Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!
Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.
Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.
Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.
Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut usein tätä palstaa ja tähän mennessä kaikissa ketjuissa suurin osa ihmisistä kertoo heräävänsä tosi aikaisin, lähtevänsä töihin kuudelta jne.
Ei näin aamuvirkkuna oikein houkuta vastata ketjuun, jonka aloitusviestissä aamuvirkut teilattiin ymmärtämättömiksi ja empatiakyvyttömiksi.
Mieheni on aamuntorkku, ymmärtän sen ja en herättele häntä yleensä. Tuo tietenkin tuo mukanansa sen että lähes kaikki perherumban pyöritys on minun harteillani, koska minä ja lapset valvotaan koulu- ja virka-aikarytmissä, mies omassa rytmissään. Mies tulee töistä n. klo 19.30, jolloin siis on päivällinen tehty ja syöty, harrastuksiin kuskattu ja läksyissä autettu. Aamulla herättelen väsyneet lapset ja hoputan heidät kouluun miehen jatkaessa uniaan.
Näillä mennään, ei voi mitään.
Tuo on todella väärin. Mä olen äärimmäinen iltavirkku ja mies äärimmäinen aamuvirkku, mutta ei tulisi mieleenikään toimia kuten miehesi - enhän näkisi silloin lapsia koskaan!
Vapaapäivinä mies (joka herää aina viimeistään seitsemältä eikä joka tapauksessa nukahda enää uudelleen jos joku lapsista herättää hänet) hoitaa yleensä lapsia aamut ja mä nukun n. yhdeksään, joskus 10. Mutta mä hoidan sitten enemmän herättyäni.
Meillä on luojan kiitos vapaat työajat, ja päiväkotiaikoina olemme tehneet niin, että mies menee töihin aikaisin, mä herään lasten kanssa n. kahdeksalta ja vien päiväkotiin ysiksi, ja mies hakee neljältä, ja mä palaan kuuteen mennessä. Esikoisen kouluun lähettämisen mies on hoitanut, koska on niin paljon skarpimpi aamuisin, tästä mulla on huono omatunto, mutta homma vaan toimii paremmin näin ja miehelle asia ok.
Sä oikeesti itket sitä, ettei 70 v ihan eri maailmassa eläneet ymmärrä sun aamunukkumisias?
Kai sä ny tajuut, et ne on oppinu ihan eri asioihin ku sä. Ei niillä oo teininä ja nuorina aikusina iltamyöhällä tullu telkkarista kaiken maailman tosi-tv-ohjelmia tai kännykällä voinu pyörii. Ei ollu paljo muuta tekemistä yksin huoneessa ku nukkua sen kympin jälkee arkena, jos ei oo tyyliin lukenu kirjoja tai parsinu lasten sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.
Ja kuinka monet ihanat kesäillat, oikeastaan yöt, niin moni aamuvirkku tuhlaa nukkuen.
Onneksi täällä lapissa on kesäisin yöttömät yöt, että ei tarvitse moisista huolehtia. Sensijaan olisi kova homma valvoa kokoajan kun ei aurinko suostu laskemaan kun vasta syyskuun aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän jos pimeään aikaan nukutaan myöhään mutta sitä en että esim. kevät tai kesäaamuna joka on parasta ja kauneinta aikaa maailmassa,nukutaan vaikka aurinko on noussut tunteja sitten.
Ja kuinka monet ihanat kesäillat, oikeastaan yöt, niin moni aamuvirkku tuhlaa nukkuen.
Kuinka niin,nythän oli kyse koska herätään ei siitä koska mennään nukkumaan.
Useimmat aamuvirkut ei mene nukkumaan mitenkään aikaisin.
Mä herään vasta päivällä ja samoin teinit. No ei oteta aamuvirkkuja kylään paitsi yksi sukulaiseni käy kerran vuodessa ja on kolme yötä meillä.
Meillä ei oven takana kukaan käy ja puhelin on äänettömälle. Saman tekee teinit ja nukutaan.
Eläkkeellä muutan Espanjaan, siellä on iltavirkkuja.
Meillä on samanlaista kuin ap:lla. Aamuvirkut jaksavat paheksua 😒
Lapsuudestani muistan pitkät illat vuoteessa pimeässä huoneessa kun odottelin unta. Ja aamuisin aina väsytti kovasti. Eipä se joka iltainen vuoteessa makoilu normaaliin unentarpeeseen auttanut. Olisi pitänyt aamusta saada nukkua.
Onneksi olen aikuisena päässyt varhaisista herätyksistä liukuvan työajan ansiosta. Töihin menen yleensä kymmeneltä tai sen jälkeen. Paras työvire minulla on vasta illalla, siihen aikaan kun aamuvirkut menevät nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko niitä joilla on unentarve alle 4 tuntia vuorokaudessa vai niitä jotka nukkuvat päiväunet?
Mun tuntemat aamuvirkut menee aikaisin nukkumaan ja useimmat nukkuvat myös päiväunet. Ja vaativat muilta samaa rytmiä. Talossa on oltava täydellinen hiljaisuus silloin kun heidän mielestään kuuluu nukkua. Muina aikoina sitten koristellaan ja melutaan ilman rajaa muiden unista välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä herään vasta päivällä ja samoin teinit. No ei oteta aamuvirkkuja kylään paitsi yksi sukulaiseni käy kerran vuodessa ja on kolme yötä meillä.
Taidatte olla sitten työttömiä yhteiskunnan elättejä.
Kenelläkään työssäkäyjällä tai opiskelijalla ei ole mahdollista nukkua puoleen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä neljä lasta ja pienimmän (11kk) rytmi on rukattu sopimaan koululaisten rytmiin. Kaikki kauhistelevat kun pieni lapsi joutuu valvoa klo22.30 asti isompien harrastustenkuljetusten vuoksi. Näin sain arjen pyörimään
Meillä vauvan ja taaperon rytmi on rukattu koululaisten rytmin mukaan ja meillä se rytmi on kyllä noin 20:30-7. Kuinka isoja teidän koululaiset on, että heille riittää 22:30 nukkumaan meno? Meillä koululaiset nukkuvat spontaanista 10-10,5 h, jos on vähemmän joutuu herättään kesken unia.
Meillä treenit loppuvat isommilla lapsilla klo 21 koska aikaisemmat hallivuorot on luonnollisesti pyritty varaamaan pienemmille. Ajo kotiin, suihku ja iltapala joten nukkumaan ei pääse klo 21. Tätä eivät toki ymmärrä ne maaseudulla asuvat joiden lentopallokerho on tyhjää täynnä kumisevassa hallissa klo 18 kerran viikossa. Tässä kaupungissa on pelkästään korista harrastavia lapsia 3000 ja se ei ole edes suurin sisälaji. Ja kaikille pitää löytää sisäharjoittelutila monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapas hankkia sinisen valon blokkaavat lasit, josko unirytminne sitä kautta aikaistuisi:
https://authoritynutrition.com/block-blue-light-to-sleep-better/
Tästä graafista näette ongelman melatoniinin suhteen, mikäli unirytmiä keinovaloilla siirtää myöhempään:
http://kuvapilvi.fi/k/yPkg.jpg
Ja näistä graafeista näkyy seuraukset:
http://kuvapilvi.fi/k/yPkD.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yPk1.jpg
.
Mä olen päälle 40v. nainen. Olen elänyt aikana jolloin ei ollut kännykkää eikä tietokonetta. Telkkaristakin tuli niin vähän ohjelmaa ettei sitäkään voinut katsoa kovin myöhään. Ja silloinkin minä olin illanvirkku ja aamuntorkku. Eikä se ole siitä muuksi muuttunut. Miksi edes muuttuisi, kun sellainen minä olen.
Jos sä olet 40v. nainen, niin oletan silloin, että teillä oli jopa niinkin varhaisella liitukaudella kuin 70-luvulla kuitenkin sähkökäyttöisiä valoja. Tai ehkä jopa valaanrasvakynttilöitä. Keinovalo ei tarkoita pelkästään moderneimpia vempaimia. Valo kuin valo, jos aallonpituus ja intensiteetti ovat kohdallaan, estää melatoniinin tuotannon lähes täysin.
Melatoniini on varsin tärkeä aine, eikä mikään pelkkä unta sääntelevä unihormoni. Sitä esiintyy elollisessa luonnossa aivan kaikkialla, myös niillä yksinkertaisimmilla eliöillä (prokaryooteillakin), jotka eivät nuku. Melatoniini on yksi tehokkaimmista antioksidanteista, mitä tunnetaan, ja sen tehtävä on poistaa soluja vaurioittavia happiradikaaleja myös aivoista. Lisäksi se sääntelee immuunijärjestelmää sekä rytmittää suoliston mikrobiston toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menen nukkumaan klo 23.30 ja herään 6.30, hyvin harvoin nukun viikonloppuisinkaan yli kasin. Mistä jään paitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat aamuvirkut ei mene nukkumaan mitenkään aikaisin.Minä menen nukkumaan klo 23.30 ja herään 6.30, hyvin harvoin nukun viikonloppuisinkaan yli kasin. Mistä jään paitsi?
No et sinä jääkkään mutta nämä jää jotka nukkuu ohi elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.
voihan valo! Eli Suomen kesässä sinä et nuku lainkaan ja toisaalta talvella et juuri taida olla hereillä. Sulla on erikoiset systeemit
Vierailija kirjoitti:
Silloin olin 28 v ja nyt 33 v. Tietenkin omat avaimet annoin, ettei tarvii meidän herätä kuudelta, eikä hänen tarvii odotella pihalla ysiin.
Odotella pihalla yksin? Mitä hän odottaa? Miksi hänen tarvitsee päästä sinun kotiisi omilla avaimilla? Taidat olla aika passattu lapsi jos äidillä pitää olla omat avaimet kotiisi jotta pääsee keittiöösi tiskaamaan ja laittamaan sinulle ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.
voihan valo! Eli Suomen kesässä sinä et nuku lainkaan ja toisaalta talvella et juuri taida olla hereillä. Sulla on erikoiset systeemit
Et ymmärtänyt oikein. Ihmisen biologinen vuorokausirytmi on noin 24 tuntia. Valo ei muuta tämän pituutta, mutta jaksottaa sen. Unta sä tarvitset ihan samalla tavalla riippumatta rytmistä. Valo vain muuttaa sitä ajankohtaa, milloin alkaa väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Siksi tuo rytmi koska koululaisia joutuu kuskata niin että ollaan autossa puolituntia ja kotona vasta 21.45
Teillä on ihmeellisen pitkät koulupäivät jos koululaisia täytyy kuskata niin, että ollaan kotona 21:45 ja matka kestää puolituntia?
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan ihmettelen minkä takia aloittaja lähtee tuosta että hänen vanhempansa emännöisivät ja isännöisivät hänen omaa huusholliaan. Miksei sanonut vanhemmilleen, että saatte tulla sillä ehdolla että ette herätä ketään kolistelemalla aikaisin, koska meidän huushollissa on tämmöinen rytmi, ja sillä siisti.
Jos tarvitsee äidille antaa omat avaimet jotta hän pääsee lapsensa kotiin tiskaamaan ja kokkaamaan herättämättä lasta niin eiköhän kyseessä ole niin pahasti pilalle passattu tapaus ettei enää tuossa vaiheessa kannata alkaa estämään äidin tuloa kotiinsa.
Tyhmäähän täällä on päivitellä ihmisten erilaisia rytmejä; ovat erilaisia kun kerran ovat. Virastojen ym. aukioloajat lie kuitenkin sovitettu semmoisiksi että useimmat ihmiset ovat hereillä jossain siinä välillä 10 - 15.
Sen sijaan ihmettelen minkä takia aloittaja lähtee tuosta että hänen vanhempansa emännöisivät ja isännöisivät hänen omaa huusholliaan. Miksei sanonut vanhemmilleen, että saatte tulla sillä ehdolla että ette herätä ketään kolistelemalla aikaisin, koska meidän huushollissa on tämmöinen rytmi, ja sillä siisti.
Näin teen itse, määrään talossani. Siis itse olen, käytännön syistä, säätänyt rytmini sellaiseksi että herään aamulla aikaisin. Olen tehnyt elämäni aikana töitä vaikka missä vuorossa, pystyin varsinkin nuorempana siirtämään rytmiäni aika nopeastikin. Nykyään enää en; toisekseen sairastumiseni jälkeen uneni on niin katkonaista ja heikkolaatuista että en enää pärjää kuuden tunnin hyvällä unella, vaan tarvitsen 8-9 tuntia tätä nykyistä kehnompaa ja kevyempää unta. Siksi meillä on sääntönä vieraille, myös lapsenlapsille ja niiden vanhemmille, että meillä hiljaisuus alkaa klo 21. Säännöstä ei poiketa. Talossa ollaan talon tavoilla.