Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?

Vierailija
16.08.2016 |

Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...

Kommentit (291)

Vierailija
101/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

By thw way, jos mulla on minimi 10 H sopparissa niin pitääkö mun suostua tekemään enemmän?

Ei, mutta työnantajan on tarjottava niitä tunteja ensin sinulle ja vasta sitten, jos kieltäydyt, voi palkata jonkun uuden. 

Vierailija
102/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

By thw way, jos mulla on minimi 10 H sopparissa niin pitääkö mun suostua tekemään enemmän?

Ei, mutta työnantajan on tarjottava niitä tunteja ensin sinulle ja vasta sitten, jos kieltäydyt, voi palkata jonkun uuden. 

Eli siis kun nyt haluaisin tehdä vain noin kolmea päivää niin sanon vaan? Tällä hetkellä olen tehnyt 5 päivää viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voin vain sanoa etten tee enää kuin esim 3 pv viikossa?! Nyt olen tehnyt 5-6 pv viikossa.

Vierailija
104/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis kun nyt haluaisin tehdä vain noin kolmea päivää niin sanon vaan? Tällä hetkellä olen tehnyt 5 päivää viikossa.

Jep. Tosin koska voit milloin tahansa muuttaa mielesi, on työnantajan tarjottava lisätyötunteja ensin sinulle ja vasta sitten jollekin uudelle. Työsopimuksessasi siis lukee, mihin olet sitoutunut eli siihen 10 eikä sun ole pakko tehdä sen enempää. Lue kuitenkin työsopimuksesi huolellisesti, ettei siellä jossain muussa kohtaa kumota tuota 10:ntä. Sekä sinä että työnantajasi noudatatte siis työsopimustasi, mutta jos työsopimuksesi ei ole 40h/viikko vaan vähemmän, on työnantajan tarjottava niitä lisätunteja ensin sinulle ja sinulla taas on oikeus kieltäytyä niistä, kunhan teet tuon sopimuksessasi olevan 10.

Vierailija
105/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla pula! Pääsee helpostikin

Millä paikkakunnalla? Keneltä kannattaa kysyä?

Vierailija
106/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän veikkaan, että kaikki nuo ohjeet "näin kirjoitat hyvän hakemuksen" on aika lailla yhtä tyhjä kanssa. Se on ainoastaan osaaminen, kokemus ja suhteet, joilla erottuu. Kaikki "vältä kliseitä" -neuvot, mutta samaan aikaan korosta olevasi sitä-ja-tätä on ihan sanahelinää. Huvittaa, että joillakin harrastusten mainitsemisella voisi olla oikeasti jotakin merkitystä. Ellei harrastustoimintakin sitten ole suoraan ko. työhön liittyvää.

Vastavalmistunut, jolla ei ole oikeastaan paljoakaan työkokemusta, tai jos on, se on joitakin sieltä täältä kesätöitä siivouksesta ja kaupan kassalta, on aika huonossa asemassa jos ja kun hakijoissa on jo juuri siltä alalta työkokemusta omaavia. Lisäksi en tajua, miksi joissakin työpaikkailmoituksissa on "perehdytys tehtävään", koska kuitenkaan sinne ei oteta ketään, jota tarvitsisi perehdyttää, sehän vie aikaakin :(

Vierailija
107/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Karjala (2)

Etelä-Pohjanmaa (6)

Etelä-Savo (6)

Kainuu (9)

Kanta-Häme (7)

Keski-Pohjanmaa (5)

Keski-Suomi (20)

Kymenlaakso (4)

Lappi (31)

Pirkanmaa (44)

Pohjanmaa (2)

Pohjois-Karjala (8)

Pohjois-Pohjanmaa (14)

Pohjois-Savo (13)

Päijät-Häme (9)

Satakunta (9)

Uusimaa (89)

Varsinais-Suomi (31)

317 siivoojan työpaikkaa avoimena koko maassa, eli niihin vaan kaikki 600 000!

Jos luulet että kaikki paikat on tarjolla mollin sivuilla niin olet todella väärässä. Mä oon siivonnut työkseni vuosia, mutta yhtäkään paikkaa en ole työkkärin kautta saanut.

No on se kumma. Mutta vaikka tuon kertoisi kymmenellä tai sadalla, ei vieläkään paikat riittäisi.

Ja muuten ravintola-alan paikkoja oli koko maassa 199. Joten ei riitä vielä nekään helpot työpaikat.

Työpaikat on siitä hassuja juttuja, että kun sellainen jo on, on sata kertaa helpompi saada toinen. Mutta jos olet kuukausia tai jopa vuosia työttömänä, voit olla maailman paras työntekijä, niin ennen sinua pääsee töihin vastavalmistunut vätys tai toisesta työpaikasta lähtevä laiska idiootti.

Tämä on NIIN TOTTA. Kuvitellaan, että on olemassa joku raja, jonka ulkopuolella on huonommat työntekijät ja sitten paremmat on töissä. Todellisuudessa työpaikoilla on valtavasti porukkaa, jotka on huonoja työntekijöitä ja vastaavasti kortistossa hyviä työntekijöitä. Tiedän ihan omasta elämästäkin patalaiskoja typeryksiä, jotka pinnaa töistä, minkä jaksaa ja silti heillä on se työpaikka. Sitten tiedän entisiä kollegoita yms., jotka on tunnollisia, ahkeria, osaavia ja hyviä työkavereita, mutta ovat jääneet työttömyyden kierteeseen.

Meidän työpaikalla on ainakin parikymmentä narisevaa laiskottelijaa, joille ei hommat kelpaa ja aina on kaikki huonosti. Ylimääräiset kahvi- ja tupakkitauotkin maistuu ja viimeistään puoli tuntia ennen työajan loppumista aletaan norkoilla ja huokailla, että ei tässä nyt enää kerkeä mitään, koska kohta loppuu työpäivä. Suunnattoman raivostuttavaa! Pelkästään omassa tuttavapiirissäni on monia kyvykkäitä ja ahkeria ihmisiä työttömänä ja sitten tuollaiset patalaiskiaiset saavat perseillä työpaikoillaan miten huvittaa. 

Vierailija
108/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän veikkaan, että kaikki nuo ohjeet "näin kirjoitat hyvän hakemuksen" on aika lailla yhtä tyhjä kanssa. Se on ainoastaan osaaminen, kokemus ja suhteet, joilla erottuu. Kaikki "vältä kliseitä" -neuvot, mutta samaan aikaan korosta olevasi sitä-ja-tätä on ihan sanahelinää. Huvittaa, että joillakin harrastusten mainitsemisella voisi olla oikeasti jotakin merkitystä. Ellei harrastustoimintakin sitten ole suoraan ko. työhön liittyvää.

Vastavalmistunut, jolla ei ole oikeastaan paljoakaan työkokemusta, tai jos on, se on joitakin sieltä täältä kesätöitä siivouksesta ja kaupan kassalta, on aika huonossa asemassa jos ja kun hakijoissa on jo juuri siltä alalta työkokemusta omaavia. Lisäksi en tajua, miksi joissakin työpaikkailmoituksissa on "perehdytys tehtävään", koska kuitenkaan sinne ei oteta ketään, jota tarvitsisi perehdyttää, sehän vie aikaakin :(

Tämä ei kuitenkaan ihan aina pidä paikkaansa vaan riippuu ihan työpaikasta. Jos mulla on töissä esim Matti, Riitta ja Jonna, joista Matti on ollut talossa 2 vuotta, Riitta 10 ja Jonna 5, niin Jonnan jäädessä äitiyslomalle en välttämättä palkkaakaan Jonnan äitiyslomasijaiseksi Maijaa, jolla on 8 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä vaan siirrän Matin, jolla on halu edetä urallaan,  Jonnan tehtäviin ja palkkaan Matin tehtäviä hoitamaan vastavalmistuneen Minnan. Tämä ihan vain siksi, että vastavalmistunut Minna todennäköisemmin ilahtuu enemmän näistä oman alansa ruohonjuuritehtävistä kuin jo 8 vuotta alalla ollut ja rautaisen osaamisen kartuttanut Maija, joka tähtää ensisijaisesti Riitan tehtäviin, Jonnan tehtävätkin vielä käyvät, mutta Matin tehtävät tuntuisivat sekä Maijasta että minusta hänen osaamisensa haaskaukselta. 

Vierailija
109/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...

en mäkään ymmärrä miten voi olla vaikea saada töitä

en ole koskaan ollut työttömänä ja olen aina saanut töitä, itse asiassa aina kysytty entisestä paikasta seuraavaan ja joka kerta kun olen hakenut haluamaani työtä olen myös sen saanut

Vierailija
110/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin neljä vuotta kotona, sain viidennen työn jota hain Suomen ulkopuolella. Suomessa saa spämmätä hakemuksia turhaan vuosia. Lähtekää muualle.

Vierailija
111/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tosin koska voit milloin tahansa muuttaa mielesi, on työnantajan tarjottava lisätyötunteja ensin sinulle ja vasta sitten jollekin uudelle. Työsopimuksessasi siis lukee, mihin olet sitoutunut eli siihen 10 eikä sun ole pakko tehdä sen enempää. Lue kuitenkin työsopimuksesi huolellisesti, ettei siellä jossain muussa kohtaa kumota tuota 10:ntä. Sekä sinä että työnantajasi noudatatte siis työsopimustasi, mutta jos työsopimuksesi ei ole 40h/viikko vaan vähemmän, on työnantajan tarjottava niitä lisätunteja ensin sinulle ja sinulla taas on oikeus kieltäytyä niistä, kunhan teet tuon sopimuksessasi olevan 10.

Kiitos vastauksestasi!!!

Tarkistin työsopparin ja siinä lukee:" osa-aikatyö, työaika vaihtelee 10 tunnista 37,5 tuntiin viikossa. Työntekijä sitoutuu tekemään lisätyötä."

Eli voinko silti sanoa etten tee kuin pari päivää?!

Vierailija
112/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se kyllä kiva tämä kilpailuyhteiskunta, jonka olemme rakentaneet. Meidät laitetaan kilpailemaan toisiamme vastaan ankeimmistakin työpaikoista. Kuka tekee parhaan hakemuksen, kuka kehuu itseään parhaiten, kenellä paras kokemus, kuka miellyttävin ihminen jne. Olis se vaan hienoa voittaa lotossa tai saada joku jättiperintö. Sen jälkeen haistattaisi p*skat koko kilpailuyhteiskunnalle ja tekisi ihan mitä itseä huvittaa.

Vierailija
113/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!!!

Tarkistin työsopparin ja siinä lukee:" osa-aikatyö, työaika vaihtelee 10 tunnista 37,5 tuntiin viikossa. Työntekijä sitoutuu tekemään lisätyötä."

Et voi. Sun sopparissasi on mainittu, että olet sitoutunut tekemään lisätyötä. Eli tuohon 37,5 tuntiin viikossa asti sun täytyy tehdä. 

Vierailija
114/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisesti ilmoitetut työpaikat esim. Mol:ssa saattaa tosiaan olla siellä vaan näön vuoksi ja sitten joskin myös työnantajat laittavat testiksi työpaikan ja katsovat minkälaisia hakemuksia tulee. Sitten helposti tulee 200 hakemusta johonkin paikkaa, niin eihän niitä varmaan kukaan jaksa kahlata läpi, joten helposti palkataan tuttu tai jonkun suosituksen kautta.

Sitten on myös tietty määrä ns. piilotyöpaikkoja, eli ovesta vaan sisään, kysyy sopivan henkilön paikalle ja kysyy mikä on työtilanne. Ei sovi kaikkiin työpaikkoihin.

Tällä hetkellä koodareista lähinnä pulaa käsittääkseni. Paljon myös tosin puhetta automaatiosta, toisesta teollisesta vallankumouksesta, eli voi olla, että maailma on hyvin erilainen paikka 50 vuoden kuluttua ja töitä ei yksinkertaisesti ole suurimmilla osalla ihmisistä. Mutta toisaalta nykyisen järjestelmän kannalta pitäisi olla kuluttava keskiluokka.

Vierailija
115/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!!!

Et voi. Sun sopparissasi on mainittu, että olet sitoutunut tekemään lisätyötä. Eli tuohon 37,5 tuntiin viikossa asti sun täytyy tehdä. 

Ok, eli hienosti kierretty..

Vierailija
116/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma duunipaikka tuli harjoittelun kautta. Jäin harjoittelun jälkeen osa-aikaiseksi ja kun valmistuin niin firma palkkasi minut samoin tein. Toki tiedän, että kaikilla ei tällaista tuuria käy.

Vierailija
117/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en mäkään ymmärrä miten voi olla vaikea saada töitä

en ole koskaan ollut työttömänä ja olen aina saanut töitä, itse asiassa aina kysytty entisestä paikasta seuraavaan ja joka kerta kun olen hakenut haluamaani työtä olen myös sen saanut

Minullakin oli tämä tilanne vielä muutamia vuosia sitten. Oli varaa valita, mihin mennä töihin, koska useampi eri työnantaja olisi halunnut palkata minut. Taustalla ei ollut kovin kummoista työkokemusta, eikä yo-tutkintoa kummempaa koulutusta, mutta silti ihan mukavia töitä tarjottiin jopa niin, ettei tarvinnut edes käydä haastattelussa.

Kun sitten lähdin opiskelemaan, hain osa-aikatyötä ja taas oli useampi työnantaja tarjoamassa hommia, valitsin mieluisimman. Sain suunnilleen vapaasti sanella, mitkä illat ja viikonloput haluan tehdä. Kyllähän siinä tuli työelämästä sellainen kuva, että hommia on helppo saada, jos vaan työhaluja on. No... Kyllä ne ajatukset työn saamisen helppoudesta on nyt karisseet kovaa vauhtia! Olen valmistunut - ja työtön. Opiskeluaikainen osa-aikatyöni ei jatkunut, kun firma vähensi rajusti henkilökuntaa. Oman alan töitä en ole saanut ahkerasta hakemisesta huolimatta. Duunarihommiin ja hanttihommiin en kelpaa, koska olen ylikoulutettu. Kahteen työhaastatteluun olen vuoden aikana päässyt ja samoja paikkoja hakivat sadat ihmiset. 

Niin, kyllä se tuuri voi kääntyä sinunkin kohdallasi joku päivä. Ei kannata paukutella henkseleitä ja alkaa ylimieliseksi, koska et voi mitään sille asialle, että Suomessa ei ole töitä kaikille. Äläkä unohda, että jonakin päivänä sinä voit olla se yli-ikäinen ja ylikoulutettu, joka ei yt-neuvotteluiden jälkeen kelpaa enää mihinkään.

Vierailija
118/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin siivoojaksi ja sain vihdoinkin vakityön. Sain myös astman, mikä lääkärin mielestä oli vain odottanut sopivaa ajankohtaa eli oli ollut miltei oireettomana jo pitkään (ei näkynyt edellisissä kokeissa). Syynä on nämä kaupungin alituuletetut huoneistot.

Mitä tulee helppoon työhön, niin meille palkataan ties mitä ja ketä ihmistä sijaisuuksiin kun tämä on niin idiootin hommaa. Jäki on sen mukaista. Yksityisellä puolella vasta taitoa vaaditaankin.

Vierailija
119/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kyllä kiva tämä kilpailuyhteiskunta, jonka olemme rakentaneet. Meidät laitetaan kilpailemaan toisiamme vastaan ankeimmistakin työpaikoista. Kuka tekee parhaan hakemuksen, kuka kehuu itseään parhaiten, kenellä paras kokemus, kuka miellyttävin ihminen jne. Olis se vaan hienoa voittaa lotossa tai saada joku jättiperintö. Sen jälkeen haistattaisi p*skat koko kilpailuyhteiskunnalle ja tekisi ihan mitä itseä huvittaa.

Niinhän sen on, että jos samaa paikkaa hakee parisataa ihmistä, niin kilpailemaan joutuu aika monen kanssa. Mitä vähemmän on kilpailua, sitä helpompaa on saada paikka. 

Vierailija
120/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse rekrytoinut ihmisiä ja valkannut hakemuksista henkilöitä haastatteluun. Yrityksemme avoimet työpaikat on olleet mollin sivuilla, joten hakemuksia on tullut todella paljon. Ei esikarsintaan kuitenkaan mitään kohtuutonta aikaa mene, aika nopsaan hakemuksesta näkee perusasiat. On tekosyy mennä hakemusten paljouden taakse perusteltaessa miksi otetaan mieluummin joku suhteilla töihin. Itse en suosi suhteilla tulijoita, sillä näiden kanssa tulee joskus ongelmia. Ihmisillä on tapana nähdä läheisensä ansiokkaampina kuin he todellisuudessa ovat. Kaveri tai naapuri ei tiedä, millainen joku on työntekijänä.

Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä, millaista ihmistä suosii. Siksi harrastuksetkin voi vaikuttaa yllättävän paljon tehtävissä, joihin ei ole tiettyä pätevyyttä tai koulutusta, vaan etsitään mieluummin firmaan sopivaa tyyppiä. Itse karsin kaikki koiralliset esimerkiksi heti pois, sillä meillä työpäivät venyvät (ja siitä maksetaan!), ja kokemus on osoittanut että koiraihmisille tai pienten lasten vanhemmille jousto tässä on vaikeaa.

Kuulostaa vähän huonolta johtamiselta, että työpäivät säännöllisesti venyy. Kyllä niillä koirattomilla ja lapsettomillakin on omakin elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi