Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöni jätti yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreille, arvatkaa mitä tein...

Vierailija
12.08.2016 |

10 - vuotias tyttäreni osasi näköjään olla todella julma, ja jätti sitten kutsumatta yhden ainoan epäsuositun luokkakaverin synttäreilleen. Ei olis kyllä omasta lapsesta moista uskonut. Näpäytin sitten takaisin, soitin tälle kutsumattoman tytön äidille, ja kutsuin tytön synttäreille oikein sydämellisesti ;) Kiva yllätys synttärisankarille tulee olemaan, mutta ihan oikein. Oppiipahan olemaan syrjimättä.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!

Meillä meinasi käydä samoin. Tyttäreni luokalta löytyy yks draamakuningatar ja tyttöni ei vaan ollut kertonut asioita kotona.

Mehiläiskuningatar saapui synttäreille ja heti alkoi sättiminen. Kännykkä oli pöydällä, sanoin 2 krt puhelin pois tai heitän sen roskiin ja sitten vein sen roskikseen, tosin en tiputtanut koriin vaan ilmoitin saa kun lähtee pois.

Kakku oli ruma, olen kondiittori ja ehdotin tytölle silmälasien ostamista.

Vedin tytön tämän jälkeen sivuun, sanoin tämä on varoitus 1. Hän on saanut kutsun synttäreille. Jos ei osaa käyttäytyä, hänet heitetään pois ja soitan äidilleen että saa hakea pois.

Eipä mennytkään kauaa kun mehiläiskuningatar aloitti show'n sa ja soitin äidille. Onneksi isoveli on tosi kovassa maineessa, isoveli tuli pitämään seuraa kun vein tytön ulos ja odottelin kunnes äiti tuli hakemaan.

Tyttö oli aluksi todella vihainen, sitten murjotti ja lopulta pyysi takaisin sisälle, ilmoitin ehkä 5 v päästä kun osaa käyttäytyä.

Äidille kerroin tytön käytöksestä, tyttö tietenkin sanoi ei pidä paikkansa ja kerroin vanhin lapsi täyttää 17 v, ensimmäinen kerta kun vieras joudutaan pistää pihalle.

No, kuningatar alkoi show'n heti ma, mutta tyttäreni olikin valmiina. Ai, onks toi se puhelin joka kävi meidän roskiksessa. Joo, ikävä kun sun piti lähtee, meillä oli tosi kivaa.

Kerroin myös opettajalle tapahtuneesta.

Jos meillä olisi suklaata lennellyt, olisin tehnyt heti stopin.

Kauhea natsi sä olet. Synttäreillä lapsilta omat puhelimet pois johonkin koriin? Meille saavat lapset tulla viihtymään vaikka synttärit ovatkin ja jos ei leikit kiinnosta niin olkoot vain puhelimillaan. Ne ovat LASTEN kutsut.

Ja natsikortti lyöty pöytään vaikkei edes rasismista ole kyse. Onneksi olkoon, sulla olis mennyt lähemmäksi jos olisit haukkunut diktaattoriksi.

En näe et kirjoittaja olisi käyttäytynyt kovin väärin. Vierailulla on vieraiden omat säännöt ja ei ole muutenkaan kohteliasta selata puhelintaan niin paljon että sen pitää olla pöydällä taskun tai laukun sijasta. Tietty jos niitä ei ole, niin kertoo asiasta asiallisesti, eikä jätä toisen pyyntöä huomioimatta. Päiväkoti ikäisetkin osaavat kertoa jos ei pysty toteuttaan toisen pyyntöä.

Ja joo kyseessä oli lastenKUTSUT, eli normi hengaalusta poikkeavaa toimintaa, ei ole kohteliasta olla nenä kiinni kännykässä koko ajan, vaan jopa keskustella toisten lasten kanssa.

Eikö tuossa se ongelman ydin tainnut olla se että oli kännykkä pöydällä, vaan pikku primadonnan asiaton käytös. Kun ollaan toisen kodissa, ollaan edes vähän vieraskoreita ja vähintään asiallisia. Ei nypistellä ja haukuta tarjottavia.

Kotonaan saa elää vaikka sikana lätissäön, mut vieraana kannattaa olla kohtelias ja ystävällinen, yleensä lapsetkin jo tämän tietävät. Päiväkodissakin lapset osaavat sanoa kyllä kiitos ja ei kiitos, veikkaanpa että tapahtuman prinsessa sanonut niin kertaakaan vierailun aikana.

Vierailija
62/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuon tilanteen tuoma epämukavuus on tyttärelleni sopivan kevyt näpäytys, en tietenkään tahdo mitään pahaa omalle lapselleni mutta kiusaaminen täytyy kitkeä kerrasta poikki. Tyttö on kuitenkin sen verran hyvätapainen, että nielee kyllä tappionsa eikä ala sille kutsumattomalle tytölle mitään pahaa sanomaan. Tunnen oman lapseni, hän pitää nämä asiat päänsä sisällä ja jos "kiusaa" niin kiusaa puhumalla selän takana.

- Ap

Mutta sinun täytyy keskustella tyttäresi kanssa ennen syntymäpäiviä. Vakava keskustelu siitä, että yhtä ei voi jättää kutsumatta ja ylipäätään laajemminkin toisten kohtelusta ja kiusaamisesta. Jos et keskustele, on tulossa katastrofi. 

Ja tietysti selän takana pahan puhuminen on myös sitä pahimman laatuista kiusaamista, koska se saa aikaan myös muuta kiusaamista, kuten ulossulkemista. 

Nyt alkoi jännittää tuon kiusatun tytön puolesta. Aivan välttämättä hän ei edes tule, koska vaistoaa tyttösi vastahankaisuuden. 

Jotenkin tuntuu, että keksit koko aloituksen. Tai et ole kuitenkaan ajatellut asiaa perin pohjin. On kiva, että soitit tuon tytön äidille ja esitit kutsun, mutta sinun pitää hanskata koko paketti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että todella kivasti tehty. Muistan itse, kun olin ala-asteella yksi uusi tyttö luokalla kutsui kaikki muut luokan tytöt ja poikia, mutta ei kutsunut minua. Ja kaikki luokalla puhui synttäreistä. Silti tämä tyttö käytti minua hyväkseen, kun kukaan ei halunnut olla hänen kanssaan vaikka kutsui kaikki luokan tytöt hänen synttäri juhliin

Vierailija
64/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärä, kuinka uskallatte sanoa minua typeräksi.

-Ap

Odota, minä katson uskallanko.... Olet typerä ja toisten asioihin sotkeutuva äiti. Noin, tehty.

Vierailija
65/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Emme ole nujerrettu kakarasi. Minun äitini oli kuin sinä ja olen sanonut sinua typeräksi joka viestissäni tässä ketjussa. Katso nyt lehmä peiliin! Jos miehesi on niin munaton, ettei sano sua typeräksi eikä tyttösi uskalla niin onneksi on palsta.

Vierailija
66/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukemalla voi havaita että kovin monessa perheessä se lapsi kasvattaa vanhempia eikä päinvastoin. Voiko tällaiselta käytännössä kasvattamattomalta lapselta odottaa kovinkaan miellyttävää käytöstä aikuisenakaan.

Niin, kumpikos sitten on se kasvattajapuoli? Ne, joiden mielestä on ok lapsen selän takana kutsua pois jätetty tyttö juhliin, koska olettaa tytön jääneen ilman kutsua finnien ja ylipainon vuoksi vai ne, jotka keskustelemalla tytön kanssa haluavat ratkoa asian ilman hätäisiä johtopäätöksiä?

Vierailija
67/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Odota, minä katson uskallanko.... Olet typerä ja toisten asioihin sotkeutuva äiti. Noin, tehty.

Itseasiassa mietin myös samaa :'D Daa, anonyymi keskustelupalsta, kuinkahan mä uskallan? :D

65

Vierailija
68/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni teki suunnilleen samoin lapselleen. Kutsui sen epäsuositun, vaikka lapsi esteli. Lopputuloksena oli se, että synttärisankarin tärkeitä tavaroita oli tuhottu, suklaata tuhrittu seiniin ja äidin kukkarosta keittiöstä varastettu rahaa. Kun oli olemassa ihan looginen syy sille, miksi yhtä ei kutsuttu mukaan, mutta kun piti olla niin tasapuolinen!

Meillä meinasi käydä samoin. Tyttäreni luokalta löytyy yks draamakuningatar ja tyttöni ei vaan ollut kertonut asioita kotona.

Mehiläiskuningatar saapui synttäreille ja heti alkoi sättiminen. Kännykkä oli pöydällä, sanoin 2 krt puhelin pois tai heitän sen roskiin ja sitten vein sen roskikseen, tosin en tiputtanut koriin vaan ilmoitin saa kun lähtee pois.

Vedin tytön tämän jälkeen sivuun, sanoin tämä on varoitus 1. Hän on saanut kutsun synttäreille. Jos ei osaa käyttäytyä, hänet heitetään pois ja soitan äidilleen että saa hakea pois.

Eipä mennytkään kauaa kun mehiläiskuningatar aloitti show'n sa ja soitin äidille. Onneksi isoveli on tosi kovassa maineessa, isoveli tuli pitämään seuraa kun vein tytön ulos ja odottelin kunnes äiti tuli hakemaan.

Tyttö oli aluksi todella vihainen, sitten murjotti ja lopulta pyysi takaisin sisälle, ilmoitin ehkä 5 v päästä kun osaa käyttäytyä.

Äidille kerroin tytön käytöksestä, tyttö tietenkin sanoi ei pidä paikkansa ja kerroin vanhin lapsi täyttää 17 v, ensimmäinen kerta kun vieras joudutaan pistää pihalle.

No, kuningatar alkoi show'n heti ma, mutta tyttäreni olikin valmiina. Ai, onks toi se puhelin joka kävi meidän roskiksessa. Joo, ikävä kun sun piti lähtee, meillä oli tosi kivaa.

Kauhea natsi sä olet. Synttäreillä lapsilta omat puhelimet pois johonkin koriin? Meille saavat lapset tulla viihtymään vaikka synttärit ovatkin ja jos ei leikit kiinnosta niin olkoot vain puhelimillaan. Ne ovat LASTEN kutsut.

Ja natsikortti lyöty pöytään vaikkei edes rasismista ole kyse. Onneksi olkoon, sulla olis mennyt lähemmäksi jos olisit haukkunut diktaattoriksi.

En näe et kirjoittaja olisi käyttäytynyt kovin väärin. Vierailulla on vieraiden omat säännöt ja ei ole muutenkaan kohteliasta selata puhelintaan niin paljon että sen pitää olla pöydällä taskun tai laukun sijasta. Tietty jos niitä ei ole, niin kertoo asiasta asiallisesti, eikä jätä toisen pyyntöä huomioimatta. Päiväkoti ikäisetkin osaavat kertoa jos ei pysty toteuttaan toisen pyyntöä.

Ja joo kyseessä oli lastenKUTSUT, eli normi hengaalusta poikkeavaa toimintaa, ei ole kohteliasta olla nenä kiinni kännykässä koko ajan, vaan jopa keskustella toisten lasten kanssa.

Eikö tuossa se ongelman ydin tainnut olla se että oli kännykkä pöydällä, vaan pikku primadonnan asiaton käytös. Kun ollaan toisen kodissa, ollaan edes vähän vieraskoreita ja vähintään asiallisia. Ei nypistellä ja haukuta tarjottavia.

Kotonaan saa elää vaikka sikana lätissäön, mut vieraana kannattaa olla kohtelias ja ystävällinen, yleensä lapsetkin jo tämän tietävät. Päiväkodissakin lapset osaavat sanoa kyllä kiitos ja ei kiitos, veikkaanpa että tapahtuman prinsessa sanonut niin kertaakaan vierailun aikana.

No minä en edes halua, että meillä kukaan on vieraskorea. Aivan kamalaa. Mikä siinä niin pelottaa kun ihmiset ovat omia itsejään? Pelkäät tulevasi arvostelluksi? Ehkä ihan syystä, diktaattori. Siinä olet kyllä oikeassa, että kutsuilla on tapana toki tehdä muuta kuin lukea lehtia vrt. selailla puhelinta. Mutta siitä voi sanoa ja jättää sen jälkeen kasvattamisen muille, ei takavarikoida puhelimia.

Vierailija
69/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaat omaa lastasi. Ei ole omena kauaksi puusta pudonnut.

Just joo ja lässynlässyn.

Sä olet juuri niitä vanhempia, jotka antavat kersojensa tehdä mitä vaan ja kohdella tympeästi muita ihmisiä.

Ap:na olisin itse keskustellut tytön kanssa vakavasti ja sitten kutsunut syrjityn mukaan. Tai itseasiassa, laittanut tyttären kutsumaan.

Vierailija
70/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeinko pahoitit mielesi kun lapsi ei pokkuroinut sinulle? XD Olisit antanut toisen olla. Taisit kehittää siitä valtataistelun, miten surkeassa kodissasi ollaan.

Vierailija
71/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet juuri niitä vanhempia, jotka antavat kersojensa tehdä mitä vaan ja kohdella tympeästi muita ihmisiä.

Ap:na olisin itse keskustellut tytön kanssa vakavasti ja sitten kutsunut syrjityn mukaan. Tai itseasiassa, laittanut tyttären kutsumaan.

Vähän ristiriitainen kommentti. Eikö se, ettei ap oikein osannut hoitaa tilannetta tarkoita juuri sitä, ettei omena ollut pudonnut kauas puusta. Eli mille sanoit lässyn lässyn?

Vierailija
72/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tätä kaikki kutsutaan-höpöhöpöä. Jokainen kutsuu synttäreilleen ne ketä haluaa! Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ketään ei saa kiusata mutta ei kaikkien kanssa tarvitse kaveerata. En ole ikinä puuttunut tyttäreni synttärivieraisiin enkä tule puuttumaankaan, ei ne minun kavereitani ole, enkä koe että tyttärelläni tai minulla olisi minkäänlaista velvollisuutta kutsua kotiin synttäreille tai muuten vaan ihmisiä joista ei pidä tai joiden kavereita ei ole vain siitä syystä että sattuu olemaan samalla luokalla tyttären kanssa. Naurettava ajatuskin, ja koulu on kouluaikaa, mutta vapaa-ajalla jokainen päättää itse kenen kanssa kaveeraa.

Vierailija
73/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitte mitä sanoitte, tämä tapahtuu tänään. Saa nähdä, kuka saa parhaimmat naurut :)

- Ap

Vierailija
74/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin haukkunut sinua typeräksi lehmäksi mutta en uskaltanut.

Vierailija
75/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt tätä kaikki kutsutaan-höpöhöpöä. Jokainen kutsuu synttäreilleen ne ketä haluaa! Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, ketään ei saa kiusata mutta ei kaikkien kanssa tarvitse kaveerata. En ole ikinä puuttunut tyttäreni synttärivieraisiin enkä tule puuttumaankaan, ei ne minun kavereitani ole, enkä koe että tyttärelläni tai minulla olisi minkäänlaista velvollisuutta kutsua kotiin synttäreille tai muuten vaan ihmisiä joista ei pidä tai joiden kavereita ei ole vain siitä syystä että sattuu olemaan samalla luokalla tyttären kanssa. Naurettava ajatuskin, ja koulu on kouluaikaa, mutta vapaa-ajalla jokainen päättää itse kenen kanssa kaveeraa.

Kyse ei ole siitä, ettei saisi valita ihmisiä joiden kanssa on kaveri. Mutta jos luokalta jätetään yksi kutsumatta, se on kiusaamista. Etenkin jos syyt ovat näitä "se on pullee" -tyyppisiä. Eli hienoa toimintaa, että sallit lapsesi kiusata muita. Tällaiset ihmiset kasvattavat niitä kamalia kakaroita, jotka kuvittelevat saavansa tehdä mitä vaan, eikä vieraita tarvitse ottaa huomioon, koska en tykkää niistä. 

Vierailija
76/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tyttö ei halunnut kutsua "syrjittyä" siksi, että tämä varastelee tai on väkivaltainen? Olisiko silloinkin pakko kutsua?

Vierailija
77/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoitte mitä sanoitte, tämä tapahtuu tänään. Saa nähdä, kuka saa parhaimmat naurut :)

- Ap

Kerro toki meillekkin miten se menee. Mieluusti pidä myös huoli siitä, että kyseistä lasta ei kiusata ja pääsee jengiin matkaan. Yritä tehdä hänen olonsa mukavaksi. Puutu jos näet kiusaamista.

Vierailija
78/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestit sitten kiusaajatyttärellesi hienon toiminnallisen syntymäpäivälahjan. Pääsee muiden kaltaistensa kanssa porukalla satuttamaan tuota uhriksi houkuttelemaasi tyttöparkaa ja vielä kotioloissa. Jos olisit ajatellut vähän tyttäresi kohdistuvia voima- ja valtafantasioitasi pidemmälle olisit ehkä nähnyt tilanteen tuon kiusatun tytön näkökulmasta.

Vierailija
79/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestit sitten kiusaajatyttärellesi hienon toiminnallisen syntymäpäivälahjan. Pääsee muiden kaltaistensa kanssa porukalla satuttamaan tuota uhriksi houkuttelemaasi tyttöparkaa ja vielä kotioloissa. Jos olisit ajatellut vähän tyttäresi kohdistuvia voima- ja valtafantasioitasi pidemmälle olisit ehkä nähnyt tilanteen tuon kiusatun tytön näkökulmasta.

Olen kyllä aivan tosissani tämän asian kanssa. Turha tulla tänne tuomitsemaan kun et minua tunne. Odotan asiallisia vastauksia.

- Ap

Vierailija
80/192 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Säälin lastasi. Muutaman vuoden päästä saa tätäkin episodia käydä läpi terapiassa, kun typerä äiti pilasi synttärit.