Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret aikuiset, jotka ETTE osaa kieliä

Kieliä, kiitos!
20.08.2016 |

Mikä menetys.

Tuttavapiirissäni on lukuisia parikymppisiä, jotka eivät osaa suomen kielen lisäksi kuin englannin alkeet. Käytännössä osataan tilata kalja Ruotsissa "van biir bliis", ja siinä kaikki. En suinkaan tarkoita, että pitäisi pystyä käymään yhteiskunnallisia keskusteluita mandariinikiinaksi tai lukemaan arabian kielistä kirjallisuutta. Jo pienellä sanavarastolla ja uteliaisuudella pääsee käsiksi uuteen kieleen ja kulttuuriin.

Mistäkö moinen aloitus? Mietin tässä vain kuinka rajattu, suppea ja mahdollisesti yksinkertainen ummikko-suomalaisen elämä on. On yksinkertaisesti junttimaista osata vain suomea. Jouduimme kerran ystäväni kanssa keskeyttämään elokuvan katselun, kun ääniraita oli englanniksi ja suomenkielistä tekstitystä ei ollut saatavilla. Ulkomaille suunnatessa pitää lomakohteessa saada palvelua suomeksi.

Ennen kuin haukutte minut pystyyn ja heitätte tomaateilla, pysähtykää miettimään asiaa hetkeksi. Aloitukseni ei koske ihmisiä, jotka yrittävät edes sönköttäen tilata lippuja englanniksi ulkomaisella juna-asemalla.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka sanoo, ettei kielet jää päähän tai ettei ole kielellisesti lahjakas, hänen ei pitäisi osata suomeakaan jos kielet ei muka onnistu. Suomikin on kieli, muuta Saksaan vuodeksi, niin osaat saksaa ja Englantiin, niin osaat englantia. Siten olet sen suomenkin oppinut.

Vierailija
42/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan parin viikon päästä viidennen kielen opiskelun vaikka en tosiaan ole mikään kielinero ja ne edellsiset (ruotsi ja venäjä) ovat kaukana sujuvasta.

Miksi? Koska vaikka ihan alkeita opiskelellessa, oppii uudesta kulttuurista jonkin verran ja jos matkustaa, niin se auttaa.

Yhden kielen opiskelu myös tukee toisten kielten osaamista usein ja onhan se hyvää aivojumppaa vaikka ei ikinä todella sujuva kielitaito olisikaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tää keskustelu ei oo tarkoitettu mulle.:) Opiskelin lukiossa ja saksaa, ranskaa, englantia, ruotsia ja espanjaa ja nyt meen opiskelemaan ranskaa yliopistoon.:)

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Miksi et puhu venäjää? Taidat olla joku vitun aivovammainen pökiö! 

Oikeestaan oon opiskellut kansalaisopistossa vähän venäjää ja haluun jatkaa sen opiskelemista:) Kesällä oon itsenäisesti muutaman kappaleen opiskellut venäjää lisää oppikirjasta.:)

Jaa. No haista vittu siitä huolimatta! 

Vierailija
44/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tää keskustelu ei oo tarkoitettu mulle.:) Opiskelin lukiossa ja saksaa, ranskaa, englantia, ruotsia ja espanjaa ja nyt meen opiskelemaan ranskaa yliopistoon.:)

Oikeestaan oon opiskellut kansalaisopistossa vähän venäjää ja haluun jatkaa sen opiskelemista:) Kesällä oon itsenäisesti muutaman kappaleen opiskellut venäjää lisää oppikirjasta.:)

Missä käytöstavat?

Vierailija
45/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi suloista! Tervetuloa yliopistoon:) Opiskelen itsekkin kieliä.

Ap / M23

Vierailija
46/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä käytöstavat?

Sinun perseessä

Vierailija
47/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kiinnosta kielet. Englannilla ja eleillä olen pärjännyt kaikkialla. Ruotsia en osaa, enkä edes halua osata. Ulkomaille kun menen opettelen kiitos ja anteeksi. Se riittää.

Vierailija
48/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olette töissä jos ette osaa englantia? Ettekö oikeesti tartte sitä töissä?

Vierailija
49/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä että kaikilla ei ole kielellistä lahjakkuutta? Se on ominaisuus joka joillakin ihmisillä on  syntyjään, eihän kuvataiteissakaan surkea voi oppia maalaamaan kuin Picasso. Jokainen voi tiettyyn pisteeseen asti harjoitella ja yrittää mutta paljon on kiinni luontaisesta lahjakkuudesta. Itse osaan Englantia jonkin verran, sanasto ei ole tosin kovin laaja mutta en koskaan oppisi esimerkiksi Italian kaltaista kieltä sujuvasti, en vaikka kuinka ponnistelisin oppiakseni, saatika useita eri vierasperäisiä kieliä.

Tämä! Itsekään en osaa kuin perusenkkua, en ole älyllisesti kehitysvammaisen tasolla mutta kielelliset taitoni eivät ole huippuluokkaa. Olishan se kiva oppia uusia kieliä mutta valmiuksia sellaiseen ei ole, minkäs teet. Tämä harmittaa ihan vietävästi :/ Mielestäni uusien kielten oppimisesta olisi huomattavasti enemmän hytötyä kuin esimerkiksi matematiikasta.

Mielenkiinnosta. Miten tämä ylitsepääsemätön lahjattomuus ilmenee? Tieteellisten tutkinusten valossakin väitän, ettei tuo pidä täysin paikkansa. Kuka tahansa voi oppia lähes mitä tahansa, jos asenne on oikea. Toiset oppii määrättyä asiaa helpommin, toiset vaikeammin.

Itse voisin helposti väittää, että matematiikka on minulle mahdotonta oppia. Ala-asteen lopun jälkeen putosin kelkasta täysin, yläasteella en sisäistänyt yhden yhtä uutta asiaa matikassa. Niin kuin todellisen ymmärtämisen tasolla. Open lepsuuden ansiosta sain vitosia ja kutosia kuitenkin. Yhdellä selittämisellä en ymmärrä millään, mistä uudessa asiassa on kyse - harvemmin vielä toisellakaan. Olin niin laiska ja varma oppimattomuudestani, etten kysellyt mitään lisäneuvoja. Muut ympärilläolijat tuntuivat ymmärtävän heti, mistä on kyse.

Lukiossa pelkäsin kuollakseni, etten pääse matikan kursseista läpi. Sen takia aloin oikeasti yrittää. Kysyin opettajalta ja kavereilta neuvoa, tein läksyjä. Oikeasti yritin ymmärtää, mistä on kyse. Jumprahuiti, aloin saada ysejä. Eikä se arvosana, vaan se tunne - mä YMMÄRSIN sen asiasisällön.

Matikka oli siis olevinaan minulle mahdotonta oppia. Muissa aineissa näet pärjäsin hyvin lukematta (pois lukien fyssa ja kemia, tietysti..). Lopulta päädyin toki humanistiselle alalle, enkä tarvitse matikkaa. On siis unohtunut nuo lukiossa opitut matikat, kun en ole niitä sittemmin käyttänyt. Hakeuduin itselleni luontaiselle ja helpolle alalle, kielten, kulttuurin ja yhteiskunnallisten alojen pariin. Varmaan kielellisesti lahjaton toimii helposti vastaavalla tavalla. Ponnisteltu kielitaito katoaa, jos sitä ei käytä.

Tällaisesta asetelmasta helposti syntyy harha, että omille aivoille joku asia on muka mahdoton oppia. Minua raivostuttaa tällainen asenne. Jos ei halua nähdä vaivaa vaikean asian oppimiseksi (suuntaa resurssinsa itselle helpompiin asioihin) niin se on ihan ok. Se on silti eri asia kuin väittää, että joku asia on mahdoton oppia: "minkäs teet".

Vierailija
50/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille kielet on helpompia kuin toisille. Jokaisella omat vahvuutensa ja tarpeensa elämässään. :) esim. jos meinaa asua Suomessa, eikä koe tarvitsevansa muita kieliä pahemmin elämässään niin eihän siinä sitten mitään, mielummin käyttää energiaa johonkin millä tekee elämässään jotain.

T. 6 kieltä puhuva ulkomailla asuva

Vierailija
51/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä että kaikilla ei ole kielellistä lahjakkuutta? Se on ominaisuus joka joillakin ihmisillä on  syntyjään, eihän kuvataiteissakaan surkea voi oppia maalaamaan kuin Picasso. Jokainen voi tiettyyn pisteeseen asti harjoitella ja yrittää mutta paljon on kiinni luontaisesta lahjakkuudesta. Itse osaan Englantia jonkin verran, sanasto ei ole tosin kovin laaja mutta en koskaan oppisi esimerkiksi Italian kaltaista kieltä sujuvasti, en vaikka kuinka ponnistelisin oppiakseni, saatika useita eri vierasperäisiä kieliä.

Tämä! Itsekään en osaa kuin perusenkkua, en ole älyllisesti kehitysvammaisen tasolla mutta kielelliset taitoni eivät ole huippuluokkaa. Olishan se kiva oppia uusia kieliä mutta valmiuksia sellaiseen ei ole, minkäs teet. Tämä harmittaa ihan vietävästi :/ Mielestäni uusien kielten oppimisesta olisi huomattavasti enemmän hytötyä kuin esimerkiksi matematiikasta.

Mielenkiinnosta. Miten tämä ylitsepääsemätön lahjattomuus ilmenee? Tieteellisten tutkinusten valossakin väitän, ettei tuo pidä täysin paikkansa. Kuka tahansa voi oppia lähes mitä tahansa, jos asenne on oikea. Toiset oppii määrättyä asiaa helpommin, toiset vaikeammin.

Itse voisin helposti väittää, että matematiikka on minulle mahdotonta oppia. Ala-asteen lopun jälkeen putosin kelkasta täysin, yläasteella en sisäistänyt yhden yhtä uutta asiaa matikassa. Niin kuin todellisen ymmärtämisen tasolla. Open lepsuuden ansiosta sain vitosia ja kutosia kuitenkin. Yhdellä selittämisellä en ymmärrä millään, mistä uudessa asiassa on kyse - harvemmin vielä toisellakaan. Olin niin laiska ja varma oppimattomuudestani, etten kysellyt mitään lisäneuvoja. Muut ympärilläolijat tuntuivat ymmärtävän heti, mistä on kyse.

Lukiossa pelkäsin kuollakseni, etten pääse matikan kursseista läpi. Sen takia aloin oikeasti yrittää. Kysyin opettajalta ja kavereilta neuvoa, tein läksyjä. Oikeasti yritin ymmärtää, mistä on kyse. Jumprahuiti, aloin saada ysejä. Eikä se arvosana, vaan se tunne - mä YMMÄRSIN sen asiasisällön.

Matikka oli siis olevinaan minulle mahdotonta oppia. Muissa aineissa näet pärjäsin hyvin lukematta (pois lukien fyssa ja kemia, tietysti..). Lopulta päädyin toki humanistiselle alalle, enkä tarvitse matikkaa. On siis unohtunut nuo lukiossa opitut matikat, kun en ole niitä sittemmin käyttänyt. Hakeuduin itselleni luontaiselle ja helpolle alalle, kielten, kulttuurin ja yhteiskunnallisten alojen pariin. Varmaan kielellisesti lahjaton toimii helposti vastaavalla tavalla. Ponnisteltu kielitaito katoaa, jos sitä ei käytä.

Tällaisesta asetelmasta helposti syntyy harha, että omille aivoille joku asia on muka mahdoton oppia. Minua raivostuttaa tällainen asenne. Jos ei halua nähdä vaivaa vaikean asian oppimiseksi (suuntaa resurssinsa itselle helpompiin asioihin) niin se on ihan ok. Se on silti eri asia kuin väittää, että joku asia on mahdoton oppia: "minkäs teet".

Erittäin hyvä pointti. Itse olen vuositolkulla satunnaisesti opiskellut venäjää ja silti en osaa jutella kielellä.

Syy on ihan vaan motivaatio ja käytön puute! Suomessa on hyvin helppo harjoitella kieltä, moni osaa venäjää. Ihan hyvin voisin vapaa-aikaa käyttää harjoitteluun ihan vain vaikka lukemalla lasten kirjoja. Tai tehdä läksyt paremmin.

Omaa laiskuuttani, ei mitään "minkäs sille voi".

Vierailija
52/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan tarpeeksi hyvin enkkua, viroa, mutta ruotsia en puhu juuri sanaakaan. Mihin sitä kielitaitoa tarvii, kun ei ole varaa matkustaa kuin paikkarilla? Eikä aina silläkää...

Onhan siitä nyt Suomessakin hyötyä! Tällä hetkellä minulla ja kahdella kaverillani porukastamme on ulkomaalaiset poikakaverit.

Meidän kaikkien yhteinen kaveri ei suostu edes yrittää puhua enkkua. Kivampi olisi, että varsinkin jos porukassa on pari ulkomaaalaista, että kaikki voisivat edes vähän keskustella muulla kielellä kuin suomi.

Siksi mä viroa osaankin, kun mies on virolainen. Englanti ainoa jonka hallitsen hyvin, en vain koe tarvitsevani mitään "ählämikieliä" vain sen takia että on kiva osata, kun en niitä missään tarvitse. Enkku, viro riittää mulle. Olen ihminen, joka opettelee jos on tarvis.

Vierailija
53/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan tarpeeksi hyvin enkkua, viroa, mutta ruotsia en puhu juuri sanaakaan. Mihin sitä kielitaitoa tarvii, kun ei ole varaa matkustaa kuin paikkarilla? Eikä aina silläkää...

Onhan siitä nyt Suomessakin hyötyä! Tällä hetkellä minulla ja kahdella kaverillani porukastamme on ulkomaalaiset poikakaverit.

Meidän kaikkien yhteinen kaveri ei suostu edes yrittää puhua enkkua. Kivampi olisi, että varsinkin jos porukassa on pari ulkomaaalaista, että kaikki voisivat edes vähän keskustella muulla kielellä kuin suomi.

Siksi mä viroa osaankin, kun mies on virolainen. Englanti ainoa jonka hallitsen hyvin, en vain koe tarvitsevani mitään "ählämikieliä" vain sen takia että on kiva osata, kun en niitä missään tarvitse. Enkku, viro riittää mulle. Olen ihminen, joka opettelee jos on tarvis.

Miten ähkälikielet tähän liittyy? Minäkin opettelen miehen perheen takia hollantia ja kaveri samasta syystä tanskaa. Onhan niistä muutenkin hyötyä, kyllä jopa joihinkin työpaikkoihin Suomessa haetaan tanskaa puhuvia.

Vierailija
54/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein edes tajua miten tilanne on tämä, sillä äitini puhuu suomen, enkun ja ruotsin lisäksi saksaa ja hepreaa, isä on kaksikielinen

Johtunee siitä, ettei sulle ole kehittynyt tarpeeksi vahvaa pohjaa yhdestä kielestä, minkä päälle rakennat toisen kielen. Tuttava piirissäni on paljon perheitä, joiden lapset käyttävät korvaavia sanoja, kun eivät tiedä eli puhuvat 2-3 kieltä sekaisin samassa lauseessa.

Vierailija
55/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ähkälikielet tähän liittyy? Minäkin opettelen miehen perheen takia hollantia ja kaveri samasta syystä tanskaa. Onhan niistä muutenkin hyötyä, kyllä jopa joihinkin työpaikkoihin Suomessa haetaan tanskaa puhuvia.

Sinä se et taida ymmärtää edes suomea. Minähän sanoin että viroa osaan juuri sen takia että mies on virosta. Mulla on muutakin tekemistä kuin kiimassa opetella 50000 kieltä vain sen takia jos kerran tarvii 10 vuodessa. Englanti on perustaito jota tarvii osata kyllä. Tarpeentullen opettelen vaikka intokiinaa jos siitä minulle hyötyä olisi. Miksi pitää ajatella olevansa jotenkin parempi jos huvikseen puhuu 400 kieltä? Ei mitää järkeä.

Vierailija
56/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset uskovat että he ovat niiin tyhmiä että eivät pysty opiskelemaan useampia kieliä.

Vierailija
57/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä, kiitos! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi suloista! Tervetuloa yliopistoon:) Opiskelen itsekkin kieliä.

Ap / M23

Mervi beaucoup!:)

Vierailija
58/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Ihmeellisintä Suomessa on minusta se, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat syntyneet täällä ja eivät osaa suomea. Ihan pääkaupunkiseudulla on tällaisia ruotsinkielisiä ihmisiä ja heidän kanssa pitää sitten puhua englantia jos ei ymmärrä heidän nopeatempoista ruotsiaan tarpeeksi hyvin. Toki myös tällaisia mamutaustaisia varmaan on. Kuplan pitää olla aika pieni että pärjää tuolla tavalla.

Jos osaa pelkkää suomea, voi elää Suomessa paljon isommassa kuplassa kuin ruotsinkieliset.

Samaa mieltä, itse osaan myös lisäksi välttävästi ruotsia ja englantia kohtuullisesti, saksaa niukasti, enkä yhtään saamea. Mutta jos joku ruotsinkielinen Suomen asukas ei osaa yhtään suomea, niin huonosti on asiat. Kai se on heille kuitenkin pakollinen aine koulussa?

Vierailija
59/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vaan tartu vieraat kielet päähän, en voi sille mitään. Osaan yksittäisiä sanoja englantia ja ruotsia, mutta en osaa muodostaa lauseita, ymmärrän huonosti joten en voi seurata puhetta tai esimerkiksi elokuvaa. Minkäs teet.

Tekosyy. Arvaa mitä teet? Opiskele. Harjoittele.

Etkö käsitä että opiskelu auttaa vain tiettyyn pisteeseen asti? Jos ei pänttäämälläkään jää sanat päähän, ne eivät jää, piste. Sille ei voi tehdä yhtään mitään. Kielellistä lahjakkuutta ei tyhjästä taiota, ihan niin kuin kaikki eivät ole matemaattisia nerojakaan, vaan joillakin ihmisillä on se luontainen lahjakkuus siinä asiassa.

Vierailija
60/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että tässä ketjussa on näitä mahtailijoita ja pröystäilijöitä, ihmisiä jotka eivät millään tunnu käsittävän sitä faktaa että se mikä on heille helppoa, ei ole sitä kaikille. Se virheellinen ajattelu että koska se heiltäkin sujuu helposti, pitäisi se sujua muiltakin, on hyvin yleinen. Näiden ihmisten päähän ei vaan mahdu ettei kaikilla ole samoja ominaisuuksia, kielitaito ei ole mikään poikkeus. Kiva jos itse opitte puhumaan 7 eri kieltä mutta tarvitseeko kysellä noin typeriä kun vastaus on ilmiselvä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan