Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?

Vierailija
16.08.2016 |

Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...

Kommentit (291)

Vierailija
121/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kesätöissä eräässä toimistossa ja sinne haetaan talveksi ihmisiä. Hakemuksia tulee päivittäin kymmeniä. Mulle sanottiin, että mapita ne, mutta jätä lukematta. Tulisi muuten ylityötunteja päivittäin. Työhön valittiin kavereita ja työntekijöiden lapsia. Itsekkin pääsin tädin kautta töihin. En ymmärrä, miksi paikat edes on julkisesti haussa.

Yritys haluaa pitää julkisuuskuvan hyvänä ja salata nepotismin ja korruption. Nykyään kun eettiset periaatteet pitää olla kunnossa (tai ainakin vaikuttaa siltä että ne ovat kunnossa).

Vierailija
122/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma duunipaikka tuli harjoittelun kautta. Jäin harjoittelun jälkeen osa-aikaiseksi ja kun valmistuin niin firma palkkasi minut samoin tein. Toki tiedän, että kaikilla ei tällaista tuuria käy.

Harjoittelun loputtua tilalleni "palkattiin" uusi harjoittelija ja työllistämistukikuukausien tullessa täyteen tilalleni vaihdettiin uusi tukityöllistetty koska minulle ei enää tukea myönnetty. Työtä pitäisi tehdä ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse rekrytoinut ihmisiä ja valkannut hakemuksista henkilöitä haastatteluun. Yrityksemme avoimet työpaikat on olleet mollin sivuilla, joten hakemuksia on tullut todella paljon. Ei esikarsintaan kuitenkaan mitään kohtuutonta aikaa mene, aika nopsaan hakemuksesta näkee perusasiat. On tekosyy mennä hakemusten paljouden taakse perusteltaessa miksi otetaan mieluummin joku suhteilla töihin. Itse en suosi suhteilla tulijoita, sillä näiden kanssa tulee joskus ongelmia. Ihmisillä on tapana nähdä läheisensä ansiokkaampina kuin he todellisuudessa ovat. Kaveri tai naapuri ei tiedä, millainen joku on työntekijänä.

Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä, millaista ihmistä suosii. Siksi harrastuksetkin voi vaikuttaa yllättävän paljon tehtävissä, joihin ei ole tiettyä pätevyyttä tai koulutusta, vaan etsitään mieluummin firmaan sopivaa tyyppiä. Itse karsin kaikki koiralliset esimerkiksi heti pois, sillä meillä työpäivät venyvät (ja siitä maksetaan!), ja kokemus on osoittanut että koiraihmisille tai pienten lasten vanhemmille jousto tässä on vaikeaa.

Ja töihin otetut ihmisethän ei koskaan lisäänny tai hanki koiraa.

Vierailija
124/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä valmistuin aikuisiällä uuteen ammattiin. Kaksi päivää valmistumisen jälkeen, mulla oli työsoppari kädessä -vakkariduuni ja kk-palkka :).

Tuo paikka ei ollut koskaan avoimessa haussa. En saanut sitä suhteilla, vaan päättäväisyydellä;)

Miks ihmeessä alapeukut? Mulla oli unelma ja tahto ja mä tein sen eteen jotain.

Onko sinulla sukua USAssa vai oletko oleskellut siellä muuten? Kuulostaa niin kovin jenkkimeiningiltä tuo. Sellaista hollywoodmaista, jos ymmärrät.

Vierailija
125/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin työtön kolme vuotta kunnes sain palkkatuella työn vuodeksi. Firma johon minut palkattiin oli huonossa jamassa taloudellisesti, joten siksi eivät voineet palkata muuta kuin palkkatuella.

Tuon vuoden aikana autoin nostamaan firman suosta. Uusilla toimenpiteillä ja ideoilla firma saavutti jo kesäkuussa edellisen vuoden tuloksen. Kun palkkatukijakso loppui, minut palkattiin pysyvästi töihin. Helppoa se työn saaminen ei todellakaan ollut. Muistan tuon tunteen josta joku aiemmin mainitsi, kuinka hanurista oli mennä kauppaan ja nähdä työntekijöitä naama kurtussa kun itse olisin ollut todella onnellinen jos olisin saanut heidän työn.

Työpaikka on nykyajan lottovoitto.

Hieman liioittelua tuo väitteesi siitä, että työpaikka olisi nykyajan lottovoitto. Ei se työpaikka nyt kovin harvinainen juttu ole, kun enemmistöllä työikäisistä suomalaista edelleen sellainen on. En halua vähätellä työhaun vaikeutta ja avoimien paikkojen vähyyttä nykyaikana, mutta ei se nyt lottovoittoon rinnastettavissa ole. Ja edelleen, jos on tarvittavaa osaamista, töitä löytää edelleen kohtuu helposti. Tottakai esim. kaupan alan ja siivouspuolen työt ovat kiven alla, kun niitä osaa kuka tahansa pienellä harjoittelulla tehdä. Vaihdoin juuri työpaikkaa: laitoin puolen vuoden aikana kolme hakemusta (ilmoitukset löysin Monsterista/Linkedinistä, vakiduuneja), pääsin kaikkiin paikkoihin haastatteluun ja kahteen olisin soveltuvuustestien ja kahden haastattelukierroksen jälkeen päässyt töihin. Näistä kahdesta valitsin mielenkiintoisimman. Lisäyksenä vielä, että olen 28-vuotias naimisissa oleva lapseton nainen eikä edes mahdollinen raskautumisen riski tuntunut pelottavan työnantajia, koska minulla oli haluttua osaamista. Kannattaa siis miettiä, mistä sitä haluttua osaamista saisi kasaan, jolla sitten voisi erottua joukosta.

Kyllä sitä voi verrata vaikka lottovoittoon, suoemssa 5.5 miljoonaa ihmistä ja alle 2.4 miljoonaa työntekijää.  Eli  yli 3 miljoonaa tekee muuta kun on työtön. Toki lapset ei tee töitä jne.  Eli juuri puuttuu se 600 tuhatta työntekijää, mikä työttömyys luku on.

Vierailija
126/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.

Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!

Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.

Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.

Varmaan miinuksia juuri siksi, ettet kertonut tarkemmin iästäsi vaan oletit työllistymisesi syynä olevan "hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus". Tuo sisältää implisiittisesti oletuksen siitä, että meillä, jotka emme työllisty, olisi huono hakemus ja epäasiallinen olemus.

No saa kyllä tarkkaan lueskella rivien välistä ja pitää olla kyyninen ihminen jos tuosta vääntää sen, että olisin vähätellyt muiden hakemuksia. :-D en missään nimessä vähätellyt, vaan sanoin mikä minulla johti työpaikan saamiseen (ja tämän kertoi syyksi työnantajanikin). Mutta kerro toki mikä sinun mielestäsi oli syy työpaikan saamiseen jos ei kerta hyvä hakemus ja asiallinen olemus?

Vierailija
127/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteillahan ne menee. Yksi kaveri on muuttamassa helsinkiin opiskelemaan ja tokaisi vaan että "joo mä saan siellä työn postista jos haluan. Äidin kaveri on siellä." Olin vaan että voi kiva. Itse sillä hetkellä olin työtön, ei edes yhtäkään työhaastattelua.

Nyt minulla on sitten jouluun asti töitä... Sitten taas pitää satojen muiden kanssa hakea joka paikkaan. "Töitä löytyy tekeville" yeah right. Olen oikeasti kova työntekijä, olisin oikea työnantajan unelma, mutta kaikkiin töihin/kesätöihin tässä kaupungissa valitaan aina suhteilla.

Vierailija
128/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne tulee koko ajan ulkomailta mm. marjanpoimijoita, bussikuskeja ja siivoojia. Tämä johtuu siitä että Suomalaisia ei työn tekeminen kiinnosta. Kemistä suomalainen työtön ei voi muuttaa Vaasaan töihin mutta Virosta sinne voi tulla heittämään keikkaa.

Suomen sosiaaliturva vaan ei kannusta työntekoon ja jokainen joka muuta väittää ei tiedä todellisuudesta mitään.

t. Työnantaja

Vierailija
129/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias12345 kirjoitti:

Tänne tulee koko ajan ulkomailta mm. marjanpoimijoita, bussikuskeja ja siivoojia. Tämä johtuu siitä että Suomalaisia ei työn tekeminen kiinnosta. Kemistä suomalainen työtön ei voi muuttaa Vaasaan töihin mutta Virosta sinne voi tulla heittämään keikkaa.

Suomen sosiaaliturva vaan ei kannusta työntekoon ja jokainen joka muuta väittää ei tiedä todellisuudesta mitään.

t. Työnantaja

Jos asunto on Suomessa, ei valitettavasti selviä ihan samalla palkalla kuin Virossa. Aika hankalaa sekin on jos ensin pitää muuttaa Viroon, ja sieltä sitten tehdä keikkaa Suomeen kun ei ole vara Suomessa asua. Olet ehkä huomannut ettei nuo marjanpoimijatkaan pysty hommaamaan Suomesta asuntoa.

Kyse ei ole liian hyvästä sosiaaliturvasta, vaan liian kalliista elinkustannuksista.

Vierailija
130/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.

Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!

Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.

Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.

Näin päälle viisikymppiselle neuvosi kuulosti samalta, kuin olisit sanonut, että sano kuuluvasti päivää ja kättele haastattelijaa. Minulla on hyvä koulutus ja työkokemus, mutta syntymävuodelleni en voi mitään. Jos menetät työsi 30 vuoden kuluttua, niin ymmärrät asian. No, paitsi jos se vuosikymmeniä odotettu työvoimapula vihdoin tulee.

Okei, tää palsta on ilmeisesti ammattiloukkaantujien mekka tai jotain. Minä EN ole missään välissä vähätellyt tai mitenkään moittinut työttömiä, en ohjeistanut tai mitään muutakaan. Kerroin vain oman kokemukseni. Minä sain työpaikan noin, vaikkei alalta ollut vielä yhtään kokemusta. Ja olen tietoinen siitä että työpaikka voi lähteä alta milloin vain, ja että töiden saaminen ei ole helppoa. En ole idiootti. Mutta kysynpä nyt vain, että mitä haittaa siitä on, että olen tyytyväinen omaan työllisyystilanteeseeni?

Töiden aloittamisen jälkeen sovittiin vielä, että saan siirtyä osa-aikaiseksi ja päättää tuntini itse sen mukaan, mitä pystyn ja haluan tehdä - meinasin siis irtisanoutua, ja työnantaja oli sitä mieltä että olen liian hyvä työntekijä menetettäväksi.

Ja kyllä, työnantajan mukaan sain paikan hakemuksen ja yleisen olemuksen myötä.

Vierailija
131/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla pula! Pääsee helpostikin

Minulla tyssäsi siivoojaksi "pääsy" terveystarkastukseen, vaikka olikin suosittelija firmassa. Silti kelan mielestä olen täysin työkykyinen, vaikka edes siivoojaksi ei huolita terveydentilan takia ja on kolmen lääkärin todistus siitä että en ole työkykyinen. Kelan tädit vaan tietävät paremmin kuin lääkärit :)

Vierailija
132/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia hakemuksia vaan lähikauppoihin ja muualle. Saattaa osua hakemus hyvään saumaan ja työpaikka napsahtaa!

Vierailija
133/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 kesäkuussa 264 000 (virhemarginaali ±20 000), mikä oli 16 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 126 000 ja naisia 137 000.

Työttömyysaste oli kesäkuussa 9,3 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,5 ja naisten 10,2 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,9 prosenttia. 

Vierailija
134/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten te sitten löydätte niitä työpaikkoja, joita ei laiteta julkiseen levitykseen? Olen kysellyt aina tutuilta, vastauksena on ei oota. Vinkkejä, pliis.

Monessa yrityksessä on ns. piilotyöpaikkoja. Eräs tuttuni sai työpaikan yksityisestä yrityksestä kun huomasi puutteita heidän eräässä tuoteryhmässään. Kertoi mitä vikaa on  ja miten pitäisi asiat hoitaa ja tarjosi alansa ammattitaitoa.  Otettiin ensin koeajalle ja nyt vakiduuniin. Yritys säästää kuluissa miehen palkan verran vähintään.

Vierailija
135/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 kesäkuussa 264 000 (virhemarginaali ±20 000), mikä oli 16 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 126 000 ja naisia 137 000.

Työttömyysaste oli kesäkuussa 9,3 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,5 ja naisten 10,2 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,9 prosenttia. 

Nämä on ne viralliset Tilastokeskuksen vääristelemät luvut, jottei Suomen luottoluokitus laskiksi. Jos otetaan mukaan työharjoittelijat, nollasopparityypit, kodinhoidontuella olijat, jotka haluaisivat töihin, uutta ammattia opiskelevat, valmistumistaan viivyttelevät, tilastojen ulkopuolella eläjät, "masennuksen" ym. periaattessa kuntoutusta vailla työkyvyn saamiseksi takaisin olevat työkyvyttömyyseläkeläiset ja kaikki muut päästään lähemmäs sitä todellista lukua, joka on 600 000. 

Vierailija
136/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo luku on aivan höpöä. Puolet tuntemistani työttömistä on jossain kurssilla, tekee oikeasti päivää silloin tällöin jne. Oikea luku lienee täällä heitetty 680 000. Eli tuo määrä on ihmisiä, jotka mieltävät itsensä työttömäksi jossain suhteessa. Mukana siis nämä nollatuntilaiset ja ne, joilla on tahtomattaan osa-aikatyö tai työ on jatkuvaa päivän pätkää. Itse esimerkiksi en ollut työttömyyskorvauksella koko viime talvena, mutta silti olin työtön. Tein pätkätöitä. Pisin pätkä oli 3 viikkoa, yleisesti 1-2 päivää. Työttömyyspäiviä oli jatkuvasti, mutta korvausta en silti saanut, koska nipin napin sain palkaa ansiosidonnaiseni verran. En kyllä itseäni työllistyneeksi koe, jos joka aamu odotan soittoa, olisko tänään töitä vai ei. Ja todellakaan aina ei ollut.

Vierailija
137/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä valmistuin aikuisiällä uuteen ammattiin. Kaksi päivää valmistumisen jälkeen, mulla oli työsoppari kädessä -vakkariduuni ja kk-palkka :).

Tuo paikka ei ollut koskaan avoimessa haussa. En saanut sitä suhteilla, vaan päättäväisyydellä;)

Sama juttu. Töihin pääsin työvoimakoulutuksen kautta, paikkaan jossa olin ollut harjoittelussa. Heti kun valmistuin, soitettiin voitko tulla töihin. Ei ollut tämäkään paikka tarjolla missään työkkärin sivuilla.

Voisitteko kertoa minkä alan töistä kysymys? Antaisitte vinkkejä työnhakuun uupuneille, kiitos.

Vierailija
138/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla pula! Pääsee helpostikin

Millä paikkakunnalla? Keneltä kannattaa kysyä?

kanta-hämeessä, kaikista siivousfirmoista

Vierailija
139/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks ihmeessä alapeukut? Mulla oli unelma ja tahto ja mä tein sen eteen jotain.

Joku muu tekee vielä enemmän. Kyse on loppujen lopuksi silkasta tuurista. Niin oli omallakin kohdallani. Tein paljon sen eteen, mutta takuulla joku muu tekee enemmän. Itsellä on kuitenkin ennen nykyistä taustalla monta läheltä liippasi hommaa. Sattui vain olemaan joku, joka oli työnantajan mieleen. Kerran olen saanut sellaisenkin viestin, että olisi oikeastaan pitänyt sinut ottaa, mutta ei voi vaihtaakaan, kun valittu ei kuitenkaan kelvoton ole. Olisin vain ollut parempi. Valittu oli vastavalmistunut ja nuorempi. Tuurin merkitys on 99 %.  Oikeasti. Ei yhtään vähempää. Näkeehän sen keskusteluistakin, että osa "en ole koskaan ollut työttömänä" -tyypeistä on aikamoisia idiootteja, joita en itse koskaan palkkaisi. Heillä on vain ollut tuuri ja ovat ehkä kovaäänisiä. Heitä parempia löytäisi työkkäristä viidessä minuutissa. 

Vierailija
140/291 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se taitaa olla. Jäin itse heti työttömäksi valmistuttuani merkonomiksi. Olen laittanut työhakemuksia ja usein vastausta ei edes kuulu. Tänään tuli sähköposti jossa kerrottiin yhteen hakemaani paikkaan hakeneen 209 ihmistä. Masentavaa..

N22 HKI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi