Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystä tämä yhteiskunta rakentuu vieläkin vanhan agraariyhteiskunnan perustalle ja rytmiin, vaikka harva nykyään maataloudesta saa elantonsa -olisiko n. 10-15%? Mutta mutta...kun se on ns. kunnollisen ihmisen merkki, että herää aikaisin eikä valvo myöhään. Kun on aina tehty näin ja aamen. Huoh..eikö vihdoinkin voitaisi ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia myös vuorokausirytminsä kanssa? Itse olen lapsesta asti ollut iltavirkku ja myös vanhempani ovat, aikaiset herätykset ovat yhtä tuskaa meille kaikille.

Vierailija
42/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittainhan tuo on sukupolvikysymys. Entisessä yhteiskunnassa oli pakko herätä aikaisin ja siitä oli tehty hyve heillekin, joilla ei ollut esim. maatilaa eläimineen vaan ihan tavallinen toimistotyö. Illanvirkkuja ihmisiä on pidetty jollain lailla paheellisina ja aamuntorkku ihminen oli helppo tuomita laiskaksi. Aamuvirkkujen mielestä työtä voi ilmeisesti nykyäänkin tehdä vain klo 6-16 välisenä aikana. 

Nykyinen työelämä sen sijaan suosii jatkuvasti enemmän iltaan siirtyvää työaikaa. Yksityisen sektorin asiakaspalvelu esim. saattaa painottua paljolti iltaan ja samoin vastaavasti esim. lastenhoitotyöhön tulee painetta. Eikä niitä lehmiäkään tarvitse enää rientää lypsämään. Toinen menneen maailman malli on kylään piipahtaminen kutsumatta ja etukäteen ilmoittelematta. On ollut toinen vanhemmilleni kova paikka. Ei välttämättä olla kotona ja kotonakin voidaan ehdä työtä, jota kahvikestit häiritsevät välillä pahastikin. Siksi en suostu heidän piipahteluihinsa.

Inhottavaa olla illalla töissä kun väsyttää. Aamuvuoroon herääminen (klo. 04:25) ei tuota mitään ongelmaa, yleensä herään muutaman minuutin ennen puhelimen herätystä. Iltavuoroa kun on, niin herään yleensä kello 8-9 ja silloin on todella työlästä päästä sängystä ylös. Iltavuoro kun alkaa kello 14, niin minua yleensä väsyttää jo silloin ja tympäisee kun ilta menee töissä ja ei ehdi tehdä mitään. Toivottavasti en ikinä joudu mihinkään yövuoroon, se tekisi minusta hermoraunion ja tarvitsisin todennäköisesti jotain amfetamiinia pysyäkseni hereillä yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätköö hän milloin lystää, sanot että teillä.on omat tavat.

Jos ei miellytä , ei kannata pyytää kotiin.

Noista tulee iänikuiset riidat, että kun tiskirätin paikka ei miellytä.toista, kun omassa kodissaan pitää eri lailla.

Lisäksi voi olla, että vanhemmat ihmiset eivät keksi muuta puhuttavaa kuin tarttua siihen, minkä huomaavat poikkeavan omassa arjessaan.

Vierailija
44/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut usein tätä palstaa ja tähän mennessä kaikissa ketjuissa suurin osa ihmisistä kertoo heräävänsä tosi aikaisin, lähtevänsä töihin kuudelta jne.

Joo näin mäkin teen, kello soi 5:20.

Mutta en tee sitä todellakaan vapaaehtoisesti tai omasta halusta vaan pakon edessä.

Vapaapäivänä tai iltavuoroon mennessä saan onneksi herätä oman rytmin mukaisesti.

Vierailija
45/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini jaksaa edelleen (olen yli 30) valittaa rytmistäni, jossa mielelläni nukun pitkään ja valvon myöhään. Se taas ei ole äidin mielestä mikään este valittamiselle, että hän itse kyllä nukkuu miten sattuu. Hänellä on omasta mielestään siihen erioikeus, koska hänellä on usein vaikeaa saada yöllä unta. Jostain syystä tämä piirre ei ole muilla hyväksyttävää.

Että repikää siitä.

Vierailija
46/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.

Ja vastaavasti sitten se joka aamulla nousi samaan aikaan auringon kanssa menee nukkumaan kun aurinko vielä paistaa, kun taas tämä myöhempään nukkunut näkee komean auringonlaskun.

Tuo on kyllä ihan pötyä,itse menen nukkumaan noin 23:30 ja herään 5:30, ei tuohon aikaan enää ole auringonlaskusta tietoakaan.

Vierailija
47/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesustelijoita ovat tällaiset ihmiset jotka paheksuu toisten ihmisten erilaista vuorokausirytmiä. Eli anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei ainakaan minun henk.koht. herätykset ja nukkumaanmenoajat kuulu kenellekään muulle.

Vierailija
48/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskirätistä asiaa....

Vierailija
49/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kauhistelua, ihmettelyä ja paheksuntaakin olen kuullut äidiltäni teini-iän ja aikuisenakin.

Äiti oli meillä paljon, kun toinen muksu syntyi. Tai hän heräili omalla paikkakunnallaan silloin viiden pintaan ja tuumi, että menenpä likan perheen luokse.. oli meillä kuuden pintaan(oltiin annettu avain) ja ysiltä kun herättiin täällä oli valmiina uunituoreet sämpylät ja pullat. Mitähän kaikkea muuta. Esikoisen aamut hoidettu yms. Oli herännyt keittiö ääniin ja hihkassut mummolle, että tule hakemaan..

Se oli vilpittömästi ihanaa aikaa. Sinä aikana äiti oppi ymmärtämään nämä erilaiset rytmit. Sen jälkeen häneltä onnistui parisuhdekin miehen kanssa, joka on iltavirkku. Tajusi, että saavat siinä sitten sen oman aikansa häärättyä, kun toinen nukkuu. Mies illalla ja hän aamulla. Suhde voi hyvin.

Kaikuja on vielä entisestä ajasta kuitenkin, kun ollaan menossa sinnepäin, niin äiti usein tuhahtaa mulle puhelimessa "onko teidän sitten pakko maata puolille päivin? tulkaa ajoissa!" Hän kun haluaisi seuraa jo ajoissa, kun miehensä nukkuu. :D

Tässä ei enää eletä agraariyhteiskunnassa, joten maailma ei tarvitse kaikkia aamulla kello kuusi.

Kuinka vanha olet? Äitisi kulkee kotiisi omilla avaimilla ja huseeraa keittiössäsi? Voi elämä!

Silloin olin 28 v ja nyt 33 v. Tietenkin omat avaimet annoin, ettei tarvii meidän herätä kuudelta, eikä hänen tarvii odotella pihalla ysiin.

Huseeraa MUN keittiössäni?! :D Enemmän se on miehen valtakuntaa.

Järkytyt, mutta meille on avaimet myös anopilla ja mun kahdella sisaruksella. Anoppikin touhuaa meillä kuin kotonaan. Tekee ruokia yms. Myös kokki-veljeni. Hän toisinaan tarvii yöpaikkaa. Toisinaan piipahtaa loihtimassa jotain ihania ruokia ja jatkaa matkaa, vaikkei oltais kotonakaan. Sisko on opiskelija ja saa käyttää meidän kotia hyväkseen. Hänellä on myös soppi tuolla, että pääsee huilimaan.

Voi kauheeta, kun meillä on kivat välit. :)

Vierailija
50/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.

Ja kuinka monet ihanat kesäillat, oikeastaan yöt, niin moni aamuvirkku tuhlaa nukkuen.

Vierailija
51/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi aamuvirkkua ja kaksi iltavirkkua. Arkena tämä vielä menettelee, mutta viikonloput ja loma-ajat ovat haastavia. Tuntuu, ettei koskaan pääse kunnolla lataamaan akkuja, kun rytmistä pitää tehdä kompromisseja vapaallakin.

Oikeastaan ensimmäiset riitamme mieheni kanssa aikoinaan aiheutuivat rytmieroista. Mies pinkoi aina aamulla aikaisin pystyyn (pun intended), mutta iltaisin hän meni nukkumaan ajoissa. Minä taas olisi jättänyt yhteisen tekemisen, harrastamisen ja romantiikan illoille. Vuosikymmen myöhemmin hän nukahtaa iltaisin aina kesken leffan ja häiriintyy, jos yritän illalla esimerkiksi lukea sängyssä kirjaa.

Ja tadaa: lapsistamme toinen on aamuvirkku ja toinen iltavirkku. Se on taannut sen, että lähes aina jompikumpi heistä on hereillä. Toinen herää kello 6-7, mutta sitten sitä toista ei saa nukahtamaan ennen 22. Jolloin mieskin jo yleensä nukkuu.

Pieni suuri asia.

Vierailija
52/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ei suinkaan mene niin, että vain aamuvirkut arvostelisivat iltavirkkuja. Minulla on liki kuusikymppinen työkaveri, joka jaksaa kauhistella sitä, että menen niin aikaisin nukkumaan. En oikein tiedä, miksi asia häntä kalvaa. Hän on myös sitä mieltä, että kenenkään aikuisen ei tarvitse nukkua yli kuuden tunnin yöunia, koska hän ei itse tee niin.

Vierailija
53/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen nukkumaan puolenyön aikaan ja herään 6-6.30 ihan ilman herätyskelloa. En ole koskaan aikuisiällä nukkunut enempää kuin kuusi, max seitsemän tuntia, enkä herännyt klo 8:00 jälkeen.

Eli olen sekä illanvirkku että aamunvirkku. Onneksi mieheni on samanlainen. Ehditään tehdä päivän aikana vaikka mitä!

Vierailija
54/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

Tää juttu ei ole sun uskomisesta kiinni. On ihan tieteellisesti todistettu että on olemassa ilta- ja aamuvirkkuja ihmisiä, joiden rytmi on toisistaan poikkeava. Eikä se fakta muuksi muutu sillä että sinä et sitä usko.

Vierailija
55/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaapas hankkia sinisen valon blokkaavat lasit, josko unirytminne sitä kautta aikaistuisi:

https://authoritynutrition.com/block-blue-light-to-sleep-better/

Tästä graafista näette ongelman melatoniinin suhteen, mikäli unirytmiä keinovaloilla siirtää myöhempään:

http://kuvapilvi.fi/k/yPkg.jpg

Ja näistä graafeista näkyy seuraukset:

http://kuvapilvi.fi/k/yPkD.jpg

http://kuvapilvi.fi/k/yPk1.jpg

.

Mä olen päälle 40v. nainen. Olen elänyt aikana jolloin ei ollut kännykkää eikä tietokonetta. Telkkaristakin tuli niin vähän ohjelmaa ettei sitäkään voinut katsoa kovin myöhään. Ja silloinkin minä olin illanvirkku ja aamuntorkku. Eikä se ole siitä muuksi muuttunut. Miksi edes muuttuisi, kun sellainen minä olen.

Vierailija
56/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelimessa ja tietokoneessa sinivaloa suodattavat sovellukset, jotka muuttavat ruudun himmeän punertavaksi auringonlaskun jälkeen. Silti valvon myöhään ja nukun myöhään, koska olen iltavirkku.

Vierailija
57/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut usein tätä palstaa ja tähän mennessä kaikissa ketjuissa suurin osa ihmisistä kertoo heräävänsä tosi aikaisin, lähtevänsä töihin kuudelta jne.

Ei näin aamuvirkkuna oikein houkuta vastata ketjuun, jonka aloitusviestissä aamuvirkut teilattiin ymmärtämättömiksi ja empatiakyvyttömiksi.

Mieheni on aamuntorkku, ymmärtän sen ja en herättele häntä yleensä. Tuo tietenkin tuo mukanansa sen että lähes kaikki perherumban pyöritys on minun harteillani, koska minä ja lapset valvotaan koulu- ja virka-aikarytmissä, mies omassa rytmissään. Mies tulee töistä n. klo 19.30, jolloin siis on päivällinen tehty ja syöty, harrastuksiin kuskattu ja läksyissä autettu. Aamulla herättelen väsyneet lapset ja hoputan heidät kouluun miehen jatkaessa uniaan.

Näillä mennään, ei voi mitään.

Hahaa, miehesi ei olekaan mikään tyhmä tyyppi ;).

Miten älykkyys liittyy tähän? Sille luontaiselle rytmillehän ei voi mitään.

Vierailija
58/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin vaimon kaa minun isovanhemmilla lomalla tossa taannoin. He siis jo lähempänä 80vuotta

Sanoivat illalla nukkumaan mennessä että nukkukaa niin pitkään kuin haluatte ja he itsekib nukkuivat siihen 08:00-10:00

Sanoivat just et mihi täsä eläkkeelä kiire herräämään

Vierailija
59/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa suuri osa ihmisistä elää ilman sähköä. Päivä siis alkaa auringon noustessa. Moppikauppias kolkutteli ovella klo 6:50. Se tuntui jo vähän extremeltä.

Vierailija
60/142 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä neljä lasta ja pienimmän (11kk) rytmi on rukattu sopimaan koululaisten rytmiin. Kaikki kauhistelevat kun pieni lapsi joutuu valvoa klo22.30 asti isompien harrastustenkuljetusten vuoksi. Näin sain arjen pyörimään

Meillä vauvan ja taaperon rytmi on rukattu koululaisten rytmin mukaan ja meillä se rytmi on kyllä noin 20:30-7. Kuinka isoja teidän koululaiset on, että heille riittää 22:30 nukkumaan meno? Meillä koululaiset nukkuvat spontaanista 10-10,5 h, jos on vähemmän joutuu herättään kesken unia.

Siksi tuo rytmi koska koululaisia joutuu kuskata niin että ollaan autossa puolituntia ja kotona vasta 21.45, ja isot äkkiä syömään ja nukkumaan. En voi ottaa riskiä että pienin nukahtaisi autoon ja yöunet siirtyisivät sitten 00-02aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan