Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?

Vierailija
16.08.2016 |

Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...

Kommentit (291)

Vierailija
81/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa ja turhauttavaa katsella esim kaupan kassoilla työskenteleviä ihmisiä, vanhoja elämäänsä kyllästyneitä ämmiä ja sosiaalisesti rajoittuneita urpoja, jotka eivät uskalla edes silmiin katsoa. Ja sitten minä, sosiaalisesti taitava ja motivoitunut, en ole koskaan päässyt kauppaan töihin. No olen sitten aina työllistynyt muualle, mutta nyt olen ollut kotona lasten kanssa muutaman vuoden ja haaveilen, että menisin tekemään iltoja ja viikonloppuja johonkin Prismaan tai Cittariin, mutta eihän niihin koskaan edes haeta työntekijöitä?! Kuulemma suhteilla pääsisi, mutta ei ole.

Cittariin ainakin usein haetaan siellä cittarin omilla sivuilla, josta pääsee laittamaan avoimen hakemuksen.

Vierailija
82/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.

Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten te sitten löydätte niitä työpaikkoja, joita ei laiteta julkiseen levitykseen? Olen kysellyt aina tutuilta, vastauksena on ei oota. Vinkkejä, pliis.

Kun kuljet esim kaduilla, katso eri yrityksien nimiä talojen seinillä. Kerää nämä ylös. Tämän jälkeen googlettele yritykset, soittele ja pistä hakemuksia. Toinen on yritysluettelot. Kaikkiin tunnettuihin yrityksiin ja varsinkin avoimien työpaikkojen nettihakusivustoilla ilmoitettuihin hakee liikaa porukkaa. Parhaimpia ovat ne yritykset joiden nimet eivät tavalliselle kansalaiselle ole niin brändättyjä ja tuttuja.

Noiden lisäksi työnhakijan kannattaa miettiä, mistä rekrytointifirmat löytävät hänet. 

Olen huomannut sen ongelman rekryfirmoissa ja vuokratyöpaikoissa, että hakulomake on http-sivulla, siis ei salattua yhteyttä. Sinne pitäisi sitten omat henkilötietonsa laittaa ja työkokemuksensa, toiveensa ja harrastuksensa kertoa ilman että tietää edes mihin firmaan tarkalleen hakee tai missä tämä firma sijaitsee. "Etsimme asiakasyrityksellemme Helsingissä", mutta ei työpaikan osoitetta, ei tietoa kuinka suuri yritys, mitä työtehtäviä työ tarkalleen sisältää jne.

Työnhakijan pitäisi kaikki tiedot itsestään luovuttaa sinisilmäisesti, mutta mahdollisesta työnantajasta ei paljasteta juuri mitään. Tällainen toiminta herättää joskus epäilyn, onko koko toimeksiantoa oikeasti olemassakaan, vai hakevatko rekryfirmat vain rekisteriinsä työnhakijoita tekaistulla paikalla.

Vierailija
84/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla pääsin ja kaikenlisäks alalla jolla suhteet jyllää.

Vierailija
85/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen palvelu se on edelleen valitettavan usein tätä:

Itselläni ei ole ollut (korkea)koulutusta vastaavaa työtä yli 8:aan vuoteen. Yksi 1,5 vuotta kestänyt tukityöllistäminen noihin vuosiin mahtuu. Viimeiset kaksi vuotta opiskelin uutta alaa (sähköasentaja). Senkin suhteen näyttää siltä, että työt menee mieluummin vastavalmistuneille nuorille, muilta vaaditaan väh. vuoden työkokemus. Yrityksen perustaminen on aivan poissuljettu ajatus, eikä sitä ole onneksi hirveästi tyrkytettykään. TE-toimiston täti sanoikin joskus ihan suoraan, ettei heillä ole mitään tarjottavaa korkeakoulutetuille. Hakupapereista ei ole ammattilaisetkaan löytäneet mitään suurta kritisoitavaa. Kai se on vain sitten tunnustettava, että en ole tarpeeksi päättäväinen.

Vierailija
86/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.

Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.

Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.

Vierailija
87/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa ja turhauttavaa katsella esim kaupan kassoilla työskenteleviä ihmisiä, vanhoja elämäänsä kyllästyneitä ämmiä ja sosiaalisesti rajoittuneita urpoja, jotka eivät uskalla edes silmiin katsoa. Ja sitten minä, sosiaalisesti taitava ja motivoitunut, en ole koskaan päässyt kauppaan töihin. No olen sitten aina työllistynyt muualle, mutta nyt olen ollut kotona lasten kanssa muutaman vuoden ja haaveilen, että menisin tekemään iltoja ja viikonloppuja johonkin Prismaan tai Cittariin, mutta eihän niihin koskaan edes haeta työntekijöitä?! Kuulemma suhteilla pääsisi, mutta ei ole.

Ilmoittaudu S-ryhmän (K-ryhmällä on kenties myös omansa) työnhakijarekisteriin ja kirjoita tuo "sosiaalisesti taitava ja motivoitunut" osaksi hakemustasi. Jos olet mielestäsi sopiva asiakaspalvelutyöhön, niin tuo se hakemuksessa esille perusteluineen. Tee profiili kaikessa rauhassa keskittyen, pyydä vaikka toista henkilöä tarkistamaan pois kaikki kirjoitusvirheet jne. Muista lisätä suosittelija, jos sellainen on.

Vierailija
88/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Karjala (2)

Etelä-Pohjanmaa (6)

Etelä-Savo (6)

Kainuu (9)

Kanta-Häme (7)

Keski-Pohjanmaa (5)

Keski-Suomi (20)

Kymenlaakso (4)

Lappi (31)

Pirkanmaa (44)

Pohjanmaa (2)

Pohjois-Karjala (8)

Pohjois-Pohjanmaa (14)

Pohjois-Savo (13)

Päijät-Häme (9)

Satakunta (9)

Uusimaa (89)

Varsinais-Suomi (31)

317 siivoojan työpaikkaa avoimena koko maassa, eli niihin vaan kaikki 600 000!

Eihän ne ehdi laittaa kaikkia paikkoja hakuun. Itse tein vuosi sitten niin, että lähetin kaikille kaupungin siivousfirmoille sähköpostin, jossa kerroin haluavani töitä. Sanelin vielä millaisia kohteita haluan ja millä työajoilla. Seuraavana päivänä puhelin pirisi taukoamatta ja sitä seuraavana päivänä minulla olikin jo mielenkiintoinen siivouskohde 3 kuukaudeksi.

Vierailija
89/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten te sitten löydätte niitä työpaikkoja, joita ei laiteta julkiseen levitykseen? Olen kysellyt aina tutuilta, vastauksena on ei oota. Vinkkejä, pliis.

Kun kuljet esim kaduilla, katso eri yrityksien nimiä talojen seinillä. Kerää nämä ylös. Tämän jälkeen googlettele yritykset, soittele ja pistä hakemuksia. Toinen on yritysluettelot. Kaikkiin tunnettuihin yrityksiin ja varsinkin avoimien työpaikkojen nettihakusivustoilla ilmoitettuihin hakee liikaa porukkaa. Parhaimpia ovat ne yritykset joiden nimet eivät tavalliselle kansalaiselle ole niin brändättyjä ja tuttuja.

Noiden lisäksi työnhakijan kannattaa miettiä, mistä rekrytointifirmat löytävät hänet. 

Olen huomannut sen ongelman rekryfirmoissa ja vuokratyöpaikoissa, että hakulomake on http-sivulla, siis ei salattua yhteyttä. Sinne pitäisi sitten omat henkilötietonsa laittaa ja työkokemuksensa, toiveensa ja harrastuksensa kertoa ilman että tietää edes mihin firmaan tarkalleen hakee tai missä tämä firma sijaitsee. "Etsimme asiakasyrityksellemme Helsingissä", mutta ei työpaikan osoitetta, ei tietoa kuinka suuri yritys, mitä työtehtäviä työ tarkalleen sisältää jne.

Työnhakijan pitäisi kaikki tiedot itsestään luovuttaa sinisilmäisesti, mutta mahdollisesta työnantajasta ei paljasteta juuri mitään. Tällainen toiminta herättää joskus epäilyn, onko koko toimeksiantoa oikeasti olemassakaan, vai hakevatko rekryfirmat vain rekisteriinsä työnhakijoita tekaistulla paikalla.

Rekryfirmat eivät kerro asiakasyrityksestään enempää, koska silloinhan työnhakija ottaisi suoraan yhteyttä ko yritykseen ja hakisi paikkaa suoraan eikä rekryfirman kautta. 

En yhtään ihmettelisi, vaikka rekryfirmat keräisivätkin rekisteriinsä työnhakijoita, joista sitten myöhemmin valita, kun sopiva yritys ottaa yhteyttä. 

Vierailija
90/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hyvä että otetaan maahan joka kuukausi 1000 työtöntä lisää. Äänestäkää vähän lisää kok kesk sdp vihr....

Vierailija
91/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin vuokrafirmojen kautta. Olen ollut kolmasti niinkin sinisilmäinen, että otin suoraan nollatuntisopparin (okei, kahdessa sopimuksessa opiskelin, niin nollatunti oli paras ratkaisu). Ja vuokrafirmat ovat olleet hyviä, koska olen aika liikkuvainen ihminen ja olen muuttanut kaupungista toiseen. Suoraan sanoen töitä oli enemmän tarjolla, kuin jaksoi tehdä. Olisin oikeasti voinut olla kellon ympäri vain duunissa. Rahasta ei ollut pulaa ja vapaata sain pitää, kuin huvitti. Vuokrafirman kautta sitten asetuin aloilleni, kun löysin sellaisen firman, jossa koen, että asiat toimii. Ja olen jo muutaman vuoden juossut töissä kieli vyön alla, niin ei tarvitse enää repiä 12 tunnin vuoroja 4-5 kertaa viikossa. Nyt riittää tasaiset tunnit, tasaiset vuorot ja tasainen palkka. Ja minua on ennenkin pyydetty talon kirjoille suoraan, silloin ei kiinnostanut.

Ravintola-ala kyseessä.

Vierailija
92/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.

Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.

Varmaan miinuksia juuri siksi, ettet kertonut tarkemmin iästäsi vaan oletit työllistymisesi syynä olevan "hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus". Tuo sisältää implisiittisesti oletuksen siitä, että meillä, jotka emme työllisty, olisi huono hakemus ja epäasiallinen olemus.

Vierailija
93/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt tarvitaa lisää maahanmuuttajia huutavaan työvoimapulaan." "Kuka hoitaa meidän vanhukset ikäjakauman vanhetessa?" Lue: Järjestetään suurkilpailu työnhakijoiden kesken, jotta halpatyövoima voidaan oikeuttaa ja saada läpi. Näin tehtiin Saksassakin. Siellä työtön voi menettää tuet, jos ei suostu topless-baariin tarjoilijaksi. Ei toki koske maahanmuuttaja-muslimia, koska hänellä on uskonnollinen vakaumus. Toki kristityltä voidaan vaatia mitä vaan. Ja sitten meidän veroista maksetaan sen maahanmuuttajan sosiaaliturva. Merkel siunaa kaiken tämän. Eikö tähän järjettömyyteen saada mitään rotia?

Vierailija
94/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt että virallisissa tiedotteissa mainostetaan että esim. x-kuussa oli 60 000 työpaikkaa avoinna. Samaan aikaan ahkerana työntekijänä näen ehkä alle 20 000 avointa työpaikkaa mollissa. Eli kysymys kuuluu että missä hitossa ne 40 000 - 50 000 kuukausittaista työpaikkaa oikein ovat jotka päätyvät noihin tilastoihin avoimina?

ne ovat niitä paljonpuhuttuja piilotyöpaikkoja, joiden piilossa pitämistä enoikein koskaan ole tajunnut.

Vierailija
95/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt että virallisissa tiedotteissa mainostetaan että esim. x-kuussa oli 60 000 työpaikkaa avoinna. Samaan aikaan ahkerana työntekijänä näen ehkä alle 20 000 avointa työpaikkaa mollissa. Eli kysymys kuuluu että missä hitossa ne 40 000 - 50 000 kuukausittaista työpaikkaa oikein ovat jotka päätyvät noihin tilastoihin avoimina?

ne ovat niitä paljonpuhuttuja piilotyöpaikkoja, joiden piilossa pitämistä enoikein koskaan ole tajunnut.

Ne ovat pääasiassa vuokratyöfirmojen ja rekryfirmojen kautta saatavia työpaikkoja. Siis muita kuin Molin sivuilla olevia työpaikkoja.

Vierailija
96/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin päälle viisikymppiselle neuvosi kuulosti samalta, kuin olisit sanonut, että sano kuuluvasti päivää ja kättele haastattelijaa. Minulla on hyvä koulutus ja työkokemus, mutta syntymävuodelleni en voi mitään. Jos menetät työsi 30 vuoden kuluttua, niin ymmärrät asian. No, paitsi jos se vuosikymmeniä odotettu työvoimapula vihdoin tulee.

Vierailija
97/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mdmoisellepersikankukka kirjoitti:

Oikeasti. Jotka lähetätte 150-300 hakemusta eikä koskaan kuulu mitään, silloin teette ihan oikeasti jtn väärin.

T.viiden vuoden aikana olen hekenut 8 työtä, haastatteluun päässyt seitsemään niistä, viiteen hyväksytty mutta kolmessa ollut työssä. (jonkun verran olen myös työhakemuksia lukenut)

Kukaan ei palkkaa tyyppiä jonka hakemus on tyyliin kolmen lauseen mittainen tai hiton paskaa kieltä.

Oikolukekaa älkääkä käyttäkö sanoja joiden sisältöä ette oikeasti ymmärrä.

Netti on pullollaan ohjeita työnhakuun, käyttäkää niitä!

Jonain päivänä teitä onnellisiakin karma palkitsee ymmärtäväisyydellä. Nimimerkillä äidinkieli ollut aina 9 tai 10, olen käynyt kaikki työkkärin kurssit työnhausta, rustaan viikoittain kymmeniä hakemuksia ja teen pätkätöitä aina kun mahdollista, ettei tulisi aukkoja ansioluetteloon.

Vierailija
98/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään vähättele työnsaannin vaikeutta tai lyttää työttömiä - olenhan itsekin jaksoja elämässäni ollut työttömänä.

Mutta haluan kertoa kuitenkin oman tarinani:

Olen kouluttautumaton, peruskoulun jälkeen en ole siis mitään kouluja käynyt.

Aikaisemmista työpaikoistani ei sen enempää, mutta nykyisen sain siten, että mietin mikä itseäni kiinnostaisi ja missä olisin hyvä. Googlasin firmoja ja laitoin avoimen hakemuksen kolmeen eri paikkaan. Yhdestä nappasi. Ja täällä minä olen, tienaan 2500e/kk, siisti toimistotyö ma-pe. Työ on monipuolista, kehittävää ja etenemismahdollisuudet ovat hyvät. Kaikki kollegani ovatkin sitten akateemisia.

Uskon paikan saamiseen vaikuttaneen oma aktiivisuuteni, aikaisempi kokemus, persoonallinen hakemus, harrastukseni (joka tukee työskentelyäni) ja ajoitus. 

Tsemppiä kaikille työnhakuun!

Vierailija
99/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat pääasiassa vuokratyöfirmojen ja rekryfirmojen kautta saatavia työpaikkoja. Siis muita kuin Molin sivuilla olevia työpaikkoja.

Joskus kyse on myös siitä, että yritys tiedostaa uuden työntekijän tarpeen, mutta tässä vaiheessa ei ole vielä selvää, mistä työn osa-alueista uuden työntekijän työnkuva tulee koostumaan. Jos sopiva ehdokas löytyy jotain kautta, aletaan järjestellä jo olemassa olevien työntekijöiden töitä uudelleen siten, että tälle uudelle saadaan yhdisteltyä sellainen työnkuva, joka parhaiten vastaa hänen osaamistaan sekä mahdollisuuksiaan ja samalla muilla työntekijöillä on tilaisuus siirtää itseltään pois vähemmän kiinnostavia tai liian haastavia töitä omien toiveiden ja elämäntilanteen mukaan. Sen vuoksi ei voi laittaa ilmoitusta avoimesta työpaikasta, koska sekä työnhakijaa koskevat vaatimukset että työtehtävän sisältö määräytyy vasta sen perusteella, millainen henkilö löytyy. 

Vierailija
100/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

By thw way, jos mulla on minimi 10 H sopparissa niin pitääkö mun suostua tekemään enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi