarytmissä, mies omassa rytmissään. Mies tulee töistä n. klo 19.30, jolloin siis on päivällinen tehty ja syöty, harrastuksiin kuskattu ja läksyissä autettu. Aamulla herättelen väsyneet lapset ja hoputan heidät kouluun miehen jatkaessa uniaan.

Näillä mennään, ei voi mitään.

Vierailija
36/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.

Vierailija
37/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.

Kesäaamun auringosta voi nauttia myös valvomalla auringon nousuun asti ja menemällä sitten nukkumaan.

Vierailija
38/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vastaavasti sitten se joka aamulla nousi samaan aikaan auringon kanssa menee nukkumaan kun aurinko vielä paistaa, kun taas tämä myöhempään nukkunut näkee komean auringonlaskun.

Vierailija
39/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin aamuvirkkuna oikein houkuta vastata ketjuun, jonka aloitusviestissä aamuvirkut teilattiin ymmärtämättömiksi ja empatiakyvyttömiksi.

Mieheni on aamuntorkku, ymmärtän sen ja en herättele häntä yleensä. Tuo tietenkin tuo mukanansa sen että lähes kaikki perherumban pyöritys on minun harteillani, koska minä ja lapset valvotaan koulu- ja virka-aikarytmissä, mies omassa rytmissään. Mies tulee töistä n. klo 19.30, jolloin siis on päivällinen tehty ja syöty, harrastuksiin kuskattu ja läksyissä autettu. Aamulla herättelen väsyneet lapset ja hoputan heidät kouluun miehen jatkaessa uniaan.

Näillä mennään, ei voi mitään.

Hahaa, miehesi ei olekaan mikään tyhmä tyyppi ;).

Vierailija
40/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi tosi vahva iltavirkku. Aina lomalla mun luonnollinen rytmini ottaa vallan ja yleensä menen nukkumaan n klo 3-4 ja herään klo 11-12. Opiskellessa klo 8 alkavat aamut sujuivat vielä joten kuten, mutta joskus jouduin tekemään kolmivuorotyötä, jossa aamuvuorot alkoivat joklo 5-6. Ne heräämiset sai mut voimaan fyysisesti järkyttävän huonosti, ihan sama miten paljon olin saanut nukuttua. Kävin jopa useamman kerran työterveyslääkärillä, jossa multa otettiin verikokeita ja tehtiin raskaustestejä. Mitään fyysistä vikaa ei kuitenkaan löydetty, mutta sama pahoinvointi iskee vielä nykyäänkin jos joudun jostain syystä nousemaan aikaisin. Onneksi nykyään saan yrittäjänä päättää itse oman työaikani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi