Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon kommentti kun vein sairaslomatodistuksen

Vierailija
15.08.2016 |

Diagnoosina masennus ja burn out. Pomon kommentti kun annoin sairaslomatodistuksen hänelle "et sä kovin väsyneeltä näytä".
Olin niin loppu etten jaksanut mitään. Lähdin kotiin kiireellä ja purskahdin itkuun. Niin vähättelevältä tuntui tuo kommentti.

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Pienemmissä firmoissa pomo on palkanmaksaja.

Toisekseen sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Ei muuten päätä. Meillä tuota yritettiin kun jouduin endometrioosin vuoksi nyt keväällä toistamiseen leikkaukseen, työnantaja oli sitä mieltä että kun siitä samasta leikkauksesta on kerran maksettu sairaslomaa (edellinen leikkaus vuonna 2013) niin ei makseta enää. Itse siis kerroin että pitkähkö sairasloma tulossa kun sain tietää leikkausajankohdan Soitin liittoon ja sanoivat että pakko maksaa, siltä soittetiin suoraan työnantajalle ja johan ääni kellossa muuttui.

Ja mulla leikkaava kirurgi kirjoitti sairaslomalappuun että korvaavan työn tekeminen ei mahdollista sairauden luonteen vuoksi kun kerroin etteivät meinaa maksaa sairasloma-ajan palkkaa.

Ei työkyvyttömyys yksistään ole palkanmaksuperuste sairausloman ajalle. Jos vamma on esimerkiksi itse tahallaan aiheutettu, niin palkanmkasuperustetta ei silloin ole. Myös kännittoilailu on sellainen josta ei sairausajanpalkkaa tarvi maksaa.

Mitenköhän endometrioosin saa aiheutettua itse? Terv se ketä lainasit.

Sopimattomalla ravinnolla.

Just joo. Meillä suvussa sitten kaikki syö sopimattomasti kun itsellä, siskolla ja äidillä on kaikilla leikattu endometrioosia useita kertoja. Mitäköhän se sopimaton ravinto mielestäsi on, kerro ihmeessä, haluan tietää millä pääsen tästä eroon?

En ole tuo jolle kommentoit, mutta tällainen ruokahypoteesi on esitetty. En muista mikä oli sopimatonta. Mutta endo voi myös periytyä.

Ei muuta. Ihme inttäjä olet. Johtuuko se kivuista, että te endopotilaat olette aina niin kiukkuisia? Älä vastaa.

Ohis

Vastaan kuitenkin enkä ole kiukkuinen, kipeä tosin. Syön kyllä terveellisesti mutta ilmeiseti jotain pitäisi muuttaa jos ruoka on kerta ratkaisu. Mä nyt henkilökohtaisesti tekisin mitä vaan että pääsisin tästä eroon. Tälläkin hetkellä olen kotona avanteen kanssa koska edellisessä leikkauksessa irrotettiin kohtu pois peräsuolesta ja suolta jouduttiin leikkailemaan. Ei oo herkkua ja olisin 100 kertaa mieluummin töissä ja terveenä.

Se ns. "terveellinen ruoka" ei ole aina sama kuin sopiva ruoka.

Aiheesta on tehty opinnäytetyökin.

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/files/download/Ravitsemusosanaendon…

Vierailija
162/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Kyllä kuuluu. Meillä ainakin pitää tuoda pomolle lappu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuuluuko pomolle sanoa tarkempi syy kuin sairas? Täytyykö todella pomolle sanoa diagnoosi?

Mun mielestä aiemmin ei ollu näin.

Vierailija
164/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmissä firmoissa pomo on palkanmaksaja.

Toisekseen sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Koska tuossa oli mainittu masennus, se on ratkaisujen mukaan palkallista.

Vierailija
165/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuuluuko pomolle sanoa tarkempi syy kuin sairas? Täytyykö todella pomolle sanoa diagnoosi?

Mun mielestä aiemmin ei ollu näin.

Kuuluu ja on aina kuulunut. Pomo päättää maksetaanko poissaolosta palkkaa. Toki oikeus voi oikaista, jos pomon ratkaisu ei vastaa diagnoosin edellyttämää.

Vierailija
166/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Musta tuo ok menetelmä. Itsellä on just esim leikattu kohtu pois ison (tosin hyvälaatuisen) kasvaimen vuoksi ja sain muutaman viikon sairasloman. Asia ei kuulu mun pomolle milläänlailla.

Mun pomo taas oli kertonut työkavereillekin, että olin saikulla kohdun poiston takia.

Itse olen terveyskeskuslääkäri, omalla ilmoituksella saa olla 3 vrk poissa. Kun olen ilmoittanut pomolle olevani sairaana, joka kerta koko talo vuodeosastoa myöten tietää, milloin minulla on migreeni ja milloin vatsatauti.

Vierailija
167/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti jokaselle rumalle vauva mammalle kirjoitti:

xDDDDdDDDDDDDDD parasta hupia lukea näitä kommentteja.

Ompas nyt taas "kunnian" luokkaus xdDDddd

Ensinnäkin, mistä lähtien "Et sä kovin väsyneeltä näytä" on ollut negatiivinen/vähättelevä kommentti?

Toiseksi, Entä jos se vaan oli totuus, ettei ap näytä väsyneeltä vaikka varmaan onkin.

Kolmanneksi, ???????????????????????????????

Neljänneksi, kasvattakaa vähän selkärankaa. Jos ei vuonna 2016 saa sanoa sanoja "Et sä kovin väsyneeltä näytä" niin huhhuh. 

Jos pomo olisi sanonut  "Näytät kyllä niin väsyneeltä ja pahoinvoivalta", niin SILTIKIN täällä olisi siitä sitten itketty. Aina on pakko mieli jostakin pahoittaa. Lihavaa ei saa sanoa lihavaksi jne. Jos joku ei näytä väsyneeltä niin ei saa sanoa "et näytä kovin väsyneeltä" ?? mitä

Minä en pitänyt ap:n pomon kommenttia pahantahtoisena. Pomo oli vain selvästikin yllättynyt sairasloman syystä, kun hänestä työntekijä oli vaikuttanut jaksavalta.

Vierailija
168/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä sairaslomatodistuksissa on vain numerolla syykoodi, vaikea uskoa että esimies numeroiden selityksiä muistaa tai edes tietää.

https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/ICD-10.pdf/8091c7cc-fda6-4e8…

Niin, kuvitteletko ihan oikeasti esimiehen opettelevan listan ulkoa 😂

Joo ei opettele 😈

Joo, ei se opettele. Pistää koodin googleen ja saa samantien tietää, mikä oli diagnoosi.

Vierailija
169/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairausajan palkka on kyllä evätty. Tämä sellaisen henkilön kohdalla, joka oli tottunut saikuttelemaan milloin mistäkin syystä. Haki joltain terkalta lapun, että kärsii unettomuudesta (lääkärintodistusta edellytetään meillä). Aha, jaa. No varmasti kärsi, koska oli baarissa notkunut koko yön ja lompakko oli varastettu, olihan siinä murhetta. Ei maksettu. Työntekijä uhkaili vievänsä asian liittoon ja että "tämä ei jää tähän". Sanoin kylmästi puhelimessa, että aha, selvä, jään odottamaan. Mitään ei ole tähän päivään mennessä kuulunut (tapauksesta yli kolme vuotta).

Toinen epääminen oli, kun työntekijä toimitti todistuksen syylänpoistosta. Olisi pitänyt palkka maksaa, vaikka toimenpide oli etukäteen tiedossa ja sovittavissa vapaapäivälle.

Viisureiden poistotkin on vähän siinä ja siinä, seuraavalta päivältä voidaan maksaakin, mutta ei toimenpidepäivältä.

Toimit laittomasti.

Missä kohdassa?

Vierailija
170/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja noin ainaki meillä, itse olen tiimin esimies ja jos joku jää pois niin tyrkkään valmiiksi postimaksetun palkkikksen kuoren kouraan vaan ja käsken laittaa lapun postiin. Toki jos työntekijä haluaa kertoa miksi on pois niin se on ok. Typerä kommentti pomoltasikin, lääkäri määrää sairasloman jos näkee että työntekijä on sen tarpeessa eikä siihen ole pomolla mitään asiaa alkaa rupisemaan. Ainakaan itse en koe olevani yhtä pätevä tietämään eri sairauksista kuin lääkäri joten lääkärin ohjeita noudatetaan.

Saitko tuon sairasloman yksityiseltä? Perheessä sattui äkillinen kuolemantapaus ja sairasloman saaminen oli todella vaikeaa, sain aina viikoksi sairaslomaa ja sitten piti käydä pyytämäasä lisää ja selitellä lääkärille kuinka en ole vielä työkuntoinen ja lääkäri tarkisti täyttyvätkö kriteerit ja voidaanko minulle myöntää sairaslomaa.

Tuo lähiomaisen kuolema on tyypillinen tapaus, jossa lääkärintodistuksella voi olla luvallisesti pois työstä, mutta poissaoloajalta ei tarvitse maksaa palkkaa.

Minulla ei rahalla tuossa vaiheessa ollut merkitystä, en ollut työkykyinen ja sehän olisi ollut luvaton poissaolo jos olisin jäänyt vain kotiin. Sain palkan ja itseasiassa tienasin enemmän sairaslomalla kuin töissä.

Sinun kannaltasi hyvä, että sait palkan. Mutta oikeastihan on järjestelmän kannalta järjetöntä, että työstä poissaolosta tienaa paremmin kuin työn tekemisestä, kun ei tule työmatkakulujakaan. Siksi sairauskarenssi olisi hyvä juttu. Ja hyvä olisi myös, että työntekijät ymmärtäisivät, että usein työnantaja maksaa sairausajan palkkaa, vaikka ei tarvitsisi. Jotkut ehkä uhoaisivat vähemmän mutta arvostaisivat työnantajaansa enemmän, kun tuntisivat perusteet paremmin.

Kyllä meilläkin abortin vuoksi työstä poissaolleelle maksettiin sairausajan palkka, vaikka ei olisi tarvinnut. Työntekijä tietysti otti tämän aivan itsestäänselvyytenä.

Häh?  Kyllä raskaudenkeskytyksen jälkeen on oikeutettu palkalliseen sairauslomaan.  Oletko joku narsisti esimies, joka täällä lauot omia mielipiteistäsi totuuksina - ja samalla tuputat omaa paskamaista, muita ihmisiä halveksivaa arvomaailmaasi ? Häpeäisit ihmispaska.  

Raskaus ei ole sairaus eikä raskauden keskeytys ole sairauden hoitoa. Abortista ei työnantajan tarvitse maksaa sairausajan palkkaa, ellei välttämättä halua. Miten voi olla, että tuostakin on jollain noin väärä käsitys, että abortti ilman muuta oikeuttaisi palkkaan? Kyllä on lapsenkengissä ihmisten palkkatietämys.

Vierailija
171/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja noin ainaki meillä, itse olen tiimin esimies ja jos joku jää pois niin tyrkkään valmiiksi postimaksetun palkkikksen kuoren kouraan vaan ja käsken laittaa lapun postiin. Toki jos työntekijä haluaa kertoa miksi on pois niin se on ok. Typerä kommentti pomoltasikin, lääkäri määrää sairasloman jos näkee että työntekijä on sen tarpeessa eikä siihen ole pomolla mitään asiaa alkaa rupisemaan. Ainakaan itse en koe olevani yhtä pätevä tietämään eri sairauksista kuin lääkäri joten lääkärin ohjeita noudatetaan.

Saitko tuon sairasloman yksityiseltä? Perheessä sattui äkillinen kuolemantapaus ja sairasloman saaminen oli todella vaikeaa, sain aina viikoksi sairaslomaa ja sitten piti käydä pyytämäasä lisää ja selitellä lääkärille kuinka en ole vielä työkuntoinen ja lääkäri tarkisti täyttyvätkö kriteerit ja voidaanko minulle myöntää sairaslomaa.

Tuo lähiomaisen kuolema on tyypillinen tapaus, jossa lääkärintodistuksella voi olla luvallisesti pois työstä, mutta poissaoloajalta ei tarvitse maksaa palkkaa.

Meillä voi olla omalla ilmoituksella 4 päivää pois töistä lähiomaisen kuoleman takia. Palkallisesti. Jos ei sen jälkeen ole työkykyinen niin voi hakea sairaslomaa.

Vierailija
172/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi olla omalla ilmoituksella 4 päivää pois töistä lähiomaisen kuoleman takia. Palkallisesti. Jos ei sen jälkeen ole työkykyinen niin voi hakea sairaslomaa.

Näinpä. Kannattaa ymmärtää, että työnantaja maksaa näistä hyvän hyvyyttään.

Niin usein kuulee työnantajia haukuttavan, vaikka nämä yleisesti järjestävät lakisääteistä eli ennaltaehkäisevää työterveyshuoltoa laajemmat palvelut, eli sairaanhoito- ja lääkäripalvelut työntekijöilleen, ja maksaa lisäksi sellaisistakin poissaoloista, joista ei tarvitsisi maksaa sentin latia. Tämä työnantajan vapaaehtoinen maksumiehenä toimiminen on niin laajaa, että iso osa työntekijöistä luulee näitä etujansa jotenkin lakisääteisiksi.

Vierailija
173/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on burn out, eikö olisi pitänyt jutella pomon kanssa jo aika päiviä sitten, että tilanne paranisi?

Vierailija
174/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet heikko. Simple as that.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi