Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäät ihmiset - "tyhmennättekö" itseänne muiden seurassa?

Vierailija
25.08.2016 |

Tiedätte mistä on kyse.

Kommentit (294)

Vierailija
81/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni. Minusta on tyhmää ja osoitus heikoista sosiaalisista taidoista, jos ei osaa jutella aiheista, jotka ei itseä varsinaisesti kiinnosta.

Tästä olen samaa mieltä. Älykkään keskustelun aiheen ei aina tarvitse olla itsestäänselvän "älykäs".  Heti muuten alkoi kiinnostaa, millainen olisi se keskustelu Salkkarien tuotantotavasta ja millaisia argumentteja siitä esittäisit. 

Buu!! BUU!!! Turha esittää täällä. Menkää muualle tsättäilemään, jos salkkarit nyt on niin älykästä keskustelua.

"salkkarit" ei ole sama asia kuin Salkkarien tuotantotapa. Itse olen niin tosissani kuin olla voin. Minua kiinnostaisi kuulla, miten aiempi keskustelija alottaisi keskustelun Salkkarien tuotantotavasta tai formaatin kerrontakonventiosta. 

Vierailija
82/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni. Minusta on tyhmää ja osoitus heikoista sosiaalisista taidoista, jos ei osaa jutella aiheista, jotka ei itseä varsinaisesti kiinnosta.

Voisin kuvitella, että Salkkareistakin voisi keksiä aika fiksuja mielipiteitä, jos olisi pakko...

Toki on niin, että joidenkin ihmisten kanssa keskustelu ei anna itselle juuri mitään, ja puheenaiheet tuntuvat turhan arkisilta ja simppeleiltä, mutta ei se nyt mitään itsensä tyhmentämistä edellytä, että kykenee niistä keskustelemaan.

Ensin teki mieli väittää vastaan, mutta toi on oikeestaan ihan totta. 

Tässäkin on ketju täynnä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa älykkäitä, mutta todellisuudessa se älykkyys voi olla elitististä omahyväisyyttä, kyvyttömyyttä ilmaista itseään selkeästi ja perustella loogisesti, ahdasmielistä ajattelua siitä, mikä on mielenkiintoista ja mikä ei.

Minustakin ns. tyhmät kysymykset ovat monesti mielenkiintoisimpia. Niissä kysytään tietyllä tavalla itsestäänselvinä pidettyjä asioita, mutta kun niitä joutuu perustelemaan, saattakin huomata, että ei ole itse ajatellut asiaa kunnolla.

Ts. älykäs ihminen ei nosta itseään korokkeelle ja ymmärtää, että hänelläkin on opittavaa.

Oppineisuus ja älykkyys on eri asioita nekin. Älykkäällä ihmisellä on yleensä uteliaisuutta oppia lisää. Tyhmempi tyytyy Salkkareihin.

Näin on. Mutta kuten tuo eka kommentoija sanoo, Salkkareistakin löytyy vaikka mitä mielenkiintoista. Enkä nyt puhu juonikuvioista, vaan esim. tuotantotavasta, formaatin kerrontakonventioista jnejne.

Tyhmä ihminen halveksuu aiheita siksi, ettei osaa kysyä aiheesta syvällisempiä kysymyksiä.

Millä tavalla ihminen on tyhmä

jos ei tiedä formaatin kerrontakonventiosta? Olenko tyhmä, jos kysyn mikä on kerrontakonventio? Olen mielestäni tietämätön saippuasarjojen tuotannosta, kuvittelisin että muutaman tunnin-viikon tutustumisella alaan pystyisin keskustelemaan aiheesta tovin. Olisinko silloin älykäs? Mielestäni älykkyyteni ei olisi muuttunut yhtään mihinkään, vaikka tietoni olisi lisääntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että Salkkareistakin voisi keksiä aika fiksuja mielipiteitä, jos olisi pakko...

Toki on niin, että joidenkin ihmisten kanssa keskustelu ei anna itselle juuri mitään, ja puheenaiheet tuntuvat turhan arkisilta ja simppeleiltä, mutta ei se nyt mitään itsensä tyhmentämistä edellytä, että kykenee niistä keskustelemaan.

Ensin teki mieli väittää vastaan, mutta toi on oikeestaan ihan totta. 

Tässäkin on ketju täynnä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa älykkäitä, mutta todellisuudessa se älykkyys voi olla elitististä omahyväisyyttä, kyvyttömyyttä ilmaista itseään selkeästi ja perustella loogisesti, ahdasmielistä ajattelua siitä, mikä on mielenkiintoista ja mikä ei.

Minustakin ns. tyhmät kysymykset ovat monesti mielenkiintoisimpia. Niissä kysytään tietyllä tavalla itsestäänselvinä pidettyjä asioita, mutta kun niitä joutuu perustelemaan, saattakin huomata, että ei ole itse ajatellut asiaa kunnolla.

Ts. älykäs ihminen ei nosta itseään korokkeelle ja ymmärtää, että hänelläkin on opittavaa.

Oppineisuus ja älykkyys on eri asioita nekin. Älykkäällä ihmisellä on yleensä uteliaisuutta oppia lisää. Tyhmempi tyytyy Salkkareihin.

Näin on. Mutta kuten tuo eka kommentoija sanoo, Salkkareistakin löytyy vaikka mitä mielenkiintoista. Enkä nyt puhu juonikuvioista, vaan esim. tuotantotavasta, formaatin kerrontakonventioista jnejne.

Tyhmä ihminen halveksuu aiheita siksi, ettei osaa kysyä aiheesta syvällisempiä kysymyksiä.

Millä tavalla ihminen on tyhmä

jos ei tiedä formaatin kerrontakonventiosta? Olenko tyhmä, jos kysyn mikä on kerrontakonventio? Olen mielestäni tietämätön saippuasarjojen tuotannosta, kuvittelisin että muutaman tunnin-viikon tutustumisella alaan pystyisin keskustelemaan aiheesta tovin. Olisinko silloin älykäs? Mielestäni älykkyyteni ei olisi muuttunut yhtään mihinkään, vaikka tietoni olisi lisääntynyt.

Ei edellinen varmankaan tarkoittanut, että olet tyhmä jos et tiedä kerrontakonventioista. Hän tarkoitti käsittääkseni sitä, että on tyhmää tuomita joku puheenaihe (vaikka saippuasarja) oikopäätä tyhmäksi, koska siitäkin voi keksiä älykästä keskusteltavaa jos ottaa sellaisen asenteen. 

Vierailija
84/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko. En myöskään kovin mielelläni kerro olevani DI, koska varsinkin miehet alkavat heti nöyristellä tai tentata fysiikan kaavoja.

Sama, olen amk-insinööri. Amiksen käyneiden kanssa en viitsi mainita koulutusta, tulee sellainen olo että he ajattelevat minun kerskailevan. Joskus yksi sanoikin että mikäs tohtori sinä luulet olevasi. En ymmärrä tuollaista, itse olen kasvanut ympäristössä missä lähes kaikilla on korkeakoulutus. Enkä edes pidä amk-tason koulutusta mitenkään erikoisena tai korkeatasoisena.

Vierailija
85/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma havaintoni on, että ihmiset eivät kestä negatiivisia keskusteluja. Kaiken täytyy olla unelmahöttöä, mutta älykäs ymmärtää, että aina näin ei ole.

Mielestäni älykkäät ihmiset osaavat tarttua vaikeisiinkin aiheisiin.

Juuri näin. Sitten kun yrittää puhua hankalista aiheista edes netissä, sitä pidetään vänkäämisenä ja riitelynä, vaikka keskustelu olisi täysin asiallista ja antoisaakin (ilman näitä "älkää tapelko!!" -tyyppejä).

Vierailija
86/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon älykköjä.

Vierailija
87/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko itseäni luonnehtia älykkääksi, koska se on hyvin häilyvä käsite. Mutta olen usein huomannut, että keskustellessani ihmisten kanssa, joista pidän, saatan esittää tietäväni asioista vähemmän kuin oikeasti tiedän. Se on automaattinen reaktio jolla ilmeisesti tähtään siihen, etten loukkaa ketään tai saata ketään noloon tilanteeseen. Jos esimerkiksi joku ihminen yrittää niin sanotusti päteä asiassa, josta satun tietämään paljon, olen hiljaa ja esitän kiinnostunutta. Vaikka faktat siis olisivat keskustelussa aivan päin honkia. Sisäinen ääneni kyllä huutaa että ei ei ei, ei se ole noin ollenkaan. En tiedä miksi teen niin, sillä en usko että kukaan loukkaantuisi jos sanoisin vaikka että minä taas olen kuullut että asia on näin... Eli tavallaan tyhmennän itseäni seurassa, kyllä.

Keskustellessani ihmisten kanssa joista en syystä tai toisesta pidä, korjaan virheitä paljon todennäköisemmin.

Tosin uskon että en todellakaan ole yksin tämän tapani kanssa. :D

Vierailija
88/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko. En myöskään kovin mielelläni kerro olevani DI, koska varsinkin miehet alkavat heti nöyristellä tai tentata fysiikan kaavoja.

Sama, olen amk-insinööri. Amiksen käyneiden kanssa en viitsi mainita koulutusta, tulee sellainen olo että he ajattelevat minun kerskailevan. Joskus yksi sanoikin että mikäs tohtori sinä luulet olevasi. En ymmärrä tuollaista, itse olen kasvanut ympäristössä missä lähes kaikilla on korkeakoulutus. Enkä edes pidä amk-tason koulutusta mitenkään erikoisena tai korkeatasoisena.

Kuvailit salaavasi koulutuksesi "amiksen käyneiden kanssa". Oletko sitä mieltä ettei amiksen käynyt voi olla älykäs?

Vierailija
89/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistys ja älykkyys eivät ole sama asia.

Lahjakkuus ja älykkyyskin ovat jokseenkin eri asioita.

Vaikka olisi alhainen äo, niin ihminen voi olla viisas.

Nämä on selviä asioita. Ja sivistys ja sydämen sivistys on eri asioita, ja älykkyyttä on erilaista.

Ei näytä olevan selviä asioita ketjuun vastanneille...

Vierailija
90/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyhmennän ja joudun välttelemään niitä aiheita, jotka minua oikeasti kiinnostavat. Haluaisin kovasti päästä keskustelemaan esimerkiksi niistä "luonnon ja talouden" voimista, jotka tällä hetkellä määräävät esimerkiksi raaka-aineiden hinnat. Myös ihmiskunnan tulevaisuus on kiinnostava aihe.

Vierailija
91/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon älykköjä.

Av ei koskaan petä.

Vierailija
92/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tällä palstalla on vähän pakko ;)

Vierailija
93/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin tämän ketjun olevan älykkäämpi. Tosiasiassa lähes kaikki vastanneet ovat ihan taviksia, eivätkä ymmärtäneet mitä tällä ketjulla oikeasti haettiin.

Vierailija
94/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten jutut ovat keskimäärin todella tylsiä ja koska minulla ei ole mitään erityistä tarvetta tulla kenenkään kanssa toimeen, niin tahallani hämmennän tilannetta julkaisemalla tavallista kansaa kuohuttavia ajatuksia.

Huumoriani pidetään myös näsäviisaana, mutta se johtuu siitä, etteivät arvostelijat tajua mihin sillä tähtään. Se on oikeasti testi ja yleensä kuulijakunta ei läpäise sitä.

kerran kaverini oli mukana eräässä neuvottelussa, jossa neuvottelukumppanini oli hyvin älykäs.

Neuvottelu koostui parin sanan lauseen pätkistä, joita kumpikaan ei ehtinyt sanoa loppuun kun toinen jo tiesi mistä on kyse. Keverini oli kovin epätietoinen siitä missä mennään ja mistä keskustellaan. Huvittaa minua vieläkin.

En siis peitä mitään, vaan tahallani olen ärsyttävä.

Olkoot sietämättä jolleivät kestä.

Äh, että mä inhoan tälläisia älyllään onanoijia. "Yleensä kuulijakunta ei läpäise sitä", päläpälä, horiset älykkäänä nolataksesi muut. Viisautta sulla ei ainakaan ole.

Vierailija
95/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kuvittelin olevani älykäs ja kuvittelin tyhmentäväni itseäni tyhmien seurassa.

Mitä vanhemmaksi tulen sitä tyhmemmäksi myös, ihailen ihmisten intoa ja taitoa vaikkapa taitella kahvipusseista kauppakasseja. Huomaan, että harvoin itsekään pystyn abstraktiin ajatteluun, enkä enää halveksi ihmistä, joka ei tiedä mitä se sellainen on.

Miksi halveksia jääkiekkoilijan älynlahjoja, ihminen on tehnyt intohimostaan työn, josta ehkä tienaakin hyvin ja voi jäädä eläkkeelle 40v, koko elämä ja maailma mahdollisuuksineen edessä.

Lähes kaiken mitä tiedän, olen lukenut kirjoista tms, yhtään hienoa keksintöä en ole tehnyt. Lapsenikin ole kasvattanut hienojen ammattilaisten, ihanien isovanhempien, lasten mukavien kavereiden ja näiden vanhempien, jopa, minun mielestäni, kelvottoman ex-miehen kanssa, siis koko "kylän" kanssa, aikuisiksi kunnon kansalaisiksi. Lasten ollessa nuorempia ylistin omaa tietämystäni kasvatuksesta, nyt vuosia myöhemmin pyytelen anteeksi tekemiäni virheitä, joista huolimatta heistä kasvoi melko tasapainoisia ihmisiä.

Eli en tyhmennä itseäni kenenkään edessä olen valmis kuuntelemaan jokaisen tarinan nöyränä ja huomaan kuinka älykkäitä he ovat.

Kiitos tästä, tämä oli todellakin hienosti sanottu ja ajateltu! Löytyy täältä helmiäkin.

Vierailija
96/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotin tämän ketjun olevan älykkäämpi. Tosiasiassa lähes kaikki vastanneet ovat ihan taviksia, eivätkä ymmärtäneet mitä tällä ketjulla oikeasti haettiin.

OnnEksi olet sinä 👍 #Jes #AVÄLYKKÖ #kiitos

Vierailija
97/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kuvittelin olevani älykäs ja kuvittelin tyhmentäväni itseäni tyhmien seurassa.

Mitä vanhemmaksi tulen sitä tyhmemmäksi myös, ihailen ihmisten intoa ja taitoa vaikkapa taitella kahvipusseista kauppakasseja. Huomaan, että harvoin itsekään pystyn abstraktiin ajatteluun, enkä enää halveksi ihmistä, joka ei tiedä mitä se sellainen on.

Miksi halveksia jääkiekkoilijan älynlahjoja, ihminen on tehnyt intohimostaan työn, josta ehkä tienaakin hyvin ja voi jäädä eläkkeelle 40v, koko elämä ja maailma mahdollisuuksineen edessä.

Lähes kaiken mitä tiedän, olen lukenut kirjoista tms, yhtään hienoa keksintöä en ole tehnyt. Lapsenikin ole kasvattanut hienojen ammattilaisten, ihanien isovanhempien, lasten mukavien kavereiden ja näiden vanhempien, jopa, minun mielestäni, kelvottoman ex-miehen kanssa, siis koko "kylän" kanssa, aikuisiksi kunnon kansalaisiksi. Lasten ollessa nuorempia ylistin omaa tietämystäni kasvatuksesta, nyt vuosia myöhemmin pyytelen anteeksi tekemiäni virheitä, joista huolimatta heistä kasvoi melko tasapainoisia ihmisiä.

Eli en tyhmennä itseäni kenenkään edessä olen valmis kuuntelemaan jokaisen tarinan nöyränä ja huomaan kuinka älykkäitä he ovat.

Kiitos tästä, tämä oli todellakin hienosti sanottu ja ajateltu! Löytyy täältä helmiäkin.

Aika perinteistä, rajoittunutta ja arvoiltaan vanhoillista ajatteluahan tuo on. Mutta jos se sinua sykähdyttää, niin hienoa. Minusta perussettiä av:llä. Koti, uskonto ja isänmaa.

Itse pidän yllättävästä ajattelutavasta, erilaisuudesta, thinking outside the box. Joten mulle tuo ei ollut helmi, vaan suht sentimentaalinen purkaus.

Vierailija
98/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos KAIKKI tyhmentävät itsensä toisten seurassa? O.o

No sitten jotkut ovat äärimmäisen taitavia ja vetävät aivan kohtuuttoman överiksi sen homman.

Vierailija
99/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä ihminen aina suhteuttaa puhumisensa muihin jos sosiaalisia kykyjä omaa.  Tuskin kouluttamattomalle isovanhemmalle alkaa uusista trendeistä puhumaan. Sivistyssanojen käyttö vaihtelee kuulijan mukaan, samoin ajatusketjujen vauhdikkuus - turha heitellä liian nopeaa sanailua ja oivallusta vaativia vitsejä jos huomaa keskustelukumppanin olevan ajatukseltaan tahmea. Ei tuo ole tyhmennystä vaan sopivan "kielen" etsimistä. Pikkulapset eivät ole tyhmiä, mutta luontaisesti heille puhutaan erillä lailla kuin aikuisille, sama juttu aikuisten välilläkin.

Vierailija
100/294 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän verbaalista vitsailua. Suurin osa ei kuitenkaan tajua, vaan ajattelevat minun olevan outo. Koettu on. Naamioidun lähes kaikkialla mahdollisimman tavikseksi.