Asumistuki sietämättömässä tilassa Suomessa! Systeemi on sairas
Asumistukijärjestelmä on Suomessa aivan kestämättömällä tasolla! Kelan pääjohtaja sanoo 'Tilanne on sietämätön. Asumistukia maksetaan nyt jo yhteensä 1,7 miljardia euroa vuodessa, ja summa tuppaa vielä kasvamaan. '.
'Asumis- ja toimeentulotuki, vuokrat ja asuntojen hintakehitys ruokkivat toisiaan. En tiedä, milloin tämä oravanpyörä hajoaa. Ehkä silloin, kun Suomen valtio menee konkurssiin', sanoo Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1471663104741
Tässä jonkun tekemä laskelma jonka bongasin netistä.
Yksinhuoltajaperheen talous
Kolme lasta ja yksi aikuinen.
75 neliötä Helsingin Pohjois-Haagassa.
Vuokra: 1 300 €/kk
Palkka: 2 200 €/kk
Asumistuki: 770 €/kk
Lapsilisät: 480 €/kk
Elatustuki: 460 €/kk
Tuossa siis lähtökohta. Alla vertaus.
75 neliötä Helsingin Pohjois-Haagassa.
Meillä
- kaksi aikuista ja kaksilasta
- mies töissä, vaimo kotona kodinhoitovapaalla.
- Vantaalla asutaan rivitalo lähes 100 neliöö
- Meillä Lainan lyhennys 1150 €/kk
- Yhtiövastike 100€/kk
- Vesi 50€/kk
- Sähkö 200€/kk
Palkka: 2 200 €/kk (oletan netto)
- Minulla palkan netto n. 4000€/kk
- Vaimo saa n. 250€/kk kelata käteen kodinhoitotukea.
- Meillä ei saada 0€/kk
- Meillä ei saada, kun tienaan liikaa. Verot kyllä kelpaa eikä niistäkään tule alennusta.
- Meillä n. 220 €/kk
- Naimissa en saa mitään.
Heillä tuloja 3910€/kk
Meillä 4450 €/kk
Hyvin yhteiskunta kyllä jeesaa, ja hyvin pönkittää vuokrasumisen kustannuksia pääkapunki seudulla.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Tampereella ja palkkani on käteen 1130 euroa kuussa. Vuokra kaksiosta on 700 euroa. En sitten tiedä, missä mättää, mutta jos maksaisin palkastani tuon vuokran niin 430 euroa jäisi. Lapsikin asuu kanssani ja ahdasta on jo nyt ( 52 neliötä, asun itse olohuoneessa)
Ei ole pakko asua näin kalliissa, mutta mistä halvempi sitten, että olisi töitäkin lähellä?
Mulla sama vuokra, vähän yli 700, ja teinini kanssa asun 53 neliön kaksiossa. Tampereella. Hyväksyttävänä asumismenona asumistuessa huomioidaan vain 600 euroa, ja liian isokin tämä muka on kahdelle henkilölle. Ilmeisesti se ei vaikuta, että toinen henkilö on kohta aikuinen poika, jonka kanssa en tosiaan voi enää nukkua samassa huoneessa, kuten voisin, jos se toinen henkilö olisi puoliso tai pieni lapsi.
Halvempaan asuntoon taas ei ole varaa muuttaa (pakettiauton vuokraus ja vuokravakuus), jos sellaisen edes jostain löytäisin. Olen nalkissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olemme sitä mieltä, että valtion tai kaupunkien pitää tukea asumista, niin se pitää sitten tehdä kaupunkien vuokra-asunnoilla, ei ohjata veroja yksityisille vuokranantajille.
Tuossa on juuri se viisastenkivi, jota meidän johtajat tai edes proffat eivät tunnu huomaavan. Nettoaako puolueet tuon järjestelmän ansiosta liikaa, kun sitä ei saada oikaistuksi?
Pakkoko asua siellä stadissa. Meillä Kirkkonummella 80m2 rivitalokolmio yksityiseltä asuntofirmalta vähän alle tonnin kuussa.
Junaradan varressa kun asuu, niin töihin pääsee jouhevasti.
Vierailija kirjoitti:
En kannata kenenkään pakkomuuttoja pois Helsingistä, mutta sitä kannattaisi tutkia, että' voisiko autioituvia seutuja asuttaa ja elävöittää niin, että itse haluavien työttömäksi joutuneiden muuttamista niille seuduille jotenkin avustettaisiin. Itse esimerkiksi oikein mielelläni lähtisin jonnekin maaseudulle. Voisin tehdä siellä palkkatyötä jos on, tai jos ei ole, niin jonkun aution pientilankin voisin vuokrata ja elättää itseäni niin pitkälle pienviljelyllä kuin mahdollista, omavaraisuuteen pyrkien. Halvemmaksi sekin tulisi kuin maksaa mulle tuettu asuminen ja eläminen Helsingissä.
No, eiko jotakin virastoa yritetty siirtää jonnekin keski-suomeen, kuopioon tms. Ja kukaan ei suostunut lähtemään. Turkuun ja Tampereelle siirrot onnistuivat.
Mua ärsyttää älyttömästi kun jauhetaan Helsingin vuokratasosta. Siellä sen jopa ymmärtää kun tulijoita on, töitä ja kysyntää. Silti saatat löytää edullisen vuokra-asunnon jostain suhteilla tai työn kautta.
Joensuussa pienestä keskustakaksiosta saat pulittaa 700-800e/kk plus kahden kuukauden takuuvuokra ja muut kulut. Yksiöt ovat 600 eurosta ylöspäin, joskus näkee kaupungin laitamilla vanhempaa asuntoa tarjottavat 500 euron. Itse maksoin Helsingin Kalliossa 580e yksiöstä, työt oli Keskustassa. Se tuntui silloin kalliilta, mutta Joensuuhun verrattuna ei. Joensuusta välimatkat on pitkiä kaikkialle ja täällä ei ole töitä, nyt lähtee Anttila ja liiketiloja tyhjänä. Työpaikkoja ei synny mistään ja asuminen on tuhottoman kallista.
Kävin vastikään Vantaalla ja Espoossa ja te ette oikeasti siellä ymmärrä, miten hyvin teillä on asiat! Teillä on toimiva julkinen liikenne, mistä tahansa kaupunginosasta pääset töihin julkisilla. Joensuussa on kaupunginosia alle 8km keskustasta, josta pääset tasa yhdellä bussilla tunnissa keskustaan. Omaa autoa on pakko pitää ja opiskelijat ahtautuu keskustaan ja vie kaikki yksiöt ja kaksiot, nytkin asuntojonossa satoja opiskelijoita. Opiskelijoille vuokrataan, koska heillä on varma vuokra ja saavat tukia, vuokranantajalle helppoa rahaa. Jopa ruoka on siellä etelässä halvempaa, kävin Espoon Omenan Cittarilla ja oli kun olis eri maailmaan tullut, valikoimaa riitti ja tarjouksissa oli oikeasti jotain järkeä.
Aion heti muuttaa Joensuusta pois kun valmistun yliopistosta, enkä aio valittaa Helsingissä yhtään. Maksan mieluusti vuokraa enemmän että saan tehdä töitä ja käyttää kaupungin tarjoamia palveluja ja syödä edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää älyttömästi kun jauhetaan Helsingin vuokratasosta. Siellä sen jopa ymmärtää kun tulijoita on, töitä ja kysyntää. Silti saatat löytää edullisen vuokra-asunnon jostain suhteilla tai työn kautta.
Joensuussa pienestä keskustakaksiosta saat pulittaa 700-800e/kk plus kahden kuukauden takuuvuokra ja muut kulut. Yksiöt ovat 600 eurosta ylöspäin, joskus näkee kaupungin laitamilla vanhempaa asuntoa tarjottavat 500 euron. Itse maksoin Helsingin Kalliossa 580e yksiöstä, työt oli Keskustassa. Se tuntui silloin kalliilta, mutta Joensuuhun verrattuna ei. Joensuusta välimatkat on pitkiä kaikkialle ja täällä ei ole töitä, nyt lähtee Anttila ja liiketiloja tyhjänä. Työpaikkoja ei synny mistään ja asuminen on tuhottoman kallista.
Kävin vastikään Vantaalla ja Espoossa ja te ette oikeasti siellä ymmärrä, miten hyvin teillä on asiat! Teillä on toimiva julkinen liikenne, mistä tahansa kaupunginosasta pääset töihin julkisilla. Joensuussa on kaupunginosia alle 8km keskustasta, josta pääset tasa yhdellä bussilla tunnissa keskustaan. Omaa autoa on pakko pitää ja opiskelijat ahtautuu keskustaan ja vie kaikki yksiöt ja kaksiot, nytkin asuntojonossa satoja opiskelijoita. Opiskelijoille vuokrataan, koska heillä on varma vuokra ja saavat tukia, vuokranantajalle helppoa rahaa. Jopa ruoka on siellä etelässä halvempaa, kävin Espoon Omenan Cittarilla ja oli kun olis eri maailmaan tullut, valikoimaa riitti ja tarjouksissa oli oikeasti jotain järkeä.
Aion heti muuttaa Joensuusta pois kun valmistun yliopistosta, enkä aio valittaa Helsingissä yhtään. Maksan mieluusti vuokraa enemmän että saan tehdä töitä ja käyttää kaupungin tarjoamia palveluja ja syödä edullisemmin.
Tämän luettuani hmmästelen vieläkin enemmän miksi Joensuun työttömät eivät muuta sieltä muualle.
Vuokra-asuminen kallista pääkaupunkiseudulla ja etenkin Hgiassä. Kannattaa ostaa oma asunto.
joskus aikanaan ajattelin että helsinki on ainoa paikka suomessa jossa voi asua. kymmenen vuotta ulkomailla on muuttanut ajatustapaa. helsingissä ei ole mitään mikä tekisi siitä oikean kaupungin. se ei ole enää edes kaunis. muualla suomessa voi asua ihan yhtä hyvin. mikä mun mielestä on hassua on se että minunkin akateemisista kavereista asuu helsingissä koska siellä on "ainoat mahdollisuudet" työpaikkaan. kymmeneen vuoteen yksikään ei ole ollut missään töissä mutta porskuttavat milloin milläkin tuella eteenpäin. opiskelijat saavat tukia asumiseen, ihan sama millä nimellä niitä tukia kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän luettuani hmmästelen vieläkin enemmän miksi Joensuun työttömät eivät muuta sieltä muualle.
Mulla oli työpaikka saatuna Helsingistä, olen yksinhuoltaja lapselleni. Hain asuntoa kaupungilta ja yksityisiltä, firmoista ja käytin viikon asunnon metsästämiseen. Asuin miespuolisen ystäväni nurkissa lapseni kanssa ja muutin osoitetietoni sinne, että sain postini. Kelalta tuli ilmoitus että tuet jne. lakkaa, koska olen avoliitossa. Äkkiä sitten selvitys sinne ja pois muutto takaisin Joensuuhun. Oikeasti kerjäsin asuntoa kaupungilta ja soitin läpi kaikki vapaat vuokra-asunnot ja yksi välittäjä lupasi etsiä asunnon. Kuukauden kestin, sitten piti tulla maitojunalla takaisin. Asuin Helsingissä vuosia sitten ja asunnon sain työpaikan suhteilla, mutta nyt sellaisia suhteita ei ollut. Olisin siis muuttanut sinne, jos olisin saanut asunnon. Nyt asun ylihintaisessa kämpässä Joensuussa ja olen ollut vailla vakinaista työtä 5 vuotta. Uusi yritys etelän suuntaan, kun valmistun yliopistosta jonne hain epäonnistuneen etelään muuttoni jälkeen. Nyt se on vaan hankalaa, kun lapsi pitää tempaista ympäristöstään, olisi ollut helppo asettua Helsinkiin ennen koulujen alkamista. :( Tuskin pääsen täältä koskaan pois, koko kaupunki ahdistaa suunnattomasti.
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olemme sitä mieltä, että valtion tai kaupunkien pitää tukea asumista, niin se pitää sitten tehdä kaupunkien vuokra-asunnoilla, ei ohjata veroja yksityisille vuokranantajille.
Tuossa on juuri se viisastenkivi, jota meidän johtajat tai edes proffat eivät tunnu huomaavan. Nettoaako puolueet tuon järjestelmän ansiosta liikaa, kun sitä ei saada oikaistuksi?
Joku nettoaa, ja päättäjät ovat selvästi näiden nettoajien asialla. Samaa systeemiähän ajetaan yksityistämisellä kaikkeen julkiseen palveluntuottoon. Veronmaksajille olisi kuitenkin edullisinta jos peruspalveluilla (asuminen, terveydenhuolto, energia jne.) ei olisi tarkoitus saada yksittäisiä henkilöitä rikastumaan, vaan tuotto käytettäisiin aina kyseisen infran ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Tampereella ja palkkani on käteen 1130 euroa kuussa. Vuokra kaksiosta on 700 euroa. En sitten tiedä, missä mättää, mutta jos maksaisin palkastani tuon vuokran niin 430 euroa jäisi. Lapsikin asuu kanssani ja ahdasta on jo nyt ( 52 neliötä, asun itse olohuoneessa)
Ei ole pakko asua näin kalliissa, mutta mistä halvempi sitten, että olisi töitäkin lähellä?
Mä asun 45km tampereesta, kahdestaan teinin kanssa. Neliöitä 41. Ajan treelle töihin joka päivä. Vuokra on 450e.
Asumistuet pois vaan kaikilta ja kreikkaan nekin miljardit
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt on asumistukea saavien ihmisten syy? Ongelma on ihan todellinen, mutta eikö nyt olisi jo aika ottaa pää pois sieltä p*rseestä ja ymmärtää mihin ne rahat oikeasti valuvat? Eivät asumistukea saavien käyttöön vaan vuokra-asuntoja omistavien tilille. Tällä jatkuvalla yksinhuoltajien, työttömien, pienipalkkausten ym. syyttelyllä ongelman aiheuttajat saavat vaan vihellellä rauhassa ja nostaa yhteiskunnan tukia, köyhän kukkaron kautta kierrättämällä.
Suomalaiset ovat yksinkertaisesti typeriä ja kateellisia. Politiikot nauraa ja heittelee makkaraa keskenääbn riiteleville koirille. Puolueille se raha valuu, osittain (vvo yms)
Vierailija kirjoitti:
En kannata kenenkään pakkomuuttoja pois Helsingistä, mutta sitä kannattaisi tutkia, että' voisiko autioituvia seutuja asuttaa ja elävöittää niin, että itse haluavien työttömäksi joutuneiden muuttamista niille seuduille jotenkin avustettaisiin. Itse esimerkiksi oikein mielelläni lähtisin jonnekin maaseudulle. Voisin tehdä siellä palkkatyötä jos on, tai jos ei ole, niin jonkun aution pientilankin voisin vuokrata ja elättää itseäni niin pitkälle pienviljelyllä kuin mahdollista, omavaraisuuteen pyrkien. Halvemmaksi sekin tulisi kuin maksaa mulle tuettu asuminen ja eläminen Helsingissä.
Tuhat eu säädöstä tulee vastaan tuossa tilanteessa.
Yleisiä asenteita ja ongelmien syvimpiä juuria kuvaa hyvin se, että kun tässäkin ketjussa on tehty raikkaita avauksia uudenlaisen asuntopolitiikan suuntaan yhteisöllisyyksineen, kimppakämppineen jne., niin ne halutaan heti ampua alas. Halutaan pitäytyä impivaaralaisessa asennemaailmassa "omine" torppineen sen sijaan, että rakennettaisiin uutta asumis- ja elämiskulttuuria. Ja viime kädessä rahaeliitti kiittää.
Itsehän saan noin 1200€ kotona istumisesta kuussa (työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki). Suomessa laiska pärjää :)
Vierailija kirjoitti:
Asumistukijärjestelmä on Suomessa aivan kestämättömällä tasolla! Kelan pääjohtaja sanoo 'Tilanne on sietämätön. Asumistukia maksetaan nyt jo yhteensä 1,7 miljardia euroa vuodessa, ja summa tuppaa vielä kasvamaan. '.
'Asumis- ja toimeentulotuki, vuokrat ja asuntojen hintakehitys ruokkivat toisiaan. En tiedä, milloin tämä oravanpyörä hajoaa. Ehkä silloin, kun Suomen valtio menee konkurssiin', sanoo Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1471663104741
Tässä jonkun tekemä laskelma jonka bongasin netistä.
Kolme lasta ja yksi aikuinen.75 neliötä Helsingin Pohjois-Haagassa.
Palkka: 2 200 €/kk
Tuossa siis lähtökohta. Alla vertaus.
75 neliötä Helsingin Pohjois-Haagassa.Meillä
- kaksi aikuista ja kaksilasta
- mies töissä, vaimo kotona kodinhoitovapaalla.
- Vantaalla asutaan rivitalo lähes 100 neliööVuokra: 1 300 €/kk
- Meillä Lainan lyhennys 1150 €/kk
- Yhtiövastike 100€/kk
- Vesi 50€/kk
- Sähkö 200€/kkPalkka: 2 200 €/kk (oletan netto)
- Minulla palkan netto n. 4000€/kk
- Vaimo saa n. 250€/kk kelata käteen kodinhoitotukea.Asumistuki: 770 €/kk
- Meillä ei saada 0€/kk
- Meillä ei saada, kun tienaan liikaa. Verot kyllä kelpaa eikä niistäkään tule alennusta.Lapsilisät: 480 €/kk
- Meillä n. 220 €/kkElatustuki: 460 €/kk
- Naimissa en saa mitään.Heillä tuloja 3910€/kk
Meillä 4450 €/kkHyvin yhteiskunta kyllä jeesaa, ja hyvin pönkittää vuokrasumisen kustannuksia pääkapunki seudulla.
Lisäksi asumistuki rankaisee tavallista palkansaajaa nostamalla yleistä vuokratasoa. Asumistuen poisto laski vuokratasoa huomattavasti ja palkansaajalle tulisi tarjolle enemmän keskihintaisia vuokra-asuntoja.
Tässä vähän valaistusta mistä raha tulee, miksi se tulee ja minne se menee.
Vierailija kirjoitti:
Yleisiä asenteita ja ongelmien syvimpiä juuria kuvaa hyvin se, että kun tässäkin ketjussa on tehty raikkaita avauksia uudenlaisen asuntopolitiikan suuntaan yhteisöllisyyksineen, kimppakämppineen jne., niin ne halutaan heti ampua alas. Halutaan pitäytyä impivaaralaisessa asennemaailmassa "omine" torppineen sen sijaan, että rakennettaisiin uutta asumis- ja elämiskulttuuria. Ja viime kädessä rahaeliitti kiittää.
Kannatan kimppa-asumista, mutta se ratkaisu ei sovi kaikille. Samoin kannatan maaseudulle muuttoa, maalle muuttajille voisi antaa vaikka perustulon porkkanaksi. Ja muuten jos siellä maalla asuisi vielä kimpassa samanhenkisen kanssa, niin pärjääminen paranisi entisestään. Kahdella kenties olisi varaa autoon jne.
Huoneitten alivuokraaminen on yleinen ratkaisu esim. Roomassa, halpa kalustettu huone sellaiselle, joka muutenkin elää elämänsä pääosin kodin ulkopuolella ja tarvitsee asuntoa nukkumiseen ja vaatteiden säilytykseen.
Asumistuki on tuista typerin, sillä se tehokkaasti estää eri sukupuolta olevien kimppa-asumisen sekä huoneen alivuokraamisen toiselle sukupuolelle.
Joka tapauksessa pointtini on se, ettei mahdollisteta vain yhtä ja ainoaa vaihtoehtoa, joka runnotaan kaikille sopii tai ei. Useita erilaisia ratkaisuja, joista valita oman elämäntilanteen mukaan.
Vähän sama tilanne mulla, ymmärrän täysin! Ja nyt on muutaman kerran tullut työpariksi ihminen, joka on ollut pitkään työtön, siis aina eri tyyppi kerrallaan. On sitten jollain ihme kokeilusopparilla töissä kaks tai kolme kuukautta siten, että saa täyttä palkkaa, mutta ei menetä asumistukiaan tms. Todella kivaa, kun samaa työtä tehdään, mutta toinen nettoaa siitä sitten nelisensataa enemmän (asumistukien vuoksi) - vaikka on vasta harjoittelemassa eikä ole esim. vastuussa mistään.
Mitenhän sitten, kun taisi sdp ehdottaa, että pitäisi saada ansiosidonnaista edelleen, jos suostuu menemään pienipalkkaiseen työhön? Mahtaa työkavereista tuntua hyvältä?