Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon kommentti kun vein sairaslomatodistuksen

Vierailija
15.08.2016 |

Diagnoosina masennus ja burn out. Pomon kommentti kun annoin sairaslomatodistuksen hänelle "et sä kovin väsyneeltä näytä".
Olin niin loppu etten jaksanut mitään. Lähdin kotiin kiireellä ja purskahdin itkuun. Niin vähättelevältä tuntui tuo kommentti.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Uteliaana täällä mietin, mikä mahtaa olla se "ulkomaa", missä käytäntö on tällainen.

Saksassa.

"Wird ein Arbeitnehmer krank, so muss er seinem Arbeitgeber nicht sagen, was er hat. Art, Ursache und Umfang seiner Erkrankung sind grundsätzlich seine Privatsache. Auch auf der Arbeitsunfähigkeitsbescheinigung steht die Erkrankung nicht drauf."

Ja käännöksenkin laitan:"Työntekijän sairastuttua hän ei ole velvollinen ilmoittamaan työnantajalle poissaoloon johtavaa sairautta nimeltä. Sairastuminen on yksityisasia. Myöskään sairauslomatodistuksessa ei mainita sairautta tarkemmin."

Tuohon sairastamisen yksityisyyteen perustui sekin tragedia, kun se hullu lentäjä/perämies-stuertti mikälie tuhosi koneellisen ihmisiä tässä taannoin. Nimeä en muista, mutta työnantajahan ei saanut tietoa hänen mielenterveysongelmistaan mistään.

Tuo on totta. Työntekijän yksityisyyden suoja on niin vahva ja sen säilyttämistä pidetään niin tärkeänä. En tosin tiedä, menettääkö Suomessakaan työtä sairaufen perusteella?

Aivan varmasti joksu voi menettää. Nuoruustyypin diabeteksen, epilepsian, vaikea sepelvaltimotaudin, dementian, skitsofrenian tms. luulisi olevan este lentäjän tai ammattiautoilijan työhön. Palomiehen, poliisin, ensihoitajan tms. hyvää terveyttä vaativissa ammateissa luultavasti menettää työnsä jos korvaavia tehtäviä ei löydy.

Vierailija
142/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairausajan palkka on kyllä evätty. Tämä sellaisen henkilön kohdalla, joka oli tottunut saikuttelemaan milloin mistäkin syystä. Haki joltain terkalta lapun, että kärsii unettomuudesta (lääkärintodistusta edellytetään meillä). Aha, jaa. No varmasti kärsi, koska oli baarissa notkunut koko yön ja lompakko oli varastettu, olihan siinä murhetta. Ei maksettu. Työntekijä uhkaili vievänsä asian liittoon ja että "tämä ei jää tähän". Sanoin kylmästi puhelimessa, että aha, selvä, jään odottamaan. Mitään ei ole tähän päivään mennessä kuulunut (tapauksesta yli kolme vuotta).

Toinen epääminen oli, kun työntekijä toimitti todistuksen syylänpoistosta. Olisi pitänyt palkka maksaa, vaikka toimenpide oli etukäteen tiedossa ja sovittavissa vapaapäivälle.

Viisureiden poistotkin on vähän siinä ja siinä, seuraavalta päivältä voidaan maksaakin, mutta ei toimenpidepäivältä.

Toimit laittomasti.

Tarkenna toki, missä näistä. (Tiedän, etten toiminut, mutta anna tulla.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Uteliaana täällä mietin, mikä mahtaa olla se "ulkomaa", missä käytäntö on tällainen.

Saksassa.

"Wird ein Arbeitnehmer krank, so muss er seinem Arbeitgeber nicht sagen, was er hat. Art, Ursache und Umfang seiner Erkrankung sind grundsätzlich seine Privatsache. Auch auf der Arbeitsunfähigkeitsbescheinigung steht die Erkrankung nicht drauf."

Ja käännöksenkin laitan:"Työntekijän sairastuttua hän ei ole velvollinen ilmoittamaan työnantajalle poissaoloon johtavaa sairautta nimeltä. Sairastuminen on yksityisasia. Myöskään sairauslomatodistuksessa ei mainita sairautta tarkemmin."

Tuohon sairastamisen yksityisyyteen perustui sekin tragedia, kun se hullu lentäjä/perämies-stuertti mikälie tuhosi koneellisen ihmisiä tässä taannoin. Nimeä en muista, mutta työnantajahan ei saanut tietoa hänen mielenterveysongelmistaan mistään.

Tuo on totta. Työntekijän yksityisyyden suoja on niin vahva ja sen säilyttämistä pidetään niin tärkeänä. En tosin tiedä, menettääkö Suomessakaan työtä sairaufen perusteella?

Suomessa työntekijän voi irtisanoa sairauden perusteella. Yleensä rajana on pidetty vuoden työkyvyttömyyttä.

Vierailija
144/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetellä täytyy, että vieläkin on ihmisiä, jotka luulevat, että työkyvyttömyyden syy ei kuulu esimiehelle. Nimenomaan esimiehelle se kuuluu, ja oikeastaan palkanlaskentaan ei pitäisi koko lääkärintodistusta toimittaa..

Olen kyllä todella yllättyny tästä.

Nimittäin vuosina 2000-2007 netissä nimenomaan oli ohjeita, että työkyvyttömyyden syy ei kuulu työnantajalle ja vie saikkulappu suoraan palkanlaskentaan. Ja kun lääkäri on kirjoittanu sairasloman syystä x, sen saa pitää eikä kenelläkään ole siihen sanomista.

Tuolloin ainakin ku itse olin työelämässä, ilmoitus sairaslomasta työnantajalle  riitti ja lappu palkanlaskentaan ja piste. Ei ollu puhettakaan mistään korvaavasta työstä enkä ikinä kuullutkaan, että muka työnantaja päättäisi hyväksyykö sairasloman. Päinvastoin, peloteltiin, että älkää vain menkö omin päin sairaslomalla töihin,  sillä silloin ei ole vakuutukset tai jokin sellainen kunnossa. Onko asiat muuttuneet siis vuoden 2007 jälkeen??

Vierailija
145/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ulkosuomalainen

Musta tuo ok menetelmä. Itsellä on just esim leikattu kohtu pois ison (tosin hyvälaatuisen) kasvaimen vuoksi ja sain muutaman viikon sairasloman. Asia ei kuulu mun pomolle milläänlailla.

Sikäli se kuuluu, että työnantajan pitää tietää, maksetaanko sairausajalta palkkaa vai ei. Kärjistetty esimerkki: on eri asia, onko leikkaus vaikka kuvailemasi kaltainen vai esim. kauneusleikkaus.

Eikai kukaan lääkäri kauneusleikkauksesta kirjoita saikkua? Tai en tiedä, en ole käynyt. Mutta tosiaan ei mun tarvinnut kertoa esimiehelle mikä mulla on kun kohtu leikattiin, sairaslomalappu meni palkanlaskentaan ja osan sairasloman palkasta sainkin jo tänään eli sen osan mikä oli viimekuussa. Esimies ei tiedä oonko flunssassa tai saanut sydärin vai onko kohtu leikattu. Mulle on arka asia enkä halua jakaa tätä pomoni kanssa, en edes työkavereideni kanssa.

Meinaatko että leikkaushaava ei vaadi parantumisaikaa jos se on esteettisessä tarkoituksessa viilletty?

Kauneusleikkauksen sairauslomakustannukset eivät kuulu työnantajan maksettavaksi. Niihin voi mennä omalla ajalla kuten lomalla. Sairaus on eri asia kuin kauneuskirurgia. Jos taas tulisi komplikaatio niin kai sitten voisi saada sairaulomaa ehkä kun on sairaana?

Samaa mieltä, ja siihen kai pyytäisikin palkatonta jo etukäteen - mutta ei lääkärin kuulu pohtia palkka-asioita vaan hän arvioi koska ihminen on taas työkykyinen ja antaa sen mukaan sairaslomaa. Eikä työnantajan tarvitse antaa yhtään pidempää palkatontakaan sairaslomaa kuin mitä lääkäri on arvioinut tarpeelliseksi.

Vierailija
146/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko Suomessa oikeasti näin paljon lakia tuntemattomia esimiestehtävissä olevia k-päitä jotka rikkovat lakia jatkuvasti kaikin tavoin? Karmeaa. Hei työntekijät, ottakaa nyt oikeasti selvästi lain takaamista oikeuksistanne.

Työnantaja ei koskaan eikä missään tapauksessa voi pakottaa ihmistä töihin sairauslomalla, se on täysin laitonta. Jos työnantaja ei hyväksy työntekijän esittämää lääkärintodistusta, se voi omalla kustannuksellaan velvoittaa työntekijän käymään toisen, työnantajan osoittaman lääkärin vastaanotolla. Sitten lääkärinlausunnot ratkaisevat. Yksikään esimies tai työnantaja ei voi koskaan jättää suoraan vain omalla päätöksellään hyväksymättä sairauslomaa, siis niin, että yksipuolisesti velvoittaisi työntekijän tulemaan töihin lääkärin määräämällä sairauslomalla. Voi olla, että sairausloma ei ole palkallista, mutta tämäkin menee lakien ja sopimusten mukaan, ei millään esimiehen mutu-tuntumalla.

Työntekijän yksipuolinen velvoittaminen työhön ei ole mahdollista. Korvaavan työn teettäminen on mahdollista, MIKÄLI työpaikalla on sovittu asiaa koskevista periaatteista ja menettelytavoista yhteistoiminnassa työnantajan, työterveyshuollon ja työpaikan työsuojeluorganisaation tai henkilöstön kanssa. Työn teettämisen pitää perustua työterveyslääkärin kannanottoon.

Ja korvaavasta työstäkin vielä se, että sen pitää olla jotenkin tarkoituksenmukaista. Aiemmin joku puhui siitä, että trukkikuski laitettaisiin laskemaan trukkiliikennettä - tokkopa vain, jos ja kun kyse on sellaisesta työstä, jota teetettäisiin ihan vain työn teettämisen ilosta, ei siksi, että se tuottaisi jotain todellista lisäarvoa. Jos opettaja joutuu sairaslomalle koska flunssa vei äänen kokonaan, voisi hänet periaatteessa laittaa korjaamaan kokeita, muttei laskemaan, kuinka monta pedagogista palikkaa koulun varastossa on.

Vierailija
147/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoita aina kaikki keskustelusi esimiehen kanssa.

Pikku sanelukoneella tai älypuhelimella.

Vierailija
148/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ulkosuomalainen

Suomessa Kela vaatii sen diagnoosin tai ei korvaa sairasloman kustannuksia työnantajalle. Meillä on ollut työntekijöillä sekä sairaslomia että kuntoutustukihakemuksia jotka kela on hylännyt vaikka lääkäri on ne kirjoittanut. Me maksetaan palkka vain kelakorvattavista sairaslomista, huomioiden tietenkin 9 päivän työnantajan omavastuu.

Niin Saksassakin. Lääkärintodistus on kaksiosainen. Toinen osa menee lääkärille, jossa työntekijä on todettu työkyvyttömäksi esim. 17.-25.9.2016 ja toinen osa menee sairasvakuutukseen, ns. sairaskassaan, ja siinä on myös diagnoosi. Eli sairaskassa kyllä tietää, mitä korvaa, muttei ole oikeutettu kertomaan sairautta työnantajalle, eikä työntekijä ole myöskään velvollinen kertomaan sitä.

Vierailija
149/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä opetella omien keskustelujen nauhoittaminen, iso muistikortti puhelimessa jo onkin.

Vierailija
150/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Niin ja noin ainaki meillä, itse olen tiimin esimies ja jos joku jää pois niin tyrkkään valmiiksi postimaksetun palkkikksen kuoren kouraan vaan ja käsken laittaa lapun postiin. Toki jos työntekijä haluaa kertoa miksi on pois niin se on ok. Typerä kommentti pomoltasikin, lääkäri määrää sairasloman jos näkee että työntekijä on sen tarpeessa eikä siihen ole pomolla mitään asiaa alkaa rupisemaan. Ainakaan itse en koe olevani yhtä pätevä tietämään eri sairauksista kuin lääkäri joten lääkärin ohjeita noudatetaan.

Saitko tuon sairasloman yksityiseltä? Perheessä sattui äkillinen kuolemantapaus ja sairasloman saaminen oli todella vaikeaa, sain aina viikoksi sairaslomaa ja sitten piti käydä pyytämäasä lisää ja selitellä lääkärille kuinka en ole vielä työkuntoinen ja lääkäri tarkisti täyttyvätkö kriteerit ja voidaanko minulle myöntää sairaslomaa.

Vierailija
151/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Niin ja noin ainaki meillä, itse olen tiimin esimies ja jos joku jää pois niin tyrkkään valmiiksi postimaksetun palkkikksen kuoren kouraan vaan ja käsken laittaa lapun postiin. Toki jos työntekijä haluaa kertoa miksi on pois niin se on ok. Typerä kommentti pomoltasikin, lääkäri määrää sairasloman jos näkee että työntekijä on sen tarpeessa eikä siihen ole pomolla mitään asiaa alkaa rupisemaan. Ainakaan itse en koe olevani yhtä pätevä tietämään eri sairauksista kuin lääkäri joten lääkärin ohjeita noudatetaan.

Saitko tuon sairasloman yksityiseltä? Perheessä sattui äkillinen kuolemantapaus ja sairasloman saaminen oli todella vaikeaa, sain aina viikoksi sairaslomaa ja sitten piti käydä pyytämäasä lisää ja selitellä lääkärille kuinka en ole vielä työkuntoinen ja lääkäri tarkisti täyttyvätkö kriteerit ja voidaanko minulle myöntää sairaslomaa.

Tuo lähiomaisen kuolema on tyypillinen tapaus, jossa lääkärintodistuksella voi olla luvallisesti pois työstä, mutta poissaoloajalta ei tarvitse maksaa palkkaa.

Vierailija
152/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies kirjoitti:

Nauhoita aina kaikki keskustelusi esimiehen kanssa.

Pikku sanelukoneella tai älypuhelimella.

Miten jotkut jaksaa olla työpaikoissa jossa pomo on mulkku ja elämä jatkuvaa taistelua? Itse ainakin mielummin otan loparit, kuin alan tappelemaan pomon kanssa. Käsittämättömintä ovat nämä irtisanomisesta tappelevat, jotka haluavat väkisin jäädä taloon vaikka sinusta halutaan eroon. Ei vaan voi ymmärtää.

Vierailija
153/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetellä täytyy, että vieläkin on ihmisiä, jotka luulevat, että työkyvyttömyyden syy ei kuulu esimiehelle. Nimenomaan esimiehelle se kuuluu, ja oikeastaan palkanlaskentaan ei pitäisi koko lääkärintodistusta toimittaa..

Olen kyllä todella yllättyny tästä.

Nimittäin vuosina 2000-2007 netissä nimenomaan oli ohjeita, että työkyvyttömyyden syy ei kuulu työnantajalle ja vie saikkulappu suoraan palkanlaskentaan. Ja kun lääkäri on kirjoittanu sairasloman syystä x, sen saa pitää eikä kenelläkään ole siihen sanomista.

Tuolloin ainakin ku itse olin työelämässä, ilmoitus sairaslomasta työnantajalle  riitti ja lappu palkanlaskentaan ja piste. Ei ollu puhettakaan mistään korvaavasta työstä enkä ikinä kuullutkaan, että muka työnantaja päättäisi hyväksyykö sairasloman. Päinvastoin, peloteltiin, että älkää vain menkö omin päin sairaslomalla töihin,  sillä silloin ei ole vakuutukset tai jokin sellainen kunnossa. Onko asiat muuttuneet siis vuoden 2007 jälkeen??

Netissä oli ohjeita? No ilman muuta sitten sen täytyy olla oikein!

Palkanlaskenta on usein osa firmaa eli työnantajaa. Palkanlaskennan ei pitäisi kuitenkaan nähdä ihmisten terveydentilatietoja, olipa palkanlaskenta osa firmaa tai ulkoistettu. Terveydentilaan liittyvien tietojen käsittely pitäisi rajata mahdollisimman pienelle henkilömäärälle, näitä tietoja saavat käsitellä vain he, joille asia kuuluu. Työstä poissaolon syy kuuluu aina esimiehelle, sillä poissaolo ilman pätevää syytä on irtisanomisperuste. Esimiehen tulee voida arvioida, onko poissaololle hyväksyttävä syy, ja onko syy hyväksyttävyyden lisäksi sellainen, että siitä maksetaan vieläpä palkkaa.

Onhan tätä asiaa jo väsyksiin saakka ketjussa tolkutettu.

On totta, että arkaluontoisten tietojen käsittelyä koskevista määräyksistä huolimatta monessa firmassa toimitaan väärin niin, että lääkärintodistukset toimitetaan palkanlaskijalle. Niin ei pitäisi toimia, sillä palkanlaskija harvemmin on esimiesasemassa eli käyttää sitä valtaa ja harkintaa, joka esimiehelle kuuluu. Hän ei ole myöskään työsuojelullisessa vastuussa alaisista. On arveluttavaa, jos esimies ulkoistaa osan  valtaansa toiselle henkilölle, ellei tästä ole yhteistoiminnassa sovittu. Jos palkanlaskenta on esim. ulkoistettu ja sairaustiedot menevät vain sinne, ei ole mahdollista noudattaa työterveyden ja työsuojelun vaatimuksia.

Vierailija
154/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairausajan palkka on kyllä evätty. Tämä sellaisen henkilön kohdalla, joka oli tottunut saikuttelemaan milloin mistäkin syystä. Haki joltain terkalta lapun, että kärsii unettomuudesta (lääkärintodistusta edellytetään meillä). Aha, jaa. No varmasti kärsi, koska oli baarissa notkunut koko yön ja lompakko oli varastettu, olihan siinä murhetta. Ei maksettu. Työntekijä uhkaili vievänsä asian liittoon ja että "tämä ei jää tähän". Sanoin kylmästi puhelimessa, että aha, selvä, jään odottamaan. Mitään ei ole tähän päivään mennessä kuulunut (tapauksesta yli kolme vuotta).

Toinen epääminen oli, kun työntekijä toimitti todistuksen syylänpoistosta. Olisi pitänyt palkka maksaa, vaikka toimenpide oli etukäteen tiedossa ja sovittavissa vapaapäivälle.

Viisureiden poistotkin on vähän siinä ja siinä, seuraavalta päivältä voidaan maksaakin, mutta ei toimenpidepäivältä.

Toimit laittomasti.

Kiinnostaisi edelleen saada perustelut tähän. Missä kohtaa on toimittu laittomasti? Väitteen esittäjä ei ilmeisesti kykene perustelemaan.

Vierailija
155/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lähiomaisen kuolema on tyypillinen tapaus, jossa lääkärintodistuksella voi olla luvallisesti pois työstä, mutta poissaoloajalta ei tarvitse maksaa palkkaa.

Minulla ei rahalla tuossa vaiheessa ollut merkitystä, en ollut työkykyinen ja sehän olisi ollut luvaton poissaolo jos olisin jäänyt vain kotiin. Sain palkan ja itseasiassa tienasin enemmän sairaslomalla kuin töissä.

Vierailija
156/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kuitenkaan helpolla suostunut kirjoittamaan sairaslomaa.

Vierailija
157/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei rahalla tuossa vaiheessa ollut merkitystä, en ollut työkykyinen ja sehän olisi ollut luvaton poissaolo jos olisin jäänyt vain kotiin. Sain palkan ja itseasiassa tienasin enemmän sairaslomalla kuin töissä.

Sinun kannaltasi hyvä, että sait palkan. Mutta oikeastihan on järjestelmän kannalta järjetöntä, että työstä poissaolosta tienaa paremmin kuin työn tekemisestä, kun ei tule työmatkakulujakaan. Siksi sairauskarenssi olisi hyvä juttu. Ja hyvä olisi myös, että työntekijät ymmärtäisivät, että usein työnantaja maksaa sairausajan palkkaa, vaikka ei tarvitsisi. Jotkut ehkä uhoaisivat vähemmän mutta arvostaisivat työnantajaansa enemmän, kun tuntisivat perusteet paremmin.

Kyllä meilläkin abortin vuoksi työstä poissaolleelle maksettiin sairausajan palkka, vaikka ei olisi tarvinnut. Työntekijä tietysti otti tämän aivan itsestäänselvyytenä.

Vierailija
158/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannaltasi hyvä, että sait palkan. Mutta oikeastihan on järjestelmän kannalta järjetöntä, että työstä poissaolosta tienaa paremmin kuin työn tekemisestä, kun ei tule työmatkakulujakaan. Siksi sairauskarenssi olisi hyvä juttu. Ja hyvä olisi myös, että työntekijät ymmärtäisivät, että usein työnantaja maksaa sairausajan palkkaa, vaikka ei tarvitsisi. Jotkut ehkä uhoaisivat vähemmän mutta arvostaisivat työnantajaansa enemmän, kun tuntisivat perusteet paremmin.

Kyllä meilläkin abortin vuoksi työstä poissaolleelle maksettiin sairausajan palkka, vaikka ei olisi tarvinnut. Työntekijä tietysti otti tämän aivan itsestäänselvyytenä.

Häh?  Kyllä raskaudenkeskytyksen jälkeen on oikeutettu palkalliseen sairauslomaan.  Oletko joku narsisti esimies, joka täällä lauot omia mielipiteistäsi totuuksina - ja samalla tuputat omaa paskamaista, muita ihmisiä halveksivaa arvomaailmaasi ? Häpeäisit ihmispaska.  

Vierailija
159/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmissä firmoissa pomo on palkanmaksaja.

Toisekseen sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Juuri näin. Tosin kaikki työnantajatkaan eivät tiedä, että sairaslomatodistus on vain lääkärin suositus työnantajalle, joka saa itse päättää maksaako palkkaa sairasloma-ajalta.

tk-lääkäri

Vierailija
160/174 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on kaksipiippuisia juttuja... Ennen joulua kirjoitin tänne esimiehestäni joka on kokoajan masennuksen takia sairaslomalla mutta osallistui silt esim työpaikan pikkujouluihin ja kirjoitteli jokoajan faceen et onpas ihanaa kun on aikaa siivota/käydä leffassa/ulkoilla jne. Itse avoimesti kertoi että on masennuksen vuoksi pois ja vsymyksen kun on niin paljon töitä. Kysyin siis vaan mielipiteitä et onko tuo ok, samainen esimies sanoin minulle etten ole oikeuttettu sairaslomaan kun olin tosi kovassa flunssassa vaan pitää mennä tekemään korvaavaa työtä jos ei ole kuumetta. Sain tosi kovan ryöpyn täällä päälleni et masentuneen pitääkin ulkoilla ja nauttia elämästä jne.

Olen itsekin ollut masentunut jotta tiedän mitä sen on. Itse en jaksanut edes sängystä nousta, satikka että olisin jaksanut bilettää ja heilua milloin missäkin ja vielä hehkuttaa facebookissa menemisiäni.

Miksi pomosi on FB-kaverisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan