Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?
Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isohko yritys ollyt jo 10 vuotta ja ikinä ei ole kukaan kysynyt töitä.
Itse taas muistan muutamia vuosia takaperin, kun olin myyjänä yhdessä tavaratalossa ja kesäksi haettiin kesätyöntekijöitä.
Myymäläpäällikkö tuskaili hakijoiden kanssa, mutta siitä syystä kun niitä ei juuri ollut. Sanojensa mukaan, otettiin ne mitä saatiin. Muutama kesätyöläinen jäikin sitten vuosiksi vakkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isohko yritys ollyt jo 10 vuotta ja ikinä ei ole kukaan kysynyt töitä.
Itse taas muistan muutamia vuosia takaperin, kun olin myyjänä yhdessä tavaratalossa ja kesäksi haettiin kesätyöntekijöitä.
Myymäläpäällikkö tuskaili hakijoiden kanssa, mutta siitä syystä kun niitä ei juuri ollut. Sanojensa mukaan, otettiin ne mitä saatiin. Muutama kesätyöläinen jäikin sitten vuosiksi vakkariksi.
Sitten kun tarkasti muistellaan, niin se "muutama vuosi" onkin 10v tms. Nimimerkillä keväällä etsittiin Oulun sokoksen uuteen tavarataloon 20-30 myyjää ja hakemuksia tuli monta tuhatta. Ja lidlin kesätyöhakuihin ilmoittautui 16 000 kesätöiden etsijää. Koko Suomeen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla tai helvetin hyvällä tuurilla. Onko se ihme jos mollissa on koko maassa 15 000 avointa työpaikkaa, ja 600 000 ihmistä etsii töitä?
Ei ne työt mol:issa ole. Perusta toiminimi ja tarjoa osaamistasi niin siten saa töitä.
Joo, vuonna 2000 perustin toiminimen, ostin pienen yrityksen jolla ajattelin itseni ja yhden lapseni elättää. Siinä meni 5 vuotta, ja velkaannuin pahasti, piti firman lopettaa. Ja nyt maksan velkoja lopun ikääni.
Ja kylläpä siellä mollissa haetaan yrittäjiäkin, mitä en tajua, koska yrittäjänä tarvii aina pääomaa vaikka ei tarvisi omasta päästä keksiä toimivaa liikeideaa.
Siis menet töihin yrittäjänä, eli vaikka toimistotyöntekijäksi, myyjäksi mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla isompikin ongelma kaupan alalla että ei vain löydy työntekijöitä helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tarkasti muistellaan, niin se "muutama vuosi" onkin 10v tms. Nimimerkillä keväällä etsittiin Oulun sokoksen uuteen tavarataloon 20-30 myyjää ja hakemuksia tuli monta tuhatta. Ja lidlin kesätyöhakuihin ilmoittautui 16 000 kesätöiden etsijää. Koko Suomeen siis.
Ei ole kymmentä vuotta. Taantumassa oltiin jo silloin.
Itse lähdin opiskelemaan hoito-alaa, kun yksi määräaikainen hanttihommasoppari päättyi ja uutta työtä ei heti ollut tarjolla. Hoito-alalla kun on töitä, ainakin sijaisuuksia saa tehdä jos saa opiskeluaikana jalkaa oven rakoon. Tokihan siinä oli hommaa sopeutua taas kituuttamaan opiskelijana, mutta sellaista se nyt on.
Valmistuin nyt keväällä, ja sain vakipaikan heti. Itse asiassa tarjolla oli kaksikin vakipaikkaa, toisessa olin tehnyt työharjoittelun ja toiseen paikkaan minulla ei ennestään ollut mitään kontaktia, mutta kuulemani mukaan asenteeni oli se juttu miksi minut haluttiin haastattelun jälkeen töihin.
Opiskelut voivat olla hyvä tapa saada jalkaa oven väliin, harjoittelupaikoistani kahdesta minulle on tarjottu töitä. Toisesta vakipaikka ja toiseen tein opiskeluaikana sijaisuuksia. Kaikista ei tietenkään voi tulla hoitajia, mutta työharjoitteluiden ja opiskelutovereiden kautta voi solmia kontakteja jota kautta se oma työ voi löytyä. Tsemppiä kaikille hakijoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vihamielistä kommenttia täällä välissä heille, jotka ovat töitä saaneet. Moititte nuorempia, jotka tekee työtä eikä loisi valtion siivellä. Hävetkää.
Jos oikeasti laittaa sen 100-200 hakemusta /kk eikä pääse edes haastatteluun, tekee jotain väärin. Hakee vääränlaiseen paikkaan, tekee hakemuksen "vähän sinne päin" tai hakemuksesta ei näy motivaatio. Tuosta hakemusmäärästä pitäis irrota vähintään yksi haastatteluaika, hyvillä hakemuksilla useampi.
Oikeastaan vika on siinä että työnantajat (ainakin nuo äänekkäämmät ja vaatimuksia esittävät) ovat idiootteja. Toisaalta siinä että markkinat on työnantajan puolella eli voi valkata monesta tarjokkaasta vaikka karsisikin suurimman osan hakemuksista roskiin täysin mielivaltaisin perustein. Eniten vaan vituttaa se, että nämä surkimo-työnantajat juoksee antamassa lehdissäkin haastatteluja että kaikki vähänkin pidempään työttömänä olleet on täysin kelvottomia edes alkeellisempaan työntekoon jne.
Jostain syystä ulkomailla viisikymppiset ja vanhemmatkin saa tehtyä töitä, ei vaan suomessa jossa kaikenmaailman toinen toistaan enemmän pihalla olevat rekrykonsultit on vallanneet koko työnhakubisneksen ja vääristäneet koko työnhakuprosessin pelkäksi pinnalliseksi showksi jossa paikan saa se sirkuspelle joka osaa shown askelet parhaiten.
No mitä ovat nämä vaatimukset, jotka tekevät työnantajista idiootteja?
Olisit nyt lukenut ekan rivin lisäksi muutkin rivit niin ei tarvitsisi kysellä tyhmiä. Ainiin olet tietty rekryhenkilö ja luet työhakemuksistakin vain ekan rivin.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen tapaus parin päivän takaa jäätelökioskilta. Luukku oli auki ja mies yritti ostaa jäätelöä, hyppysissä näkyi olevan kolikoita eli ilmeisesti ihan tasarahakin. Vaan mitä teki myyjätär? Veti luukun kiinni miehen nenän edestä ja huikkasi, että "Tää on jo suljettu!". Tämä on tätä Suomi-henkeä, jonka vuoksi maa ei nouse taantumasta.
Tuttu nuori töissä kiskalla myöskin, palkanmaksu loppuu silloin kun kioski menee kiinni. Omalla ajalla joutuvat tekemään sulkemiseen liittyvät tehtävät, joihin menee noin 15-20 minuuttia päivittäin. Ymmärrän hyvin ettei myyjällä ole kiinnostusta palvella asiakkaita yliajalla kun ei siitä makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vihamielistä kommenttia täällä välissä heille, jotka ovat töitä saaneet. Moititte nuorempia, jotka tekee työtä eikä loisi valtion siivellä. Hävetkää.
Jos oikeasti laittaa sen 100-200 hakemusta /kk eikä pääse edes haastatteluun, tekee jotain väärin. Hakee vääränlaiseen paikkaan, tekee hakemuksen "vähän sinne päin" tai hakemuksesta ei näy motivaatio. Tuosta hakemusmäärästä pitäis irrota vähintään yksi haastatteluaika, hyvillä hakemuksilla useampi.
Oikeastaan vika on siinä että työnantajat (ainakin nuo äänekkäämmät ja vaatimuksia esittävät) ovat idiootteja. Toisaalta siinä että markkinat on työnantajan puolella eli voi valkata monesta tarjokkaasta vaikka karsisikin suurimman osan hakemuksista roskiin täysin mielivaltaisin perustein. Eniten vaan vituttaa se, että nämä surkimo-työnantajat juoksee antamassa lehdissäkin haastatteluja että kaikki vähänkin pidempään työttömänä olleet on täysin kelvottomia edes alkeellisempaan työntekoon jne.
Jostain syystä ulkomailla viisikymppiset ja vanhemmatkin saa tehtyä töitä, ei vaan suomessa jossa kaikenmaailman toinen toistaan enemmän pihalla olevat rekrykonsultit on vallanneet koko työnhakubisneksen ja vääristäneet koko työnhakuprosessin pelkäksi pinnalliseksi showksi jossa paikan saa se sirkuspelle joka osaa shown askelet parhaiten.
No olisko siinä mitään jos vaikka lähtisit sieltä ulkomailta hakemaan niitä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen tapaus parin päivän takaa jäätelökioskilta. Luukku oli auki ja mies yritti ostaa jäätelöä, hyppysissä näkyi olevan kolikoita eli ilmeisesti ihan tasarahakin. Vaan mitä teki myyjätär? Veti luukun kiinni miehen nenän edestä ja huikkasi, että "Tää on jo suljettu!". Tämä on tätä Suomi-henkeä, jonka vuoksi maa ei nouse taantumasta.
Tuttu nuori töissä kiskalla myöskin, palkanmaksu loppuu silloin kun kioski menee kiinni. Omalla ajalla joutuvat tekemään sulkemiseen liittyvät tehtävät, joihin menee noin 15-20 minuuttia päivittäin. Ymmärrän hyvin ettei myyjällä ole kiinnostusta palvella asiakkaita yliajalla kun ei siitä makseta palkkaa.
Höpö höpö - siihen ei pidä suostua, ettei saa koko työajalta palkkaa.
Asiakkaan vahingoksi ei pidä olla niin kynnysmatto, että suostuu palkattomiin lopputoimiin. Itse olisin tuon jäätelönmyyjän tapauksessa ottanut omaan taskuun yliajalla myymäni jäätelön hinnan. Jos ei kerran palkkaa makseta.
No mitä ovat nämä vaatimukset, jotka tekevät työnantajista idiootteja?