Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä painottuu työajat iltaan,ja olen kotona usein vasta klo 19 jälkeen.Myös lapset ovat päivähoidossa siihen asti.Hoitoon ja töihin mennään yleensä kello 10 ja 11.30 välillä.Tästä usein huomautellaan päiväkodissa,kun tullaan niin myöhään.Tämä rytmi sopii itelle hyvin.Lapset saa nukkua aamulla pitkään,ja heräillä rauhassa,ja iltaisinkin jää hyvin aikaa iltatoimille.Mies on kotona vain viikonloppuisin eikä sitten millään meinaa sopeutua rytmiimme,vaan hän nousee jo ennen kuutta,ja ärsyyntyy kun muut vielä nukkuu.

Vierailija
82/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on kaksi aamuvirkkua ja kaksi iltavirkkua. Arkena tämä vielä menettelee, mutta viikonloput ja loma-ajat ovat haastavia. Tuntuu, ettei koskaan pääse kunnolla lataamaan akkuja, kun rytmistä pitää tehdä kompromisseja vapaallakin.

Oikeastaan ensimmäiset riitamme mieheni kanssa aikoinaan aiheutuivat rytmieroista. Mies pinkoi aina aamulla aikaisin pystyyn (pun intended), mutta iltaisin hän meni nukkumaan ajoissa. Minä taas olisi jättänyt yhteisen tekemisen, harrastamisen ja romantiikan illoille. Vuosikymmen myöhemmin hän nukahtaa iltaisin aina kesken leffan ja häiriintyy, jos yritän illalla esimerkiksi lukea sängyssä kirjaa.

Ja tadaa: lapsistamme toinen on aamuvirkku ja toinen iltavirkku. Se on taannut sen, että lähes aina jompikumpi heistä on hereillä. Toinen herää kello 6-7, mutta sitten sitä toista ei saa nukahtamaan ennen 22. Jolloin mieskin jo yleensä nukkuu.

Pieni suuri asia.

Meillä sama.

Välillä joustetaan puolin ja toisin. Ja annetaan myös rauha omiin puuhiin puolin ja toisin.

Mies käy yleensä lenkillä aamuisin kun minä vielä nukun. Iltaisin minä taas teen kotona jotain hiljaisia omia kuvia juttuja, esim. Katson elokuvia,luen kirjoja, piirrän, kirjoitan tai muokkaan valokuvia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä herään vasta päivällä ja samoin teinit. No ei oteta aamuvirkkuja kylään paitsi yksi sukulaiseni käy kerran vuodessa ja on kolme yötä meillä.

Taidatte olla sitten työttömiä yhteiskunnan elättejä.

Kenelläkään työssäkäyjällä tai opiskelijalla ei ole mahdollista nukkua puoleen päivään.

sä oot vitsikäs. Iltatyöläiset voivat nukkua vaikka joka päivä ja muutkin aina vapaapäivinä ja lomilla :)

ymmärrän niin ap:ta, koska mikään ei rasita enemmän kuin aamuvirkut, jotka kuvittelevat yksin pitävänsä maailmaa pystyssä. Sitten näillä 50+ ikäisillä on yleensä joku turhakevirka kunnan palveluksessa, ma-pe, työaika 8-16, aina illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaat. Töissä tehdään jotain niin turhaa, että siihen ei ketään enää palkata, kunhan näistä päästään eläkepoistuman kautta eroon. Mutta niin kannatellaan maailmaa, ollaan mallikansalaisia, heti aamusta herääviä oikein työssäkävijöitä. Sen sijaan jos nuorempi ihminen menee töihin vaikka la-illalla ja jouluaattona, niin sehän on ihan laiska, eihän siitä koskaan mitään tuu, nukkuukin aina kymmeneen...  

Ja huom. pidän monista vanhemmista ihmisistä, mutta tuo aamunvirkku valittaja-ihmistyyppi saa kyllä aivot räjähtämään, jos joutuu pidempään kuuntelemaan sitä narinaa. 

Vierailija
84/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

voihan valo! Eli Suomen kesässä sinä et nuku lainkaan ja toisaalta talvella et juuri taida olla hereillä. Sulla on erikoiset systeemit

Et ymmärtänyt oikein. Ihmisen biologinen vuorokausirytmi on noin 24 tuntia. Valo ei muuta tämän pituutta, mutta jaksottaa sen. Unta sä tarvitset ihan samalla tavalla riippumatta rytmistä. Valo vain muuttaa sitä ajankohtaa, milloin alkaa väsyttämään.

kyllä mä ymmärsin, mutta sä et taida ymmärtää, että on ihan tutkitusti erilaisia vuorokausirytmejä ihmisillä, biologisesti, riippumatta puhelimista tms. härpäkkeistä! Toiset yksilöt sopeutuvat esim. yövuoroon todella helposti, toiset eivät millään, vaikka kuinka yrittäisivät. Samoin monelle tulee uni ihan väkisin sen puhelimen äärelläkin, toisella ei tule, vaikka määrätään offline-aika. Kyllä mun iltauniset tuttavat pystyvät nukkumaan kesällä kello 21, vaikka aurinko paistaa kuin keskipäivällä. Minä taas en talvellakaan saa unta kello 21, vaikka on säkkipimeää. Ihmisellä on oma n. 24h vuorokausirytminsä nimenomaan valosta riippumatta, näitä kokeitakin on tehty. Useimmilla se luonnollinen rytmi on kuitenkin vähän yli 24h, eli luonnollinen kello jätättää hieman verrattuna tähän yhteiskunnan rytmiin.

Vierailija
85/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

voihan valo! Eli Suomen kesässä sinä et nuku lainkaan ja toisaalta talvella et juuri taida olla hereillä. Sulla on erikoiset systeemit

Et ymmärtänyt oikein. Ihmisen biologinen vuorokausirytmi on noin 24 tuntia. Valo ei muuta tämän pituutta, mutta jaksottaa sen. Unta sä tarvitset ihan samalla tavalla riippumatta rytmistä. Valo vain muuttaa sitä ajankohtaa, milloin alkaa väsyttämään.

eli koska kesällä on valoa, sua ei ala väsyttää ollenkaan ja koska talvella on pimeää, sua väsyttää koko ajan...

Tuosta olen samaa mieltä, että unen tarve on sama rytmistä riippumatta, ja on ihan yhtä oikein nukkua 22-06, kuin 24-08 tai 02-10, kukaan näistä ihmisistä ei ole toistaan parempi tai normaalimpi, vaikka yleensä aamunvirkut uskovat olevansa paljon parempia kaikilla mittareilla.  

Vierailija
86/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, kun käy samanikäiset isovanhemmat yökylässä, niin laitan kellon soimaan klo 8 viimeistään. Muuten voisin nukkua pitempään.

Mutta käyvät harvoin. Ihan vain kohteliaisuudesta heitä kohtaan

Vierailija
87/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kauhistelua, ihmettelyä ja paheksuntaakin olen kuullut äidiltäni teini-iän ja aikuisenakin.

Äiti oli meillä paljon, kun toinen muksu syntyi. Tai hän heräili omalla paikkakunnallaan silloin viiden pintaan ja tuumi, että menenpä likan perheen luokse.. oli meillä kuuden pintaan(oltiin annettu avain) ja ysiltä kun herättiin täällä oli valmiina uunituoreet sämpylät ja pullat. Mitähän kaikkea muuta. Esikoisen aamut hoidettu yms. Oli herännyt keittiö ääniin ja hihkassut mummolle, että tule hakemaan..

Se oli vilpittömästi ihanaa aikaa. Sinä aikana äiti oppi ymmärtämään nämä erilaiset rytmit. Sen jälkeen häneltä onnistui parisuhdekin miehen kanssa, joka on iltavirkku. Tajusi, että saavat siinä sitten sen oman aikansa häärättyä, kun toinen nukkuu. Mies illalla ja hän aamulla. Suhde voi hyvin.

Kaikuja on vielä entisestä ajasta kuitenkin, kun ollaan menossa sinnepäin, niin äiti usein tuhahtaa mulle puhelimessa "onko teidän sitten pakko maata puolille päivin? tulkaa ajoissa!" Hän kun haluaisi seuraa jo ajoissa, kun miehensä nukkuu. :D

Tässä ei enää eletä agraariyhteiskunnassa, joten maailma ei tarvitse kaikkia aamulla kello kuusi.

Kuinka vanha olet? Äitisi kulkee kotiisi omilla avaimilla ja huseeraa keittiössäsi? Voi elämä!

Silloin olin 28 v ja nyt 33 v. Tietenkin omat avaimet annoin, ettei tarvii meidän herätä kuudelta, eikä hänen tarvii odotella pihalla ysiin.

Huseeraa MUN keittiössäni?! :D Enemmän se on miehen valtakuntaa.

Järkytyt, mutta meille on avaimet myös anopilla ja mun kahdella sisaruksella. Anoppikin touhuaa meillä kuin kotonaan. Tekee ruokia yms. Myös kokki-veljeni. Hän toisinaan tarvii yöpaikkaa. Toisinaan piipahtaa loihtimassa jotain ihania ruokia ja jatkaa matkaa, vaikkei oltais kotonakaan. Sisko on opiskelija ja saa käyttää meidän kotia hyväkseen. Hänellä on myös soppi tuolla, että pääsee huilimaan.

Voi kauheeta, kun meillä on kivat välit. :)

En tajua. Miksi joku tulisi kylään kuudelta tai ysiltä?

Vierailija
88/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut selviätte paremmin masentavan väsyneistä aamuista kun selvitätte henkilökohtaisen unirytminne, eli monenko tunnein välein alkaa kevytuni ja rem uni. Jos herätyskello osuu juuri rem uneen, on herääminen aika työlästä ja kammottavaa sen lisäksi että sattuu olemaan iltavirkku. Netistä löytyy ohjeita siihen kuinka säätää unet ja herätykset hyviin paikkoihin.

Vierailija
89/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkut selviätte paremmin masentavan väsyneistä aamuista kun selvitätte henkilökohtaisen unirytminne, eli monenko tunnein välein alkaa kevytuni ja rem uni. Jos herätyskello osuu juuri rem uneen, on herääminen aika työlästä ja kammottavaa sen lisäksi että sattuu olemaan iltavirkku. Netistä löytyy ohjeita siihen kuinka säätää unet ja herätykset hyviin paikkoihin.

Kuulostaa hyvältä idealta, kiitos.

(Tosin tällä hetkellä vielä pieni vauvamme herättelee koko perheen miten sattuu. Yleensä itku keskeyttää juuri sen vanhempien rem-unen. Nyt ymmärrän unen estämisen suosittuna ihmisen kiduttamiskeinona.)

Vierailija
90/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen olevani kunnon ihmiskunnan saasta kun olen kaikkein tuottelijain aikaisin aamulla (6-10) ja myöhään illalla (10-02). Isot projektit Teen noihin aikoihin, ei vaan sovi yhteiskunnalle...

Vierailija
91/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä mä ymmärsin, mutta sä et taida ymmärtää, että on ihan tutkitusti erilaisia vuorokausirytmejä ihmisillä, biologisesti, riippumatta puhelimista tms. härpäkkeistä! Toiset yksilöt sopeutuvat esim. yövuoroon todella helposti, toiset eivät millään, vaikka kuinka yrittäisivät. Samoin monelle tulee uni ihan väkisin sen puhelimen äärelläkin, toisella ei tule, vaikka määrätään offline-aika. Kyllä mun iltauniset tuttavat pystyvät nukkumaan kesällä kello 21, vaikka aurinko paistaa kuin keskipäivällä. Minä taas en talvellakaan saa unta kello 21, vaikka on säkkipimeää. Ihmisellä on oma n. 24h vuorokausirytminsä nimenomaan valosta riippumatta, näitä kokeitakin on tehty. Useimmilla se luonnollinen rytmi on kuitenkin vähän yli 24h, eli luonnollinen kello jätättää hieman verrattuna tähän yhteiskunnan rytmiin.

No mutta hei, jos sulla on joku maaginen syntymähetkellä asetettu rytmi, joka ei valosta ja ympäristöstäsi riipu, niin tokihan voit sitten muuttaa vaikka toiselle aikavyöhykkeelle, jolloin se sun rytmisi vastaa sikäläistä kelloa paremmin.

Vierailija
92/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli koska kesällä on valoa, sua ei ala väsyttää ollenkaan ja koska talvella on pimeää, sua väsyttää koko ajan...

Tuosta olen samaa mieltä, että unen tarve on sama rytmistä riippumatta, ja on ihan yhtä oikein nukkua 22-06, kuin 24-08 tai 02-10, kukaan näistä ihmisistä ei ole toistaan parempi tai normaalimpi, vaikka yleensä aamunvirkut uskovat olevansa paljon parempia kaikilla mittareilla.  

Mistä hitosta sä oikein revit noita "eli..." juttujasi? No ei. Ei todellakaan niin. Edelleenkään se valoisuus ei poista unen tarvetta, vaan se vaikuttaa rytmiin. Ja ei, se ei edes määrää rytmiä, vaan herätyskello (eli käytännössä väsymys) on sitä voimakkaampi vaikutin.

Vierailija
93/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta hei, jos sulla on joku maaginen syntymähetkellä asetettu rytmi, joka ei valosta ja ympäristöstäsi riipu, niin tokihan voit sitten muuttaa vaikka toiselle aikavyöhykkeelle, jolloin se sun rytmisi vastaa sikäläistä kelloa paremmin.

sä olet vaan hassu :) Kyllähän kaikilla maailman aikavyöhykkeillä asuu erilaisia ihmisiä ja hyvä niin! Mä olen esimerkiksi tehnyt ongelmitta yövuoroa töissä ja sitäkin yhteiskunta kaipaa. Erilainen unirytmi ei ole mikään ongelma, jollei siitä tee sellaista. Ei mulla ole tarvetta muuttaa minnekään, tosin olen asunut myös toisella puolella maapalloa, ja sielläkin elämäni sujui ihan hyvin.

Aloituksessa oli nimenomaan kyse siitä, että tietylle ihmistyypille toisten nukkuminen on ongelma. Mutta onhan joillekin ongelma kaikenlainen erilaisuus ja se, että joku on erilainen kuin minä, maailman napa ja normaaliuden perikuva...

Vierailija
94/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolivuotias. Me valvotaan usein 23 - 24 ja nukutaan10 - 11. Just niin kuin huvittaa. Ihanaa☺

Vierailija
95/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä. Joidenkin mittapuun mukaan kunnon ihmiset heräävät aikaisin ja myöhempään nukkuvat ovat laiskoja. Sillä ei ole mitään väliä sitten kumpi noista kahdesta on oikeasti nukkunut enemmän vuorokaudessa tai kumpi noista kahdesta on laiskempi tai työskennellyt enemmän. Mutta kukonlaulun aikaan heräävä on ahkera ja kunnon ihminen!

Vierailija
96/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä näitä joille todellakin se ainoa normaali elämänrytmin malli on se työaika 8-16 ja viikonloput vapaata. Sitä ollaan ihan ihmettelemässä kun jonkun duuni on vuorotyötä tai jopa yötyötä ja vapaata voi olla keskellä viikkoa pari päivää ja viikonloput töitä. Ei vain ymmärretä tai muisteta että tällaisiakin töitä ja arkirytmejä ihmisillä on kun on aina itse tehnyt sitä viisipäiväistä 8-16 viikkoa ja samon kaikki muutkin lähipiirissä olevat.

Tai sitten ei osata ajatella että esim. vauvaperheissä ei välttämättä nukuta öisin hyvin mutta yritetään paikata sitä sitten muuhun aikaan. Meilläkin pappa ryntäsi sisään klo 10.30 ja kailotti suureen ääneen että mitä täällä vielä nukukaan puolenpäivän aikaan. Ei siis millään pahalla tarhoittanut mutta itsestä tuntui hassulta että toinen ei osaa sitten ajatella edes että meidän tilanne on täysin eri kuin esim. hänen. Olimme nimittäin valvoneet vauvan kanssa aamuyöllä muutaman tunnin ja vihdoin joskus ysiltä kävi vihdoin aamupäiväunille jolloin itsekin tietenkin yritin saada vähän unitankkausta lisää.

Vierailija
97/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina naurattaa nää aamuvirkkujen hyökkäykset iltavirkkuja vastaan. Olen itse siis iltavirkku ja aivotyön jätän aina iltaan, jos mahdollista. Esimerkiksi gradun kirjoittaminen ei mulla suju yhtään aamulla, vaan teen sitä mielellään jopa yöllä ja ei ole ensimmäinen kerta, kun olen tehnyt sitä vielä yhden tai kahden aikaan yöllä. Silloin vaan mulla toimii hoksottimet paljon paremmin ja saan laadukkaampaa tekstiä aikaiseksi. Aamulla jos yritän vääntää, teksti on tosi tönkköä, enkä saa tehtyä johtopäätöksiä... 

Vierailija
98/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sä olet vaan hassu :) Kyllähän kaikilla maailman aikavyöhykkeillä asuu erilaisia ihmisiä ja hyvä niin! Mä olen esimerkiksi tehnyt ongelmitta yövuoroa töissä ja sitäkin yhteiskunta kaipaa. Erilainen unirytmi ei ole mikään ongelma, jollei siitä tee sellaista. Ei mulla ole tarvetta muuttaa minnekään, tosin olen asunut myös toisella puolella maapalloa, ja sielläkin elämäni sujui ihan hyvin.

Aloituksessa oli nimenomaan kyse siitä, että tietylle ihmistyypille toisten nukkuminen on ongelma. Mutta onhan joillekin ongelma kaikenlainen erilaisuus ja se, että joku on erilainen kuin minä, maailman napa ja normaaliuden perikuva...

Siis ihanko oikeasti sä kuvittelet, että sulla on joku ympäristöstäsi riippumaton biologinen kello ikuisesti asetettuna johonkin aikavyöhykkeeseen? Ei ole. Sen takia on mahdollista muuttaa maasta toiseen ja Jet Lagin jälkeen sopeutua uuteen rytmiin.

Mua tässä keskustelussa kiinnostaa asian tieteellinen puoli, joten en kommentoi sitä onko jollekin erilainen rytmi ongelma vaiko ei. Minulle on aivan se ja sama mitä rytmiä ihmiset käyttävät.

En ole toistaiseksi nähnyt mitään järkevää evidenssiä siitä, että nykypäivänä olisi ihmisten välisiä eroja siinä, millaisessa rytmissä he elävät, jotka juontaisivat biologiasta/sisäisen kellon heitosta. Aivan varmasti niitä on ollut ammoisina aikoina, kun ihmisillä oli yhteinen rytminsäätäjä eli Aurinko, mutta erot ovat pääasiallisesti olleet tunnin tai kaksi. Nykyään keinovalaistus on jyrännyt luonnollisen rytmityksen.

Varmasti voi olla, että jonkun ihmisen täytyy sulkea valaistuksensa tuntia aiemmin kuin jonkin toisen, jotta pääsisi kivasti nukkumaan sen jälkeen. Sitä en kuitenkaan usko, että täällä joku ei muka voisi saada unta klo 21 illalla, jos vain laittaa herätyksensä soimaan joka päivä 5:30 parin viikon ajan, jättää kofeiinin ja muut piristeet käyttämättä ja säätää valaistuksen kellonaikaan sopivaksi melatoniinin erityksen suhteen.

Vierailija
99/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 30-tuntinen vuorokausi jostain 12-vuotiaasta lähtien: kaipaan unta joka yö vähintään 10h, ja samalla kaupaan saada valvottua  vähintään 16-17h. Pienemmillä unilla olen väsynyt, vihainen, hajamielinen haukotteleva vätys ja jos unta yrittää saada yhtään aikaisemmin, mä vain makaan valveilla sängyssä. Siitä voi huonompikin matikkapää laskea, että keskimäärin nukahtamiseni ja heräämiseni hetki siirtyy eteen päin joka vuorokausi. Toisinaan sisäinen vuorokauteni venyy vieläkin pidemmäksi, eikä 30h valvominenkaan ole minulle vaikeaa. 

Onneksi on luova, epäsäännöllinen ja itsellinen työ ja talous muutenkin suunilleen turvattu. 8-16 työhön minusta ei yksinkertaisesti olisi. 

Vierailija
100/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan ihmettelen minkä takia aloittaja lähtee tuosta että hänen vanhempansa emännöisivät ja isännöisivät hänen omaa huusholliaan. Miksei sanonut vanhemmilleen, että saatte tulla sillä ehdolla että ette herätä ketään kolistelemalla aikaisin, koska meidän huushollissa on tämmöinen rytmi, ja sillä siisti.

Jos tarvitsee äidille antaa omat avaimet jotta hän pääsee lapsensa kotiin tiskaamaan ja kokkaamaan herättämättä lasta niin eiköhän kyseessä ole niin pahasti pilalle passattu tapaus ettei enää tuossa vaiheessa kannata alkaa estämään äidin tuloa kotiinsa.

Teiltä on kummaltakin ilmeisesti jäänyt ketju lukematta.

Ap ei ole missään vaiheessa sanonut antaneensa avaimiaan äidilleen, jotta tämä pääsisi heille tiskaamaan ja kokkaamaan herättämättä lasta. Hän ei muutenkaan ole olettanut vanhempiensa emännöivän huushollissaan. Hän oli vain ja ainoastaan sanonut aikaisin herääville vanhemmilleen, että he voivat rauhassa keittää kahvia ja lukea lehtiä aamulla herättyään. Ja kun ap itse lapsensa kanssa heräsi klo 8.30 aamulla, hän sai kuulla moitteita liian myöhään nukkumisesta.

Mitä aloittajan teidän mielestänne pitäisi siis tehdä? Olisiko parempi olla kokonaan tapaamatta omia vanhempiaan? Ja kertokaa toki sekin, miksi on niin kauhea synti nukkua vapaapäivänä puoli yhdeksään aamulla??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi