Miksi jotkut korostavat rajojen asettamista keskustelemisen sijaan?
Olen aina ollut keskustelemisen kannalla ja huomannut, että useimmiten asiat selviävät keskustelemalla. Ja kun asiat selvitetään, niin mitään rajoja ei tarvitse erikseen asetella.
Mutta sitten on ihmisiä, jotka vetävät tiukkoja rajoja, eivät kerro edes niiden olemassaolosta saati miksi heidän rajansa on siinä. Ja kysyttäessä eivät halua keskustella asiasta. Itse sitten koen tuollaisen rajojen vetämisen vihamielisenä ja passiivis-aggressiivisena käytöksenä. Ihmettelen miksi he jaksavat tuollaista äkäistä rajojen asettelua, kun asiasta keskusteleminen olisi niin paljon helpompaa.
Kommentit (62)
Rajat vedetään silloin kun keskustelu asioista ei toimi tai henkilö kokee, että toinen yrittää keskustelulla vain manipuloida tilannetta edukseen. Se vaatii sen, että keskustelua on yritetty monesti ja huomattu tietty epäterve kaava. Se ei ole rajan vetämistä, että kieltäydytään puhumasta, se on muurin asettamista ja itsessään manipulointia tai jopa henkistä väkivaltaa riippuen tilanteesta.
Rajat ovat keskustelemisen lähtökohta. Ja nehän pitäisi kyllä tietää jokaisen normaalin ihmisen.
Epänormaalin kanssa taas on turha edes keskustella.
Haluaisit siis vääntää ja painostaa asiat mieleisiksesi. Alistaa ja väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ne vedetään siinä vaiheessa kun on huomattu että kanssasi ei keskustelu auta.
No kyllä tätä tekee myös ihmiset, jotka eivät ole koskaan edes aloittaneet keskustelua tai yrittäneet sitä. Mistä he voivat tietää, ettei keskustelu kanssani auta? Ahaa, no ennakkoluuloista voi tietysti olla kyse, että on jokin ennakkoluulo ja siksi on jo etukäteen päätetty, että keskustelu ei auta.
Ap
Hyvä aloitus, puollan ihan samaa. Keskustelu on kaiken A ja O
Se vanha viisas sanonta että sillonku keskustelu loppuu, väkivalta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tätä tekee myös ihmiset, jotka eivät ole koskaan edes aloittaneet keskustelua tai yrittäneet sitä. Mistä he voivat tietää, ettei keskustelu kanssani auta? Ahaa, no ennakkoluuloista voi tietysti olla kyse, että on jokin ennakkoluulo ja siksi on jo etukäteen päätetty, että keskustelu ei auta.
Ap
Yhteiskunnassa voi olettaa yhteiskunnan jäsenten tuntevan yhteiskunna käytöskoodiston ja lait jne.
Esimerkiksi kotirauhan käsitteen, yksityisyyden käsitteen ja sen suojan, lastenkasvatuksen vastuujärjestelmän jne.
Ihan ilman yhtään mitään keskustelua.
Kertonee jotain ap:sta jos usein törmää muiden ihmisten rajoihin ja kokee ne häiritsevänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Auta mihin? Siihen, että et meinaa saada tahtoasi läpi. Minä minä minä itk potk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerropa esimerkkejä millaisista asioista haluaisit keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Rajat vedetään silloin kun keskustelu asioista ei toimi tai henkilö kokee, että toinen yrittää keskustelulla vain manipuloida tilannetta edukseen. Se vaatii sen, että keskustelua on yritetty monesti ja huomattu tietty epäterve kaava. Se ei ole rajan vetämistä, että kieltäydytään puhumasta, se on muurin asettamista ja itsessään manipulointia tai jopa henkistä väkivaltaa riippuen tilanteesta.
Sellaista keskustelua ei ole, jossa toisella ei ole manipulointitavoitetta. Siitä päästään kommunikoinnin teoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun sinulla tulee tätä ongelmaa niin usein että teet siitä aloituksen, veikkaan että et kuuntele ihmisiä. Paitsi omasta mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista keskustelua ei ole, jossa toisella ei ole manipulointitavoitetta. Siitä päästään kommunikoinnin teoriaan.
Niinpä. Mitä se manipulointi nyt edes on? Aletaan väitellä sen määritelmästä. Se on ensi askel asian normalisoinnissa.
Niitä rajoja joudutaan lähtökohtaisesti erikseen vetelemään rajattomille ihmisille.
Esimerkiksi minun äitini on rajaton. Vaikka jauhaisin ns keskustelua hänen kanssaan 24/7, hänen rajaton käytöksensä ei muuttuisi, vaan lisääntyisi koska hän kuulisi keskustelun niin että minä olen väärässä ja hän saa tehdä mitä lystää.
Siksi hänelle ei kerrota vara-avaimen sijaintia ja hänellä on selkeä yksiselitteinen tieto, että hänet kutsutaan kylään jos kutsutaan. Lasten puhelimista hänet on blokattu, koska muuten hän yeittää ns keskustella alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta mihin? Siihen, että et meinaa saada tahtoasi läpi. Minä minä minä itk potk.
Suomi ei taida olla äidinkielesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos samoin.
Vierailija kirjoitti:
Kertonee jotain ap:sta jos usein törmää muiden ihmisten rajoihin ja kokee ne häiritsevänä asiana.
Ap:n kuvailema tilanne tulee esimerkiksi silloin kun vanhempi on vuosikymmeniä kurjistanut lapsensa elämää ja lapsi vetää vihdoin rajat. Vanhempi on pöyristynyt ja vaatii keskustelua. Rajoja hän ei salli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos samoin.
Voisit vastata noin jos minäkin kirjoittaisin yhtä huonoa suomea kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mitä se manipulointi nyt edes on? Aletaan väitellä sen määritelmästä. Se on ensi askel asian normalisoinnissa.
Mä en halua lapsia. Eksä halusi. Ratkaisuna ero. Ex olisi silti halunnut keskustella.
Rajat= erittäin selkeä tapa määritellä mikä on sallittua ja mikä ei..
Keskustelu= luottamista siihen että molemmat ajattelevat asioista samalla tavalla.
Itse ja parisuhde terapeutti tuttu ollaan vahvasti rajojen kannalla.