Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret aikuiset, jotka ETTE osaa kieliä

Kieliä, kiitos!
20.08.2016 |

Mikä menetys.

Tuttavapiirissäni on lukuisia parikymppisiä, jotka eivät osaa suomen kielen lisäksi kuin englannin alkeet. Käytännössä osataan tilata kalja Ruotsissa "van biir bliis", ja siinä kaikki. En suinkaan tarkoita, että pitäisi pystyä käymään yhteiskunnallisia keskusteluita mandariinikiinaksi tai lukemaan arabian kielistä kirjallisuutta. Jo pienellä sanavarastolla ja uteliaisuudella pääsee käsiksi uuteen kieleen ja kulttuuriin.

Mistäkö moinen aloitus? Mietin tässä vain kuinka rajattu, suppea ja mahdollisesti yksinkertainen ummikko-suomalaisen elämä on. On yksinkertaisesti junttimaista osata vain suomea. Jouduimme kerran ystäväni kanssa keskeyttämään elokuvan katselun, kun ääniraita oli englanniksi ja suomenkielistä tekstitystä ei ollut saatavilla. Ulkomaille suunnatessa pitää lomakohteessa saada palvelua suomeksi.

Ennen kuin haukutte minut pystyyn ja heitätte tomaateilla, pysähtykää miettimään asiaa hetkeksi. Aloitukseni ei koske ihmisiä, jotka yrittävät edes sönköttäen tilata lippuja englanniksi ulkomaisella juna-asemalla.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä haittaa minun elämääni. En matkustele (siihen ei joka tapauksessa ole varaa) ja lähes kaikkiin elokuviin on suomitekstit.

Vierailija
2/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisintä Suomessa on minusta se, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat syntyneet täällä ja eivät osaa suomea. Ihan pääkaupunkiseudulla on tällaisia ruotsinkielisiä ihmisiä ja heidän kanssa pitää sitten puhua englantia jos ei ymmärrä heidän nopeatempoista ruotsiaan tarpeeksi hyvin. Toki myös tällaisia mamutaustaisia varmaan on. Kuplan pitää olla aika pieni että pärjää tuolla tavalla.

Jos osaa pelkkää suomea, voi elää Suomessa paljon isommassa kuplassa kuin ruotsinkieliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vaan tartu vieraat kielet päähän, en voi sille mitään. Osaan yksittäisiä sanoja englantia ja ruotsia, mutta en osaa muodostaa lauseita, ymmärrän huonosti joten en voi seurata puhetta tai esimerkiksi elokuvaa. Minkäs teet.

Vierailija
4/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tää keskustelu ei oo tarkoitettu mulle.:) Opiskelin lukiossa ja saksaa, ranskaa, englantia, ruotsia ja espanjaa ja nyt meen opiskelemaan ranskaa yliopistoon.:)

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Vierailija
5/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Ap itse? Päätellen tekstistäsi, osannet vain pikkuisen koulussa pakkopullana tarttunutta rallienglantia. No ei se mitään.

Vierailija
6/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää, etten osaa kuin englantia enkä sitäkään kovin hyvin (pystyn kyllä keskustelemaan ns. syvällisiä, politiikasta ym. ja pärjään yksin sillä hyvin, mutta jatkuvasti sanon jotain väärin) ja ruotsia auttavasti (pärjään sillä ja kykenen alkeellisiin keskusteluihin).

En oikein edes tajua miten tilanne on tämä, sillä äitini puhuu suomen, enkun ja ruotsin lisäksi saksaa ja hepreaa, isä on kaksikielinen (suomi ja ruotsi, mutta ei ole puhunut lapsilleen ruotsia kuin äärimmäisen harvoin), äidin vanhemmat puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia, hepreaa, latinaa ja espanjaa.

Isän vanhemmat puhuvat suomiruotsienkun lisäksi hepreaa, ranskaa ja venäjää.

Hävettää ihan sikana, että tällainen nuori aikuinen puhuu huonommin ja vähemmän kieliä kuin vanhukset!

Pakko alkaa opiskella nyt edes espanjaa (sen alkeet osaan jotenkuten ja kieli kiinnostaa).

Enkku täytyy myös prepata priimaksi, hepreaa mua ei kiinnosta puhua.

Ranska olisi myös hyödyllinen, mutta vaikea kieli.

Vierailija
7/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä eli kannella, kyllä se onnistuu!

Vierailija
8/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuoret osaa hyvää englantia ainakin etelä-suomessa.

Vierailija
9/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono kielipää. Oli jo lapsena. Opin puhumaan paaaaljon hitaammin kuin muut. Vasta joskus 3-vuotiaana siitä rupesi saamaan selvää yhtään.

Nyt vasta 24-vuotiaana englanti alkaa sujumaan. Olen ehkä 7-8 luokan tasolla. En kyllä liioin matkustele ja jos menen jonnekin niin kielitaitoinen ystävä mukana :D

Vierailija
10/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tarpeeksi hyvin enkkua, viroa, mutta ruotsia en puhu juuri sanaakaan. Mihin sitä kielitaitoa tarvii, kun ei ole varaa matkustaa kuin paikkarilla? Eikä aina silläkää...

Vierailija
11/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kunhan osaa Englantia. Mitään muuta et tarvitse. Jokapaikassa voit kommunikoida Englanniksi ja se on kaikista yleinen yhteiskieli maiden välillä. Ruotsilla et tee mitään. Siellä pärjää mainiosti Englanniksi.

Vierailija
12/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on yks kaveri, joka ei osaa yhtään englantia. Eipä sille mitään voi, ei kaikki opi.

Vierailija
13/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielien lukeminen on tavattoman työlästä. Kieltä käyttämällä sen oppiminen taas käy kivuttomammin. Englantia osaan koska roikun paljon englanninkielisillä sivustoilla sekä kommunikoin voice chatissa peliporukan kanssa, mutta mikään ei ole ikävämpää kun kielen opiskelu pänttäämällä.

Ruotsista oli muistaakseni puolet vitosia ja puolet nelosia lukiossa, kuitenkin silleen että alimmillaan läpi pääsi, enkusta taas rivi ysejä ja kymppejä ja E vaikka panostin koulussa molempiin yhtä minimaalisesti. Ero tuli siinä että kulutin niin paljon enkunkielistä mediasisältöä pelien, elokuvien ja sivustojen muodossa, sekä puhuin englantia ulkomaisten pelikavereiden kanssa.

Se että en osaa kuin kahta kieltä on harmi juttu, mutta kielikurssille minua ei saa kirveelläkään. Edes kohtuullisen kielitaidon saavuttaminen vaatii kohtuuttomasti vaivannäköä.

Vierailija
14/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pakko, oppii minkä tahansa kielen.

1000 sanan sanavarastolla pärjää pitkälle eikä se kauheasti vaadi työtäkään.

Vierailija
15/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vaan tartu vieraat kielet päähän, en voi sille mitään. Osaan yksittäisiä sanoja englantia ja ruotsia, mutta en osaa muodostaa lauseita, ymmärrän huonosti joten en voi seurata puhetta tai esimerkiksi elokuvaa. Minkäs teet.

Tekosyy. Arvaa mitä teet? Opiskele. Harjoittele.

Vierailija
16/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielien lukeminen on tavattoman työlästä. Kieltä käyttämällä sen oppiminen taas käy kivuttomammin. Englantia osaan koska roikun paljon englanninkielisillä sivustoilla sekä kommunikoin voice chatissa peliporukan kanssa, mutta mikään ei ole ikävämpää kun kielen opiskelu pänttäämällä.

Ruotsista oli muistaakseni puolet vitosia ja puolet nelosia lukiossa, kuitenkin silleen että alimmillaan läpi pääsi, enkusta taas rivi ysejä ja kymppejä ja E vaikka panostin koulussa molempiin yhtä minimaalisesti. Ero tuli siinä että kulutin niin paljon enkunkielistä mediasisältöä pelien, elokuvien ja sivustojen muodossa, sekä puhuin englantia ulkomaisten pelikavereiden kanssa.

Se että en osaa kuin kahta kieltä on harmi juttu, mutta kielikurssille minua ei saa kirveelläkään. Edes kohtuullisen kielitaidon saavuttaminen vaatii kohtuuttomasti vaivannäköä.

www.duolingo.com

Ei ole kurssi, mutta toimii todella hyvin. 5 min päivässä riittää, vaikka kännykällä metrossa.

Vierailija
17/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset on erilaisia. Itse juuri ilmoittauduin venäjän puhekurssille ja hollannin alkeiskurssille työväenopistoon vaikka korkeakoulun pakolliset kielikurssit on jo tehty.

Mutta joitain kiinnostaa eri asiat ja eivät halua käyttää maanantai iltojaan kielikursseilla tai opiskella kotona.

Vierailija
18/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

www.duolingo.com

Ei ole kurssi, mutta toimii todella hyvin. 5 min päivässä riittää, vaikka kännykällä metrossa.

Podcastit on myös käteviä perusfraasien oppimiseen.

Vierailija
19/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tää keskustelu ei oo tarkoitettu mulle.:) Opiskelin lukiossa ja saksaa, ranskaa, englantia, ruotsia ja espanjaa ja nyt meen opiskelemaan ranskaa yliopistoon.:)

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Tuleeko susta opettaja? Ihanaa, että jotkut nuoret panostavat kieliin.

Vierailija
20/79 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuinen ihminen voi prepata englantiaan? Kansalaisopistojen kurssien taso on liian matala että siellä voisi oppia mitään uutta ainakaan siinä kaupungissa missä asun. Elokuvia katselemalla sanat ja sanonnat eivät jää päähän. Voisikohan aikuinen käydä lukiokurssit uusiksi?

Puhun englantia hyvin mutta omaa laiskuuttani kielioppi on jäänyt alkeelliselle tasolle :( sanavarastoni on muutenkin huono ja kierrän vaikeat sanat selittämällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme