Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aiheesta väännetty iät ja ajat äitini kanssa. Hänen mielestään kolistelemaan ja imuroimaan saa herätä vaikka kuudelta aamulla, mutta auta armias jos valot on päällä klo 22 jälkeen. Olen erittäin iltavirkku, kaikkein mieluiten valvon noin kahteen asti ja heräilen siinä kymmenen-yhdentoista aikaan. Äitini on tietysti oikeassa siinä, että tämmöinen rytmi ei sovi normaaliin työaikaan, ja siksi olen joutunut omaa rytmiäni säätämään. Mulle tulee fyysisesti paha olo, kun joudun heräämään kuudelta töihin, vaikka olisinkin ehtinyt nukkua 6-7 tuntia. Koko päivän oksettaa.

Onnekseni mulla on nykyään oma talo ja omat säännöt. Ainoastaan yhteisillä lomilla täytyy sietää äidin määräämää vuorokausirytmiä. Nykyään ei kyllä tule herättämään mua kahdeksalta niin kuin joskus muinoin, vaan vasta kymmeneltä.

"Vaikka" olisit ehtinyt nukkua 6-7 tuntia? Mulle ainakin tulee paha olo, jos ei saa lähemmäs 8 tuntia nukuttua, ja mielellään ylikin sen. Nuku se 8+ tuntia ja katso sitten uudestaan, tuleeko vielä pahaa oloa.

6 tuntia ei tutkimusten perusteella riitä yhtään mihinkään. Esim. tämä klassinen tutkimus:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12683469

Since chronic restriction of sleep to 6 h or less per night produced cognitive performance deficits equivalent to up to 2 nights of total sleep deprivation, it appears that even relatively moderate sleep restriction can seriously impair waking neurobehavioral functions in healthy adults. Sleepiness ratings suggest that subjects were largely unaware of these increasing cognitive deficits, which may explain why the impact of chronic sleep restriction on waking cognitive functions is often assumed to be benign.

Totta, olet aivan oikeassa. Tarvitsisin noin 9 tuntia unta. Vertasin siis siihen, että jos olen mennyt vaikka neljältä nukkumaan ja pitää herätä kymmeneltä, niin ei tule samanlaista pahaa oloa. 6 tuntia on mulle vielä sellanen määrä, että kyllä sillä yhden päivän selviää. Kuudelta on vaan niin inhottava herätä, se ei sovi mun sisäiseen rytmiin ollenkaan, varsinkin kun silloin on vielä pimeää. 

Vierailija
142/142 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat täsmälleen samanlaisia. Teininä tästä oli hirveät riidat ja tappelut. Myöhään valvominen oli sairasta yms. Itse olen öisin skarppina ja virkeänä. Päivisin on yhtä aivosumua, kiukkuinen ja ärtynyt olo. Isäni varsinkin on näitä sankareita, jotka eläkkeelläkin heräävät kuudelta aamulla. Eivät nyt enää arvostele yms. Omassa taloudessa saankin tehdä juuri niin kuin tykkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi